Är detta bidragsfusk eller ej?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav LordNelson » 2014-12-26 22:16:52

Kanin skrev:Sjukersättning innebär i princip att samhället har gett upp hoppet

Dom har aldrig haft något...
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Re: Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Titti » 2014-12-27 2:34:55

Kanin skrev:
Titti skrev:Det är stor skillnad. Att föda upp husdjur medför som regel ganska mycket arbete innan det faktiskt finns några djur att sälja.

Det kan likväl bedömas som fritidssysselsättning.

Absolut. Men det innebär en hel del arbete.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Tiblan » 2014-12-27 9:03:59

Har du en diagnos som faller under LSS kan du ju även ha det som "Daglig Verksamhet". Den ska ju anpassas till 100% till den enskilde individen och du kan "jobba" heltid om du skulle vilja också. Då har du bibehållen sjukersättning samt kanske får några enstaka kronor för besväret också. Bara att ta kontakt med din biståndshandläggare.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav rapchic » 2014-12-27 10:18:34

Vi har ju djur och FK har inte sagt något, men då har ju jag än så länge bara aktivitetsersättning och jag har ju min man som hjälper mig ifall jag skulle ha en dålig dag.

Fast då kan ju att ha barn räknas som att man kan arbeta enligt FK så dom är inte alltid så logiska.

Jag och min man hade faktiskt i framtiden tänkt erbjuda boende på gården för dom som behöver det. Däremot inte jobb/praktik då det skulle vara för krångligt och dyrt för oss. Men vill folk lära sig ta hand om djur, lära sig att odla, ha djur el odling så ska det vara ok (förutsatt att det är "ekologiskt, dvs gift och konstgödselfritt och man kollar med oss innan man gör större förändringar).

Däremot är det en bit in i framtiden då vi inte har nått boende att hyra/låna ut som det ser ut nu och vi har inte riktigt koll på alla regler heller men vi tänkte inte på att det skulle kunna vara problem för den som är inneboende också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav kiddie » 2014-12-27 18:04:42

Ja barn har jag inte ens tänkt på. De medför ju ett jättejobb. Hur kan man få ha barn och var sjukskriven?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Kanin » 2014-12-27 19:22:44

rapchic skrev:Fast då kan ju att ha barn räknas som att man kan arbeta enligt FK så dom är inte alltid så logiska.

Det handlar väl framför allt om fall där barnen kräver särskilda vårdinsatser (och föräldern t.ex. får vårdbidrag).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav rapchic » 2014-12-28 10:49:15

Kanin skrev:
rapchic skrev:Fast då kan ju att ha barn räknas som att man kan arbeta enligt FK så dom är inte alltid så logiska.

Det handlar väl framför allt om fall där barnen kräver särskilda vårdinsatser (och föräldern t.ex. får vårdbidrag).

Nej, efter ungen blivit 3 månader ska man utvärdera om jag tar hand om barnet så mkt att det räknas som ett "arbete". Fast förstod jag det rätt så är aktivitetsersättningen isåfall bara pausad.

Det tråkiga är att man fick den infon i sjunde månaden el så.


Ja barn har jag inte ens tänkt på. De medför ju ett jättejobb. Hur kan man få ha barn och var sjukskriven?

Fast för vissa är ju barn deras specialintresse, för vissa är familjen något som ger energi istället för att ta. Sen så är man ju inte ensam om att skapa ett barn i alla fall (även om man kanske blir ensam sen).

Sen så har man ju rätt att leva "ett normalt liv" vilket enligt mig så hör barn dit.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-28 12:09:55

kiddie skrev:Ja barn har jag inte ens tänkt på. De medför ju ett jättejobb. Hur kan man få ha barn och var sjukskriven?


