Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav kiddie » 2014-12-26 22:34:05

Gillberg är en nisse för sig, men det är en helt annan historia...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav rdos » 2014-12-26 22:38:04

kiddie skrev:Gillberg är en nisse för sig, men det är en helt annan historia...


Jag vill snarare kalla honom för förrädare än Nisse. En sådan som påstår sig vilja hjälpa men bara spyr ur sig mängder av dumheter i sina publikationer. Har bra mycket högre respekt för Simon Baron-Cohen och Tony Attwood. De är genuint intresserade av hur vi fungerar, medan Gillberg inte kan lämna sina egna förutfattade meningar.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 0:27:19

Vem är "Nisse" ..?

Och vilka förutfattade meningar har Gillberg?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav HenrikE » 2014-12-27 1:20:00

Jag anpassar mej inte till sällskapsnormerna för att passa in i sällskapslivet. Ju mindre sällskapsliv, desto bättre. Men jag anpassar mej en del för att inte min fru ska få obehag.Om jag har empati vet jag inte. Hur ska man kunna veta det? Men jag är jättesnäll mot alla medmänniskor och helt ointresserad av fiendskap och skvaller som NT-peroner håller på med jämt.

Upplysning om AS behövs verkligen. Alla gamla vänner vet att jag till exempel inte vill kramas, inte gillar ändringar och hellre umgås med barn än med vuxna. I mitt lärarjobb har jag aldrig problem med eleverna, tvärtom är jag jättepopulär bland dom. Men en del kolleger och chefer är konstiga mot mej. Jag gissar att det bottnar i feltolkningar av mitt beteende.

Gillberg har väl gjort en stor upplysningsinsats på sjukvårdssidan. Baron-Cohen har gjort mycket för att upplysa allmänheten. Jag är glad för båda två.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 3:15:13

HenrikE skrev:I mitt lärarjobb har jag aldrig problem med eleverna, tvärtom är jag jättepopulär bland dom.

Vad är det för ålder på eleverna?

HenrikE skrev:Men en del kolleger och chefer är konstiga mot mej.

På vilket sätt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Alien » 2014-12-27 5:02:29

Svart el Vitt - On el Off skrev:
Zirre skrev:
Svart el Vitt - On el Off skrev:
Här, inslaget börjar ca 2:03:30 in i programmet.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3891

Lyssnade efter 2:03:30 men de pratade om annat.


Förlåt, sidan har naturligtvis fler dagars program nu.
Scrolla ner en bit på sidan, tidigare avsnitt, med Pär Fontander och Kim Kärnfalk.
Det står, "Sändes tis 09 dec kl 09:34"


Jag fattar inte, hur länge måste jag lyssna? Det står "Lyssna (205) min" på en blå rektangel och klickar jag på den så börjar programmet men jag har ingen möjlighet att snabbspola el öht se någon tid. Jag fick lyssna på Lars Winnenbäcks sång och en massa prat om "julplågor", men måste jag verkligen lyssna i över en timme innan jag får höra vad denna Maria säger?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Myrkr » 2014-12-27 5:33:30

Det ska gå att klicka och dra i tidslinjen.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav kiddie » 2014-12-27 14:36:36

Eftersom det var live så var det massa avbrott för information och musik. De säger till när de pratat färdigt typ.

Känns som det är synd om flickvännen som inte har en normal pojkvän. Men om det är tjejen som har AS då? De pratar noll om det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Bali » 2014-12-27 17:56:02

rdos skrev:
kiddie skrev:Gillberg är en nisse för sig, men det är en helt annan historia...


Jag vill snarare kalla honom för förrädare än Nisse. En sådan som påstår sig vilja hjälpa men bara spyr ur sig mängder av dumheter i sina publikationer. Har bra mycket högre respekt för Simon Baron-Cohen och Tony Attwood. De är genuint intresserade av hur vi fungerar, medan Gillberg inte kan lämna sina egna förutfattade meningar.


Det där har jag mycket svårt att hålla med om. Om något har jag känt just ett genuint intresse för mig och mina svårigheter när jag träffat Gillberg. Och inte heller tycktes han ha det minsta svårt att "lämna sina egna förutfattade meningar" utan blev snarare nyfiken och forskningssugen när vi samtalade kring sånt han inte riktigt förstod eller hade funderat så mycket kring tidigare.

