Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2014-12-17 21:13:20

Bank ID är praktiskt om man vill legitimera sig på nätet. Exempelvis kolla vad man har för mediciner på apoteket eller få tillgång till Mina vårdkontakter.

Kanske kan fatta att man fasat ut XP för att kunna skapa ett säkert system, men snart fasas även Linux ut. För gott. Man anser endast Win 7 och senare eller Mac OS 10.7 eller senare värdiga.

Man ställer även krav på webbläsaren så bara ett fåtal webbläsare går att använda.

Jag antar att de med alternativa system kommer att använda sin mobil istället. Men jag har ingen smart telefon så det går bort med.

Jag känner mig faktiskt lite sur för jag vill helt enkelt inte hoppa på Win 7-8-tåget. Jag orkar liksom inte leva med de nyare windowsversionerna. Nästa uppgradering blir definitivt till ett linuxbaserat system.

Känns surt att inte kunna göra ärenden på nätet, det är lätt, istället blir det tbx till forntiden med telefontider och kontakter med äckliga människor.

Jag antar att man inte kan lura bank-ID att man kör ett annat system?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2014-12-17 21:28:04

Följdfråga: Kan man på t ex en iPhone ha mer än ett Bank-ID?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav plåtmonster » 2014-12-17 21:31:49

Plocka hem en piratkopia av Win-7 och kör i virtuell maskin? (KVM under linux är lämpligt)

Sedan är jag öppen för förslag att dissa BankID offentligt så att det blir kännbart.
"Förenkla" - jo tjena! .. :-)064
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2014-12-17 21:54:23

Mm kanske. Ev att den andra datorn inte "orkar" det. Vi får se...

Jag känner mig rätt arg faktiskt. Det finns ju regler för företag att de inte får låsa in en totalt i sin produkt. Men samhället får det visst? De får bestämma vilka operativsystem man ska ha för att vara en god medborgare. Jag menar, det är ju ett AKTIVT STÖD till dessa företag.

Känns verkligen inte förenklat. Nu får jag se om jag kan få någonslags telefontid... lite speciellt utanför ämnet är att landstingets telefoner inte är kompatibla med min IP-telefon. Alla andra kan ringa mig. Var felet ligger vet jag inte för ingen vill ta på sig det.

Men kvarstår att de fysiskt inte kan nå mig via hemtelefon. På VC verkar det OK, men på psyk uppdaterar jag mina uppgifter varje gång med mobilnummer, TROTS DET finns det inte i deras system nästa gång! Man blir ju skogstokig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Wine » 2014-12-17 22:11:13

Tycker det är synd att säkerhetsprogrammet BankID för Linux fasas ut men det finns ett annat program som heter FriBID, https://fribid.se/ som också ska fungera för e-legitimation med BankID. Har dock själv aldrig prövat det eftersom BankID hittills har fungerat bra. Tidigare gick NexusPersonal att köra i wine men de senare versionerna av BankID säkerhetsprogrammet verkar inte fungera.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2014-12-17 22:29:38

Om du minns och testar det där, säg gärna sen hur det gick.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2014-12-18 15:35:03

Nu känns det ännu värre, brukade telefon för att förnya. Fick då veta av en inspelad röst att alla telefontider redan var förbrukade idag.

Så var det förr (men de hade inget sådant fancy system utan det tutade bara upptaget). Det kunde vara upptaget telefontiden en hel vecka innan man kom fram.

Känns lite desperat nu. Jag kan inte försöka ringa varje dag och snart är det dessutom jul.

Antar att de ger fan i att alla inte hinner få hjälp....
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zirre » 2014-12-18 15:41:20

Man kan likväl använda mobil bankid (om man har smartphone) även om man loggar in på nätet med dator.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Titti » 2014-12-18 16:52:50

Zirre skrev:Man kan likväl använda mobil bankid (om man har smartphone) även om man loggar in på nätet med dator.

Så gör jag. Eftersom jag använder Linux på min dator har jag givit upp försöken att få BankID att fungera där. Men med det mobila funkar det bra nästan överallt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kullan » 2014-12-18 16:55:43

Zirre skrev:Man kan likväl använda mobil bankid (om man har smartphone) även om man loggar in på nätet med dator.


Det finns dom som fått sitt Mobila bank - ID hackat. Så det känns inte säkert alls.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Miche » 2014-12-18 17:07:37

kullan skrev:
Zirre skrev:Man kan likväl använda mobil bankid (om man har smartphone) även om man loggar in på nätet med dator.


Det finns dom som fått sitt Mobila bank - ID hackat. Så det känns inte säkert alls.
Det går att hacka även BandID på dator (genom att skapa en falsk legitimation och sen skapa ett konto på banken).

Säkerheten är för låg i dagens samhälle mot identitetsstöld och myndigheterna blundar trots att det blir allt vanligare.

Människor (som oss) som inte har speciellt mycket pengar är dock oftast totalt ointressant att lägga jobb på att stjäla identiteten av.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank

Inläggav Zirre » 2014-12-18 17:41:55

kullan skrev:
Zirre skrev:Man kan likväl använda mobil bankid (om man har smartphone) även om man loggar in på nätet med dator.


Det finns dom som fått sitt Mobila bank - ID hackat. Så det känns inte säkert alls.