Jag holder med, om man är sjukskriven och får barn så borde man mista retten at vara sjukskriven. Man kan da inte seja "jag är för sjuk at jobba" och ha barn samtidigt. Kan man inte jobba så kan man så klart inte ha barn. Det är vel uppenbart.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-28 12:23:24

rapchic skrev:Sen så har man ju rätt att leva "ett normalt liv" vilket enligt mig så hör barn dit



Jag tycker det här är et mycket stort problem, folk tror att det å ha barn, det är en rettighet. Alle skal ha barn, oavsett. För det har dom rett til. Något som inte stemmer, barn är något man får om man klarar at ta hånd om dom. Att vara sjukskriven och ha barn, då låter man ju bara andra folk betala för ditt barn. Och det är ju inte riktigt, varför skulle dom gjöra det? I Norge kaller vi det snylting.

Jag ville gjerna ha barn, men jag har ingen. Och jag vet jag inte burde ha barn. Så det kan vara lite irriterande när folk krever at dom skal få ha barn, oavsett! som om det är en rettighet dom har. Jag vet inte hvor det här kommer ifrån, det är en märklig tankegang.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav kiddie » 2014-12-28 12:47:59

Det jag egentligen tycker är att sjukskrivna ska kunna leva ett rikt liv. Man ska inte behöva låssas-ynka för att man är rädd för att bli filmad och utsparkad ur systemet. De flesta som är fysiskt sjuka har bra och dåliga dagar och på de bra dagarna kan de ofta fungera precis normalt några timmar. Att inte få ta tillvara detta är omänskligt.

Är man psykiskt sjuk eller har NPF så måste man ju få göra saker med kroppen, det är ju inte där problemen sitter. Tvätrom verkar det ju som t ex depression och ADHD mår bra av mycket rörelse. Då ska man ju inte ta bort det.

Nä, självklart får man ha hobbyer även som sjukskriven. NPF är dessutom speciellt. Man får ju faktiskt jobba heltid på DV och samtidigt ha sjuklön.

Det kanske iofs vore en idé. Det finns INGET som säger att en DV måste vara på en förutbestämd plats. Min egna DV var ett ställe som aldrig haft DV förut. Om man nu hittar en gård som man kan bo på, kanske man kan få gårdsjobbet klassat som DV, men då måste den som har gården förstå att han/hon måste intervjuas i sin roll som handledare. Men det borde gå. Mina handledare hade aldrig haft en DV-are innan heller. Får du det klassat som DV får du även DV-ersättning. Är väl 20-30 kr/dag en piss i Mississippi men iallafall. Då är ju alla mydigheter inkopplade och ingen kan gnälla.

Jag jobbade inte regelbundet på min DV, utan jag mejlade in mina arbetstider till handläggaren varje månad så att det blev helt individanpassat. Funkade utmärkt!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-28 12:54:03

kiddie skrev:Det jag egentligen tycker är att sjukskrivna ska kunna leva ett rikt liv


Märkligt, jag är inte sjukskriven men det är möjligt jag blir det. Och jag menar att om jag blir det, så måste jag sitta här och inte gjöra någonting. För jag kan inte fly rundt och leva livet om jag inte tjenar mine egna penger. Jag måste sitta här och kun bruke pengar på mat och forsöka at spara hver enda krone. Det är mycket deprimerande så jag forsöker att unngå det.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav kiddie » 2014-12-28 14:26:33

Ja, ekonomiskt kan det ju vara jobbigt att vara sjukskriven. Men alla nöjen är inte lika dyra. Gå på biblioteket eller i skogen t ex.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-28 14:33:16

kiddie skrev:Ja, ekonomiskt kan det ju vara jobbigt att vara sjukskriven. Men alla nöjen är inte lika dyra. Gå på biblioteket eller i skogen t ex.



