Nätdejting på gott och ont!

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Fighterbabe » 2015-01-24 14:43:27

habiti skrev:
Fighterbabe skrev:
habiti skrev:alla kvinnor får en massa pm hela tiden, oavsett vem dom är, hur de ser ut!

orättvist.


Absolut, vi tjejer får en massa meddelanden. Men det kan vara från folk som man inte ALLS är intresserad av. Killar som inte ens kan läsa en presentation innan de skriver eller tror att de skulle vara Gud eller nåt så att alla tjejer vill ha dem, villkorslöst.
Om jag har skrivit att jag söker män i åldrarna XX-XX och så kommer 75% av alla svar från män som är både 10 och 15 år äldre än vad jag söker, då ledsnar man! Det resulterar bara i en massa onödig tid som går åt att sålla bort oviktiga mail.
Så det där med att det skulle vara orättvist... Nja! Tänk efter själv -om du fick hundratals svar från tjejer som du inte ALLS skulle vara intresserad av...


Men vad spelar det för roll att du får pm från killar du inte är intreserad av? Du får ju pm från killar som du också är intreserad av. Du kan inte kräva att alla som skriver till dig ska vara perfekta.

Ni kvinnor blir iaf raggade på, det är bättre än att aldrig bli raggad på alls. Vi män måste göra allt raggande, det är vi som skickar dessa PM till sådana som dig, vi tävlar med 100 andra män.

Inse att du är privligerad istället för att hitta saker att gnälla på.


Det är knappast en privilegium att behöva sitta och radera skräpmail efter skräpmail från män som skriver bara för att jag råkar vara av det kön som de söker.

Ungefär som står på föregående sida. Att man har ett företag och får 100-tals ansökningar på en jobbannons, men i stort sett alla ansökningar är gjorda bara för att de måste söka något jobb... Totalt meningslösa!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Chrilleb » 2015-01-24 15:03:27

Vet inte vad som hänt "nätdejting" på senare år, "det är ju ingen som skriver". besökare får jag, om än de flesta killar, men få mycket få skriver, vad har hänt ? Kan det vara så att det började med nån slags protest att - nä, jag skriver inte- för jag fick inte svar senast. Jag är mycket på nätet, och har lärt mig att det är både på gott och ont, jag älskar visserligen att vara på nätet , och gärna på nån dejtingsida då jag söker kontakt med människor, men att inte få svar på ett trevligt brev, vad är det då ? Kanske inte intresserad, men då tycker jag man kan svara att - tyvärr, är inte intresserad, men lycka till :)


Vill inte skrämma de som söker kontakt ( kanske partner och sånt ) , för jag hör på radio att folk träffas via nätet, så...ge inte upp, men tror på 50/50, att man kan träffas ute i affären likaså som på nätet.


Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav nallen » 2015-01-24 15:15:37

rdos skrev:Typ som "här är jag och ska vi ha sex?"

Är inte det hela grejen med nätdating? Att man kan hoppa över allt djävla krångel med fika och prata och gå mer rakt på sak.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Alien » 2015-01-24 15:22:51

nallen skrev:
rdos skrev:Typ som "här är jag och ska vi ha sex?"

Är inte det hela grejen med nätdating? Att man kan hoppa över allt djävla krångel med fika och prata och gå mer rakt på sak.


Snarare att man kan berätta från början vad man är intresserad av. T ex att det är förhållande och ihopflyttande som gäller, något långvarigt och seriöst, inte ONS el KK. Och då kunna gallra bort dem som inte är intresserade av samma sak el som man förstår att man inte passar ihop med.

Fast jag tror inte man kan hoppa över fika och prata ändå. Det är ju den där känslan som måste till också, personkemi och attraktion.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav plåtmonster » 2015-01-24 15:25:45

Chrilleb skrev:för jag hör på radio att folk träffas via nätet, så...ge inte upp

Jag har hört att folk vinner på lotto också, men det innebär inte att jag riskerar att drabbas av turen ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav rdos » 2015-01-24 15:35:19

nallen skrev:
rdos skrev:Typ som "här är jag och ska vi ha sex?"

Är inte det hela grejen med nätdating? Att man kan hoppa över allt djävla krångel med fika och prata och gå mer rakt på sak.


