berätta om svårigheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

berätta om svårigheter

Inläggav jesusiscool » 2014-12-21 19:09:46

Pax!
Vad anser ni om "disclosure"? Hjälper det? Vad i sådana fall säger ni och till vilka? Hur lyckas man med detta om man har svårigheter med kommunikation?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

berätta om svårigheter

Inläggav Deadly_Nightshade » 2014-12-21 23:28:58

Eh... va? Låter som du försöker få hjälp med psykologiläxan.
Vad är pax och disclosure? Aldrig hört talas om!
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

berätta om svårigheter

Inläggav jesusiscool » 2014-12-24 11:13:39

Deadly_Nightshade skrev:Eh... va? Låter som du försöker få hjälp med psykologiläxan.
Vad är pax och disclosure? Aldrig hört talas om!

Pax är latin och på svenska skulle jag kunnat använda ordet frid. Det är ett alternativ till hej.
Disclosure är en term på engelska som bla används i tex "disclosure of diagnosis". Alltså att man avslöjar något om att man har en viss diagnos (eller hur mycket man vill säga)...
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

berätta om svårigheter

Inläggav Hettan » 2014-12-24 12:53:05

jesusiscool skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Eh... va? Låter som du försöker få hjälp med psykologiläxan.
Vad är pax och disclosure? Aldrig hört talas om!

Pax är latin och på svenska skulle jag kunnat använda ordet frid. Det är ett alternativ till hej.
Disclosure är en term på engelska som bla används i tex "disclosure of diagnosis". Alltså att man avslöjar något om att man har en viss diagnos (eller hur mycket man vill säga)...

Jag har gjort det men det hjälper inte ett dugg.. Man behöver inte säga att man har en diagnos för att bli förstådd... Måste man nu berätta för andra om ens sociala utmaningar så kan man istället säga att man kan ha svårt med det ena och det andra, men jag tycker egentligen man gör sig en björntjänst! Typ som man ursäktar sig för att vara annorlunda. Fuck that!
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

berätta om svårigheter

Inläggav Myrkr » 2014-12-24 12:54:18

jesusiscool skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Eh... va? Låter som du försöker få hjälp med psykologiläxan.
Vad är pax och disclosure? Aldrig hört talas om!

Pax är latin och på svenska skulle jag kunnat använda ordet frid. Det är ett alternativ till hej.
Disclosure är en term på engelska som bla används i tex "disclosure of diagnosis". Alltså att man avslöjar något om att man har en viss diagnos (eller hur mycket man vill säga)...


Det är inte lätt när det är svårt (med kommunikation).
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

berätta om svårigheter

Inläggav Minan96 » 2014-12-24 13:26:46

Att man ser detaljer och glömmer lätt bort helheten.
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

berätta om svårigheter

Inläggav Minan96 » 2014-12-24 13:30:45

Har för mig att aspargare har lätt för att se detaljer medans dom med ADHD har lättare för att se helheten. Samt att dom lever mer i nuet.
Minan96
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-01-03
Ort: Mellan hässleholm och kristianstad

berätta om svårigheter

Inläggav Voyage » 2014-12-24 15:39:16

Jag har lite svårt för personer med narcissism med gränsen mot nästa nivå.

Beror detta på Aspberger eller är personer med narcissism skitstövlar helt enkelt.

Jag tenderar att luta åt det senare då om fler personer än mig har denna åsikt.
Voyage
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Linköping

berätta om svårigheter

Inläggav plåtmonster » 2014-12-24 15:46:47

Narcissister kräver väl att andra skall vara inriktad på relationer och i den sfären se upp till narcissisten. Som dessutom mest tänker på sig själv.

En person med asperger lär inte ens vilja engagera sig i relationssfären så det blir frontalkrock.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

berätta om svårigheter

Inläggav Bazooka » 2014-12-25 7:00:25

Antar att ingen här gillar jul?
Tilltvingat leende och fosterställning de enda lägena för mej igår 14-22, som vanligt. Blir värre år för år.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

berätta om svårigheter

Inläggav Neonland » 2014-12-25 14:39:31

Varför berätta? Eller varför inte berätta?

