Njurproblem - dricker för lite? Njursten

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Njurproblem - dricker för lite? Njursten

Inläggav saltgurkan » 2009-11-25 13:18:25

Det här är ju inte rätt ställe att fråga på, men det är så att jag har börjat få ont i njurarna om jag inte dricker något (altså inte sprit, utan vatten och annan vätska). Och jag har väldigt länge druckit väldigt lite, kanske 4 deciliter per dag. Det är på eftermiddagarna jag får ont, och det har börjat komma varje dag nu. Tror ni mina njurar har tagit stryk?

Det här problemet kommer sig av att jag har problem av att känna törst. Jag blir nästan aldrig törstig (konstigt nog är jag det nu, när jag nyss har druckit). Jag har fått för mig att det här är ett Aspergerproblem, altså att ha bristande förmåga att känna törst. Är det det? Har ni några tips för hur man vet när man borde dricka när man knappt kan känna törst?
Senast redigerad av saltgurkan 2011-05-04 22:56:52, redigerad totalt 1 gång.
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Inläggav pH » 2009-11-25 14:40:28

Gå till vårdcentralen! Tror man kan kolla njurfunktion med ett enkelt blodprov. Vore ju synd att köra slut på dem, de är svåra att ersätta. Hellre då gå till VC en gång för mycket.

Känner igen problemet med att känna törst och minnas att dricka. Tror det inte är ovanligt vid perceptionsstörningar och nedsatt kroppsuppfattning, som många med AS har.

Mitt tips är att koppla drickandet till annat. När du går på toaletten, eller varje gång du sätter dig vid datorn, eller varje gång du är i köket. Ett annat tips är att ha vattenflaskor. Antingen en med en viss mängd som du fyller varje morgon så du har koll på hur mycket du dricker, eller flera som du ställer ut överallt så du ofta ser dem, blir påmind och det blir lätt att minnas drickandet.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 22:56:58, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-26 0:52:08

Blir du törstig när du har utövat fysisk aktivitet? Känner du törst när du har svettats ordentligt?
Om svaren är ja, tror jag inte att du behöver oroa dig för att du dricker för lite, då behöver du helt enkelt inte så mycket vätska.

Är värken dov och molande? Har du lite blod i urinen? I sådana fall kan det vara njursten. Det är normalt inte farligt, men du måste få bort den!

Du tror inte att det helt enkelt "bara" är ägglossning? Jag kan få otroligt ont när jag har det, men det går över ganska snabbt.

Jag tycker också, som pH säger, att du skall gå till vårdcentralen. Förmodligen är det inget farligt, men det är i alla fall bra att kolla upp sådant här.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:56:58, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav MissNervvrak » 2009-11-26 1:07:56

Du kanske har haft för lite på dig när du varit ute och därmed blivit kall? Man behöver inte frysa för att bli för kall... Om så är fallet så försvinner det efter ett par dagar, när du haft varmare kläder ett tag.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 22:56:59, redigerad totalt 1 gång.
MissNervvrak
Inaktiv
 
Inlägg: 868
Anslöt: 2009-06-28

Inläggav saltgurkan » 2009-11-26 19:44:05

Hmmmm. Det kan vara som ni säger. Fast jag tror inte det är ägglossning, den smärtan sitter nog inte så högt upp.
Jag var hos skolsköterskan idag. Hon verkar inte tro att det är något farligt, däremot tycker hon att jag skall dricka mer (dricker oftast bara två gånger per dag).
saltgurkan
 
Inlägg: 326
Anslöt: 2007-07-13

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav Alien » 2014-12-29 12:29:34

Jättebump!

Var på vårdcentralen coh tog blodprov för sköldkörteln.

Kom hem ett brev om att jag hade "förhöjda njurfunktionsvärden" och skulle lämna urinprov. Äntligen är alla helger slut, ringde vc men efter att ha ställts inför val tre gånger kom jag bara fram till "återkom nästkommande vardag".

Att ha bristande njurfunktion är ju inte bra men för hög?

Googlade men det handlade nästan bara om nedsatt njurfunktion (njursvikt). Slutade när jag läste om svullen tunga, delirium och död.

Men kanske handlar det bara om jag dricker för lite? Har också svårt att känna törst.

Någon annan som haft "förhöjda njurfunktionsvärden"?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav Bamse » 2014-12-29 12:47:45

Förhöja njurprover betyder att njurarna fungerar dåligt.

"Ett blodprov som ofta används för att undersöka hur njurarna fungerar är mätning av kreatininvärdet, men andra prover tas också. Kreatinin bildas i kroppens muskler och filtreras ut via njurarna. När kreatininvärdet i blodet stiger beror det oftast på att njurarna har börjat fungera sämre."