Kanske det. Kan väl delvis vara därför som det spårat ur till mer av köttmarknad och ONS än något seriöst.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav plåtmonster » 2015-01-24 15:38:41

Känns mer som det blivit killar som vill ha sex och tjejer som vill chatta medan sajtägarna pumpar ut så mycket de kan av sina användare. Oftast killarna då.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Alien » 2015-01-24 15:42:43

habiti skrev:och det är ju nice att få intresse från så många killar som ni tjejer får. det är ju bevis på att ni duger och att ni kan hitta någon. ni kan sortera ut de dåliga av de som raggar på er och nöja er med de ni passar ihop med.

förstår inte hur ni kan se negativt på detta?

alla killar i hela världen hade älskat att vara i eran sits, att få det så enkelt som ni har det. om 100 kvinnor hade pmat mig hade jag svimmat av lycka.


Om det vore ett personligt intresse, så skulle man kanske bli smickrad. Någon som läst ens profil ordentligt och kommenterar något om det.

Men så är det ju inte. Det är alltså pm som är lika "personliga" som direktreklam med ens egen namn och adress. Något datorprogram har funnit att man tillhör en viss grupp och skickar reklam, typ om mensskydd. Vilken kvinna som helst duger.

Jag är en otålig person. Hade jag varit inne på en dejtingsajt och fått 100-tals spam-pm, så hade jag gett upp projektet. Jag orkar inte med reklam på TV heller. :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav rdos » 2015-01-24 15:49:42

Enligt min uppfattning kan man gärna hoppa över allt prat i kontaktfasen, men att ersätta det med killar som bara vill ha sex låter inte som något användbart för att skapa långvariga relationer. Inte heller tjejer som bara söker uppmärksamhet och chattande verkar som något recept för framgång.

Tror mest på att långvariga relationer skapas IRL, inte via kontaktförmedlingar. Tror inte ens att det är nödvändigt att matcha på mängder av egenskaper. Människan är inte gjord för att sålla bland 100-tals eller tusentals potentiella partners. Det funkar bara inte, varken med eller utan hjälp av dejtingsajters matchningsalgoritmer.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav rdos » 2015-01-24 15:56:43

Myrkr skrev:Fast hur skiljer det sig ifrån blottning? Bara för han är mindre selektiv är han inte en blottare (och per definition inte neurodivers)?


Det är precis det som skiljer. Om man annonserar ut till alla med en snuskig bild att man vill ha sex med vem som helst så är man neurotypisk. Om man selektivt skickar nakenbilder (eller för den delen skriver något icke-sexuellt) till utvalda kivnnor så är det neurodiverst. Blottning är oxå det selektivt i normalfallet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Myrkr » 2015-01-24 16:27:40

rdos skrev:Om man annonserar ut till alla med en snuskig bild att man vill ha sex med vem som helst så är man neurotypisk.

Nej, det är inte på något sätt normalt - eller neurotypiskt för den delen - att visa sitt kön för främmande människor, på nätet eller någon annan stans, något fel är det på personen, fördmodligen samma "fel" som blottarna har.
Sen vet ju inte du om han faktiskt är ute efter sex, du antar det.
Precis som kvinnor som råkar ut får blottare tror/antar att dessa vill ha sex med dom, fast det menar du på att de inte vill?
Inte ett så konstigt antagande egentligen, men den här killens kontaktsökande kanske är lika "osexuellt" och "oskyldigt" som andra blottares uppvisande?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Alien » 2015-01-24 16:37:13

kullan skrev:Jag blir lite full i skratt. Vad är det med vissa killar. Vid en vänförfrågan på skype tex kan man klart se en profilbild förställande ett manligt könsorgon i upphetsat tillstånd ( om man inte säga det snuskigt). Men asså vad tror dom? Att man blir kåt och slår till direkt? Själv brukar jag blocka denna typ av typer.

Bläh! :-)007 Nå, då vet man iaf vilka som bara är ute efter sex och kan blocka dem direkt.

För övrigt kanske de inte ens vill ha "vanligt sex":
Exhibitionism är en sexuell störning som innebär att en person har en önskan att blotta sitt könsorgan för främlingar, utan att detta i sig är förenat med en önskan om sexuell umgänge.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Exhibitionism
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav rdos » 2015-01-24 16:39:01

Myrkr skrev:Sen vet ju inte du om han faktiskt är ute efter sex, du antar det.


De flesta NT killar på dejtingsajter är ute efter sex, och desto snabbare de kan få ligga desto bättre. Precis som krograggare. Man misstänker att mängder av krograggare helt enkelt flyttat till dejtingsajter.

