Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Kimmelie » 2014-12-21 9:48:54

Min dator gick sönder lite plötsligt häromdan. Jag ska få hjälp att bygga ihop en ny. Han som ska hjälpa mig kunde inte säga om det var moderkortet eller processorn som gått sönder, för vi hade ingen kompatibel dator att testa processorn i. Så det lutar mot att jag får börja med att köpa nytt moderkort, eftersom det är mest troligt och dessutom det billigase. Om inte det räcker får jag köpa ny processor också.

Datorn var bara 3,5 år, och processorn är Intel I3. Jag behöver alltså köpa ett moderkort som passar till den. Men det verkar vara en djungel... Jag sitter och läser här på Webbhallen. Jag antar att socket ska var 1150. (Mitt gamla moderkort hade 1156, men det finns inte.)

Jag funderar på ett Asus. Det gamla var ASRock, och eftersom det gick sönder på 3,5 år så vill jag inte ha ett nytt sånt. MSI och Gigabit vet jag inte hur bra de är (men nån varnade för MSI och hade bara haft dåliga erfarenheter av det.) Jag vill ha kvalitet, att det ska hålla länge.

Jag funderar på vad de olika nummerserierna står för. Det finns ju t ex Z97 och H97 följt av lite olika bokstäver, liksom Z87, B85 och H81, osv. De olika märkena har samma sifferserier. Och det verkar ju finnas hur många som helst inom varje serie som är nästan likadana...

Sen ska det ju funka bra med Linux också. Då brukar det inte vara så bra med för nytt, eftersom det alltid släpar efter innan det finns drivrutiner. Vet inte om de som släpptes i somras (verkar vara de som har nummer 97) har hunnit få bra stöd än. De som har nummer 87 verkar ha kommit ut förra sommaren, så de borde ha hunnit få bra stöd. Men hur mycket bättre är de nyare? Jag avskyr ju bloat, men jag vill ändå ha ett bra, både hållbart och bra prestanda.

Sen är det ju störande att jag inte vet om jag behöver köpa ny processor också. Om den jag har funkar, och har bra kvalitet, så kan den ju hålla tills det moderkort jag köper nu börjar bli gammalt, så att det inte är nån ide att tänka på att det ska vara uppgraderingsbart. Då kan jag ju hellre köpa ett billigt som motsvarar det jag hade. Men om jag måste köpa ny processor också vill jag kanske hellre satsa på nåt bättre. Jag är lite sugen på en i7 processor med 8 kärnor, eftersom jag kompilerar mycket.

Jag hade tänkt mig nånstans i prisklassen ca 1000kr. Nån som har några tips?

Och bara för att gnälla lite, så är jag egentligen inte alls sugen på allt jobb det kommer att bli att migrera över mitt system till ny hårdvara. Framför allt att behöva sätta mig in i UEFI. Jag som var så glad när jag köpte förra datorn strax innan UEFI infördes, och jag hoppades på att kunna skjuta på det så länge som möjligt. Jag kör ju liksom inte *buntu som fixar allting automagiskt, utan har byggt allt från scratch och måste ju då sätta mig in i varenda detalj om hur allt fungerar... Men, men, det är väl bara att hinka i sig så mycket kaffe som magen tål, och gräva fram de där reservkrafterna och få jobbet gjort. Att få hjälp och lära mig att bygga ihop en dator själv ser jag däremot fram emot. :D
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav plåtmonster » 2014-12-21 13:02:13

Kimmelie skrev:SI och Gigabit vet jag inte hur bra de är (men nån varnade för MSI och hade bara haft dåliga erfarenheter av det.) Jag vill ha kvalitet, att det ska hålla länge.

Har du sett någon adekvat jämförelse av kvaliteten?
(innan vart Asus riktigt bra sägs det, men sådant ändras ju beroende på fabriker och ägare)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav nallen » 2014-12-21 13:04:48

Kimmelie skrev:Jag antar att socket ska var 1150. (Mitt gamla moderkort hade 1156, men det finns inte.)

Jag skulle kolla upp det antagandet noga - själv har jag inte byggt Intel-baserade maskiner på ett bra tag så jag har inte brytt mig om att följa med vad som funkar med vad.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Moggy » 2014-12-21 13:16:14

Ska du köpa nytt moderkort måste du ha ny cpu med? Din gamla cpu kommer inte att funka på ett nytt moderkort? Det är ovanligt att cpun går sönder så sannolikt har ni rätt i att det är moderkortet om det inte är nåt annat som nätagg, grafik men sånt har ni kanske redan uteslutit. Beggat är enda sättet att få tag i så gamla prylar. Hur angelägen är du att fixa din gamla dator? Jag har nog en cpu med socket 1150 liggande och kanske ett moderkort med...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Kanin » 2014-12-21 13:25:41

Om du hade socket 1156 innan så behöver du samma nu, såvida du inte också byter processor.

