Fattigträffar

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-16 13:56:36

Har man inte råd att ta sig någonstans ja då blir man nog bunden vid hemmet tyvärr.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav Mjau » 2015-01-16 18:27:15

Jag har inte själv tid och möjlighet att arrangera träffar. Men om det är någon/några som vill ordna gratis träffar i Stockholm kom jag på en idé. Men det kräver samarbete med en förening som äger en lokal, tex. Autism- och Aspergerföreningen eller Attention i Stockholm. I så fall kan man fråga om man får låna deras lokal tex varje måndag och ha "öppet hus"/fika-träffar dit var och en tar med sin egen matsäck hemifrån (eller köper med nåt på vägen). Men man behöver ju inte begränsa sig till "handikapporganisationer". Kanske känner någon till en annan ideell organisation som har en lokal som står tom ibland? Eller det kanske finns någon "snäll" företagare som kan tänka sig att låna ut sin lokal i utbyte mot att det förhoppningsvis sprids positiva rykten såsom att "Företaget XX har hjärtat på rätta stället"? Eller är det jag som är en orealistisk drömmare...?
Mjau
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2007-10-07
Ort: Stockholm

Fattigträffar

Inläggav nallen » 2015-01-16 18:49:11

strondie skrev:Bara för att man är jätte fattig betyder väll inte det att man vill stanna hemma och ha tråkigt..
min kursivering

Huruvida man vill eller inte är irrelevant - har man inte råd kan man inte delta i aktiviteter som kostar pengar. Det är sakens natur och inte mycket att diskutera eller ens fundera över.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fattigträffar

Inläggav atoms » 2015-01-16 23:14:01

Mjau skrev:Jag har inte själv tid och möjlighet att arrangera träffar. Men om det är någon/några som vill ordna gratis träffar i Stockholm kom jag på en idé. Men det kräver samarbete med en förening som äger en lokal, tex. Autism- och Aspergerföreningen eller Attention i Stockholm. I så fall kan man fråga om man får låna deras lokal tex varje måndag och ha "öppet hus"/fika-träffar dit var och en tar med sin egen matsäck hemifrån (eller köper med nåt på vägen). Men man behöver ju inte begränsa sig till "handikapporganisationer". Kanske känner någon till en annan ideell organisation som har en lokal som står tom ibland? Eller det kanske finns någon "snäll" företagare som kan tänka sig att låna ut sin lokal i utbyte mot att det förhoppningsvis sprids positiva rykten såsom att "Företaget XX har hjärtat på rätta stället"? Eller är det jag som är en orealistisk drömmare...?


Absolut inte!!!
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Fattigträffar

Inläggav Kimmelie » 2015-01-17 10:20:56

Ett trevligt ställe man kan gå till utan att behöva fika, är ljuscaféet i entrén på Centralbadet. Men det funkar bara om man inte är för många, det är rätt trångt där och bara ett fåtal bord. Givetvis måste man ju då lämna sin plats om det kommer folk som ska fika. Lite senare på eftermiddagarna har det varit ganska tomt där, de gånger jag varit där.

Om nån arrangerar en träff där så kanske jag hakar på, men jag känner inte för att arrangera det själv.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Fattigträffar

Inläggav Zirre » 2015-01-17 19:15:32

kullan skrev:Har man inte råd att ta sig någonstans ja då blir man nog bunden vid hemmet tyvärr.


Var det inte du som sa att man kunde promenera till platsen? :D
kullan skrev:Ja men bor man inte så långt från varandra kan man gå till samlingsplatsen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-17 19:35:37

Ja fast bor man långt ifrån träffplatsen kan man inte gå dit.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav Zirre » 2015-01-17 20:02:43

kullan skrev:Ja fast bor man långt ifrån träffplatsen kan man inte gå dit.

Det finns cykel.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-17 20:03:56

Alla äger inte cykel och jag cyklar inte om det är flera mil det handlar om.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav Zirre » 2015-01-17 20:15:25

kullan skrev:Alla äger inte cykel och jag cyklar inte om det är flera mil det handlar om.


Trodde inte att det handlade om dig :o
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-17 20:18:13

Nä men det finns säkert andra som inte heller vill cykla flera mil
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav geeko » 2015-01-17 20:34:44

Fick en liten idé helt plötsligt när jag läste allt det här.

Bibliotek? Jag vet att biblioteket i Nacka forum har ett "konferens rum" man kan boka gratis. I det biblioteket finns också café och så klart utanför massa andra butiker (eftersom att mat/kaffe verkar vara viktigt för vissa att köpa :lol:). Vet inte riktigt hur det är med andra bibliotek i Stockholm dock. Nacka forum är ju dock 15 min med buss från Slussen.

