Två bra peppande föreläsningar!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-27 2:50:55

Hej!

jag vill starkt rekommendera dessa två Ted talks föreläsningar som är väldigt bra, peppande och energigivande!
https://www.youtube.com/watch?v=w-HYZv6HzAs
https://www.youtube.com/watch?v=Lp7E973zozc

Den ena handlar kortfattat om att just du är fantastiskt och att du kan ta dig an vad som helst
när du väl bestämt dig för det och vågar satsa.

Den andra handlar om självförtroende, att de personer som är starka är de som gång på gång möter motgångar men
fortfarande orkar att ta sig upp igen!

enjoy!

Ps. klart ni har tid att lyssna på dom! lyssna på en medans du duschar, sitter på tåget, äter, har tråkigt, går på promenad osv! det kommer vara värt det ;)

Dessutom så vore det kul att höra vad just ni tyckte om föreläsningarna :)
Då jag själv har AS och har samma inställning som hon som pratar om F--- YOU -- how to stop screwing yourself over!
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 3:33:30

mango skrev:men fortfarande orkar att ta sig upp igen!

Men det är just den förmågan som är en av nycklarna för att fixa målet.

mango skrev:samma inställning som hon som pratar om F--- YOU -- how to stop screwing yourself over!

Kan du utveckla vad du menar med denna inställning?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-27 3:50:29

plåtmonster skrev:
mango skrev:men fortfarande orkar att ta sig upp igen!

Men det är just den förmågan som är en av nycklarna för att fixa målet.


Precis och tänkt dig hur förbaskat starka all vi här är på forumet som forsätter att ta oss upp på morgonen trots att vi har det svårt :) tänk dig vad otroliga saker vi kan åstadkomma när vi väl bestämt oss för att satsa på något!

plåtmonster skrev:
mango skrev:samma inställning som hon som pratar om F--- YOU -- how to stop screwing yourself over!

Kan du utveckla vad du menar med denna inställning?


Helt ärligt så är jag inte hundra procent säker på varför hon valt den titeln men det jag tror hon menar är att man skall säga: F ------ YOU----- till sin egen självdestruktiva sida av sig själv och sluta förstöra för sig själv. Tex att man skall sluta klanka ned på sig själv, sluta med att skjuta undan idéer projekt man vill göra etc.
Ursäkta språket*
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-27 14:56:53

-Sedvanlig amerikansk framgångsteologi och positivt tänkande-mumbojumbo.


Allt det där är bara floskler och manipulation - sen börjar publiken klappa händer av ren betingning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-27 17:41:42

KrigarSjäl skrev:-Sedvanlig amerikansk framgångsteologi och positivt tänkande-mumbojumbo.


Allt det där är bara floskler och manipulation - sen börjar publiken klappa händer av ren betingning.


Jisses jag blev precis påmind om varför jag aldrig hänger på det här forumet ;)
vilken energi borttagande kommentar, försök gärna att ge konstruktiv kritik :)
tex Jag tycker att det är en bra föreläsningen, och det är viktigt det hon säger men personligen så har jag live svårt för den positivt tänkande -mumbojumbo föreläsningar.
ett kommentar med inslag av positivitet men även kritisk kommentar.

Hur som haver du får kalla det vad du vill jag tycker i alla fall att det är bra "mumbojumbo!" ;)
Senast redigerad av mango 2014-12-27 17:43:54, redigerad totalt 1 gång.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav River » 2014-12-27 17:42:13

mango skrev:Hej!

jag vill starkt rekommendera dessa två Ted talks föreläsningar som är väldigt bra, peppande och energigivande!
https://www.youtube.com/watch?v=w-HYZv6HzAs
https://www.youtube.com/watch?v=Lp7E973zozc

Den ena handlar kortfattat om att just du är fantastiskt och att du kan ta dig an vad som helst
när du väl bestämt dig för det och vågar satsa.

Den andra handlar om självförtroende, att de personer som är starka är de som gång på gång möter motgångar men
fortfarande orkar att ta sig upp igen!

enjoy!

