Onödigt samlande

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

onödigt samlande

Inläggav FinnAnna81 » 2015-01-24 13:09:49

Jag har en massa klistermärken i en låda. Det måste vara tusentals. Sen har jag över 100 olika spelkort, alltså vanliga spelkort med ruter, klöver osv. Bokmärkena närmar sig 400 (nu är det väl 387 tror jag). Förr samlade jag på frimärken så jag har en massa sådana också. Det är inga dyrgripar, bara vanliga frimärken som jag hittat på lopptorg eller fått på brev när någon skickat brev/kort till mig. Och så har jag en massa böcker och ganska många DVD:n också.

Det onödigaste jag samlat på var väl kapsylerna när jag var ung. Kapsyler från ölflaskor, läskedrycksflaskor... Jag hade en hel plastpåse full och jag sorterade dem ibland efter namn, färger osv. Tur att jag har gjort mig av med kapsylsamlingen nu, de luktade inte så gott...
FinnAnna81
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-01-23

onödigt samlande

Inläggav Diskutia » 2015-01-24 13:49:09

PÄRMAR

Nu vet jag inte om det räknas som onödigt samlande men senast jag räknade (för kanske två år sedan) hade jag cirka 400 pärmar.
Nu är det säkert över 500 stycken allt som allt (alla sorters inräknade).

De flesta är träryggspärmar, sådana som var vanliga på kontor (framför allt hos myndigheter) förr om åren. Många av dessa är också breda 80 mm-pärmar, så det det tar upp en förhållandevis stor yta av lägenheten. Över 95 % av pärmarna har papper i också så det är inte bara pärmar för pärmars skull.

Onödigt ser jag det dock inte som. (Sannolikt skulle andra tycka det.) Det fyller sin funktion. Och jag kan gärna peta in ett antal pärmar till, framför allt med smala ryggar, även om inga fler bokhyllor får plats.
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

onödigt samlande

Inläggav Miche » 2015-01-24 14:14:38

Det verkar mer som om du samlar på papper än pärmar (pärmarna är bara en bieffekt...)

Själv föredrar jag att scanna in viktiga dokument så det blir lätt att hitta, resten av papperna slänger jag i pappersinsamlingen. Jag gillar inte papper...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

onödigt samlande

Inläggav Diskutia » 2015-01-24 14:30:19

För min del gör jag både och.

Nu för tiden, under de senaste åren, har jag samlat minst lika mycket, eller mer, dokument i mappar i datorn. Att skanna in papper gör jag också, i stort sett varje dag.

Pärmarna fyller liksom en funktion på sitt sätt, det är det som är vitsen/poängen.

Vad har du själv för "onödigt" samlande?
Diskutia
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-01-18
Ort: Land

onödigt samlande

Inläggav Chrilleb » 2015-01-24 14:32:03

@Diskutia


Aha, att skanna in papper i datorn vore verkligen nåt, bra tips !
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

onödigt samlande

Inläggav Miche » 2015-01-24 14:37:18

Diskutia skrev:Vad har du själv för "onödigt" samlande?
Jag har gett upp att samla, för mig blev samlandet en belastning och det har varit tufft vid minst två tillfällen att ofrivilligt förlora mina gamla samlingar så jag har lärt mig själv att inte lägga något värde i saker.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

onödigt samlande

Inläggav antonius » 2015-01-24 15:07:16

Samlar på krossade illusioner och det är onödigt... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

onödigt samlande

Inläggav DIProgan » 2015-01-24 15:37:44

Samlade förr. Ser det som en mognadsprocess att jag slutade.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

onödigt samlande

Inläggav nescio » 2015-01-24 16:37:55

Jag spar allt. Men det ser jag inte som onödigt.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

onödigt samlande

Inläggav Charlie72 » 2015-01-24 17:21:53

Jag samlar på allt, har 100-tals kvm med lådor o saker :-)006 :-)Crying
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

onödigt samlande

Inläggav kullan » 2015-01-24 17:43:15

Jag samlar ofrivilligt på problem.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

onödigt samlande

Inläggav antonius » 2015-01-24 17:49:28

Vid vilken gräns blir samlandet onödigt...?
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

onödigt samlande

Inläggav Charlie72 » 2015-01-24 17:53:15

antonius skrev:Vid vilken gräns blir samlandet onödigt...?


När det förstör ens liv
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

onödigt samlande

Inläggav antonius » 2015-01-24 17:59:25

Charlie72 skrev:
antonius skrev:Vid vilken gräns blir samlandet onödigt...?


