hon litar på alla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

hon litar på alla

Inläggav hinata555 » 2014-12-30 21:39:55

Hur kan man hjälpa en tjej som litar för mycket på vad alla säger. Hon förstår inte att det kan vara farligt. Hon har inte haft bra föräldra relation och inte fått känna föräldra kärlek så om någon säger något snällt till henne så börjar hon gilla dom och kan följa med dom var de vill gå med henne.
Hur kan jag hjälpa henne som en vän?
Hon har asperger diagnos men jag vet inte om detta har med hennes diagnos att göra.
hinata555
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-12-29

hon litar på alla

Inläggav wildwing » 2014-12-30 21:50:09

låter ju ganska trevligt att lita på alla, själv känns det som om folk inte litar på varandra, och har själv varit paranoid, det suger
wildwing
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2014-08-28
Ort: stockholm

hon litar på alla

Inläggav rojona » 2014-12-30 21:51:18

Om den här tjejen växt upp med så mycket positiv respons (eller kanske bara en brist på negativ respons) från andra människor så tror jag inte att någon övertalning i världen kan få hennes världssyn att ändras på. Hon behöver kanske få uppleva negativ respons på egen hand. Min pappa som är över 50 är fortfarande för snäll mot människor och har svårt att säga nej, trots att han hela livet fått höra att han måste sluta med det.

Men hur hjälper man någon då? Det låter hemskt, men ett enda riktigt negativt minne om hur hennes godhet användes emot henne skulle jag tro kan vara tillräckligt för att hon ska lära sig. Men hur gör man då det? Jag tror att en terapeut kanske skulle kunna hjälpa henne med detta på något vis. En sorts Pavlovisk inlärning. Kan ju vara elchocker t.ex.
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

hon litar på alla

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-30 22:07:48

Det fins ju många eksempler på människar som har litat för mycket på någon och det har gått veldigt dårlig med dom. Man kan visa henne nyhetsartikler och lignande, men jag vet inte om det hjelper. Om man leser lite nyheter och saker som Crime Library så är det inte fristande att lita på fremmede folk efteråt. Vara lite hård (fordi du bryr dej och inte vil at något ska henda) och fråga om det är verdt att ta risikoen, att bli med någon `snäll` fremmed och bli funnen død tre månader senare.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

hon litar på alla

Inläggav mango » 2014-12-30 22:41:13

hinata555 skrev:Hur kan man hjälpa en tjej som litar för mycket på vad alla säger. Hon förstår inte att det kan vara farligt. Hon har inte haft bra föräldra relation och inte fått känna föräldra kärlek så om någon säger något snällt till henne så börjar hon gilla dom och kan följa med dom var de vill gå med henne.
Hur kan jag hjälpa henne som en vän?
Hon har asperger diagnos men jag vet inte om detta har med hennes diagnos att göra.


Det där låter lite som "jag", jag tror inget ont om någon direkt, är naiv men Däremot så litar jag inte på någon.
så kanske är det ordet naiv är det du söker.

Jag har aldrig stått mina föräldrar nära vilket gjort att jag inte litat på någon sen liten. men jag är naiv jag tror de flesta människor menar väl, vilket de inte gör, så när någon säger något snällt så blir man ställd men det betyder inte att man litar på folk.
Det betyder inte heller att man växte upp med positiv respons, det gjorde inte jag i alla fall. Det var bara helt enkelt en grej att jag inte kunde förstå varför man skall vara elak. en av mina AS "nackdelar" helt enkelt.

Av erfarenhet så lärde jag mig och när jag är osäker så frågade jag mina vänner. Då jag
tillslut insåg att jag var alldeles för naiv och godtrogen, vilket som du säger gör att man hamnar i trubbel.

