Kost vid autism och/eller adhd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Bananfluga » 2015-01-05 13:17:49

Hej!
Jag är ny på forumet och har nyligen diagnostiserats med asperger och adhd.

Jag har förstått att förändrad kost kan lindra symptom. Jag har hört talas om att glutenfri kost och/eller laktosfri kost kan hjälpa.
Jag undrar om någon av er testat detta?
Är det någon som vet varför denna förändring i kost skulle hjälpa?
Om det fungerar, varför tar inte personer inom psykiatrin upp denna metod? Betyder det att det inte finns evidens?
Har ni något boktips i ämnet?
Bananfluga
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2014-12-16

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Nimoy » 2015-01-05 14:09:18

Nu är ju jag i och för sig inte diagnosticerad med nåt men jag har personligen märkt några effekter av såna koständringar och jag har inte hört att det skulle finnas nåt vetenskapligt stöd för att det skulle minska besvärliga symtom. Jag äter väldigt lite gluten och i stort sett inga mjölkprodukter och jag har inte märkt några effekter vare sig på psyke eller fysik. Prövade linfröolja också för Omega-6 och -3, men det har heller inte gett några resultat. Det enda som ibland fungerat för mig är kaffe. Men jag tror att det kan vara extremt individuellt vad olika personer behöver för för näringsämnen och vilka saker man ska undvika.
Nimoy
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-02-02

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Hettan » 2015-01-05 14:11:55

inte laktosfri, mjölkfri. Varför är jag inte klar på men har hört att det beror på allergi.

Egentligen är ju mjölprodukter osv dåliga för magen då de tar mycket energi för att smältas, så man blir seg innan man blir pigg. Vill du må bra bör du äta lättsmält mat, alltså inte för fet mat, inte för svårsmälta kolhydrater, inte för mycket protein.

Som ovanstående nämner funkar kaffe bra för mig med, men jag dricker bara kaffe tre dagar i veckan och det är när jag ska gymma.. Annars dricker jag endast te för att inte få för hög tolerans =)
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Lilla Gumman » 2015-01-05 14:59:21

Det är ju allmänt känt att det är bra att undvilka mjölk och mjölkprodukter, all form av gluten, socker, glutamat och div. andra tillsatser och färgämnen. Dock är det svårt att vara helt strikt. Inte heller finns det några vetenskapliga belägg för att detta ska gälla alla med autism och ADHD. Vid svår autism har man svårt att uttrycka sina behov, och är man då glutenintolerant eller laktosintolerant så kan man inte tala om det. När man sen utesluter gluten och laktos i kosten för den emd svår autism, så mår den personen mycket bättre, och sen tror man att detta gäller alla med autism. Så är det förstås inte. Men vitt bröd och sötad yoghurt är ju inte bra för någon.

Att färgämnen och socker kan ge ADHD-liknande symptom är dock känt. Man blir hyperaktiv av sockret och tillsatserna, om man är känslig.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Nimoy » 2015-01-05 15:38:39

Det där med att äta mycket fett och protein samt lite kolhydrater verkar inte vara min grej. I flera år har jag ätit väldigt lite ris och pasta samt mycket bönor och nötter och jag har aldrig vägt så mycket. Senaste månaderna har jag varit inspirerad av sydostasiatiska grejer och ätit mycket förädlat ris tillsammans med grönsaker och alger och helt plötsligt tappat fem kilo. Antagligen är det en massa olika faktorer som bidrar till hur en kropp tillgodogör sig vissa näringsämnen.

Sen funderar jag ibland. Jag nämnde ju att jag äter väldigt lite mjölk och gluten. Socker äter jag knappt alls, rätt lite tillsatser och få halvfabrikat. Så säger jag att jag inte märker några positiva effekter av det, men man kan ju vända på det... Frågan är hur koko jag skulle bli med en normal svensk diet?
Nimoy
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-02-02

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Nisse1982 » 2015-01-05 16:23:46

