Jobb och sjukersättning (info från FK)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jobb och sjukersättning (info från FK)

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 12:53:24

Vilka regler gäller?

Jag undrar om nedanstående.

- måste man anmäla till fk om man jobbar det man får som sjukersatt?
- hur mycket får man jobba/tjäna nu för tiden? Jag fick sjukersättning efter nya reglerna kom, men dömdes (medveten stavning) enligt de gamla. Är det olika eller samma som gäller för alla sjukersatta? (Jag är permanent sjukersatt.)
- kan man sommarjobba några veckor utan problem?
- hur stor är risken nu för tiden att man som permanent sjukersatt får sparken från försäkringen om man jobbar det lilla man får?

Jag skulle vilja testa att sommarjobba på ålderdomshem i sommar, så det är därför jag undrar.

Jag kan tyvärr inte fråga FK detta innan jag vet hur lätt man blir utsparkad. Det är stor risk att jag inte klarar att jobba, så jag vill INTE testa eller ens fråga om det finns risk för hela min minimala trygghet att fara åt helvete.

Moderator Alien: Flyttat från Övriga ämnen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Danne » 2010-01-31 13:28:42

Försäkringskassan tolkar reglerna som djävulen läser bibeln.
Och dom ändrar gärna på reglerna lite då och då för att det ska passa deras syften bättre.
Risken är, precis som du säger, att dom hittar något sätt att ta bort din ersättning, "då du bevisligen både vill och kan jobba".

Jag har inget bra råd att ge dig, annat än att vara mycket försiktig.
Lycka till.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 13:44:34

Danne skrev:Försäkringskassan tolkar reglerna som djävulen läser bibeln.
Och dom ändrar gärna på reglerna lite då och då för att det ska passa deras syften bättre.
Risken är, precis som du säger, att dom hittar något sätt att ta bort din ersättning, "då du bevisligen både vill och kan jobba".

Jag har inget bra råd att ge dig, annat än att vara mycket försiktig.
Lycka till.

Tack.

Vete fan vad jag vågar göra. Jag vill gärna testa, vill inte vara fast i bidrag hela livet. Men å andra sidan så är det bättre med TRYGGT bidrag än att riskera att hamna i socsvängen. och jag lär inte få socbidrag alls p.g.a. hur mitt liv i övrigt ser ut.

Fy fan vad livet är mörkt och utsiktslöst.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 13:47:43

Förra gången jag envist försökte komma ut i arbetslivet, så ledde till till 5-6 tusen mindre i sjukpension.

P.g.a.:
1. Jag fick ersättningen baserad på all sjukpenning och rehabpenning samt år utan pengar alls.
2. Jag åkte ur AFA eftersom jag följde FKs råd.

Hade jag gett upp direkt, så hade jag jaft 3 500 kr i AFA varje månad, plus 2-3 tusen högre sjukpension.

Jag har inte lust att på nytt göra mitt bästa för att jobba, och på nytt bli ekonomiskt straffad.

Jag funderade på att få daglig verksamhet på ålderdomshemmet, men risken är nog att jag inte kan få anställning sedan om det går bra. Vem vill anställa en mupp som är där i en verksamhet skapad för begåvningshandikappade?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Danne » 2010-01-31 14:34:57

Bror Duktig skrev:Förra gången jag envist försökte komma ut i arbetslivet, så ledde till till 5-6 tusen mindre i sjukpension.

Precis. Det är just så dom gör.
Dom tar varje tillfälle att lägga krokben för en, och så blir resultaten bara att man straffas för att man försöker.

Alltså så lär folk sig att inte försöka, vilket rimmar ganska illa med den politik som förs.
Ett resultat där det kortsiktiga tänket saboterar det långsiktiga hos FK/samhället.
Senast redigerad av Danne 2011-05-05 0:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 14:38:12

Danne skrev:
Bror Duktig skrev:Förra gången jag envist försökte komma ut i arbetslivet, så ledde till till 5-6 tusen mindre i sjukpension.

Precis. Det är just så dom gör.
Dom tar varje tillfälle att lägga krokben för en, och så blir resultaten bara att man straffas för att man försöker.

Alltså så lär folk sig att inte försöka, vilket rimmar ganska illa med den politik som förs.
Ett resultat där det kortsiktiga tänket saboterar det långsiktiga hos FK/samhället.