Moderkortets chipset (Z87, H97, etc.) bör inte ge några problem med drivrutiner för Linux, även om du väljer det nyaste. Däremot kan inbyggt nätverk och ljud på moderkortet i vissa fall sakna adekvat stöd.

Att gå över till UEFI är inte särskilt besvärligt och du kan välja att aktivera BIOS-kompatibilitet (CSM) istället.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Moggy » 2014-12-21 13:42:46

Kan kanske tänka mig att låna ut prylarna så kan du testa ut vad det är som är trasigt med dina...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Kaliber » 2014-12-21 14:48:28

Kolla upp EVGA-moderkort. Riktigt bra kvalitetsgrejer. Sitter med ett EVGA-grafikkort och får till och med full garanti om jag skulle råka överklocka sönder det.
Kaliber
 
Inlägg: 67
Anslöt: 2014-12-18

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav snyft » 2014-12-21 15:26:57

Det enda som har någon betydelse är att du har rätt socket.
Du kan inte kolla på ditt moderkort vilket nummer det har? (i datorn på kretsen, kvitto)

Linux har drivrutiner till varenda nätverkskort och ljudkort moderkort kommer utrustade med så det kvittar.
Asus brukar ha högt omdöme, asrock är Asus dotterbolag som är lite billigare för mer.
Så jag hade nog satsat på asrock om jag varit dig.

Antingen kollar du på begagnade eller så bör du kolla på att byta moderkort och processor.
snyft
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2011-10-29

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Kimmelie » 2014-12-21 16:00:24

Moggy skrev:Beggat är enda sättet att få tag i så gamla prylar.

Är i3 verkligen så gammalt? De moderkort jag läste om stod att de var kompatibla med i3 och nyare, och många räknade även upp äldre processorer också, till samma moderkort alltså.

Processorn var bra, snabb. Klockfrekvensen var antingen 3,5 eller 3,07, jag har sett olika siffror och inte blivit klok på vilken som gäller. (På skylten i affären när jag köpte datorn stod det 3,5 GHz.) 2 kärnor men 4 trådar. Jag har inte förstått fördelen med i5, som visserligen har 4 kärnor men ändå bara 4 trådar.

snyft skrev:Det enda som har någon betydelse är att du har rätt socket.
Du kan inte kolla på ditt moderkort vilket nummer det har? (i datorn på kretsen, kvitto)


1156, som jag redan skrivit. Men det verkar inte finnas, inte på Webbhallen i alla fall, och där verkar det ju ändå finnas hur mycket som helst...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Moggy » 2014-12-21 16:20:27

Kimmelie skrev:Är i3 verkligen så gammalt? De moderkort jag läste om stod att de var kompatibla med i3 och nyare, och många räknade även upp äldre processorer också, till samma moderkort alltså.

Processorn var bra, snabb. Klockfrekvensen var antingen 3,5 eller 3,07, jag har sett olika siffror och inte blivit klok på vilken som gäller. (På skylten i affären när jag köpte datorn stod det 3,5 GHz.) 2 kärnor men 4 trådar. Jag har inte förstått fördelen med i5, som visserligen har 4 kärnor men ändå bara 4 trådar.



i3, i5 och i7 är namn som används på flera generationer av cpuer i olika prisklass. i3 är budget, i5 är mellanklass och i7 är bäst. Det har kommer flera nya geneartioner av de serierna men olika socklar. i5 har ävn mer cacheminne än i3 och i7 har mer cache än i5 och även lite andra funktioner för virtualisering och sånt. Prestandamäsigt har det inte hänt så supermycket mellan de generationerna. En ny dator med i5-i7 kommer förstås att bli snabbar eän din nuvarande men inte jättemycket snabbare.