Jag står i startgroparna för utredning av både Asperger och bipolär sjukdom. Jag är inne i ett djupt depressivt skov och jag är ärlig mot min omgivning, både familj och vänner, om vad som misstänks och varför jag kan dra mig undan.
Jag har även varit tvungen att erkänna detta för min chef efter alla läkarintyg där det skrivits rakt ut. Skolan har jag redan pratat med.

Bäst reaktioner har mina vänner och bekanta gett mig, min familj däremot har svårare att acceptera. Men nej, det är inget jag skyltar om första gången jag träffar nya personer. För att slippa berätta samma sak om och om igen för min omgivning har jag en blogg där jag fått riktigt fin respons.
Neonland
 
Inlägg: 307
Anslöt: 2014-11-17
Ort: Göteborg

berätta om svårigheter

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-25 14:44:29

En svårighet för mej är at jag har oppdaget noe märkligt. AS i Sverige och AS i Norge er två forskjelliga saker. Det er inte det samme. Jag vet inte varför.

AS Norge - et problem, något man inte vil ha, något som gjör livet veldig vanskelig.

AS Sverige - en livvstil for dom som är moderna och hippa. Något för hipstere som inte tycker dom är kule nog. Jag tror man får den här diagnosen gratis när man fyller full tank på en bensinstasjon i Sverige.

Det är mycket svårt at forholda sej til. Det borde ju vara det samme. Jag undrar hur AS Finland är. Och AS Tyskland. Vilket jävla kaos. Det är mycket svårt for mej. :(
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

berätta om svårigheter

Inläggav MrLife » 2014-12-25 17:19:27

Livet är inte alltid en dans på rosor :)
MrLife
Inaktiv
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2014-12-20

berätta om svårigheter

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-12-25 17:33:46

Just nu är det litt svårt för jag föler mej helt tom och ubrukelig. Jag har en kjensla av jag har gitt up, av at jag borde skriva massa skit nu, så at jag blir utkastad fortest möjligt och inte plågar någon. Men det är ju lite barsnligt, kan inte gjöra det. Jag får forsöka och hålla kjeften istället. Det är inte slik at jag vil sitta här och plåga folk.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

berätta om svårigheter

Inläggav Nisse1982 » 2014-12-26 20:14:41

Jeopardy Lane skrev:En svårighet för mej är at jag har oppdaget noe märkligt. AS i Sverige och AS i Norge er två forskjelliga saker. Det er inte det samme. Jag vet inte varför.

AS Norge - et problem, något man inte vil ha, något som gjör livet veldig vanskelig.

AS Sverige - en livvstil for dom som är moderna och hippa. Något för hipstere som inte tycker dom är kule nog. Jag tror man får den här diagnosen gratis när man fyller full tank på en bensinstasjon i Sverige.

Det är mycket svårt at forholda sej til. Det borde ju vara det samme. Jag undrar hur AS Finland är. Och AS Tyskland. Vilket jävla kaos. Det är mycket svårt for mej. :(


Jag tror det är likadant här som i Norge. Tror alla egentligen vill vara så normala och må så bra som möjligt så det är nog ingen innegrej för dom som vill vara "moderna och hippa". Men du kanske skrev det där på skämt :D

Men du har rätt i att det verkar gå i vågor ibland vad för diagnos läkarna tror att man har. Själv fick jag en Adhd-diagnos för flertalet år sedan, då var det många andra som också fick det. Men nu åratal senare så har mina läkare förstått att det inte var Adhd trots allt. Det är ändå bättre att inte må dåligt utan komma ihåg att det finns många fler där ute som har det som du :-)Happy
Nisse1982
 
Inlägg: 181
Anslöt: 2014-10-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in