Om man hela tiden tänker att man kan bli hackad eller att det inte är 100 säkert då kan man till slut inte göra någonting alls.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav rdos » 2014-12-18 17:59:50

Det är märkligt att man ö.h.t. kan tillåta att folk går omkring med ID-handlingar i stöldbegärliga mobiltelefoner. Ännu märkligare att en mängd stationära alternativ inte fungerar, och att det inte går att flytta bankid mellan datorer. Det är verkligen ett enormt tankefel.

Jag ska bygga en ny dator med Windows 7 (delvis för att min XP-dator snart inte längre kan använda bank-id), men jag tvingas hämta startkoder från banken igen. Samtidigt som folk går omkring med mobila bank-id. Helt sjukt!
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav colaflaska » 2014-12-18 18:04:29

Zirre skrev:
kullan skrev:
Zirre skrev:Man kan likväl använda mobil bankid (om man har smartphone) även om man loggar in på nätet med dator.


Det finns dom som fått sitt Mobila bank - ID hackat. Så det känns inte säkert alls.

Om man hela tiden tänker att man kan bli hackad eller att det inte är 100 säkert då kan man till slut inte göra någonting alls.

Precis. Var en som vägrade ta betalt via swish för att det var osäkert. "Bitch, är du stenrik och därför ett offer för identietskapare eller vad? Och om du är stenrik, varför säljer du saker på blocket?" (Tänkte jag).

Jag är inte ett dugg orolig för att använda bank-ID eller swish (som använder mobilt bank-id). Den stackaren som kapar mitt bankkonto kommer bli grundligt besviken.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zirre » 2014-12-18 18:13:11

rdos skrev:Det är märkligt att man ö.h.t. kan tillåta att folk går omkring med ID-handlingar i stöldbegärliga mobiltelefoner. [...]



Ingen kan använda någon annans mobila bankid så länge man inte känner till den personliga koden.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav colaflaska » 2014-12-18 18:17:56

Zirre skrev:
rdos skrev:Det är märkligt att man ö.h.t. kan tillåta att folk går omkring med ID-handlingar i stöldbegärliga mobiltelefoner. [...]



Ingen kan använda någon annans mobila bankid så länge man inte känner till den personliga koden.

Precis. Nu tycker jag iofs att längden är lite väl kort (bara 6 siffror) men man kan ju inte begära att alla ska ha ett bra sifferminne. Men det blir lite väl lockande att använda någons födelsedatum då.

[ironi]Min kod är på 10 siffror, mitt mobilnummer. Känns mycket tryggt.[/ironi]
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kullan » 2014-12-18 18:27:36

Jag gör inga bankärenden på mobilen. kollar inte ens saldot.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Titti » 2014-12-18 18:33:00

colaflaska skrev:Nu tycker jag iofs att längden är lite väl kort (bara 6 siffror) men man kan ju inte begära att alla ska ha ett bra sifferminne.

Mitt är tolv tecken långt och jag har memorerat det som en kombination av ord och tal. Eftersom jag använder samma knappsats på mobilen när den hålls stående som på bankomaten och äldre mobiler så har varje knapp minst tre bokstäver och en siffra eller andra tecken är det ganska enkelt att komma ihåg.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zirre » 2014-12-18 18:36:14

kullan skrev:Jag gör inga bankärenden på mobilen. kollar inte ens saldot.


Det räcker att man använder mobilen som inloggningsdosa, se kan man göra resten via datorn. Eller är det också fel?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kullan » 2014-12-18 18:39:55

Zirre skrev:
kullan skrev:Jag gör inga bankärenden på mobilen. kollar inte ens saldot.


Det räcker att man använder mobilen som inloggningsdosa, se kan man göra resten via datorn. Eller är det också fel?


Men jag har redan en bankdosa så jag behöver inte använda mobilen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Zirre » 2014-12-18 18:41:26

kullan skrev:
Zirre skrev:
kullan skrev:Jag gör inga bankärenden på mobilen. kollar inte ens saldot.


Det räcker att man använder mobilen som inloggningsdosa, se kan man göra resten via datorn. Eller är det också fel?


Men jag har redan en bankdosa så jag behöver inte använda mobilen.

Så du tycker att det är fel. Ja det var ju tråkigt att höra.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav kiddie » 2014-12-18 19:06:30

Ursäkta men jag fattar inte använder ni mobilt bank-ID på datorn?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank ID)

Inläggav Titti » 2014-12-18 19:41:39

kiddie skrev:Ursäkta men jag fattar inte använder ni mobilt bank-ID på datorn?

Ja. Det finns oftast ett alternativ "Mobilt BankID" när man loggar in via datorn. Om jag startat appen i mobilen och väljer det alternativet, skriver in mitt personnummer i datorn och min kod i mobilen så är jag inloggad. Lika smidigt funkar det att kvittera olika saker i datorn med hjälp av mobilen.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Sv: Utslängd från samhället - att ha fel mjukvara (Bank

Inläggav Zirre » 2014-12-18 20:26:55

Titti skrev:
kiddie skrev:Ursäkta men jag fattar inte använder ni mobilt bank-ID på datorn?

Ja. Det finns oftast ett alternativ "Mobilt BankID" när man loggar in via datorn. Om jag startat appen i mobilen och väljer det alternativet, skriver in mitt personnummer i datorn och min kod i mobilen så är jag inloggad. Lika smidigt funkar det att kvittera olika saker i datorn med hjälp av mobilen.

Det är jättesmidigt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till IT-forum



Logga in