Varför i helvete ändrar de aldrig strategier... De skulle se till att folk inte fastnade nu, genom ändringarna. Men ändringarna har väl snarare lett till att folk ser till att aldrig riskera sin fjuttersättning och i stället ser till att inte göra dumheter som att testa sin arbetsförmåga.

Om jag hade gett upp direkt, så hade jag legat upp mot "taket" i sjukersättning. Nu ligger jag precis ovanför garantinivån i stället.

Fy FAN vad jag hatar hur det går till.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 14:40:21

Jag önskar att jag visste om jag klarade att jobba på ålderdomshem. Om jag orkade, så kunde jag få min eländiga ersättning att dra åt helvete, och i stället bli ekonomisk självständig.

Men alla jobb har gått åt helvete och slutat i katastrofer av olika slag. Avsked (arbetskamrater älskar alltid mig *NOT*) eller sjukdom (typ utbränd, egentlig depression, anorexi).

Hur ska jag våga prova om jag riskerar allt?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 14:42:23

Om ni undrar varför jag skriver om ålderdomshem, så är det inte för att jag älskar kärringarbetsplats, utan för att jag känner för att jobba åt de som har det om möjligt ännu sämre än vi sjukersatta och handikappade jävlar.

Mina minnen från då jag var elev inom vården, var att just ålderdomshem kunde man jobba rätt mycket fritt och med enbart pensionärerna, inte så mycket med övrig personal som i långvården.

Och jag har utbildning inom vården (eftersom jag var för dum för att räkna ut hur framtiden kan bli, när jag skulle välja till gymnasiet).
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2010-01-31 15:04:55

Hur mycket ska du jobba per vecka? Det är den stora skiljelinjen. Jag vet inte vad som gäller idag, men enligt gamla reglerna fick man jobba upp till en åttondel, dvs. fem timmar i veckan, om man hade sjukersättning. Nuvarande regering har ju dessutom pratat om att man skulle få jobba upp till något visst takbelopp räknat i pengar, men det är nog inte klubbat ännu.

När det gäller bedömningar så brukar det väl handla om att man inte får kunna antas ha en arbetsförmåga som uppgår till tio timmar per vecka, för då räknas det som 25 %. Allt under tio timmar avrundas däremot till 0 %, som jag förstår det. Men sedan kan ju tänkas att även om du jobbar nio timmar så gör de en bedömning att du nog klarar tio också.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 16:21:29

Det som jag har hört är att 1/8 är borta, och att det är lönetak per år som gäller.

När jag skrev till H-P om vad de tänkte göra åt de som blivit lurade på pengar när de kämpat extra hårt, så svarade hon just att " men nu kan du JOBBA upp ersättningen med 41 000 per år, så blir det inte så låg ersättning".

HAHAHAHAHAH LOOOOOOL, "JOBBA", ja det är ju en bra lösning för alla sjuka. Universallösningen, om ersättningen är för låg - bara jobba! Jobba är ju vad de flesta sjuka kan, eller (räknar nu inte oss muppar som egentligen inte är sjuka i den vanliga bermärkelsen)? Bra system där det krävs extrajobb för att klara sig på ejuksersättningen...
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2010-01-31 16:40:55

Bror Duktig skrev:Det som jag har hört är att 1/8 är borta, och att det är lönetak per år som gäller.


OK, lönetaket är infört redan alltså? Det visste jag inte.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-31 17:02:21

Kvasir skrev:
Bror Duktig skrev:Det som jag har hört är att 1/8 är borta, och att det är lönetak per år som gäller.


OK, lönetaket är infört redan alltså? Det visste jag inte.

Ja, jag tror det. Det verkar så, så att säga.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:15:25, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kvasir » 2010-01-31 17:04:29

Och du klarar dig inte på det då, om du bara ska jobba lite i sommar? Fast jag antar att om du jobbar uppåt tio timmar i veckan eller mera så kan de ändå tolka det som arbetsförmåga.

Jag tycker nog det verkar klokare att kolla med FK vad som faktiskt gäller. Du behöver ju inte ens tala om vem du är, utan kan väl ställa en allmän fråga.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Info om att jobba och ha sjukersättning

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-29 14:43:31

Nu har jag haft ett mycket långt och hårt samtal med FK.