Så det bästa du kan göra, vad jag kommer på just nu, är att låta henne veta att alla inte går att lita på och att hon skall vara försiktig mer observant och gärna rådfråga dig när det dyker upp allt för "skumma händelser". när folk är "för snälla".
Inte det roligaste svaret kanske men även idag frågar jag mina vänner vad saker kan betyda om jag inte förstår.
men det är en tröskel att komma över att förstå att inte alla menar väl och vad som krävs eller kommer att få din vän att förstå det kan inte jag svara på.

Alla springer på dåliga erfarenheter förr eller senare, man får bara hoppas att det inte är allt för dåliga ena, men finns där för henne och påminn henne om det och att hon skall vara försiktig och observant för sitt eget bästa och för att du bryr dig/oroar dig.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

hon litar på alla

Inläggav hinata555 » 2014-12-30 22:47:02

Tack för era svar.
hinata555
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-12-29

hon litar på alla

Inläggav plåtmonster » 2014-12-31 0:05:07

Se upp med telefonförsäljare- och säljare på stan som kan få henne att skriva under saker. Samt förstås folk som vill att hon ska följa med bort..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

hon litar på alla

Inläggav mango » 2014-12-31 0:25:42

plåtmonster skrev:Se upp med telefonförsäljare- och säljare på stan som kan få henne att skriva under saker. Samt förstås folk som vill att hon ska följa med bort..


Instämmer. Framför allt folk som vill att hon skall följa med bort!
Det misstaget höll jag nästan på att göra själv i ett allvarligare situation, utan att gå in pådetaljer, men jag Bode i Tyskland för några år sen och jag möte en man på stan som ville att jag skulle följa med honom. Han var då försäljare av droger vilket jag inte förstod men om jag bara observerat hans kläder och vad han höll på med lite bättre så hade jag kunnat lista ut det snabbare. hur som haver tur var då att jag sa nej för han gav ifrån sig konstiga "vibbar" det vill säga att jag var obekväm att vara i närheten av honom och så pratade jag med en vän över telefon just då som jag kunde förklara vad mannen egentligen ville.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

hon litar på alla

Inläggav Cyan » 2014-12-31 5:05:19

Det är ju inget fel med att lita på allt som alla säger, utan det är bara bra och det brukar jag också göra, och det finns heller ingen anledning att ändra på det bara på grund av dåliga erfarenheter. :) Att lita helt och hållet på någon som är 100% okänd och som man pratat med i typ tio minuter är ju däremot en helt annan sak.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

hon litar på alla

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-31 12:35:48

Cyan skrev:Det är ju inget fel med att lita på allt som alla säger, utan det är bara bra och det brukar jag också göra, och det finns heller ingen anledning att ändra på det bara på grund av dåliga erfarenheter.



Jag vet inte helt, jag litade på någon en gång, jag forsökte att hjelpa dom och trodde dom var snälla. Och först stjal dom alla mina pengar, så stjal dom min bil. :shock: Jag vaknade på morronen och min bil var forsvunnen. Så jag ändrade mej, jag hadde inte råd til att inte endra mej. Dom hadde solgt mej for 100 kronor om dom kunne, och jag var dum nog at forsöka hjelpa dom.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

hon litar på alla

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-31 13:26:28

Det är bra om du kan få henne medveten om att alla inte är att lita på.

Det är som sagt farligt för unga tjejer att vara naiva och godtrogna.
Världen fullkomligt kryllar av bedragare och värre ändå.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

hon litar på alla

Inläggav rdos » 2014-12-31 13:34:27

Svårt. Det är å ena sidan en positiv egenskap att lita på alla, men det kan bli problem, speciellt för en ung tjej. Hon bör åtminstone lära sig att avspisa krograggaretypen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

hon litar på alla

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-31 13:36:39

KrigarSjäl skrev:Det är bra om du kan få henne medveten om att alla inte är att lita på.


Ja, det är viktigt at hon forstår at snäll inte alltid betyder bra. At många brukar `snäll` som et vapen för at lura andra. Och om hon är en ung tjej så är det veldigt viktigt att veta om det här.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in