Någon som tycker det låter intressant?
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Fattigträffar

Inläggav plåtmonster » 2015-01-17 21:14:49

Kan ju vara matförbud där dock?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-17 21:21:17

Måste man äta då?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav Pemer » 2015-01-17 23:21:30

Som alternativ till själva grejen med att tro på något sådant som att ha och gå med i en förening för att skapa gemensamma resurser och möjlig tillgång till lokaler har vi alltså ett förslag att försöka samarbeta med en förening.

Gjorde vi tankeexperimentet att alla som är med det på här forumet var med i en motsvarande förening, så skulle det bli en aspergerförening med flera tusen medlemmar. Den skulle vara kvalificerad för statsbidrag i eller på gränsen till miljonklassen och därmed enorma resurser att både boka lokaler och bjuda på fika. Den skulle kunna bjuda in medlemmarna emellanåt på fester, där den bjöd på käket. Och kunna höras och synas mycket mer i debatten, så att gruppens förutsättningar kunde förbättras mer och mer, attityder förändras osv.

Jag tycker det låter som en ganska häftig förening om den fanns i den tappningen. Och jag tror målgruppen skulle gilla den då också!

Och den finns ju som sagt, men den är långt ifrån där. Än. Men det skulle kunna vara fullt möjligt. :wink:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-17 23:24:17

Den förening som Pemer talar om hindrar en att komma om man behöver ledsagare med på träffen eller någon annan stödperson. Nä det kanske inte räcker med att en annan aspie agerar stödperson eller mentor. Därför kommer inte OA att vara alternativet för mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav Pemer » 2015-01-18 0:22:11

Fel, det skulle inte komma på fråga. Det här är ytterst reglerat i stadgarna, i den aktuella paragrafens sista mening, Eventuella undantag från kriterier a) och b) beslutas av styrelsen i varje enskilt fall. Det är lite av en gummmiparagraf där vi naturligtvis kommer att vara flexibla om situationen faktiskt skulle uppstå. Vi har nog aldrig räknat med att situationen faktiskt skulle bli aktuell, men skulle den bli det har vi heller aldrig menat att någon hellre skulle stoppas om så en stödperson skulle behöva sitta med. Det skulle tvärtom vara roligt och mycket välkommet om det äntligen inträffade, så att man kunde få berätta om det t ex här, och definitivt få slut på alla gissningar och spekulationer i den här frågan.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Fattigträffar

Inläggav Pemer » 2015-01-18 0:33:40

Stadgar i en förening kan dessutom alltid ändras. Så hela den här frågan skulle en röststark falang som valde att gå med och skaffa sig rösträtt kunna förändra på cirka ett år. En förenings högsta beslutande organ är dess årsmöte. Nu var det folk som tänkte just så här som drog igång föreningen och antog stadgar, men det innebär inte att de måste vara huggna i sten.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Fattigträffar

Inläggav Alien » 2015-01-18 0:42:13

kullan skrev:Måste man äta då?


Om träffen varar i flera timmar plus att man kanske rest en bra bit, så blir man hungrig. Åtminstone längtar man efter fika och bulle/smörgås. Och det kan kännas tråkigt att behöva bryta upp från träffen bara för att man måste åka hem och äta.

Annars kommer jag bara på ställen där man får fika typ till självkostnadspris, som detta som anordnas av Stadsmissionen:
Gränden är en lugn plats för förtroliga samtal, läsning, skapande grupper, musik, föredrag och gemenskap. Gäster i alla åldrar är välkomna. Miljön är drogfri. Du kan fika eller äta lunch på Gränden. Veckans meny hittar du på nedan.

Öppettider
Vardagar kl 11-16

Men det är alltså inte öppet på lördag/söndag. Vet inte hur det är i t ex Stockholm.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fattigträffar

Inläggav plåtmonster » 2015-01-18 1:37:07

Stadsmissionens klientel kanske har en problematik som inte nödvändligtvis är så kompatibel med asperger?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fattigträffar

Inläggav Torsten » 2015-01-18 3:05:49

Mjau skrev:Jag har inte själv tid och möjlighet att arrangera träffar. Men om det är någon/några som vill ordna gratis träffar i Stockholm kom jag på en idé. Men det kräver samarbete med en förening som äger en lokal, tex. Autism- och Aspergerföreningen eller Attention i Stockholm. I så fall kan man fråga om man får låna deras lokal tex varje måndag och ha "öppet hus"/fika-träffar dit var och en tar med sin egen matsäck hemifrån (eller köper med nåt på vägen). Men man behöver ju inte begränsa sig till "handikapporganisationer". Kanske känner någon till en annan ideell organisation som har en lokal som står tom ibland? Eller det kanske finns någon "snäll" företagare som kan tänka sig att låna ut sin lokal i utbyte mot att det förhoppningsvis sprids positiva rykten såsom att "Företaget XX har hjärtat på rätta stället"? Eller är det jag som är en orealistisk drömmare...?


