Jag vill bli Förtidspensionär

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav Zima33 » 2014-12-23 19:05:38

Richard skrev:Det är som Alien säger, du kan inte bli sjukpensionär innan du är 30 år. O för att få aktivitetsersättning måste den vara inkomstbaserad, alltså du måste ha tjänat pengar. Annars får du gå på soc. o därifrån får man inte mycket pengar.

Man får garantiersättning även om man inte har haft en inkomst, garantiersättningen är på 8800 eller 8900 före skatt. Så det är det minsta man får.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav plåtmonster » 2014-12-23 21:35:22

Vad händer om någon tjänar 9000 kr på 5 timmar då? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav Zima33 » 2014-12-24 17:29:41

plåtmonster skrev:Vad händer om någon tjänar 9000 kr på 5 timmar då? ;)

Man får ju tjäna 1/8 av en normal lön för det arbetet.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-24 23:54:22

Känner igen mig i mycket av det trådskaparen skriver. Var likadan förut och fick också dålig mage och ångest direkt jag var i nya miljöer med nya människor, osv. Hade ingen tanke eller vilja att jobba men man blir ju tvingad till det på ett eller annat sätt.
Nu så har det blivit bättre, testar Abilify som funkar rätt bra. Ska testa lägga till Lyrica också pga panikångest jag mest troligen fått av Cipralex. Skum medicin Cipralex, bra för humöret och ocd men ångestframkallande för mig. Lyrica ska tydligen vara bra mot ångest och ångest skapar ju en massa problem som ocd, paranoia osv.

Själv har jag ändå gjort en massa saker jag varit rädd för, har flyttat till nya städer flera gånger och jobbat och ständigt utmanat mig själv. Dock så kvarstår grundproblemen (som alltid finns kvar). Själv går jag också i dom tankarna nu men har själv valt att distansstudera ett år så få man se hur man känner sig sen. Kan ju vara ett alternativ? Tråkigt med studieskulder bara. Men du hade hoppat av 2 ggr, kanske går att läsa komvux-studier på distans med, kolla upp på csn. Den jag ska läsa har inga träffar alls så det blir att vara framför datan och lurka, passar mig perfekt :)
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav elle » 2014-12-25 9:38:39

Zima33 skrev:
Richard skrev:Det är som Alien säger, du kan inte bli sjukpensionär innan du är 30 år. O för att få aktivitetsersättning måste den vara inkomstbaserad, alltså du måste ha tjänat pengar. Annars får du gå på soc. o därifrån får man inte mycket pengar.

Man får garantiersättning även om man inte har haft en inkomst, garantiersättningen är på 8800 eller 8900 före skatt. Så det är det minsta man får.

Ja, men en annan garantiersättning gäller för invandrare .
Man kollar bl.a. hur länge man har bott i Sverige m.m.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav Richard » 2014-12-27 13:41:18

elle skrev:
Zima33 skrev:
Richard skrev:Det är som Alien säger, du kan inte bli sjukpensionär innan du är 30 år. O för att få aktivitetsersättning måste den vara inkomstbaserad, alltså du måste ha tjänat pengar. Annars får du gå på soc. o därifrån får man inte mycket pengar.

Man får garantiersättning även om man inte har haft en inkomst, garantiersättningen är på 8800 eller 8900 före skatt. Så det är det minsta man får.

Ja, men en annan garantiersättning gäller för invandrare .
Man kollar bl.a. hur länge man har bott i Sverige m.m.

Jaha, då är jag med. Eftersom jag tänkte på en på min dagliga verksamhet. Hon är invandrare men har bott här i runt 20 år. O jag funderade på varför hon får från soc o inte sjukersättning. Hon är permanent sjukskriven, men har inte jobbat i Sverige. Så jag antog att det var därför (för att hon inte jobbat här) inte fick sjukersättning.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav hinata555 » 2014-12-29 1:43:39

Om du har något special intresse kanske det kan hjälpa dig att lämna huset ibland.
hinata555
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-12-29

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav mango » 2014-12-29 3:51:56

Oliver Qvist skrev:Hej.

Jag har ADHD, OCD och Aspergers Syndrom. Dom här diagnoserna skapar mycket hinder får mig i mitt liv. Jag är bara 18 år men jag känner mig 50. Jag tror, eller vet att jag inte kommer att klara av framtida studier och arbetsliv. Jag har börjat och hoppat av gymnasiet två gånger för att jag inte klarar av det. Så jag har försökt att få ordning på det, men vad jag än gör så blir det ingen skillnad. Jag har också gått på BUP i 6 år, pratat med terapeuter och gjort tester med väldigt lite framgång. Nu mera går jag ibland till Vuxen habiliteringen.