Just det där med kreatininvärde är dock lite krångligt, eftersom det kan stiga tex för att man dricker för lite. I det läget stiger också HB.
Så i mitt fall drog själva njurutredningen ut på tiden, eftersom man trodde kreatininvärdet var högt pga av vätskebrist ( hade då även högt HB)

Jag minns inte riktigt vilka fler prover som var iblandade, men en första reaktion hos läkare brukar bero just på kreatinin-höjningen.
den i sig brukar man faktiskt känna av själv, genom att orken i musklerna blir sämre. Man orkar plötsligen inte gå lika långt som förr, i mitt fall minskade orken mycket, vilket bidrog till viktuppgång osv
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav mango » 2014-12-29 14:11:16

saltgurkan skrev:Det här är ju inte rätt ställe att fråga på, men det är så att jag har börjat få ont i njurarna om jag inte dricker något (altså inte sprit, utan vatten och annan vätska). Och jag har väldigt länge druckit väldigt lite, kanske 4 deciliter per dag. Det är på eftermiddagarna jag får ont, och det har börjat komma varje dag nu. Tror ni mina njurar har tagit stryk?

Det här problemet kommer sig av att jag har problem av att känna törst. Jag blir nästan aldrig törstig (konstigt nog är jag det nu, när jag nyss har druckit). Jag har fått för mig att det här är ett Aspergerproblem, altså att ha bristande förmåga att känna törst. Är det det? Har ni några tips för hur man vet när man borde dricka när man knappt kan känna törst?


Du dricker alldeles för lite vatten!
En människa som inte tränar skall tex få i sig ca 2,5 liter vatten per dag, ännu mer om du tränar.
Människokroppen består av ca 70% vatten. Om du inte får i dig tillräckligt med vatten så kommer kroppen defintift inte fungera som den ska.
Jag kan så klart inte säga om din värk beror på just vätskebrist men du måste som sagt dricka mer vatten.
Gå till vård centralen angående din smärta och börja drick mer vatten.

Om du har svårt att känna törst så gör så att du ser till att dricka tex en halv liter vatten på olika tidpunkter. Lätta stunder att komma ihåg är att dricka innan och under måltider.
Tips två är Att köpa en vatten flaska på en liter, fyll den 2 ggr per dag - morgon och eftermiddag med vatten och verkligen se till att du dricker upp allt vatten under dagen. Ta med dig vatten flaskan vart du än går.
Tips tre du kan prova att att ta resorb en gång om dagen, vanliga brustabletter, som är till för vätska ersättning.
Finns på Apoteket. Dessa ska såklart inte ersätta det vatten du måste dricka men det kan hjälpa dig i början att få kroppen i rätt balans. Jag brukar ta dom efter träning om jag svettats mycket.
(Svartvinbär smaken är min favorit :-)Happy )
http://www.nestlenordic.com/resorb/mobile/index.html

På vintrarna kan det vara lite svårare att dricka stora mängder vatten i ett svep, då det är kallt, så drick ofta men mindre. På sommaren - drick mycket vatten men inte lika ofta. För att man gör av med vätska fortare då.

För att du inte skall må illa av för mycket vatten i början så börja med att öka ditt vatten intag till 1,5 liter per dag.
Köp en vattenflaska på en liter och se verkligen till att dricka upp den underlagen, har du larm som du kan ställa in på mobilen så ställ in den så att den larmar dig tex 5 ggr per dag då du måste dricka vatten.
Försök att ta en resorb brustablett till morgonen eller till kvällen i ett glass med 3 dl vatten. Gör det i per automatiken, som en vanlig rutin som tex att borsta tänderna. Drick vatten även fast du inte törstig.

Vore intressant att höra om du lyckas med detta i en vecka och kan återkomma och berätta om just du känner någon skillnad i kroppen generellt.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-29 14:39:29

edit--
nevermind, den här tråden er jo flera år gammel, jag svarade på något som blev skriven i 2009.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav Alien » 2014-12-29 15:07:39

1, 5 liter vatten varje dag låter verkligen mycket. Men man måste väl få räkna in allt te man dricker under dagen också? Det ingår ju även vätska i maten och frukter man äter. Nu på vintern tycker jag redan det är kallt, och blir genomfrusen om jag ska dricka en massa kallt vatten.

Här kan man räkna ut hur mycket man bör dricka. http://www.vattentornet.se/vattenkalkylator.aspx

Men man kan tydligen dricka för mycket vatten också så man blir sjuk av det. :-)063

– Jag tror att fler riskerar att dricka sig sjuka än att dricka sig friska. Det är minst lika illa att dricka för mycket som att dricka för lite, säger Bengt Fagrell, professor emeritus i medicin på Karolinska institutet i Solna.