Jag har snarare fått ett mycket positivt intryck av honom, som en mycket trevlig, kunnig, vetgirig och ödmjuk forskare.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav rdos » 2014-12-27 18:06:48

Bali skrev:Det där har jag mycket svårt att hålla med om. Om något har jag känt just ett genuint intresse för mig och mina svårigheter när jag träffat Gillberg. Och inte heller tycktes han ha det minsta svårt att "lämna sina egna förutfattade meningar" utan blev snarare nyfiken och forskningssugen när vi samtalade kring sånt han inte riktigt förstod eller hade funderat så mycket kring tidigare.

Jag har snarare fått ett mycket positivt intryck av honom, som en mycket trevlig, kunnig, vetgirig och ödmjuk forskare.


OK, om du kan referera till en enda publicerad studie där Gillberg inte ser autism / neurodiversitet som enbart ett problem så ska jag omvärdera min syn på honom.

Sedan anser ju jag inte att man bara kan förstöra forskningsdata för att undgå granskning, speciellt inte om någon som har avvikande åsikter om resultaten vill granska. Det tyder på hög nivå av icke-professionalism och att man har "lik i garderoben".
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Myrkr » 2014-12-27 18:09:55

kiddie skrev:Eftersom det var live så var det massa avbrott för information och musik. De säger till när de pratat färdigt typ.

Känns som det är synd om flickvännen som inte har en normal pojkvän. Men om det är tjejen som har AS då? De pratar noll om det.

Alltså det var ju frågestund, inte en radiodokumentär, det var aldrig menat att ge en komplett bild över fenomenet.
Om det hade varit en hundexpert som fick frågor om bulldogs och schäfrar hade tax-ägare tagit illa upp? "Det finns taxar också!! Storma radiostationen med högafflar och facklor!"
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 18:53:44

rdos skrev:Sedan anser ju jag inte att man bara kan förstöra forskningsdata för att undgå granskning,

Problemet var väl ett personligt löfte om sekretess till de som deltagit i studien?

Gillberg sågade 2013 för övrigt den där läkaren på Trafikverket som försökte hindra personer med asperger från att ta körkort eller köra tåg. I det senare fallet trots 28 års felfritt körande.
(Förvaltningsrätten gav honom rätt också 2012)

Att som yrkesperson inom psykologi utan undantag betrakta asperger som ett problem innebär förstås att man är en del av problem snarare än en lösning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Bali » 2014-12-27 19:42:16

rdos skrev:OK, om du kan referera till en enda publicerad studie där Gillberg inte ser autism / neurodiversitet som enbart ett problem så ska jag omvärdera min syn på honom.

Nej det kan jag inte göra, eftersom jag inte ens kommer i närheten av att ha läst allt han har publicerat. Nu var det ju inte heller det jag sa, utan att han inte alls ger intrycket av att ha dessa åsikter när man pratar med honom.

Mig försökte han snarare få att mer se till alla de styrkor jag faktiskt besitter och inte bara stirra mig så blind på de svårigheter jag har. Styrkor som jag kanske inte hade haft om jag nu varit skapt på ett annat sätt.

Och som sagt, han verkar vara en otroligt vetgirig man, som vill veta mer när det dyker upp något som gör honom nyfiken. Inte verkade han heller ha minsta problem med att erkänna att han inte förstod eller hade några bra svar på en del frågor som dök upp, tvärtom.

Nu är han ju inte död än och kommer säkerligen att publicera mycket mer, och vem vet, kanske även något som kan falla rdos på läppen. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 20:05:04

Ger Gillberg uttryck för att se på de positiva sidor med asperger som också finns i sina senare publikationer?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav kiddie » 2014-12-27 20:13:29

Myrkr skrev: Storma radiostationen med högafflar och facklor!"


Tagga ner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 20:25:18

*slipar höggaffeln med brynet* ..... *MUAHAHAHA* :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Myrkr » 2014-12-27 21:06:28

kiddie skrev:
Myrkr skrev: Storma radiostationen med högafflar och facklor!"