Jag har som er andra läst om att utesluta mjölk och gluten ska vara en bra sak om man har dessa diagnoser. Själv gjorde jag det i drygt ett halvår, åt mest protein och grönsaker och ris, men trots att jag kände att vissa problem blev bättre så förlorade jag massvis i vikt. Vägde bara 60 kg ett tag och såg ut som ett skelett, sen så blev magen helt kass.
Det funkar säkert för vissa men för mig så var det inte värt det.
Senast redigerad av Nisse1982 2015-01-05 16:24:58, redigerad totalt 1 gång.
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-05 16:24:36

Till exempel IBS är säkerligen vanligt vid npf.
Själv följer jag just nu en strikt diet som nästan helt baseras på billligt julgodis ifrån Lidl .
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav matterik » 2015-01-05 19:08:44

Jag brukar göra en bra glutenfri gröt. Här är receptet:

A certain no-gluten porridge that is made the following way. Boil some water in a casserole. When it is boiling you should have prepared two vessels. One contains 2 tablespoons of brown rice and 3 tablespoons of peeled millet. The other should contain 1 dl of whole buckwheat, one dl of raisins and maybe some dried apricots. Fill the two vessels with boiling water. Pour back the content of the first vessel into the casserole. Stir the second vessel and then rinse it using a strainer. Let the content of the second vessel sit in the strainer for now. Boil the content of the first vessel with a lid in the casserole for 15 minutes. Then ad the content of the second vessel that is now in a strainer into the casserole and boil for 15 minutes under lid. Turn off the heat but dont remove the casserole. Let it stand there for 12 hours or so. Then it is ready.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Cellardoor » 2015-01-05 20:38:15

Alltså, det här med att "bota" npf-diagnoser via kosten är det ju bara konstiga amerikanska sektliknande människor som förespråkar? Finns inga som helst belägg för att det funkar så och det är mest en rykande hög med bullshit.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav kiddie » 2015-01-05 21:44:16

Jag tror absolut inte på det där med att mjölkprotein och gluten tar sig ut ur tarmen och går upp i hjärnan och kopplar till opiatreceptorer. Den teorin verkar helt vansinnig.

Däremot tror jag många med autism är stressade, därför kan kanske behöva mer antioxidanter (har absolut inget belägg för detta) och att deras stress kan leda till magknip och oroliga tarmar. I det senare fallet så kanske man inte då ska ösa på med saker som irriterar, men det känns mer som folkvett än något vetenskapligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav plåtmonster » 2015-01-05 22:40:37

Flawed skrev:strikt diet som nästan helt baseras på billligt julgodis ifrån Lidl

Du lär nog få en massa tillsatsämnen som förgiftar din kropp?
Sedan är väl näringsvärdet rätt lågt..

Något att tänka på är väl också att olika sorters tarmbakterier gillar olika sorters mat. Således är det inte bara maten i sig som har betydelse utan även vilken sorts bakterier som trivs med den mat man äter.

ICA listar några vanliga allergener.
ICA: Allergi och intolerans
* Gluten
* Laktos
* Mjölkprotein
* Fisk och skaldjur
* Soja
* Nötter
* Ägg
* Korsreaktion med pollenallergi (Björkpollen, gräspollen och gråbopollen är de vanligaste)
* Vete

* Glutamat?

En annan god regel som man kan använda är att mat som människor åt före jordbrukssamhället för 10 000 år sedan är kroppen avsevärt bättre anpassad till än de från jordbruksproduktion.

Lilla Gumman skrev:Att färgämnen och socker kan ge ADHD-liknande symptom är dock känt. Man blir hyperaktiv av sockret och tillsatserna, om man är känslig.

Kanske något för de som har ADD? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav elle » 2015-01-05 22:45:15

Flawed skrev:Till exempel IBS är säkerligen vanligt vid npf .

IBS är läkarnas påhitt för att slippa behandla patienter .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav kiddie » 2015-01-05 22:48:43

Det gula färgämne som är mest starkt förknippat med ADHD-liknande symptom är förbjudet inom EU.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Toblerone » 2015-01-05 22:53:54

Det där med kosten har man forskat om i 30 år. T.ex. kom då Feingold-dieten som skulle hjälpa mot ADHD-symptom. Och många påststod att ADHD bara var näringsämne-överkänslighet. Jag har träffat barn, som är hyperaktiva pga näringsmedel-överkänslighet - det är inte alls samma sak. De barnen är BARA hyperaktiva, ADHD är så mycket mer.