Jag har paranoia, så jag lämnar inte huset så ofta, jag gillar att sitta på mitt rum där det är säkert. Jag har inga vänner. Jag skapar OCD för allting, bokstäver, färger, namn, mönster, nummer ect. Jag får ofta ångest och en orolig mage när jag är i en okänd miljö, det trycker i mitten av bröstkorgen och magen börjar göra en massa ljud ifrån sig. Är också dator beroende.

Min mamma är förtidspensionär pga. en nackskada hon fick genom en bil olycka. Men hon har iaf en fungerande hjärna. Jag borde kunna bli en förtidspensionär, jag är ju mentalt handikappad. Visst, jag sitter inte i rullstol eller har nacksmärtor, men de är inte dom ända handikappen. Om jag inte kan bli förtidspensionär så finns det nog tyvärr inget hopp för mig.


Hej!
Jag tror definitivt att du kan klara av arbetsliv och framtida studier.
Som andra även skrivit så hade jag det också svårt från lågstadiet och gymnasiet för att jag generellt inte var så intresserad i skolämnena.
Du är så väldigt ung, och säkert lika klok som en någon på 50 år, men du är fortfarande i en period av ditt liv där du har så mycket nya saker att uppleva för första gången. Ge dig själv en chans :-)Happy

Ok kanske gymnasiet inte är någonting för dig. finns det kanske en yrkesutbildning du kan ta istället?
Kanske du känner någon som kan anställa dig eller ge dig ett praktik jobb redan idag?
Kanske kan du vara praktikant eller arbetsträna någonstans som sedan kan leda till jobb?

Att arbetsträna så innebär det att försäkringskassan betalar ut din lön vilket innebär att det företaget du jobbar hos får "gratis" arbetskraft vilket är enormt bra sälj punkt för dig. du behöver inte jobba heltid och kan prova att bara jobba 2 timmar per dag. när du arbetstränar så har du inte heller samma "krav", det vill säga att du inte har krav på att utföra arbetsuppgifterna snabbt tex. Detta får dock försäkringskassan förklara bättre än vad jag kan.

Är det något du tycker om att göra/är extra kul? har du några intressen? vad skulle du vilja jobba med?
är du bra på något specifikt? nämn vad som helst.

jag kan inte känn igen mig i paranoian men i obekvämheten att vara på en ny miljö. om det inte finns någonstans jag kan dra mig undan till ibland och vara för mig själv i en ny miljö så kan jag ibland tycka att det är lite jobbigt.
Du borde försöka att ta minst en promenad utomhus på 25 min per dag bara för att rensa hjärnan och få frisk luft, det gör otrolig skillnad tro mig.
vad är det som gör dig orolig att vara nya miljöer?
har du kanske en hund som kan tvinga ut dig ur huset så att du måste ta en promenad?
jag kan ibland behöva åka någonstans som ligger, vad jag tycker, långt ifrån där jag bor, först får jag ångest över det och blir nervös, dålig i magen men sen när jag istället ser resan som en utflykt/ upptäcktsfärd så känns det nästan kul då jag är äventyrslysten av mig.
Ibland måste tänka på saker på ett annat sätt för att acceptera/ göra dom mindre jobbiga och ibland blir dom till och med spännande och roliga.

När du skriver att du är databeroende hur menar du då?
beroende av att vara framför datorn och slösurfa tex eller är du bra på datorer?
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-29 15:05:07

hinata555 skrev:special intresse

-Specialintresse.

Felet kallas särskrivning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav hinata555 » 2014-12-29 22:14:21

Förlåt då KrigarSjäl.
hinata555
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-12-29

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav Myrkr » 2014-12-29 23:42:51

Vad kallas felaktigt användande av versaler? Exempelvis SärSkrivning, KrigarSjäl? Konstnärlig frihet?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Jag vill bli Förtidspensionär

Inläggav Cellardoor » 2014-12-30 16:54:12

TS: När jag var i din ålder så ville jag också bli förtidspensionär. Det hade med min depression att göra, att jag inte har något "framtidshopp". Nu när jag är i 25års åldern så tänker jag snarare att det vore skönt om jag slapp bli förtidspensionär, även om mitt liv ser ut att vara på väg åt det hållet. Sånt ändrar sig liksom ofta över tiden.

Tycker att du borde söka hjälp för din OCD, för det ska gå att få behandling och få minskad ångest, och då kan ju livet kännas lite mer värt att leva tex.
Cellardoor
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2014-12-29

Återgå till Aspergare och vården



Logga in