Myrkr skrev:Precis som kvinnor som råkar ut får blottare tror/antar att dessa vill ha sex med dom, fast det menar du på att de inte vill?


Nej, precis. Det vill de inte. Att vilja ligga med folk hur som helst är neurotypiskt och tillhör inte de neurodiversa preferenserna.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Myrkr » 2015-01-24 17:05:20

rdos skrev:De flesta NT killar på dejtingsajter är ute efter sex, och desto snabbare de kan få ligga desto bättre. Precis som krograggare. Man misstänker att mängder av krograggare helt enkelt flyttat till dejtingsajter.

Ja men eftersom att visa könet är en helt värdelös strategi för att få ligga - vore det effektivt skulle krogen vara full av blottare - tyder det ju på att personen antingen inte inser detta (bristande inlevelseförmåga alternativt förståndshandikappad) eller att han får ut något annat av att visa upp sig, dvs han är en blottare, vilket i förlängningen gör honom till det du kallar "neurodivers".
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Dagobert » 2015-01-24 17:22:18

Ur filmen "A beautiful mind", blivande nobelpristagaren i ekonomi John Nash raggar i baren:
I don't exactly know what I am required to say in order for you to have intercourse with me. But could we assume that I said all that. I mean essentially we are talking about fluid exchange, right? So could we go just straight to the sex?
https://www.youtube.com/watch?v=iMzDxsJ7Y9A 1.40 :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav rdos » 2015-01-24 17:50:27

Myrkr skrev:Ja men eftersom att visa könet är en helt värdelös strategi för att få ligga - vore det effektivt skulle krogen vara full av blottare - tyder det ju på att personen antingen inte inser detta (bristande inlevelseförmåga alternativt förståndshandikappad) eller att han får ut något annat av att visa upp sig, dvs han är en blottare, vilket i förlängningen gör honom till det du kallar "neurodivers".


Du verkar helt ha missat diskussionen om asexualitet, och hur detta relaterar specifikt till samlag. Krograggande och regelbundna samlag är en kuriositet som bara finns hos människan, och specifikt hos den neurotypiska människan. Detta finns inte i neurodiversa preferenser. Den neurodiversa preferensen innebär de-facto att man kan planera sin reproduktion, något som är unikt för just neurodiversa.

Även om du antagligen tycker kombination blottare och asexuell är en omöjlighet, så är det en ganska vanlig kombination om man i asexualitet lägger aversion mot samlag som är den vanligaste orsaken till att folk identifierar sig som asexuella.

Inget av detta har något med inlevelseförmåga att göra.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Myrkr » 2015-01-24 18:19:23

rdos skrev:Du verkar helt ha missat diskussionen om asexualitet

Och du verkar missa min poäng.
Jag menar på att eftersom chansen att få sex genom att ha sitt könsorgan som profilbild är minimal torde det rimligare att han får ut något annat än sex av att visa upp sig, dvs, samma sak som blottare får ut av visa upp sig.
Det är du som antar att han är en krograggare, men om blottning vore så himla effektiv och uppskattat på krogen skulle han väl knappast behöva nätdejta.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Alien » 2015-01-24 18:21:56

Blottning på krogen leder troligen till polisanmälan. Eller så får han stryk av andra män.

Blottning (exhibitionism) på nätet är mer riskfritt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nätdejting på gott och ont!

Inläggav matterik » 2015-02-07 12:49:47

Jag tror inte på nätdejting.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Alien » 2023-01-05 15:12:57

Jättebump! Ett alltid lika aktuellt ämne.

Det sägs jämt att kvinnorna har det så bra med nätdejting. De får en massa förfrågningar (mest spam) från män, de får svar när de själva skriver och de får dejter (och ligg). Men sen då? Får de den de verkligen ville ha, en man för ett långvarigt (livslångt) förhållande. Nej, inte enligt en kvinna som skrivit en bok om hur illa det gått för henne. Massor av dejter men ständigt dumpad efter första el andra dejten.

Halva Malmö består av killar som dumpat mig av Amandas Romare.