Jag har själv testat med uteslutnings-diet för min son. Det hjälpte inte alls. Har också provat kinesiologi. Det finns massor med studier. Det finns några som påstår att det har gett resultat. Men det bygger ju på hur testpersonerna har bedömt det själva. Placebo-effekten är en viktig faktor här. Man har aldrig kunnat bevisa det med några seriösa dubbelblind-studier på minst 30 år. Så det verkar ju inte så lovande.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Toblerone » 2015-01-05 22:55:02

plåtmonster skrev:
Flawed skrev:strikt diet som nästan helt baseras på billligt julgodis ifrån Lidl

Du lär nog få en massa tillsatsämnen som förgiftar din kropp?
Sedan är väl näringsvärdet rätt lågt..

Något att tänka på är väl också att olika sorters tarmbakterier gillar olika sorters mat. Således är det inte bara maten i sig som har betydelse utan även vilken sorts bakterier som trivs med den mat man äter.

ICA listar några vanliga allergener.
ICA: Allergi och intolerans
* Gluten
* Laktos
* Mjölkprotein
* Fisk och skaldjur
* Soja
* Nötter
* Ägg
* Korsreaktion med pollenallergi (Björkpollen, gräspollen och gråbopollen är de vanligaste)
* Vete

* Glutamat?

En annan god regel som man kan använda är att mat som människor åt före jordbrukssamhället för 10 000 år sedan är kroppen avsevärt bättre anpassad till än de från jordbruksproduktion.

Lilla Gumman skrev:Att färgämnen och socker kan ge ADHD-liknande symptom är dock känt. Man blir hyperaktiv av sockret och tillsatserna, om man är känslig.

Kanske något för de som har ADD? ;)


Har provat. Har tagit bort ALLT detta i tre veckor för sonen. Det har inte hjälpt något alls.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav plåtmonster » 2015-01-05 22:57:11

Översättning av matteriks recepttips:
En viss glutenfri gröt som görs på följande sätt. Koka lite vatten i en gryta. När det kokar skall du ha förberett två kärl. En innehåller 2 matskedar brunt ris och 3 matskedar skalade hirs. Den andra skall innehålla 1 dl hel bovete, en deciliter russin och kanske lite torkade aprikoser. Fyll de två kärlen med kokande vatten. Häll tillbaka innehållet i det första kärlet till grytan. Rör om det andra kärlet och skölj den med en sil. Låt innehållet i det andra kärlet sitta i silen för nu. Koka innehållet i det första kärlet med lock i grytan under 15 minuter. Lägg sedan till innehållet i det andra kärlet som nu är i en sil i grytan och koka i 15 minuter under lock. Stäng av värmen men ta inte bort grytan. Låt den stå där i 12 timmar eller så. Då den är klar.

(Huvudtipset är nog att hirs går att göra gröt på...)

Cellardoor skrev:Alltså, det här med att "bota" npf-diagnoser via kosten är det ju bara konstiga amerikanska sektliknande människor som förespråkar? Finns inga som helst belägg för att det funkar så och det är mest en rykande hög med bullshit.

Det kan nog finnas många olika orsaker till NPF och försvårande omständigheter. Alltså varierar det vad som fungerar för olika personer. I många fall får man prova olika saker. Men kroniska problem brukar ha kroniska orsaker och att äta fel mat kan vara vanligt förekommande (men även stress..).

kiddie skrev:Jag tror absolut inte på det där med att mjölkprotein och gluten tar sig ut ur tarmen och går upp i hjärnan och kopplar till opiatreceptorer. Den teorin verkar helt vansinnig.

Jag har läst om den kopplingen på flera ställen så den finns säkert för en del personer. Det är nog inviduellt som sagt. Precis som mörkhyande tål solen bra men inte ljushyade så är det sannolikt samma för viss mat och det syns som sagt inte lika tydligt. Sugrövmanövern har visst denna biologiska koppling vill jag minnas.

kiddie skrev:Däremot tror jag många med autism är stressade, därför kan kanske behöva mer antioxidanter (har absolut inget belägg för detta)

Så är det nog. Dock skall man ta antioxidanter i måtta. De kan vara skadliga i stora mängder. Saker som stressar bör man avlägsna från sin tillvaro.

kiddie skrev:Det gula färgämne som är mest starkt förknippat med ADHD-liknande symptom är förbjudet inom EU.