Detta gäller:
Om du har fått sjukersättning enligt de gamla reglerna, men beslutet kom efter 1/7 2008, så får du inte avräkna om du ska testa jobb, utan måste lägga sjukersättning vilande.

Med nya reglerna får du tjäna 1/8 av det du tjänade innan, och jobba max 5 h/v. Åttondelen av det du tjänade innan ska räknas upp med inflationen, sade hon (men hon svarade så där svävande som sådana som inget vet gör). Med andra ord så kan man inte jobba 1/8 med det man gjorde innan, eftersom inkomsten hon baserar på är min gamla sjukpenning (80 % av inkomsten).

Alla handläggare som har sagt något annat, har sagt fel, och det har börjat delas ut tillsägelser inom FK.

Alltså, t.ex. jag har fått sjukersättning enligt de gamla reglerna (= lättare att få permanent sjukersättning än enligt de nya) men eftersom jag fick beslutet 4/7 2008, så gäller att jag inte får jobba med steglös avräkning av ersättningen, utan måste lägga sjukersättning vilande (och det är väl knappast steglöst).

Det satt JÄVLIGT långt inne för personen i telefonen att berätta hur det låg till. Jag har fått stå ut med "hallå, tut-tut" av idioten, samt "det spelar ingen roll för dig" och "nu har du ju redan fått" och "nu pratar vi ju inte om dem" och "det var en avräkningsansökan" (när jag inte gav mig utan pratade om sjukersättningsansökan".

Har också blivit skrattad nedlåtande åt.

Så där gick mina planer åt helvete. Inte fan vågar jag testa jobb. Vad händer när man lägger sjukersättning vilande och återtar den? Någon utredning eller återgår den utan frågor och protester?

Och vad händer när man ska testa att jobba inom äldreomsorgen som vikarie och inte på något sätt kan garantera 25 eller 50 % jobb? Man kommer att få för lite pengar eftersom man måste lägga vilande till en viss procent (är det så?) och sedan kommer man i bästa fall att komma upp i rätt nära den procenten.

Fy fan, jag skakar av utmattning nu, det var den jävligaste människa och samtal. Helvete vad jag fick ligga i för att få svar. Mitt boendestöd hörde alltihop och sade att jag pratade bra och inte gjorde det lätt för dem att slippa undan att svara. Jag tappade inte kontrollen eller missförstod. Men jag klargjorde varje försök de gjorde när de försökte säga att jag inte förstod (när jag frågade om en sak och de ville mena att det inte spelade roll för mig nu). Fan vad de försöker fördumma en, och få saker till att man inte förstår och att man ska nöja sig.

Tro fan att jag vill veta vad som gäller även om jag inte jobbar mer än 10 h/mån nu. Jag lever ju inte i nuet för evigt utan har förhoppningsvis en framtid, vilket jag sade.

Fast, nu vet jag att jag inte har en framtid. Där rök planerna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-29 14:44:50

De tog 5 månader på sig att utreda min sjukersättning, och hade de varit mindre än en vecka snabbare, så hade jag haft mycket enklare att prova jobb. Men nu vill ju inte regeringen att folk ska komma tillbaka alltför lätt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Info om jobba och ha sjukersättning

Inläggav Danne » 2010-04-29 14:47:28

Bror Duktig skrev:Fast, nu vet jag att jag inte har en framtid. Där rök planerna.

Klart du har en framtid.
Det blir bara inte enligt deras villkor.
Du får hitta en egen väg istället, vilket jag är övertygad om att du kommer göra.

Tack för att du delade med dig.
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Info om jobba och ha sjukersättning

Inläggav Bror Duktig » 2010-04-29 14:51:14

Danne skrev:Du får hitta en egen väg istället, vilket jag är övertygad om att du kommer göra.

Nej, det tror jag faktiskt inte. Jag tror att det är kört. Bara att börja inse att anpassa sig till att ungdomen och livet är över. Och att man ska leva på 1/3 av en normal kass arbetarlön (och leva på andra).

För fan, jag lever ju inte längre. Och systemet vill säkerställa att jag inte kommer att göra det heller.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Inger » 2010-04-29 15:47:08

:( :( :(
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Info om jobba och ha sjukersättning

Inläggav Flinta » 2014-12-16 18:30:55

Stämmer det fortfarande att det är max 5 h per vecka man får praktisera eller arbeta när man samtidigt har sjukersättning?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in