Tagga ner.


Skämtar ju, tyckte bara kritiken var en aning orimlig.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-27 21:13:52

Vad är egentligen det mest kännbara sättet att kritisera ett inslag i radio?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Nimoy » 2014-12-28 0:48:23

Min upplevelse var att hon försökte förklara för gemene man vad dom här sakerna kan innebära, och jag tyckte ändå hon gjorde det på ett mer nyanserat och respektfullt sätt än Gillberg och dom. Om man kan utgå ifrån att det handlar om en personlighetstyp snarare än en störning så är man på rätt spår och jag tycker i nån mån hon lyckades med det. Därifrån kan man sen diskutera hur en viss personlighet blir svår att synkronisera med en omgivning som fungerar på helt andra sätt och jag tycker i nån mån att hon fick till det också. Men om man är påläst och dessutom relaterar till ämnet på ett personligt plan kan nog hennes utläggning upplevas som rätt vulgär.
Nimoy
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-02-02

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-28 1:19:54

När man går ut som "expert" i massmedia föreligger ett stort ansvar. Tar man inte det så blir återkopplingen förstås inte så positiv. Det brukar ofta vara rätt uppenbart i ett annat sammanhang - datorsäkerhet.
(Von Braun säger en hel del dynga..)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Bali » 2014-12-28 6:52:33

plåtmonster skrev:Ger Gillberg uttryck för att se på de positiva sidor med asperger som också finns i sina senare publikationer?

Om frågan var ställd till mig så är svaret att jag inte vet.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Bali » 2014-12-28 7:25:59

Men jag kom nu att tänka på att jag läste en intervju i "Ögonblick", där han berättar att han skrivit en artikel som heter ”Autism plus versus autism pure”. Där tar han tydligen upp att det oftast inte är den "renodlade" autismen som är problemet - som ju kan vara en styrka i rätt sammanhang - utan problemen kommer sig snarare av att autism oftast återfinns i kombination med något annat.

Här finns den intervjun: Fyrtio år av framstående autismforskning
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav kiddie » 2014-12-28 12:37:34

Jag har iofs svårt för saker som ska göras snabbt och roligt och passa den utåtriktade påsprångmänniskan. Så jag tycker att för den publiken funkar nog radioprogrammet. Jag har en helt annan utgångspunkt, när jag hör om något nytt vill jag att det ska tas i lugn takt utan flams, med en känsla av att jag har trådar att ta tag i för fördjupning.

Men det är därför jag lyssnar på PEE-ETT!!

Jag hoppas ni fattar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav rdos » 2014-12-28 13:41:51

Bali skrev:Men jag kom nu att tänka på att jag läste en intervju i "Ögonblick", där han berättar att han skrivit en artikel som heter ”Autism plus versus autism pure”. Där tar han tydligen upp att det oftast inte är den "renodlade" autismen som är problemet - som ju kan vara en styrka i rätt sammanhang - utan problemen kommer sig snarare av att autism oftast återfinns i kombination med något annat.

Här finns den intervjun: Fyrtio år av framstående autismforskning


Läste den, men anser fortfarande att han är på fel spår. Han pratar om språkstörningar, men då glömmer han att Dyslexi-diagnos inte kan sättas om man har "utvecklingsstörning". Sedan glömmer han att IQ tester (specellt verbala sådana) inte är gjorda för neurodiversa, och om man gör IQ-testet före Dyslexitestet så slutar man som utvecklingsstörd. Det som är allra mest problematiskt är när man uppmärksammar små barn med dyslektiska problem och gör IQ-test på dem isf ger dem hjälp för Dyslexi. Att han som forskare i 40 år inte förstår dessa samband är beklämmande.

Man kanske borde skicka en replik på detta till Ögonblick?

Sedan har han förstås rent generellt fel när han påstår att ren autism (vad nu det är) är mindre problematiskt än blandad. Jag ser iaf inget samband mellan att få höga poäng på flera olika dimensioner och mera problem. Skulle snarare tro att det är tvärtom, att det är en blandad profil som har störst risk att leda till diagnos.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in