Ps. klart ni har tid att lyssna på dom! lyssna på en medans du duschar, sitter på tåget, äter, har tråkigt, går på promenad osv! det kommer vara värt det ;)

Dessutom så vore det kul att höra vad just ni tyckte om föreläsningarna :)
Då jag själv har AS och har samma inställning som hon som pratar om F--- YOU -- how to stop screwing yourself over!

:shock:
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Re: Sv: Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Moggy » 2014-12-27 18:34:56

KrigarSjäl skrev:-Sedvanlig amerikansk framgångsteologi och positivt tänkande-mumbojumbo.


Allt det där är bara floskler och manipulation - sen börjar publiken klappa händer av ren betingning.



Nä. Ted har bra saker.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Fonster » 2014-12-27 19:21:31

mango skrev:peppande och energigivande!


Bra!
Pepp och energitillskott är vad vi alla behöver. Inte förståelse och tolerans.
Fonster
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2014-11-12

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 19:23:24

Fast @KrigarSjäl har faktiskt en poäng. Det krävs just mental energi och klarhet för att bestämma sig och orka ta itu med saker. Det fungerar inte för deprimerade personer som får en massa trams "hjälp" från vårdenlabyrinten.

Så TED har mycket intressant och dessa föreläsningar har säkert en del bra att säga men det fungerar bara på personer som har en viss minimal mental energinivå (ork) samt ordning i huvudet så att målmedvetna beslut kan tas och fullföljas. Det är inte bara att bestämma sig och ta sig i kragen.

Fonster skrev:Pepp och energitillskott är vad vi alla behöver. Inte förståelse och tolerans.

Det finns inte bara en lösning. Vad som fungerar bäst beror på både på tidpunkt och situation. För någon med skiftnyckel ser alla spikar ut som muttrar..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-27 19:42:30

plåtmonster skrev:en viss minimal mental energinivå (ork) samt ordning i huvudet så att målmedvetna beslut kan tas och fullföljas.

Går det att öka denna ork och isåfall hur?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-27 19:52:23

plåtmonster skrev:Fast @KrigarSjäl har faktiskt en poäng. Det krävs just mental energi och klarhet för att bestämma sig och orka ta itu med saker. Det fungerar inte för deprimerade personer som får en massa trams "hjälp" från vårdenlabyrinten.

Så TED har mycket intressant och dessa föreläsningar har säkert en del bra att säga men det fungerar bara på personer som har en viss minimal mental energinivå (ork) samt ordning i huvudet så att målmedvetna beslut kan tas och fullföljas. Det är inte bara att bestämma sig och ta sig i kragen.


Om det var det han försökte säga så fram gick det inte alls, INTE ALLS, och helt ärligt så tror inte jag det heller men det vet han ju bäst själv vad han försökte säga.

Oavsett, Däremot så kan jag hålla med DIG att om man är "helt" deprimerad och utan ork för att göra någonting så är inte alls detta det första man tänker på.

Men kul att några av er blev peppade i alla fall :) jag tycker som sagt att det är två riktigt bra föreläsningar och ted talks har fler bra och intressanta föreläsningar.
Precis som Fonster skrev
Pepp och energitillskott är vad vi alla behöver.

Och det håller jag med om :)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav River » 2014-12-27 19:57:17

Grav i jorden, det er sunt.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 20:03:05

Myrkr skrev:Går det att öka denna ork och isåfall hur?

Ett sätt är att vara helt ärlig mot sig själv om sina behov och hur man uppnår dessa. Prioritera sina behov. Man bör också göra sig av med alla energitjuvar. Sedan finns det aktiviteter som till synes inte gör skillnad men att t.ex gå ut och promenera snabbt och länge påverkar andra processer i kroppen.

Det finns väldigt mycket framgångsteologi och positivt tänkande predikanter i olika skepnader. Problemet är att de ofta saknar insikt och lyhördhet. Konsekvensen blir kaos och trasiga människor. Så dessa predikanter måste hållas borta utan pardon.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-27 20:29:25

Myrkr skrev:
plåtmonster skrev:en viss minimal mental energinivå (ork) samt ordning i huvudet så att målmedvetna beslut kan tas och fullföljas.