Vem minns inte larmet om att unga kvinnor dricker sig inkontinenta? För några år sedan slog svenska gynekologer larm om att unga kvinnor inte kunde hålla tätt för att de drack så mycket vatten.

Vid prover på maratonlöpare i USA har man sett att drygt 16 procent druckit så mycket vatten att de drabbats av tillståndet hyponatremi. Det innebär att balansen av natrium i kroppen rubbas så mycket att man kan bli allvarligt sjuk och i värsta fall avlida. Även vid evenemang som maratonspinning har utövare blivit sjuka av vatten i för stora mängder.

Som alltid är lagom bäst
http://mabra.com/forskare-vi-dricker-al ... et-vatten/

Lagom är att dricka bara när man är törstig. Men då är man tillbaka till problemet att inte känna sig törstig, vare sig det beror på AS, hög ålder el annat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav mango » 2014-12-29 16:01:04

mango skrev:
Alien skrev:1, 5 liter vatten varje dag låter verkligen mycket. Men man måste väl få räkna in allt te man dricker under dagen också? Det ingår ju även vätska i maten och frukter man äter. Nu på vintern tycker jag redan det är kallt, och blir genomfrusen om jag ska dricka en massa kallt vatten.

Här kan man räkna ut hur mycket man bör dricka. http://www.vattentornet.se/vattenkalkylator.aspx

Men man kan tydligen dricka för mycket vatten också så man blir sjuk av det. :-)063

– Jag tror att fler riskerar att dricka sig sjuka än att dricka sig friska. Det är minst lika illa att dricka för mycket som att dricka för lite, säger Bengt Fagrell, professor emeritus i medicin på Karolinska institutet i Solna.

Vem minns inte larmet om att unga kvinnor dricker sig inkontinenta? För några år sedan slog svenska gynekologer larm om att unga kvinnor inte kunde hålla tätt för att de drack så mycket vatten.

Vid prover på maratonlöpare i USA har man sett att drygt 16 procent druckit så mycket vatten att de drabbats av tillståndet hyponatremi. Det innebär att balansen av natrium i kroppen rubbas så mycket att man kan bli allvarligt sjuk och i värsta fall avlida. Även vid evenemang som maratonspinning har utövare blivit sjuka av vatten i för stora mängder.

Som alltid är lagom bäst
http://mabra.com/forskare-vi-dricker-al ... et-vatten/

Lagom är att dricka bara när man är törstig. Men då är man tillbaka till problemet att inte känna sig törstig, vare sig det beror på AS, hög ålder el annat.


1,5 är INTE mycket :-)Happy även om det kanske låter mycket.

Drick varmt vatten. Te är utkorande precis som öl etc vilket innebär att vattnet och tet tar ut varandra.
Ja det stämmer det finns vätska i nästan allt vi äter och det "räknas" med som vätska intag men håll dig till 2,5 liter per dag eller håll dig till minst 2 liter så bör kroppen hålla sig "glad".

Ja man kan dricka ihjäl sig, nu beror det helt på vart man är och ens kropp men man kan "dränka" sig själv genom att drick för mycket vatten så låt säga håll dig till max 3,5 liter på en riktigt varm sommar dag.
Vid 5 liter så har jag hört att folk dött, tyvärr, även på en varm sommar dag.

Personligen så dricker jag kanske ungefär 3 l per dag när jag tränar. när jag inte tränar lite mer än 2.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav Bali » 2014-12-29 16:08:27

Jag slarvar också med att dricka vatten, eller glömmer snarare av det eftersom jag inte ofta blir törstig, men jag har inte trott att det är så farligt. Kan njurarna ta skada fort alltså?

Numera försöker jag dock alltid ha en flaska i köket och en med mig när jag åker någonstans, så att jag hela tiden påminns om att dricka ordentligt. Och då påminns jag om att det är farligt att dricka för mycket. Tack för den, Alien. :wink:

Lagom är bäst. Jaha ja.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav Miche » 2014-12-29 17:45:09

mango skrev:Te är utkorande precis som öl etc vilket innebär att vattnet och tet tar ut varandra.
Möjligt men det viktiga är faktiskt mängden vätska, te (och kaffe) ska räknas in i mängden man dricker.

Alkohol däremot orsakar lätt uttorkning men knappast någon öl till maten (däremot dricker man mängder är det lämpligt att avsluta dagen med att dricka rejält med vatten för att slippa huvudvärk beroende på uttorkning dagen därpå).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav Alien » 2014-12-29 18:56:16

Dricka varmt vatten? :-)062 Bläh, då dricker jag hellre ännu mera te. För övrigt tror jag inte alls på att te är uttorkande. Kineser och japaner har druckit te i århundraden. (Okokt vatten kan man inte dricka i Kina.)

