Speldator stationär, inte så dyr

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-01 16:47:25

Tänkte så också, men ville ändå höra om det fanns några andra negativa aspekter. Kabeln är där ju redan, och datorn kommer ju inte flyttas.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav plåtmonster » 2015-01-01 16:57:45

Hallonsaft skrev:Skippa Blocket, kolla istället på datorforum, till exempel Sweclockers och Nordichardware.

Vad är så fel med blocket och bra med Sweclockers och Nordichardware för att köpa dataprylar?

Hallonsaft skrev:Webhallen är väldigt dyra, ej heller är Elgiganten känns riktigt som dit man går för att köpa en speldator.

Var ska man köpa då?

Miche skrev:WiFi är definitivt inte bättre än kabel på något enda sätt förutom att man just slipper dra kabel.

+1
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2015-01-01 17:03:48

plåtmonster skrev:
Hallonsaft skrev:Skippa Blocket, kolla istället på datorforum, till exempel Sweclockers och Nordichardware.

Vad är så fel med blocket och bra med Sweclockers och Nordichardware för att köpa dataprylar?


Seriösare personer som säljer prylar på SC och BW. Mycket strul och bluffar på Blocket. Användare på Sweclockers och HW är kunniga och bygger datorer med bra prylar. När dom säljer de prylarna får man begagnat som fortfarande är bra och duger fint till mycket. Det som säljs på Blocket är ofta billiga märken köpta på El-giganten.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Miche » 2015-01-01 20:49:10

Hallonsaft skrev:Webhallen är väldigt dyra
Inte på allt, jag har hittat flera produkter som de är billigare på jämfört med konkurrenterna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav plåtmonster » 2015-01-01 21:29:30

Moggy skrev:Seriösare personer som säljer prylar på SC och BW.

Samma som vanligt då ;) Vad är BW förresten?

Ett enkelt tips är att kolla om säljaren vet vad det är denne säljer :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Hallonsaft » 2015-01-01 21:51:19

plåtmonster skrev:
Hallonsaft skrev:Skippa Blocket, kolla istället på datorforum, till exempel Sweclockers och Nordichardware.

Vad är så fel med blocket och bra med Sweclockers och Nordichardware för att köpa dataprylar?

Hallonsaft skrev:Webhallen är väldigt dyra, ej heller är Elgiganten känns riktigt som dit man går för att köpa en speldator.

Var ska man köpa då?

Miche skrev:WiFi är definitivt inte bättre än kabel på något enda sätt förutom att man just slipper dra kabel.

+1


Du fick frågorna bra besvarade av Moggy. Nu är det upp till dig hur du vill göra! Om du ändå funderar på att köpa en begagnad dator, då ska du som sagt definitivt inte kolla på Blocket, utan det kan säljas hela daotrer både på Nordichardware och Sweclockers. Lycka till!
Hallonsaft
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2014-12-05

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-01 23:06:31

Jag gissar att det jag hittat är det bästa jag kan få med de krav jag har. Max 7 000 kr, och så bra komponenter som möjligt.

Skulle Acer Predator vara så kass? Varför?

Enda nackdelen jag ser, förutom att jag inte kan allt om Acer, är att den har lite lägre dedikerat grafikkortsminne än MSIn, som i stället har sämre grafikkort.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Titti » 2015-01-01 23:46:01

Varför vill du inte ha en AMD? Inte för att jag tänker försöka få dig att ändra dig - vi har sju stationära datorer här hemma varav sex är i kontinuerlig drift och en går ibland och i alla utom den äldsta är det AMD och vi är nöjda allihop, även barnen som spelar.

Eftersom vi konsekvent valt AMD är jag naturligtvis nyfiken på varför du säger kategoriskt nej?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Moggy » 2015-01-01 23:50:58

Bror Duktig skrev:Skulle Acer Predator vara så kass? Varför?

Enda nackdelen jag ser, förutom att jag inte kan allt om Acer, är att den har lite lägre dedikerat grafikkortsminne än MSIn, som i stället har sämre grafikkort.