När det förstör ens liv


Men är det inte i så fall redan på väg åt fel håll, jag menar om det är ett substitut, för något...? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

onödigt samlande

Inläggav nescio » 2015-01-24 19:21:33

Om man aldrig skaffar något, är det inga problem att spara allt.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

onödigt samlande

Inläggav Gafsan » 2015-01-25 22:49:46

Jag tror (fast det är ju bara min egen hemsnickrade hypotes) att ju svårare man har att förstå sig på och passa in i samhället man lever i, desto mera hamstrar man. Man lever i en ständig katastrofberedskap och vågar inte skiljas ifrån någonting. Märkligt nog verkar detta mest gälla föremål utan varje praktisk nytta - som fyratusen porslinstomtegubbar, eller gammelfarmors kompletta matsalsmöblemang. Det vore ju vettigare i så fall att hamstra konserverad ravioli eller värktabletter. Men jag tror att detta inte handlar om rationella värden utan om känslor.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

onödigt samlande

Inläggav antonius » 2015-01-25 22:58:11

Gafsan skrev:Jag tror (fast det är ju bara min egen hemsnickrade hypotes) att ju svårare man har att förstå sig på och passa in i samhället man lever i, desto mera hamstrar man. Man lever i en ständig katastrofberedskap och vågar inte skiljas ifrån någonting. Märkligt nog verkar detta mest gälla föremål utan varje praktisk nytta - som fyratusen porslinstomtegubbar, eller gammelfarmors kompletta matsalsmöblemang. Det vore ju vettigare i så fall att hamstra konserverad ravioli eller värktabletter. Men jag tror att detta inte handlar om rationella värden utan om känslor.


Kan vara mycket troligt, vi är ju i grunden en varelse som levde på att samla på föda, så det sitter nog i generna att man blir lite tryggare om man kan samla på ngt, annars skulle det inte finnas filatelister, konstsamlare och etc... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

onödigt samlande

Inläggav wrong » 2015-01-26 19:23:29

antonius skrev:Kan vara mycket troligt, vi är ju i grunden en varelse som levde på att samla på föda, så det sitter nog i generna att man blir lite tryggare om man kan samla på ngt, annars skulle det inte finnas filatelister, konstsamlare och etc... :-)005


Fast ofta när NT samlar på saker får jag en känsla av att det handlar om grupptillhörighet och annat socialt. Tänker att många konstsamlare har sin samling som en statusgrej eller nått som de kan prata om. Själv är min samling långt ifrån status då jag skäms något över den :oops:

Men är ändå ganska glad över det jag samlar. Undrar hur ens liv hade sett ut om man kände sig tvingad att samla på något som inte accepterades av samhället(tänk gravplundrare eller något sånt). Alltid gömma sina saker och ligger hela tiden på gränsen för att någon ska upptäcka vad man håller på med. När man har gäster hemma och saker börjar falla ur den proppfulla garderoben. Skyndar sig och stuvar tillbaka allt innan någon ser det. Nästa dag går man i alla fall och ska hämta fler saker. samla samla aldrig blir det nog
wrong
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2014-12-27
Ort: stockholm

onödigt samlande

Inläggav antonius » 2015-01-26 21:20:33

wrong skrev:Fast ofta när NT samlar på saker får jag en känsla av att det handlar om grupptillhörighet och annat socialt. Tänker att många konstsamlare har sin samling som en statusgrej eller nått som de kan prata om. Själv är min samling långt ifrån status då jag skäms något över den


Det är en sak som kan visa på att det inte är en helt fel tes, att trots att man skäms lite så fortsätter man, trots att man kanske vet så väl att ens beteende inte är helt ok. Men jag tror att en övervägande del av däggdjuren har ett samlarbeteende, inte bara ekorrar, hamstrar och hundar som gräver ner ben, utan förkommer en hel del. De vattenlevande kan ju inte av naturliga orsaker göra så, men jag såg nyligen en dokumentär om en jaguar som samlade och hängde upp sina byten i ett träd, för senare förtärning, så det förkommer hos både stora och små däggdjur, fast i de fallen inte ett "onödigt samlande"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

onödigt samlande

Inläggav wrong » 2015-01-26 22:09:27

antonius skrev:Det är en sak som kan visa på att det inte är en helt fel tes, att trots att man skäms lite så fortsätter man, trots att man kanske vet så väl att ens beteende inte är helt ok. Men jag tror att en övervägande del av däggdjuren har ett samlarbeteende, inte bara ekorrar, hamstrar och hundar som gräver ner ben, utan förkommer en hel del. De vattenlevande kan ju inte av naturliga orsaker göra så, men jag såg nyligen en dokumentär om en jaguar som samlade och hängde upp sina byten i ett träd, för senare förtärning, så det förkommer hos både stora och små däggdjur, fast i de fallen inte ett "onödigt samlande"... :-)063