Går det att öka denna ork och isåfall hur?


Bra fråga! som plåtmonster skrev det kan bero på tidpunkt, situation och sinnesstämning hur mycket ork man har och hur mottaglig man är för olika sortens pepp.

vad för "ork" tänker du på?
ork att ta dig upp på morgonen, ork att bara ta tag i saker? osv

Men att tex umgås extra med människor med rätt energi är alltid bra.
Umgås/ prata med människor som ger energi tillbaka, människor du kan bolla energi med. det ger mer ork och om du har någon du kan bolla energi med som dessutom har lite koll på just ditt intresse så kan det ge både ork och inspiration.
Att "bolla energi" med någon är lite svår förklarat om du kanske aldrig har varit med om det men jag kan försöka förklara det igen annars.

När det gäller ork att ta sig upp på morgonen tex så handlar det mer om att tvinga sig själv och bara göra det trots att man inte vill. Borsta tänderna av ren per automatik och så får man förhoppningsvis mer ork längre fram när man väl börjat få in rutinerna igen.
Senast redigerad av mango 2014-12-27 20:35:45, redigerad totalt 1 gång.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-27 20:30:34

plåtmonster skrev:
Myrkr skrev:Går det att öka denna ork och isåfall hur?

Ett sätt är att vara helt ärlig mot sig själv om sina behov och hur man uppnår dessa. Prioritera sina behov. Man bör också göra sig av med alla energitjuvar. Sedan finns det aktiviteter som till synes inte gör skillnad men att t.ex gå ut och promenera snabbt och länge påverkar andra processer i kroppen.


instämmer :)
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-27 20:59:19

Det var en retorisk fråga med syfte att påvisa att plåtmonster och predikarnas budskap inte skiljer sig åt fundamentalt, och eftersom du håller med honom så bekräftar du väl hypotesen :wink:
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav mango » 2014-12-27 21:14:14

Myrkr skrev:Det var en retorisk fråga med syfte att påvisa att plåtmonster och predikarnas budskap inte skiljer sig åt fundamentalt, och eftersom du håller med honom så bekräftar du väl hypotesen :wink:


Det tänkte jag inte alls på, tack :)
Jag har personligen lite svårare att förstå skämt och ironi ibland så tack för att du förklarade :)
Inte för att detta var ett skämt eller ironisk fråga men jag tror du förstår vad jag menar.
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 21:20:13

@Myrkr, Och vad skulle mitt budskap vara ..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-27 21:36:36

plåtmonster skrev:@Myrkr, Och vad skulle mitt budskap vara ..?

"Budskapet" att man kan påverka sin situation med små medel så som du beskrev.
Positivtänkarna förmedlar samma saker, men gör det med hysteriska leenden på läpparna, vilket gör det svårt att ta till sig.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 22:09:29

Det handlar snarare om att ta steg i rätt riktning konsekvent under lång tid. Men det behövs oftast också en faktor med "tillfälle". Den kan inte förbises. Ibland handlar det helt enkelt om att rida ut stormen och under den perioden spelar ens agerande mindre roll.

Det som är helt verklighetsfrånvarande är att det räcker med att bara göra rätt och tänka rätt. Ibland krävs tur och tillfälle tyvärr. Bor man i en byhåla är det svårt att utveckla sina kunskaper i kvantfysik..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-27 23:02:25

plåtmonster skrev:Det handlar snarare om att ta steg i rätt riktning konsekvent under lång tid. Men det behövs oftast också en faktor med "tillfälle". Den kan inte förbises. Ibland handlar det helt enkelt om att rida ut stormen och under den perioden spelar ens agerande mindre roll.


Att röra sig i rätt riktning mot ett mål, ja, det är ju en av grundpelarna i KBT (som positivtänkarna lånar friskt ifrån). Att fokusera på delmålen istället för huvudmålet.
Att vissa tillfällen är bättre lämpade än andra är ju en självklarhet och underförstått, eller?
Det behöver inte finnas en disclaimer att om du går ut och promenerar i ett snöoväder så kommer du knappast få önskad effekt.

plåtmonster skrev:Det som är helt verklighetsfrånvarande är att det räcker med att bara göra rätt och tänka rätt. Ibland krävs tur och tillfälle tyvärr. Bor man i en byhåla är det svårt att utveckla sina kunskaper i kvantfysik..

