Fattigträffar

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Fattigträffar

Inläggav geeko » 2015-01-15 13:07:53

Varför ska alla träffar involvera något som kostar pengar? Jag har knappt pengar till att laga mat hemma...

Visst, det är för det mesta frivilligt som "efteråt kan vi gå och äta". Men jag vill inte direkt behöva avsluta allt genom att säga "jag har inte råd att gå och äta ute"..
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Fattigträffar

Inläggav plåtmonster » 2015-01-15 13:11:31

Ett förslag är picknik någonstans där man tar med sig egen mat eller köper med?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fattigträffar

Inläggav Cellardoor » 2015-01-15 13:33:06

Jag skulle hävda att det är enklare att hålla billiga träffar på sommarhalvåret även om det såklart är görbart även på vintern.

Ordna en egen träff om träffarna som finns inte passar dig? :)

Pulkaåkningsträff skulle ju kunna vara superkul nu på vintern t.ex. :)
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-15 13:42:48

Promenadträff kostar inget. Träffen behöver endast ha en promenad som tema. Går att genomföra året om.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav Toblerone » 2015-01-15 13:57:10

Jag har ofta tänkt på det också. Det är inte självklart att alla har råd till sånt. Men jag är inte så insatt. Andra vet säkert bättre vad som finns.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fattigträffar

Inläggav Kahlokatt » 2015-01-15 13:59:40

Jag skulle gärna hålla en spökvandring i Gamla Stan-Riddarholmen igen. Det är självklart helt gratis, bara någon ordnar det rent logistiska (resor till och från Människobyn får man förstås fixa själv), för jag är skitdålig på att organisera sådant, jag vill bara guida.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fattigträffar

Inläggav nescio » 2015-01-15 14:29:35

Några gånger har jag fått inbjudan till att träffa mina gamla skolklasser. Men det har alltid varit i kombination med att betala en rätt stor summa för mat eller inträde. Snål som jag är, och bara måttligt intresserad av att se dem igen, har det alltid fått mig att säga nej. Hade de föreslagit att vi bara skulle ses vid någon vägkorsning inte allt för långt bort, utan att nämna något som kostar pengar, hade jag kanske gått dit för att se dem.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Fattigträffar

Inläggav plåtmonster » 2015-01-15 14:48:50

Klassträff är helt okej bara ingen kommer .. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fattigträffar

Inläggav Miche » 2015-01-15 17:16:46

geeko skrev:Visst, det är för det mesta frivilligt som "efteråt kan vi gå och äta". Men jag vill inte direkt behöva avsluta allt genom att säga "jag har inte råd att gå och äta ute"..
På diskussionsträffarna i Stockholm är det inte ovanligt att ett flertal inte följer med och äter efteråt.

Promenadträffar innebär inte mat ute per automatik (det händer väl att någon vill gå och äta efteråt men skäms inte för att säga att du inte har råd, det är flera bland oss som har dålig ekonomi).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Fattigträffar

Inläggav plåtmonster » 2015-01-15 17:37:49

Det är också lätt att gömma sig utan köpt fika bland andra som köper fika ..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fattigträffar

Inläggav Miche » 2015-01-15 18:54:17

plåtmonster skrev:Det är också lätt att gömma sig utan köpt fika bland andra som köper fika ..
Det är dock inte alla ställen som accepterar det. På Vasa's där ett antal träffar sker (samt flera går till efter diskussionsträffarna) är det beställningstvång. Man kan dock komma undan med en tia, vilket kan vara nog så tufft om man är fattig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Fattigträffar

Inläggav Zirre » 2015-01-15 18:57:00

kullan skrev:Promenadträff kostar inget. Träffen behöver endast ha en promenad som tema. Går att genomföra året om.
Man ska även ha råd att ta sig till samlingsplatsen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-15 18:58:35

Zirre skrev:
kullan skrev:Promenadträff kostar inget. Träffen behöver endast ha en promenad som tema. Går att genomföra året om.
Man ska även ha råd att ta sig till samlingsplatsen.


Ja men bor man inte så långt från varandra kan man gå till samlingsplatsen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav Miche » 2015-01-15 19:02:44

@geeko, kanske en för personlig fråga och du behöver inte svara.

Varför är du så fattig? Du har kanske rätt till ekonomiskt bistånd från soc (de står för kostnaden för månadskort i kollektivtrafiken) eller pengar från FK?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Fattigträffar

Inläggav geeko » 2015-01-15 20:51:20

Trevligt med många svar! Är ganska ny till det här att vilja delta i träffar så vågar inte direkt göra någon själv.

Skönt att höra att det är accepterat att inte äta efter tex diskussionsträffen. När jag läste "kan man gå till restaurang efter" kändes det som att det skulle bli som när man gick i skolan och inte hade råd med fika på utflykterna och därmed blev utstött. Kanske ska prova en sån! :)

@Miche, Jag är gift och både jag och min man är arbetslösa. Får lite från FK och lite från soc men det är knappast mycket att leva på. Sen kan jag inte unna mig nått som kostar pengar utan att få ångest i slutet av månaden när det nästan aldrig finns mjölk. Lol
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Fattigträffar

Inläggav Miche » 2015-01-15 20:55:01

geeko skrev:@Miche, Jag är gift och både jag och min man är arbetslösa. Får lite från FK och lite från soc men det är knappast mycket att leva på. Sen kan jag inte unna mig nått som kostar pengar utan att få ångest i slutet av månaden när det nästan aldrig finns mjölk. Lol
Förståeligt att det är jobbigt (jag har själv suttit i den sitsen).

