Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Svart el Vitt - On el Off » 2014-12-09 22:15:39

Ni som missade kan höra inslaget här.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3891

Inslaget om autism börjar efter 2:03:30.

Vad tycker ni?
Svart el Vitt - On el Off
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Sthlm

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-10 1:25:26

Vad blev sade de?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Svart el Vitt - On el Off » 2014-12-10 15:24:53

Jag vet inte riktigt vad du menar, du kan ju själv lyssna.

En del som har tittat in i tråden men inte tyckt något?
Ja...då får väll jag börja.
Jag tycker att denna sk. expert, Marie Hällström som pratar om bla. parförhållande i inslaget,är mycket dåligt insatt i problem som kan finnas i min, och som jag läst om här, många andras vardag.
Hon rekommenderar att att ändra på personer som är diagnostiserad inom autismspektrat för att kunna platsa in i ett tex, mingelparty. Ändra på personen så inte andra reagerar negativt.

Hon utgår från att det är mig det är fel på och detta gjorde mig fly förbannad!
Jag, och många andra känner ett utanförskap, och hon förstärkte detta negativt att det mig det är fel på, och att jag måste ändra mig för att bli accepterad.
Att dessutom gå ut i media, med den genomslagskraft den har, rekommendera och förstärka till andra sk. "normala" människor, att det är mig det är fel på, och ska ändras på är helt förkastligt, enligt mig.

Vart tog ödmjukheten inför individen vägen, alla individer oavsett? Måste alla vara stöpta i samma form för att kunna få plats i vårt samhälle? Har jag inte rätt att vara mig själv och bli omtyckt, accepterad för den jag är?
Nej, de som inte accepterar mig som jag är, kan flyga och fara!
Jag blev så pass uppretad att jag anmälde inslaget till granskningsnämden, för trakasserier enligt diskriminerings lagen.
I den anmälan pekade jag ett stort finger till denna länk, (se nedan) för att förstärka allvaret, att gå ut och rekommendera andra, att ändra på en minoritet i vårt samhälle.

Regeringens funktionshinderspolitik, som vägleds av FN-konventionen, förstärker min rätt att finna en fredad plats i vårt samhälle. Fredad från idioter som Marie Hällström!

http://www.mfd.se/funktionshinderspolitik/
Från länken,
"Enligt funktionshinderspolitiken ska alla människor, oavsett funktionsförmåga, ha samma möjligheter att vara delaktiga i samhället och ta del av mänskliga rättigheter."
Svart el Vitt - On el Off
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Sthlm

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-10 16:15:27

Vet inte om det är rätt person, men det verkar stämma väldigt bra.

Maria Hällström är legitimerad Psykoterapeut och utbildad i Umeå. Samt driver i egenskap av VD Söderstöd AB som bildades 1994.

Bolagets formella verksamhetsbeskrivning:
Bolagets verksamhet skall omfatta: Socialt stöd till ungdomar och deras familjer i hemmiljö, familjerådgivning, utbildning i socialt stöd, kiropraktik, psykoterapi samt därmed förenlig verksamhet.


Svart el Vitt.. skrev:Hon rekommenderar att att ändra på personer som är diagnostiserad inom autismspektrat för att kunna platsa in i ett tex, mingelparty. Ändra på personen så inte andra reagerar negativt.


Huvudlöst..
Personer med autism/asperger lär klara situationen lättare genom att spela istället för att slå knut på sig själv för något NT-mingel. Så när denne terapeut försöker ändra på personen istället för att hjälpa till att spela en roll lär det bli problem. Sedan är det där med nyttan av det hela. Vad har personen med AS för nytta av att vara på mingelpartyt övh? och är meningen med livet att tillfredställa ytliga uppfattningar hos personer man saknar relation till?

Så jag sågar denna terapeut på att hon brister i adekvata förkunskaper, brist på analys hur saker förhåller sig till varann och metod, samt insikt och ödmjukhet inför nyttoförhållanden.

Att klåpare får rollen som expert i media är nog rätt bekant för många vid detta laget. Internet har på många sätt dratt ner byxorna på denna typ av personer även om de har fin titel och kostym genom att öka transparensen för kunskap och faktavärdering. Vore kul att såga denna klåpare i media ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav jesusiscool » 2014-12-10 18:05:39

...men jag tycker ju att det där känslomässiga är viktigt...
fucking program...skulle folk med AS tycka att det är "praktiskt" att ha en fru? Kan ju finnas vissa som tycker så men jag skulle aldrig kunna tänka så och jag har AS!!!!!!!!!
Kanske att jag har svårt att uttrycka vad jag upplever i mitt inre men jag känner inte riktigt igen mig i det där programmet. Någon borde lära den där kvinna att sluta generalisera så mycket.

får man verkligen göra sådana radioprogram? :-)063

dock så hade hon rätt att det kan vara plågsamt för en person med AS med det sociala.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Svart el Vitt - On el Off » 2014-12-11 17:10:17

plåtmonster skrev:Vet inte om det är rätt person, men det verkar stämma väldigt bra.