Några i3 hade hyperthreading vilket ger 2 logiska kärnor per fysisk kärna. Med quadcore är det 4 fysiska kärnor vilket är bättre än logiska. Med HT så körs den andra kärnan på överblivna instruktioner från den första. Då koden för det mesta inte utnyttjar cpun fullt ut så blir det exeveringsenheter som inte har nåt att göra och där kan man göra en logisk kärna som då får betydligt mindre kraft än en fysisk. Core i7 har 4 fysiska med HT så det blir 8 logiska. Finns även några väldigt dyra modeller som har 6 och 8 fysiska och 12-16 logiska.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Kimmelie » 2014-12-21 16:28:12

Om jag nu behöver köpa ny processor också så tvekar jag mellan i3 och i7. 3,5 GHz vill jag ha i vilket fall som helst. Egentligen har jag inte råd, men jag funderar ändå på Intel Core i7-4770K. Men jag är väldigt ljudkänslig, och undrar om den blir varmare och behöver kraftigare kylning, dvs mer ljud från fläkten?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Moggy » 2014-12-21 16:35:06

Den där blir inte speciellt varm på standardhastighet så fläkten behöver inte gå hårt. Intels orginalkylare är inte den tystade dock och det går att hitta bättre kylare för att få en riktigt tyst.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Kimmelie » 2014-12-21 16:48:15

Moggy skrev:Den där blir inte speciellt varm på standardhastighet så fläkten behöver inte gå hårt. Intels orginalkylare är inte den tystade dock och det går att hitta bättre kylare för att få en riktigt tyst.

Kan du ge exempel?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Moggy » 2014-12-21 17:01:37

Kimmelie skrev:
Moggy skrev:Den där blir inte speciellt varm på standardhastighet så fläkten behöver inte gå hårt. Intels orginalkylare är inte den tystade dock och det går att hitta bättre kylare för att få en riktigt tyst.

Kan du ge exempel?



Det finns hur mycket som helst och i olika prisklasser. Inet har bra utbud.

https://www.inet.se/kategori/140/processorkylning.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Kimmelie » 2014-12-21 17:12:48

Hur påverkar moderkortet prestandan? Om vi nu leker med tanken att jag har råd att köpa ovannämnda Intel i7, och letar efter ett lämpligt moderkort till den, vad är viktigast att tänka på för att få bra prestanda? Vad är skillnaden mellan prisklasserna 800:- och 1500:-?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Moggy » 2014-12-21 17:52:00

Inte nån större skillnad i prastanda, så är det flesta moderkort likvärdiga idag.

Dyrare modeller och vissa tillverkare som Asus har mer påkostade kompenter och förbättrad design för strömförsörjning vilket påverkar hur mycket du kan överklocka. Dyrare kondensatorer kan ge bättre hållbarhet. Extra kylning i form av flänsar på chipsetkrestarna brukar finnas på mellanklassmodellerna och uppåt. Fler portar för SATA, USB, inbyggt Wifi, e-SATA. Stöd för flera grafikkort.

Låter inte som att du ska överklocka mycket så du behöver inte nåt dyrt gaming-kort. Asus är ofta ett par hundra dyrare än motsvarande modell av andra tillverkare men har då ofta bättre komponenter och ett mer finslipat bios.

Väljer du ett för 1000-1200:- så får du ett bra moderkort.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Köpa nytt moderkort - vilken djungel...

Inläggav Kimmelie » 2014-12-24 13:13:29

Så där ja, då har jag fixat min julklapp till mig själv. :D Det blev:

Moderkort: Asus H97M-E
CPU: Intel core i7-4770K

Mitt gamla var verkligen inte kompatibelt med vad som finns nu, fast jag tyckte det var så nyligen jag köpte den... Dessutom var det nog processorn som gått sönder. Kylpastan hade torkat, så då var det troligt att processorn var bränd, sa han som hjälpte mig. Fast det har aldrig luktat bränt om den.

För att besvara den fråga som inte har besvarats i tråden:
Kimmelie skrev:Jag funderar på vad de olika nummerserierna står för. Det finns ju t ex Z97 och H97 följt av lite olika bokstäver, liksom Z87, B85 och H81, osv. De olika märkena har samma sifferserier. Och det verkar ju finnas hur många som helst inom varje serie som är nästan likadana...

Z: går att överklocka
H: går inte att överklocka
97: den serie som kom ut i somras. Vad siffrorna syftar på vet jag inte, men högre siffror är nyare.
M: mATX, microATX syftar på storleken på moderkortet. Trots att mitt chassi är ganska stort behövde jag den mindre (micro) storleken.
Bokstäverna på slutet, t ex E, P, PRO, PLUS, osv: Där handlar det om vilka extra "finesser" som ingår.

Det där med UEFI var verkligen inget problem, som jag trott. (I alla fall inte när man inte köper ett färdigt paket med installerat OS, och konfigurationer som gör det så svårt som möjligt att starta nåt annat än det installerade OSet...) Den verkar vara inställd på legacy mode som standard. Jag bara satte i hårddisken, och den bootade upp utan problem, fast jag har gammal hederlig mbr-partitionering och grub-legacy... :P
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in