Om arbetslösheten beror på din (eller era) diagnos(er) (om ni nu har diagnos) så kan det finnas möjlighet att få mer pengar från FK om ni inte klarar av att arbeta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Fattigträffar

Inläggav plåtmonster » 2015-01-15 20:59:40

I Stockholm borde det finnas någon inomhusmiljö som man kan fika i utan att man blir störd eller som har köptvång?

Då kan de som vill köpa fika i närheten och de som vill spara sina slantar göra något hemma. Hemlagat är oftast nyttigare både för kroppen och plånboken..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fattigträffar

Inläggav Miche » 2015-01-15 21:07:02

plåtmonster skrev:I Stockholm borde det finnas någon inomhusmiljö som man kan fika i utan att man blir störd eller som har köptvång?
Tveksamt, tror inte ens att det är tillåtet på Kulturhuset. De ställen som man brukar kunna göra det är nog uteslutande utomhus.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Fattigträffar

Inläggav Miche » 2015-01-15 21:11:15

Möjligen att det kan funka på Govindas (även om det inte står något om det), de är så slöa där så de märker nog inget om man äter något medhavt, men det är inte så värst trevligt ställe tycker jag...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Fattigträffar

Inläggav plåtmonster » 2015-01-15 21:15:21

Studenternas lunchrum på universitetet utanför kontorstid?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fattigträffar

Inläggav matterik » 2015-01-15 21:17:45

Jag var på fika på ett stödboende. Det var gratis och jag fick skjuts.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Fattigträffar

Inläggav Pemer » 2015-01-15 21:21:35

Jag kan rekommendera OA:s fikaträffar på Brygghuset, då bjuder vi på fika, liksom de öppna hus jag har hemma hos mig vissa lördagar, närmast nästa lördag för övrigt.

Jag förstår den här invändningen, jag har egentligen själv med möda råd att verkligen äta något ute riktigt varje gång jag arrangerar något.

Men det här är lite vådan av att vi verkar vara såpass allergiska mot att ha nätverkande i föreningsform i aspergergruppen. De flesta vill in i ryggmärgen hålla sig primärt till informellt nätverkande, och nu har ju just det här forumet kommit först och nästan lite snott en välutvecklad intresseförenings annars naturliga plats i gruppens medvetande och många har kommit att tycka att *kontakt med likasinnade kan man få här*, *info om träffar att eventuellt gå på kan man få här* och då behövs väl inte en förening med en medlemsavgift egentligen till något mer, allt är "klart". Men vad är det för typ av aktör som kan boka möteslokaler? Diskussionsforum på Internet? Ett par kompisar som vill hitta en lokal att träffas och sitta och snacka? En förening? ;) ;) ;)

Hade inte redan både Autism- och Aspergerförbundet och Attention, och dessutom aspergerforum, funnits före, så hade nog det i mitt tycke mycket viktigare arbetet med en egen riktig intresseförening blivit gruppens självklara samlingsplats, om inte annat just för att den var först på banan. Men i de här avseendena verkar inte vi aspergare vara lika bra på att tänka "utanför boxen" och tänka nya tankar och se något nytt... som man väl annars brukar tycka är lite vårt kännetecken jämfört med "neurotyper". :wink:

För egen del hade jag händelsevis ännu inte hunnit gå med i vare sig AAF eller Attention när jag fick se, här på forumet, att det var en alldeles ny och alldeles egen intresseförening under uppstart, men den känsla jag fick. "vilken bra idé, något vi driver alldeles själva, det kan ju bli hur spännande som helst, jag vill vara med!!", hade för min del varit exakt samma även om jag så redan hade varit medlem i bägge två och redan varit aktiv i en av dem. Precis det - medlem i båda, och aktiv också i en av dem - har jag i stället blivit efteråt, mycket just "to make a point". Men fascinerande många ser saken på helt andra sätt, det kan vi konstatera. :)
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Fattigträffar

Inläggav kullan » 2015-01-16 12:40:38

Alltså det är väl upp till den enskilda medlemmen att anordna en gratisträff. Bor man ett gäng inom samma område kan man träffas där eller så kan man kanske samåka i samma bil om någon har körkort. Har man inte råd att lägga 20:- till bensinbidrag till föraren så ska man nog stanna hemma.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fattigträffar

Inläggav strondie » 2015-01-16 13:50:23

kullan skrev:Alltså det är väl upp till den enskilda medlemmen att anordna en gratisträff. Bor man ett gäng inom samma område kan man träffas där eller så kan man kanske samåka i samma bil om någon har körkort. Har man inte råd att lägga 20:- till bensinbidrag till föraren så ska man nog stanna hemma.

Bara för att man är jätte fattig betyder väll inte det att man vill stanna hemma och ha tråkigt..
strondie
Inaktiv
 
Inlägg: 107
Anslöt: 2013-05-10

Återgå till Träffar



Logga in