Intressant idé.
Nu har jag ingen koppling själv till vare sig Autism- och Aspergerförbundet (och dess förening i Sthlms län, med kontaktuppgifter här: http://www.autism.se/district_content.asp?nodeid=33549 och http://www.autism.se/district_content.asp?nodeid=33831) eller för den delen Attention. Det kan kanske vara värt ett försök dock att kontakta t.ex. ordförande Emanuel Mörk i Sthlms län, han kanske kan svara på frågan om utlånande av lokaler, eller ge tips om var man kan träffas billigt och enkelt?
Handikapporganisationer-begreppet (dvs "handikapp") avråds som term av Socialstyrelsen sedan 2007, emellertid förstår jag vad din mening/poäng är. Jag tycker också man borde kunna finna en (ekonomiskt billigare) form för möten aspergare/autismpersoner emellan. En träff-form som mer är frånkopplad allt vad föreningar, organisationer, medlems-[etcetera] är och heter. En träfform som är mer kostnadsbegränsad just.

Det finns inget orealistiskt drömmande i det du framför.
Saken är samtidigt den - i praktiken - att någon behöver ta tag i det hela s.a.s., för att något ska bli till av det du skissar på. De som i dag anordnar eller de som har anordnat träffar, dessa är mig veterligen mer eller mindre strukturellt införlivade i eller tillhörande någon förening, aspergerorganisation (som OA), "autism/AS-sällskap" (tillfälligt konstruerat begrepp av mig, i meningen aspergare/autister som redan känner varandra och har etablerade kanaler för att mötas, i för mig okänd utsträckning och där jag inte känner till vad dessa former kostar i pengar räknat, förvisso), efterträffen på Vasas (efter Diskussionsgruppen i Matteus skola) som medför utgifter som inte är ringa för gängse aspergare kan tänkas eller andra dylikheter i den mån de finns. Det vill säga träffar som inte är vad begreppet "träffas fattigt" underförstår.

Ett slags "fattigträffande" – inte mig emot.
Jag träffas gärna på fattigmansvis.
Torsten
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2015-01-03

Fattigträffar

Inläggav Alien » 2015-01-18 3:15:45

plåtmonster skrev:Stadsmissionens klientel kanske har en problematik som inte nödvändligtvis är så kompatibel med asperger?

Kan ju vara olika. När jag var där för många år sedanvar det rätr lugnt. Men kanske inte plats för något större sällskpa aspergare, typ 15 st.

På biblioteket brukar det finnas kaffeautomater (vet inte vad det kostar) och skulle man få boka ett rum skulle man kunna träffas där. Men då gäller det att det inte är förbjudet att äta medhavda kakor/bullar/bröd som smular.

Promenerar man i kylan kanske man nöjer sig med att avsluta promenaden med

I min stad finns ett kafé på habiliteringen där "brukare" jobbar i kaféet. Det är nog låga priser också, och jag tror inte de kör bort de/n i sällskapet som inte köper något alls. Men det förstås också bara öppet på vardagar (till kl 15).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fattigträffar

Inläggav Flia » 2015-01-20 9:51:37

På bibliotek kan man träffas, blir man hungrig kan man äta medhavd macka.

Vårdcentraler/sjukhus brukar ha nåt slags café där man kan sitta och äta medhavd mat.

Attention (säkert är nån av deltagarna medlem) har ofta lokaler där man kan träffas.

Man kan ordna en kamratcirkel hos ett studieförbund, med regelbundna träffar. Då kan man ha fika till självkostnadspris och medhavd mat. Ett tema för cirkeln kan vara att "lära sig mer om AS".

RSMH har avdelningar i alla större städer, ofta med egna lokaler där man kan ordna träffar gratis.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Fattigträffar

Inläggav Zirre » 2015-01-20 9:56:35

Jag har varit på en OA-aktivitet.
Förutom Pemer så var vi tre andra. Kändes lite torrt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Träffar



Logga in