Billigare Acer börjar ofta krångla efter ett par år. Dom börjar hänga sig och bete sig konstigt och det går aldrig riktigt att fixa det med ominstallationer. Man ser nästan aldrig riktigt gamla Acer-datorer helt enkelt för att många pajar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-02 11:58:38

Titti skrev:Varför vill du inte ha en AMD? Inte för att jag tänker försöka få dig att ändra dig - vi har sju stationära datorer här hemma varav sex är i kontinuerlig drift och en går ibland och i alla utom den äldsta är det AMD och vi är nöjda allihop, även barnen som spelar.

Eftersom vi konsekvent valt AMD är jag naturligtvis nyfiken på varför du säger kategoriskt nej?

Därför att ingen har sagt som du, utan tvärtom :?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Bror Duktig » 2015-01-02 11:59:34

Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:Skulle Acer Predator vara så kass? Varför?

Enda nackdelen jag ser, förutom att jag inte kan allt om Acer, är att den har lite lägre dedikerat grafikkortsminne än MSIn, som i stället har sämre grafikkort.



Billigare Acer börjar ofta krångla efter ett par år. Dom börjar hänga sig och bete sig konstigt och det går aldrig riktigt att fixa det med ominstallationer. Man ser nästan aldrig riktigt gamla Acer-datorer helt enkelt för att många pajar.

Fattar inte riktigt varför. Det är ju samma komponenter och OS som i andra modeller. Vad skiljer egentligen olika märken?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav Miche » 2015-01-02 14:38:42

Bror Duktig skrev:
Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:Skulle Acer Predator vara så kass? Varför?

Enda nackdelen jag ser, förutom att jag inte kan allt om Acer, är att den har lite lägre dedikerat grafikkortsminne än MSIn, som i stället har sämre grafikkort.



Billigare Acer börjar ofta krångla efter ett par år. Dom börjar hänga sig och bete sig konstigt och det går aldrig riktigt att fixa det med ominstallationer. Man ser nästan aldrig riktigt gamla Acer-datorer helt enkelt för att många pajar.

Fattar inte riktigt varför. Det är ju samma komponenter och OS som i andra modeller. Vad skiljer egentligen olika märken?
Man kan gissa vad skillnaden är, ex:
  • De kanske inte kontrollerar komponenter vid köp, köper lite sämre kvalitet för att spara pengar.
  • De kanske sparar in lite på tillverkningskostnader och är inte lika noggranna med hanteringen av komponenter (kanske utsätts för statisk elektricitet).
  • De kanske inte gör tillräckligt noggrann kontroll efter montering och släpper igenom sämre exemplar.
  • De kanske sparar på förpackningar och frakt, komponenterna kan ta skada utan att det märks förrän efter ett tag.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav alixha » 2015-01-02 16:33:36

Köp på Komplett.
Antingen kan ni köpa ett färdigt paket direkt ur gaming-serien, ni kan byta ut delar om ni vill och butiken kan bygga ihop den eller så kan ni välja delar och bygga själva.

Man kan också välja om man vill ha med tangentbord, mus, högtalare och Windows .. vill man inte det så går priset ner. Allting kommer färdiginstallerat om man väljer ur gaming-serien och halvplock och så kör dom igenom datorn innan också.

Jämför man med ex. Siba eller nätshoppar brukar Komplett också ha mer värde för pengarna, alltså bättre grejer för mindre eller samma pris.

Dom har ofta erbjudanden på Komplett också, ibland bara över en helg men då kan man göra riktiga fynd!

Jag köpte min dator på Komplett för ungefär 6500kr när dom hade ett utav sina erbjudanden och jag kan köra Battlefield 4, WoW, Long dark, DayZ, RCT och så vidare på Ultra utan problem samt streama. Jag kommer kunna ha min dator i många år.

Komplett får min röst =)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav matterik » 2015-01-02 16:56:42

Man kan köpa en speldator på billigteknik.se.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Speldator stationär, inte så dyr

Inläggav plåtmonster » 2015-01-02 17:19:11

Titti skrev:Varför vill du inte ha en AMD?

Om man behöver stor L-cache så är AMD ett dåligt val. Men för andra tillämpningar är det ingen större skillnad.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till IT-forum



Logga in