Ja jag mener jag tycker inte at jag kan gjöra något, hvis jag får pengar av andre folk. Det virker fel. Så om jag för eksempel hadde fått 40.000 kroner i månaden, så hadde jag inte gjort något, selv om jeg hadde råd til att gjöra det. Men jag vet inte, möjligt jag tar fel, jag har en sterk følelse hela tiden av at jag måste gjöra det som jag tycker är riktigt. Och detta med pengar blir lite fel för mej. Hvis jag får pengar fölar jeg mej som en snylter som bara tar och tar och inte bidrar med något, och det är ju inte riktigt.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav kiddie » 2014-12-28 14:57:49

Så om man är sjukskriven ska man alltså inte bara bli av med jobbet utan fritiden med?

Bara sitta och glo i väggen?

Eh. Lika bra med skott i pannan då.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-28 15:07:18

kiddie skrev:Så om man är sjukskriven ska man alltså inte bara bli av med jobbet utan fritiden med?

Bara sitta och glo i väggen?


Ja, jag ser på det som straffen för at man inte bidrar med något. Kan man inte jobba, så kan man heller inte springa rundt och ha det skoj med venner och nyta livet. Det är inte logiskt at gjöra det. Så jag forsöker hårdt at inte bli sjukskriven men jag vet inte, det är svårt. Jag måste hitta en ny jobb för jag går tom for pengar, det är et stort problem.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav kiddie » 2014-12-28 15:50:08

Det får stå för dig. På min fritid gör jag det mesta som jag kan för att hjälpa andra. Jag är den som alltid försöker ställa upp. Så nog tycker jag att jag också har rätt att inte bara lida, utan faktiskt läsa en bok och gå i skogen.

Lider gör jag tillräckligt ändå fan! Testa själv om du vill minsta förkylning och du får livshotande lunginflammation. Stel och värk. Ingen energi. Någonsin. Det är skitkul. Det är självvalt. Underhållande. Och man blir glad och rik av det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-28 16:04:31

kiddie skrev:Lider gör jag tillräckligt ändå fan! Testa själv om du vill minsta förkylning och du får livshotande lunginflammation. Stel och värk. Ingen energi. Någonsin. Det är skitkul. Det är självvalt. Underhållande. Och man blir glad och rik av det.



Jag sitter här och ser på livet gå fullstendig i oppløsning. Jag blir mycket overraskad om jag forfarande lever om 12 månader fra nu. Jag är aldri glad längre och av en eller annan märklig grunn har jag vondt i benen hela jävla tiden. Och några andre saker jag inte vil prata om här. Men det betyder inte at det är riktigt at inte jobba och samtidig springa rundt och ha det skoj med venner och slikt. Jobbar jag inte så bidrar jag inte, bidrar jag inte så förtjenar jag inte dom pengerna man får när man är sjukskriven. Så blir jag sjukskriven så borde jag hålla kjeften och vara glad dom inte avliver mej, inte leva livet med andra sina pengar och tro man har en rett til det.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav kiddie » 2014-12-28 16:32:51

OK, så istället för att ta hjälp ska man jobba fast man är sjuk och dö inom ett år.

Du får ursäkta men jag tycker din syn på dig själv och andra människor är vedervärdig. Jag tycker att du verkar ha förlorat din självrespekt i jakten på någonslags existensberättingande som bara utgår från hur mycket man kan producera. Vi människor är mer än så.

Vi är inte bara jobb-, ät-, skit- och sovmaskiner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 16:37:52

kiddie skrev:Vi är inte bara jobb-, ät-, skit- och sovmaskiner.

Fast det tycker alliansregeringen och den nuvarande har lite av det beteendet också. AF, FK, Soc och vissa arbetsgivare för B-marknaden mm tillämpar definitivt det synsättet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav kiddie » 2014-12-28 21:09:05

Visst, men det gäller att vi som individer inte går på det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 21:35:53

Det handlar inte som mycket om att gå på det som att inte hamna i köttkvarnens käftar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Tiblan » 2014-12-29 8:08:27

kiddie skrev:OK, så istället för att ta hjälp ska man jobba fast man är sjuk och dö inom ett år.