Maria Hällström är legitimerad Psykoterapeut och utbildad i Umeå. Samt driver i egenskap av VD Söderstöd AB som bildades 1994.

Bolagets formella verksamhetsbeskrivning:
Bolagets verksamhet skall omfatta: Socialt stöd till ungdomar och deras familjer i hemmiljö, familjerådgivning, utbildning i socialt stöd, kiropraktik, psykoterapi samt därmed förenlig verksamhet.

Huvudlöst..
Personer med autism/asperger lär klara situationen lättare genom att spela istället för att slå knut på sig själv för något NT-mingel. Så när denne terapeut försöker ändra på personen istället för att hjälpa till att spela en roll lär det bli problem. Sedan är det där med nyttan av det hela. Vad har personen med AS för nytta av att vara på mingelpartyt övh? och är meningen med livet att tillfredställa ytliga uppfattningar hos personer man saknar relation till?

Så jag sågar denna terapeut på att hon brister i adekvata förkunskaper, brist på analys hur saker förhåller sig till varann och metod, samt insikt och ödmjukhet inför nyttoförhållanden.

Att klåpare får rollen som expert i media är nog rätt bekant för många vid detta laget. Internet har på många sätt dratt ner byxorna på denna typ av personer även om de har fin titel och kostym genom att öka transparensen för kunskap och faktavärdering. Vore kul att såga denna klåpare i media ;)


Visst är det denne Marie, och hon arbetar med barn också.
Fy sjutton!
Du uttrycker dig mycket bra, din sågning är klockren.
Om du vill, får du gärna anmäla inslaget också.
Jag anmälde enligt diskrimineringslagen 4§ 3-dje stycket - trakasserier, men med eftertanke skulle 5-e stycket - instruktioner att diskriminera, varit bättre.

Obs- man kan inte anmäla anonymt och alla som vill, får gärna anmäla.

Länk http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Diskrimineringslag-2008567_sfs-2008-567/

Länk granskning http://www.radioochtv.se/tillsyn/granskning-av-program/anmalan/

Länk radioprogram http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/473543?programid=3891
Svart el Vitt - On el Off
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Sthlm

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Svart el Vitt - On el Off » 2014-12-11 17:21:51

jesusiscool skrev:...men jag tycker ju att det där känslomässiga är viktigt...
fucking program...skulle folk med AS tycka att det är "praktiskt" att ha en fru? Kan ju finnas vissa som tycker så men jag skulle aldrig kunna tänka så och jag har AS!!!!!!!!!
Kanske att jag har svårt att uttrycka vad jag upplever i mitt inre men jag känner inte riktigt igen mig i det där programmet. Någon borde lära den där kvinna att sluta generalisera så mycket.

får man verkligen göra sådana radioprogram? :-)063

dock så hade hon rätt att det kan vara plågsamt för en person med AS med det sociala.


Jag känner inte heller igen mig, och visst är det mycket generaliseringar.
Att gå ut i radion, som en "expert", och inte ens vara uppdaterad till dagens forskning borde vara förbjudet, ja!
Därför anmälde jag detta till granskning, och hoppas att denna Marie, blir av med jobbet :-)Raging
Anmäl du också om du vill, se svar till plåtmonstret.
Svart el Vitt - On el Off
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Sthlm

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Zirre » 2014-12-11 18:31:08

Hittar inte inslaget.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Svart el Vitt - On el Off » 2014-12-11 21:56:33

Zirre skrev:Hittar inte inslaget.


Här, inslaget börjar ca 2:03:30 in i programmet.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3891
Svart el Vitt - On el Off
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Sthlm

Re: Sv: Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Zirre » 2014-12-12 0:18:07

Svart el Vitt - On el Off skrev:
Zirre skrev:Hittar inte inslaget.


Här, inslaget börjar ca 2:03:30 in i programmet.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3891

Lyssnade efter 2:03:30 men de pratade om annat.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Svart el Vitt - On el Off » 2014-12-12 0:46:29

Zirre skrev:
Svart el Vitt - On el Off skrev:
Zirre skrev:Hittar inte inslaget.