Aftonbladet 1 DECEMBER 2021 skrev:“Det finns ingenstans i Malmö som inte är attached till någon gammal jäkel eller något mindre skönt minne nu för tiden”, skriver Amanda Romare i boken Halva Malmö består av killar som dumpat mig. Romanfiguren bestämmer sig i trettioårsåldern för att det är dags att hitta en pojkvän. Det dröjer inte länge innan hon skitit där hon äter. Plötsligt inser hon att alla platser är kontaminerade: hon har dejtat bartendern på klubben där hon brukar hänga. Grannen i bostadsrättsföreningen. Kompisens pojkväns kompis.
---
Amanda Romare tar fasta på de små hjärtekrossen. Hon hinner träffa killarna ett par gånger, sedan tar det stopp. Bit för bit bryts hon ner, inte för att hon egentligen älskade någon av dem, utan för att hon börjar betrakta sig själv som allt mer oälskbar. Det som försvinner med de halvkassa och förnedrande ursäkterna om varför relationerna aldrig fördjupas är inte bara människan i sig, utan också de fantasier hon hunnit inrama relationen med.

Det är enkelt att idealisera den som man bara fått lära känna ytligt – romanens Amanda hinner aldrig upptäcka deras sämsta sidor, de där som växer fram med en djupare relation. Hon hinner aldrig ha tråkigt med dem. Hon ser bara det som de själva väljer att presentera, innan de lika snabbt försvinner från hennes liv. Samtidigt finns inget riktigt facit för hur man får sörja den man aldrig lärde känna.

Hennes kompisar lyssnar på henne när intresset för en ny kille övergår till besatthet, men innerst inne känner hon sig galen. Det var ju aldrig någonting, det var bara något ligg och någon dejt och sen hejdå. Det gör henne avhuggen, halv. Och trött. Det är ett slitarbete att fläka ut sig, lägga sig där för bedömning, måla upp sig själv i ett smickrande motiv. Själv löser hon det med humor. Boken är rolig och lättsam feelbad, fylld av självdistans och halvtaskiga strategier.
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Eav ... r-staderna

Är det en roman, en självbiografisk berättelse el en slags rapport över nätdejtande? Ja, nuförtiden är det inte lätt att veta.

Ur en intervju med Amanda Romare i tidningen Vi:

Vi 30 Oktober 2021 skrev:“Moralen, etiken och mina egna värderingar och krav har liksom hyvlats ner mer och mer för varje dejt. Snart är jag platt.” Så skriver 32-åriga Amanda i sin dagbok efter nästan ett års ihärdigt dejtande. Hon raggar i barer och Tindersvajpar hejvilt; hon dejtar killar i sin liga, över sin liga och under den.

Killarna hon träffar har egentligen bara en sak gemensamt: de säger tack men nej tack efter första dejten.

– För mig var det extremt svårt att förstå varför jag blev så dissad, säger Amanda Romare över telefon från hemstaden Malmö där boken också utspelar sig.

– Själv tänker jag att det måste vara en mycket dålig dejt för att jag inte ska vilja ses igen. Men andra tänker kanske tvärtom, att det måste vara en riktigt riktigt bra dejt?

Som synes delar debutanten Amanda Romare både namn och frågeställningar med sin antihjältinna.

– Jo, mycket i boken bygger på självupplevda erfarenheter, men det finns element av fiktion också. Jag har kommit på mig själv med att tänka tillbaka på något dejtingminne och sedan insett att det är bok-Amanda som varit med om den grejen, inte jag.

Vad säger din roman om att dejta i det tjugoförsta århundradet?

– Den säger att det är ett väldigt hårt dejtingklimat. När man dejtar mycket ger man så mycket av sig själv och när man börjar tro på något och sedan blir dissad… den smärtan är reell och tung. Samtidigt finns det ett enormt utbud och det ger ju tröst att det hela tiden finns fler killar att träffa.
https://vi.se/artikel/sN9Q91wp-a0j2LRwp-e63c4

Även kvinnor kan vara desperata, om de vill ha den rätte att skaffa barn med. Den biologiska klockan tickar.

Men varför vill de män hon dejtar aldrig gå vidare till en andra/tredje dejt? Troligen för att de inte vill ha ett fast förhållande utan föredrar att ligga runt med så många som möjligt. Efter första el andra dejten är hon inte spännande längre när det finnns en värld av andra villiga kvinnor därute.