Du får ursäkta men jag tycker din syn på dig själv och andra människor är vedervärdig. Jag tycker att du verkar ha förlorat din självrespekt i jakten på någonslags existensberättingande som bara utgår från hur mycket man kan producera. Vi människor är mer än så.

Vi är inte bara jobb-, ät-, skit- och sovmaskiner.


:-)049 :-)049
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav rapchic » 2014-12-29 11:20:32

Jeopardy Lane skrev:
Jag holder med, om man är sjukskriven och får barn så borde man mista retten at vara sjukskriven. Man kan da inte seja "jag är för sjuk at jobba" och ha barn samtidigt. Kan man inte jobba så kan man så klart inte ha barn. Det är vel uppenbart.

Fast det förutsätter ju att alla är sjuk på samma sätt, i samma grad och har samma stöd hemifrån. Min man är tex mycket väl medveten om att han kommer att få ta större ansvar för barnen och kommer tex ta ut mer föräldraledighet.

Sen finns det dom som tex har barn som specialintresse(sina egna oftast) och då blir det en helt annan sak för NPF:are.

Sen om FK faktiskt velat hjälpa hade dom sagt något medan man fortfarande får göra abort (inte för att jag skulle gjort abort men vissa kanske skulle det)

Jag tycker det här är et mycket stort problem, folk tror att det å ha barn, det är en rettighet. Alle skal ha barn, oavsett. För det har dom rett til. Något som inte stemmer, barn är något man får om man klarar at ta hånd om dom. Att vara sjukskriven och ha barn, då låter man ju bara andra folk betala för ditt barn. Och det är ju inte riktigt, varför skulle dom gjöra det? I Norge kaller vi det snylting.

Jag ville gjerna ha barn, men jag har ingen. Och jag vet jag inte burde ha barn. Så det kan vara lite irriterande när folk krever at dom skal få ha barn, oavsett! som om det är en rettighet dom har. Jag vet inte hvor det här kommer ifrån, det är en märklig tankegang.

Man får ju såklart använda hjärnan också och tänka efter om man klarar av barn. Jag själv har tex gjort så stora framsteg med min habilitering (som jag själv och min man arbetat med, vi har inte fått hjälp från hab) på senare år att jag räknar med att vara bidragsfri då jag fyller 30. I somras gick jag ner till 50% som första steg tex.

Jag arbetar konstant med att bli bättre så jag ser inte att en diagnos ska stoppa mig från något jag verkligen vill då jag är övertygad om att redan nu så kommer jag kunna räknas som i alla fall en bra mamma (värdens bästa tror jag inte däremot). Jag har dessutom min man (som säkert kommer att kunna tävla bland värdens bästa) som inte har nån diagnos alls och som faktiskt ha "övat" på att vara pappa.

Sen så kan du ju läsa vad jag skrev

Sen så har man ju rätt att leva "ett normalt liv" vilket enligt mig så hör barn dit

Jag skriver "enligt mig" dvs det är något jag tycker hör till ett normalt liv, min syster däremot som inte har diagnos tycker inte det. Det är ett personligt tyckande inte ett tvång att alla ska ha barn, så sluta försöka vrida det jag skriver till nått helt annat än vad det är.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är detta bidragsfusk eller ej?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-29 11:34:55

rapchic skrev:Fast det förutsätter ju att alla är sjuk på samma sätt, i samma grad och har samma stöd hemifrån



Nej, det gjör det inte. Det är mycket enkelt, klarar man att ha barn så klarar man att jobba. Jag forsöker inte at vrida på det du skrev, du skrev at enligt dej så hör barn med i `et normalt liv`. Och jag skrev at det inte stemmer, du tar fel. Och om det verkligen finns någon som har barn som spesialintresse så trenger vel dom medisin og hjelp, för barn är inget man kan ha som spesialintresse. Det är et levande vesen, inte något man tycker är `interessant`. Men vi glömmer det, jag vet att det inte nytter att diskutera ungar med kvinnor. Jag har forsökt förut och det går inte.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in