Vilket är detta ämne?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Toblerone » 2015-01-05 22:59:16

kiddie skrev:Det gula färgämne som är mest starkt förknippat med ADHD-liknande symptom är förbjudet inom EU.


Och symptomen är bara ADHD-liknande. Identiska är de inte. Framför allt är det bara en liten del av alla symptom som folk med ADHD har. Jag har kunnat jämföra det ganska bra, eftersom min son med svår ADHD har en styvbror som blir hyperaktiv av glutamat och vissa andra ämnen. Den pojken blev visserligen hyperaktiv, men han hade ju inte alla andra problem som man kan ha med ADHD. I alla fall var skillnaden stor. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav kiddie » 2015-01-05 23:20:45

Den gula färgen = E110. Anses vara såpass misstänkt att vi inte vill ha den.

Tydligen drog Kraft in den färgen i sin kända mac and cheese I USA då de var rädda att den skulle sälja för lite pga misstankarna, även om den illgula färgen där är tillåten.

http://www.alpha-phonics.com/blog/wp-co ... heese1.jpg
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-05 23:52:58

Glutamat är en aminosyra.
Om man lyckas ta bort den ur kosten så blir man humgrig skulle jag tro.
Natriumglutamat/MSG mono sodium glutamate ät en tillsats.
Det finns en luddig teori om att den orsakar china resturant syndrome vars existens inte heller är särskilt självklar.
Jag tror helt enkelt att vissa människor inte tål starka smaker...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-05 23:59:37

elle skrev:
Flawed skrev:Till exempel IBS är säkerligen vanligt vid npf .

IBS är läkarnas påhitt för att slippa behandla patienter .

IBS beskriver åtminstone ett tillstånd.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav Flawed » 2015-01-06 0:05:12

plåtmonster skrev:
Flawed skrev:strikt diet som nästan helt baseras på billligt julgodis ifrån Lidl

Du lär nog få en massa tillsatsämnen som förgiftar din kropp?
Sedan är väl näringsvärdet rätt lågt..

Något att tänka på är väl också att olika sorters tarmbakterier gillar olika sorters mat. Således är det inte bara maten i sig som har betydelse utan även vilken sorts bakterier som trivs med den mat man äter.

ICA listar några vanliga allergener.
ICA: Allergi och intolerans
* Gluten
* Laktos
* Mjölkprotein
* Fisk och skaldjur
* Soja
* Nötter
* Ägg
* Korsreaktion med pollenallergi (Björkpollen, gräspollen och gråbopollen är de vanligaste)
* Vete

* Glutamat?

En annan god regel som man kan använda är att mat som människor åt före jordbrukssamhället för 10 000 år sedan är kroppen avsevärt bättre anpassad till än de från jordbruksproduktion.

Lilla Gumman skrev:Att färgämnen och socker kan ge ADHD-liknande symptom är dock känt. Man blir hyperaktiv av sockret och tillsatserna, om man är känslig.

Kanske något för de som har ADD? ;)

Jag har konstaterat att min mage, mat och bakterier inte trivs ihop hur jag än gör.

Vad jag reagerar väldigt starkt på är mjölk inte i något npf kontext men jag får typ steorid acne.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav plåtmonster » 2015-01-06 0:06:07

Är väl lättare att säga "du har IBS - nästa!" istället för att stressa mindre och att den mesta maten i vanliga butiker är syntetiskt skräp?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav kiddie » 2015-01-06 0:30:31

Min kropp är tvärtom. Den verkar ohyggligt tålig. Haft olika mathållning olika tider i mitt liv och inget av det har påverkat vare sig fysisk eller psykisk hälsa. Jag önskar den kunde säga till ibland så jag vet vad som är bra för mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kost vid autism och/eller adhd

Inläggav plåtmonster » 2015-01-06 0:36:35

Ofta kan man få små kroppsliga hintar om vad som är bra och dåligt och agera i tidigt stadium.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in