Är det verkligen någon som påstår det då? Ärligt talat?
Man får tänka på att dessa budskap oftast är generella tack vare formaten, böcker, filmer, de riktar sig till gruppen, det går inte att skräddarsy dem på individnivå.
Tanken är att ta huvudidéen om att förändring är möjlig och applicera den på sin egen situation.
Bor man i byhåla kan man be biblioteket köpa in böcker om kvantfysik...

Men jag ser detta som rent pragmatiskt tänkande och försvarar alltså inte positivtänkets floskler eller blinda optimism.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 0:30:28

Myrkr skrev:Att röra sig i rätt riktning mot ett mål, ja, det är ju en av grundpelarna i KBT (som positivtänkarna lånar friskt ifrån). Att fokusera på delmålen istället för huvudmålet.

Positivtänkarna väljer delmål för att det skall kännas positivt och bra. Istället för att det är en målmedvetenhet där man gör pragmatiska val konsekvent så att det leder till de mål man har. Det innebär även att hantera sådant som är negativt och problematisera det om det krävs för att komma vidare.

Myrkr skrev:Att vissa tillfällen är bättre lämpade än andra är ju en självklarhet och underförstått, eller?
Det behöver inte finnas en disclaimer att om du går ut och promenerar i ett snöoväder så kommer du knappast få önskad effekt.

Denna aspekt vill väl framgångspredikarna absolut inte kännas vid? annars fungerar ju inte dogmen att det bara är att rycka upp sig och tänka positivt.

Myrkr skrev:Är det verkligen någon som påstår det då? Ärligt talat?
Man får tänka på att dessa budskap oftast är generella tack vare formaten, böcker, filmer, de riktar sig till gruppen, det går inte att skräddarsy dem på individnivå.

Det är väl just det som positivtänkarna framhäver och skall man trycka ut detta via hjälpinsatser till sköra individer så får man också ta med aspekten av att anpassa till individen annars blir det pannkaka.

Myrkr skrev:Bor man i byhåla kan man be biblioteket köpa in böcker om kvantfysik...

Om biblioteket ens finns, utan istället blir du tvungen att promenera i en halvtimme till en buss som går 3:e timme. Där beskedet blir att det inte täcks av budgeten men man kanske vill låna någon skönlitteratur. Någon akademisk miljö med bollplank kan man glömma. Pratar man ämnet där man bor eller något annat lite ovanligt så blir det genast en "konstig person" återkoppling. Däremot är brumbrum och spark på rund boll livets centrumpunkt.

Myrkr skrev:Men jag ser detta som rent pragmatiskt tänkande och försvarar alltså inte positivtänkets floskler eller blinda optimism.

Det går väl lite på kärnan i positivtänkandet. Allt skall vara positivt och bra. Istället för pragmatisk målmedvetenhet där det ingår att förutse, tänka, problematisera och hantera även sådant som är negativt.

Skulle nog säga att positivtänkarna riskerar lätt att hamna i en slags attributkultur (cargo culture) där företeelser har de positiva attributen men blir en kuliss utan innehåll för att förmågan att hantera det fulla spektrat av verkligheten har mentala blindfläckar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav Myrkr » 2014-12-28 1:10:25

Vi verkar tycka samma sak, förutom att jag inte tror på positivtänkarna, så som du framställer dom. Låter som en nidbild. Eller själva idéen, stereotypen, snarare än riktiga människor.
Men det beror nog helt enkelt på att jag inte föreställa mig att någon faktiskt tänker på det sättet, det är för verklighetsfrämmande för mig.
Så antingen existerar de inte - ingen är SÅ positiv - eller så har du fel uppfattning av dom. Tror på en blandning.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Två bra peppande föreläsningar!

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 1:26:16

I vissa miljöer kan man råka ut för positivtänkarna och den tankegång de propagerar leder till mentala blindfläckar som gör en oförmägen att ta bra beslut i livet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in