Ja tror ofta samlandet bland djur är kopplat till framtida matförråd för eget bruk eller avkomma då den kommer. Har sätt många äldre som samlar vedförråd som ska räcka i flera års hård vinter men då är det åter igen en nytto aspekt över det hela. Var i och för sig så att då jag började samla på brädspel tänkte jag alltid att jag skulle spela dem med någon nån gång men efter ett tag föll det bort och nu är det bara att jag vill ha spelen

undrar om det går att hitta ett djur som spenderar energi på att samla på sig något som inte ger det en fördel i konkurrensen med andra individer. dvs inte saker som material till bo/damm eller matförråd. Hur är det med korpar är det bara en skröna att de stjäl allt som glänser osv?
wrong
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2014-12-27
Ort: stockholm

onödigt samlande

Inläggav antonius » 2015-01-26 22:22:47

wrong skrev:undrar om det går att hitta ett djur som spenderar energi på att samla på sig något som inte ger det en fördel i konkurrensen med andra individer. dvs inte saker som material till bo/damm eller matförråd. Hur är det med korpar är det bara en skröna att de stjäl allt som glänser osv?


Men samlandet gjorde säkert det en gång i tiden, men "maniet" har fortsatt, om tusentals år kan evolutionen gjort att fenomenet försvunnit.

Vet inte säkert med korpar men många kråkfåglar är förtjusta i matsilver, hade en halvtam skata som flög sin väg tillslut och vi hittade skedar mm bakom tavlor i åratal efteråt, den kunde stå och spegla sig och lixom beundra sig själv framför hallspegeln, men den skränade och skräpade ner så vi var glad när den gjorde sorti... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

onödigt samlande

Inläggav wrong » 2015-01-26 23:05:28

antonius skrev:Men samlandet gjorde säkert det en gång i tiden, men "maniet" har fortsatt, om tusentals år kan evolutionen gjort att fenomenet försvunnit.

Undrar om det skulle vara dåligt för en art om den sortens beteende avlades bort från instinkterna? Tänker att det kanske behövs om det är ett resultat av instinkten att se till att man har mat och överlever.

Är det någon som vet hur evolutionen kommer påverka människan framöver? Tänker att teorin om evolution är beroende av att vissa individer blir mer framgångsrika då de får föra sina gener vidare. Men då vi människor kan rätta till så många saker som tidigare skulle varit en dödsdom blir det ett urval av gener ändå?

Vet inte säkert med korpar men många kråkfåglar är förtjusta i matsilver, hade en halvtam skata som flög sin väg tillslut och vi hittade skedar mm bakom tavlor i åratal efteråt, den kunde stå och spegla sig och lixom beundra sig själv framför hallspegeln, men den skränade och skräpade ner så vi var glad när den gjorde sorti... :-)063


undrar om den bara vill kontrollera fjäderskruden och om den behöver underhållas? kanske det var det den hade skedarna till? fast kanske inte så bra spegelglans i sådana? man får även fråga sig om den behöver ha så många föremål för spegling
wrong
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2014-12-27
Ort: stockholm

onödigt samlande

Inläggav xty3457 » 2015-03-25 13:04:23

Samlade nog specifika saker som stenar, frimärken etc när jag var yngre.
Fösöker att inte samla på mig saker i specifika kategorier nuförtiden. Dock har
jag fortfarande mycket prylar kring mig både data och elektronik prylar, men även hobby prylar, radiostyrda modeller och byggmaterial. I mitt vardagsrum har jag en verkstadshörna och i hyllorna står mest hobbyprylar, har också en mediacenterbänk med mycket elektronikprylar.
I min klädkammare förvarar jag mest hobbyprylar och byggmaterial och ytterst lite kläder.
Vet att min bror som i alla fall inte är aspergare inte förstår varför man skulle behöva ha så mycket prylar, som. t.ex. en vindmätare i hyllan.

Brukar ibland leka med idén om hur man ska lätta prylar så man kan ha med sig så mycket som möjligt om man till exempel har en mobil livsstil och reser världen runt på olika hotellrum. För att underlätta detta är det ofta en fördel att köpa små, lätta, bärbara multifunktionsprylar. Innan virtuella maskiner blev vanligt i datavärlden kunde jag ha upp till fyra-fem datorercpå rummet. Nu har jag endast en eller två.

Hälsningar xty345
man/32år
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

onödigt samlande

Inläggav gadas » 2015-03-25 13:44:32

Hm, väljer att starta en ny tråd: Vad har du haft i din klädkammare?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in