Här, inslaget börjar ca 2:03:30 in i programmet.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3891

Lyssnade efter 2:03:30 men de pratade om annat.


Förlåt, sidan har naturligtvis fler dagars program nu.
Scrolla ner en bit på sidan, tidigare avsnitt, med Pär Fontander och Kim Kärnfalk.
Det står, "Sändes tis 09 dec kl 09:34"
Svart el Vitt - On el Off
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Sthlm

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-12 5:48:03

Svart el Vitt - On el Off skrev:Därför anmälde jag detta till granskning, och hoppas att denna Marie, blir av med jobbet :-)Raging

Maria kan inte bli avskedad från sitt eget bolag då hon både är VD och styrelseledamot det finns bara en annan person i någon som helst befattning och det är en suppleant. Däremot kan bolaget som sådant få dåligt rykte och tappa kunder. Skall kanske också precisera att jag bara utgår från vad som skrivits i tråden här och inte lyssnat till programmet.

Diskrimineringslagen ger nog inget stöd för att fälla radioprogrammet. Det berör iofs NPF men inte något skyddat område. Däremot kan man ifrågasätta uttalandet på grund av att den skyddade titeln psykolog bör utgå från "vetenskap och beprövad erfarenhet" och därmed ifrågasätta hennes "lämplighet att utöva yrket". Material för att vederlägga detta finns nog hos de publikationer som högt meriterade personer i ämnet har gjort såsom Gillberg och Attwood.

Så man kan nog anmäla till granskningsnämnden med i en rimlig chans till framgång. Socialstyrelsen är dock ett skrå som skyddar sina egna så länge de följer den rätta läran så framgången där lär nog vara begränsad.

Det som säkert skulle vara mer effektivt är om någon person kan tänkas tukta Marias irrläror som genmäle i radioprogrammet. Kräver att man är ordentligt påläst, bra på att uttrycka sig kvikt och tål mothugg. Att såga någon inom dennes egen profession kräver kunskap och precision.

Kanske skall vara lite mer fullödig varför jag sågar vad Maria säger:
* Adekvata förkunskaper - Hon har säkert bra kunskaper i hur personer som fungerar på NT vis skall hanteras men det är inte överförbart till personer med AS. Som yrkesperson borde hon tagit reda på detta och läst in sig.
* Brist på analys - Saknas förståelse och mental ambition att ifrågasätta sina egna kognitiva projektioner och hur de ingående personerna fungerar och vilka konsekvenser det har när de interagerar. Inte minst orsak och verkan.
* Metodbrist - Brist på insikt att hennes förutfattade meningar skapar själslig smärta genom att pådyvla ett agerande som kommer att skapa ett dysfunktionellt förhållande för personer som troligtvis saknar insikt i sig själva.
* Insikt - Inser inte sin egen okunskap och förutfattade meningar. Samt att det är läge att ta reda på nya kunskaper och därmed läsa på. Det har forskats en hel del sedan diagnosen infördes i de officiella klassificeringssystemen 1994.
* Ödmjukhet inför nyttoförhållanden - Ignorans över att det är ett särintresse hos den ena partnern eller i ett större sammanhang vissa personer i en grupp. Att detta med vissa umgängesformer och syften bara ger något för vissa personer men kan vara direkt till last för andra.

Här är det aktuella radioprogrammet: tis 09 dec kl 09:34.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Fremen » 2014-12-12 22:34:03

Tycker att radioprogrammet generaliserades 100%. Alla med as följer ju inte en mall och definitivt inte om man har dubbeldiagnos. Det hon hade väldigt rätt i är att sociala sammanhang blir plågsamma och att en partner som inte har en diagnos blir tämligen prövad. Det är ju generaliseringar som inte jag tycker faller utanför ramen. Sen är det tyvärr lite av en verklighet att normen bestämmer reglerna,och vill man passa in i ett sådant sammanhang så "måste" man anpassa sig. Men det ska ju absolut inte vara ett krav. Det skulle vara så otroligt mycket lättare om "normen" kunde utöka sin kunskap inom diagnoserna och ge en person med dem ett större svängrum. Varför alltid ha det svart eller vitt.

Hur ofta har man inte fått höra att olika är roligt och spännande.

Dock understryker, att man måste ändra på sig kan uppfattas väldigt fel beroende på vem som lyssnar. Undertonen blev just att den med diagnos måste vara den som ändrar på sig. Håller inte med...... Knappast något som hjälper mot ett utanförskap.