Se här:
SvD skrev:Ett vanligt antagande är att te är uttorkande och mer vätskedrivande än vatten. Det stämmer inte, enligt undersökningen som presenteras i European Journal of Clinical Nutrition.

I jämförelse med vatten har drycken dessutom flera extra egenskaper – enligt näringsfysiologer och forskare motverkar te hjärtsjukdomar och vissa cancerformer.

Källan till teets höga hälsofaktor tros vara flavonoider, en grupp ämnen som är kända för sina antioxidativa egenskaper.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/te-ka ... 230621.svd

Ja, te är nyttigt för alla utom för dem som har anlag för anemi.

Jag dricker två koppar på morgonen och en på kvällen. Dessutom får jag i mig vätska genom yoghurt, frukter och den vanliga maten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav mango » 2014-12-30 2:37:08

Alien skrev:Dricka varmt vatten? :-)062 Bläh, då dricker jag hellre ännu mera te. För övrigt tror jag inte alls på att te är uttorkande. Kineser och japaner har druckit te i århundraden. (Okokt vatten kan man inte dricka i Kina.)

Se här:
SvD skrev:Ett vanligt antagande är att te är uttorkande och mer vätskedrivande än vatten. Det stämmer inte, enligt undersökningen som presenteras i European Journal of Clinical Nutrition.

I jämförelse med vatten har drycken dessutom flera extra egenskaper – enligt näringsfysiologer och forskare motverkar te hjärtsjukdomar och vissa cancerformer.

Källan till teets höga hälsofaktor tros vara flavonoider, en grupp ämnen som är kända för sina antioxidativa egenskaper.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/te-ka ... 230621.svd

Ja, te är nyttigt för alla utom för dem som har anlag för anemi.

Jag dricker två koppar på morgonen och en på kvällen. Dessutom får jag i mig vätska genom yoghurt, frukter coh den vanliga maten.


Jag påstod aldrig att te är onyttigt ;)

För mig är te uttorkande så det varierar nog. Och nej jag har inte anemi.
Fortsätt att dricka te du, många te sorter är bra för kroppen på olika sätt :-)Happy
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Njurproblem - dricker för lite?

Inläggav mango » 2014-12-30 3:12:12

mango skrev:
Alien skrev:Dricka varmt vatten? :-)062 Bläh, då dricker jag hellre ännu mera te. För övrigt tror jag inte alls på att te är uttorkande. Kineser och japaner har druckit te i århundraden. (Okokt vatten kan man inte dricka i Kina.)

Se här:
SvD skrev:Ett vanligt antagande är att te är uttorkande och mer vätskedrivande än vatten. Det stämmer inte, enligt undersökningen som presenteras i European Journal of Clinical Nutrition.

I jämförelse med vatten har drycken dessutom flera extra egenskaper – enligt näringsfysiologer och forskare motverkar te hjärtsjukdomar och vissa cancerformer.

Källan till teets höga hälsofaktor tros vara flavonoider, en grupp ämnen som är kända för sina antioxidativa egenskaper.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/te-ka ... 230621.svd

Ja, te är nyttigt för alla utom för dem som har anlag för anemi.

Jag dricker två koppar på morgonen och en på kvällen. Dessutom får jag i mig vätska genom yoghurt, frukter coh den vanliga maten.


Jag påstod aldrig att te är onyttigt ;)

För mig är te uttorkande så det varierar nog. Och nej jag har inte anemi.
Fortsätt att dricka te du, många te sorter är bra för kroppen på olika sätt :-)Happy


Ha vad dumt av mig! Jag tänkte på en annan sak när jag läste ordet anemi.

Jo jag har anemi. Är van att säga ordet på engelska så jag kopplade det till en annan grej först. My misstake.
Inte så konstigt då att just jag blir uttorkad. Men helt ärligt så tror jag fortfarande på att det varierar även om man har anemi eller ej. Men jag är ingen forskare så jag kan såklart ha helt fel, vilket jag i dagsläget har då enligt den artikeln.
För er som inte vet så är anemi när man har "järnbrist" mer förekommande hos kvinnor. Men om man tar järn tillskott så fixar det sig.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Njursten

Inläggav tvilling99 » 2015-09-20 16:08:25

Har någon här haft njursten ,jag fick i onsdags och det gjorde obeskrivligt ont.

Moderator: Slog ihop två trådar om njurproblem.
tvilling99
 
Inlägg: 8400
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Njursten

Inläggav majvor » 2015-09-20 20:33:59

Aj aj aj ... ont!
majvor
Inaktiv
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2015-06-10

Njursten

Inläggav RainBowChild » 2015-09-20 20:57:42

Jag hade för många år sen, va inne på röntgen förra veckan för jag trodde jag hade fått en ny men den verkade ha "spontant avgått". Det är hyfsat smärtsamt första gången.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in