Eller så har männen för höga krav. Det ska kännas som att träffas av blixten och när det inte gör det så letar man vidare. "It's got to be perfect"

Den kvinnliga kåsören här har också problem med nätdejtingen:
UNT 23 januari 2022 skrev:Äntligen skulle jag träffa min soulmate efter två dryga år på Tinder. Det är inte lätt att vara trettioplus singelkvinna och leta partner på nätet. En stor andel av singlarna i dejtingapparna är oseriösa och inte intresserade av ett förhållande.

Amanda i boken "Halva Malmö består av killar som dumpat mig" skriven av Amandas Romare jagar också efter kärlek. Gång på gång dumpas hon och kommer aldrig vidare till en tredje dejt.

Hur många gånger behöver man svajpa för att matcha en seriös singel? Hur många dejter behöver man gå på för att kunna träffa någon där kemin stämmer? Efter två år på Tinder har jag 318 matchningar, har chattat med ungefär 50 män, dejtat 20 av dem och jag är fortfarande singel. Och trött. Trött på att svajpa och allt ändlöst skrivande. Därför kan jag relatera till frustration och besvikelse som Amanda berättar om i sin bok.

Trots den stora sorgen över att aldrig hitta kärleken är boken rolig att läsa, även om rädslan och ångesten över mitt eget dejtingliv smyger sig på när jag vänder blad. Jag är inte lika aktiv som Amanda, ändå tar skrivandet på Tinder mängder av tid, energi och framför allt – äkta känslor. Jag blir ledsen och besviken om den man jag skriver med "ghostar" eller dejtar andra.
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/a ... a/jdw27g0r

Många hittar tydligen ändå den rätta/rätte vid nätdejting.

Var femte person som är i en relation har träffat sin partner via nätdejting enligt rapporten "Svenskarna och internet 2021". En annan rapport från andra sidan Atlanten, vid University of Chicago, kom fram till att gifta par som träffats på nätet hade en lägre skilsmässofrekvens och var lite mer tillfreds än de som träffats på mer traditionella sätt.

Men hade de bara tur el en annan inställning hos bägge parter?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav slackern » 2023-01-05 15:15:56

Alien skrev:Det sägs jämt att kvinnorna har det så bra med nätdejting. De får en massa förfrågningar (mest spam) från män, de får svar när de själva skriver och de får dejter (och ligg). Men sen då? Får de den de verkligen ville ha, en man för ett långvarigt (livslångt) förhållande. Nej, inte enligt en kvinna som skrivit en bok om hur illa det gått för henne.


Du kan inte bara ta med henne i din ekvation, hon är bara en person som har skrivit utifrån hennes erfarenhet alltså noll trovärdighet du måste göra en vetenskaplig undersökning med många deltagare för att få en rättvis bild.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Alien » 2023-01-05 15:27:47

Ja, det är ju egentligen två kvinnor. Romare och UNTs krönikör Chen. Som framgår av bild i intervjuerna är det inget fel på Romares utseende.

De som skrivit här i tråden har ju oftast heller inget annat än sina egna och ev kompisars erfarenheter att hänvisa till. Vet inte varför just jag måste ha en vetenskaplig undersökning att stödja mig på för att få skriva.

Och de anklagar många kvinnor på dejtingsajter för att inte vara seriösa utan bara vara där för att få uppmärksamhet. Men vad är dessa killar som dumpar redan efter första dejen då? Vill de bara ha bekräftelse från så många som möjligt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav SoulPain » 2023-01-07 3:31:25

Män dissar kvinnor

- för de inte får sex på första dejten, för de är players
- för de får sex på första dejten, för de är players
- för de tycker personen var ointressant
- för de upptäcker att personen har div röda flaggor aka problem


Män/Kvinnor som bara vill ha bekräftelse de går på dejter som inte leder någonstans och som lämnar dejten i ett förvirrat tillstånd. Eftersom poängen då är att hela tiden förnya uppmärksamheten, genom att hålla dejten i en limbo av förhoppningar som aldrig inträffar.
(Stor röd flagga, SPRING)

Om ni träffar någon som gillar er, så vet ni om det, om de inte gillar er, så är ni förvirrade.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Nätdejting på gott och ont!

Inläggav Richard » 2023-01-07 7:48:08

Jag muppar mig oftast när jag dejtar...

Flera gånger har det hänt när dejten ska sova över o hon klär av sig o undrar vad jag vill hitta på, så säger jag att hon gärna får sova i sängen medans jag själv går o lägger mig på soffan. Sen vill hon inte ses mer...

Nu har jag slutat dejta.
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in