(Skrivit inlägget på telefon)
Fremen
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2013-05-31
Ort: Jönköpings län

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Liljan » 2014-12-23 12:15:02

Herregud... Jag har relationer som ett av mina största intressen och jag känner inte igen mig alls. Jag skulle aldrig vara tillsammans med någon av praktiska skäl. Och ingen av mina partners har känt så som hon säger att man känner om man som NT är tillsammans med en aspie. (jag har frågat.)

Sedan att hon säger att man inte får säga Asperger längre. Bara där är en enorm kunskapslucka.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav jesusiscool » 2014-12-23 16:05:46

Självklart vill man inte försöka vara någon annan än sig själv. Hur skall man vara då i det sociala? Om hennes idéer är fel vad är då det rätta?
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Myrkr » 2014-12-23 17:12:19

Fattar inte varför ni tar åt er så jävla mycket. Det är ju inget snack om att man måste passa in i en mall eller att man inte får vara sig själv.
Men OM ens beteende i relationer eller sociala situationer medför lidande för en själv eller ens partner, utan att man vet varför, kanske man skulle uppskatta om någon förklarade om man gör någon tabbe. Sen om du vill fortsätta bete dig som en idiot är det väl upp till dig.
För tankarna till en döv kille som satt på restaurang med en bekant, han pruttade högljutt och alla började titta snett på honom och han förstod inte varför, tills kompisen sa att det berodde på prutten, och killen blev helt paff, för han visste inte att pruttar lät.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-23 17:25:58

Det är skillnad på att ändra på någons person och att lära de att spela en roll i ett social sammanhang. Ytligt sett blir det samma resultat. Men bara en metod är långsiktigt hållbar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Myrkr » 2014-12-23 17:41:14

Du får det att låta som att hon faktiskt vill tvinga dig att gå på mingelpartyn, men det enda hon säger är att om du är på ett, och vill passa in, finns det beteende som är mer passande än andra. Hon riktar sig till de som inte är medvetna om de fel de gör, och som lider av det.
Om du inte vill passa in så är du ju fri att inte göra det, eller fri att inte gå överhuvudtaget.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav kiddie » 2014-12-26 20:48:08

Blev inte direkt upprörd men tyckte det var väldigt svamligt och en sådan skulle jag inte vilja ha som psykolog. Hon kanske var nervös men tyckte mest hon babblade utan att tänka. Kände spontant att det inte fanns mycket kunskapsdjup och sann insikt där.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Myrkr » 2014-12-26 21:10:34

Tror inte det var nervositet, det var ju ett radioprogram med ständiga avbrott i form av musik och lyssnarfrågor, blir nog lätt stressande och svårt att hålla koncentrationen om man inte är van vid formatet.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav kiddie » 2014-12-26 22:08:47

Men hon verkade ju vara en återkommande gäst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav Myrkr » 2014-12-26 22:10:31

Så varför skulle det förklara nervositet men inte stress?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav rdos » 2014-12-26 22:28:55

Tycker inte det fanns mer okunskap än man skulle vänta sig. Tvärtom så har "experter" som Gillberg betydligt sämre koll på saker än den här Maria Hällströn.

Det hon säger är ju att personer med AST har empati (något som Gillberg m.fl. förnekar), men de har svårigheter att uttrycka känslor så att andra förstår dem, vilket är helt rätt. Det ger en mängd problem mellan NT och AST, men inte mellan AST och AST samt mellan NT och NT. Sedan är det klart att de i AST - NT relationer är alldeles utmärkt om man pratar mer konkret om saker, och även hjälper till att förklara sociala regler (samt inte minst hur AST personen fungerar så NT personen förstår).

Kort sagt, inte hälften så problematiskt som många vetenskapliga artiklar om AST.

Det där med att hon påstår att AST personer kan ha en fru av ren bekvämlighet uppfattar jag nästan att hon tar tillbaka senare. Annars är det väl just här som okunskapen är som mest kompakt, då det ju är så att neurodiversa personer fäster sig mycket snabbare och mer vid sin partner än NT personer gör. Det är ju oftast där de stora problemen finns.
Senast redigerad av rdos 2014-12-26 22:32:38, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hörde ni inslaget om autism på radio idag?

Inläggav kiddie » 2014-12-26 22:29:51

Äh, jag vet inte. Nervositet, stress same difference för mig. Men hon kanske har ADHD och svårt att koncentrera sig. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in