En varning angående neuroleptika

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-13 21:23:16

Okej har väntat länge nog med detta. Mitt liv är upp och ner och jag måste bara få ut detta budskap eftersom det verkar vara min sista mening med livet. Hade velat lägga ner mer tid på detta egentligen men det fick bli såhär nu.

Jag vill klargöra direkt att du som har fått neuroleptika mot psykos, bipolär sjukdom eller liknande ska inte fortsätta läsa eller se min video.


--------------------------------------------------------------------------------------------


Faktan är mellan 0:36-6:14 för den som inte orkar se hela min video.

Farmakologi och kemi har varit mitt specialintresse nu under många år. Jag har läst det mesta, allt från rapporter till facklitterära böcker om framförallt antipsykotisk medicin. Jag försökte göra videon så lättförstådd som möjligt.

Jag blev offer av neuroleptikabehandling (Risperidon) för ca 6 år sedan mot depression och OCD. Innan jag ens fått min aspergerdiagnos. Hade ingen aning om vad det var på den tiden och den förstörde mitt liv. Som tur var avbröt jag medicineringen själv efter ett år. Kanske var det därför jag klarade mig relativt bra av den där hemska medicinen som skrivs ut alldeles för enkelt till personer med vanliga psykiatriska åkommor bara för att den är kraftigt lugnande/avtrubbande.

Jag fick ryckningar i överkroppen, gick upp kraftigt i vikt,började utveckla bröst pga höjda prolaktinnivåer, glömde bort vanliga ord, extremt trött, och helt konstig i skallen. Kunde inte tänka alls. Jag tog tabletten på kvällen. 10 minuter senare var jag helt veck och min mor fick klä av mig medans jag var helt borta.
Hade på den tiden inga som helst sömnproblem.

Slutade med Risperidon tvärt och det mesta gick tillbaka som vanligt tack och lov. Jag utvecklade däremot grov insomnia som jag dragits med alla år sedan detta. Något som totalt förstört mitt liv. Mitt minne har även blivit kraftigt försämrat. Framförallt korttidsminnet.


Kommer att svara på eventuella frågor i tråden eller via pm till och med 1 jan.

:-)154
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Zima33 » 2014-12-13 21:38:39

Har inte kollat klippet, bara läst texten.

Jag har just nu Nozinan för att somna lättare, den hjälper till att lugna ner hjärnan lite. Har tidigare haft Zyprexa, Seroquel och Theralen.
Biverkningarna är väl dosberoende och även beroende på hur länge man tar medicinen? Den enda biverkning jag fått är nästäppa och sömnighet, kunde sova 20 timmar på Zyprexa. Ev har jag fått viktökning också. Visstja, lite muskelryckningar också men minns inte vilken som gav det.
Senast redigerad av Zima33 2014-12-13 21:49:20, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav lucky » 2014-12-13 21:46:01

Nån idé om moderna sorter såsom Abilify? Har inte märkt någon bieffekt, men har bara tagit ett kort tag, och, ja, inte slutat med det..
lucky
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-05-03

En varning angående neuroleptika

Inläggav sugrövmanövern » 2014-12-13 21:49:15

Bra att du varnar för detta. Den informationen behövs!

Blev själv nyligen erbjuden nozinan att sova på som substitut för flunitrazepam som de godtyckligt vägrade mig fastän jag haft den i flera år :evil: . Jag sade att tack du, nu fick jag bevis på att ni inte vill mitt bästa utan bara slippa skriva ut narkotikaklassat.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-13 21:49:35

Zima33 skrev:Jag har just nu Nozinan för att somna lättare, den hjälper till att lugna ner hjärnan lite. Har tidigare haft Zyprexa, Seroquel och Theralen.
Biverkningarna är väl dosberoende och även beroende på hur länge man tar medicinen? Den enda biverkning jag fått är nästäppa och sömnighet, kunde sova 20 timmar på Zyprexa. Ev har jag fått viktökning också.


Ja, dosering och behandlingstid spelar stor roll. Alla får inte dessa allvarliga bestående biverkningar heller såklart men risken väger över fördelarna med medicinen.

Värt att påpeka också är att vanliga sömntabletter såsom Theralen, Propavan och Lergigan är fentiazinderivat. Alltså besläktade neuroleptika preparat i högdos med liten psykotisk effekt.
Den hemska biverkan tardiv dyskinesi har uppvisats även hos dessa preparat även om risken kan anses mindre. Man bör i högsta möjliga mån vara uppmärksam även med dessa. Vet inte hur hjärnan påverkas av det, inte heller hur det påverkar ämnesomsättning. Saknas studier om det. Sömnbrist är farligt det också så det är för och nackdelar man väger hela tiden.

För den som får neuroleptika mot ångest har det kliniskt visat att benzodiazepiner är lika effektivt och ganska harmlöst i längden. Bortsett från vanebildning.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-13 21:53:14

sugrövmanövern skrev:Bra att du varnar för detta. Den informationen behövs!

Blev själv nyligen erbjuden nozinan att sova på som substitut för flunitrazepam som de godtyckligt vägrade mig fastän jag haft den i flera år :evil: . Jag sade att tack du, nu fick jag bevis på att ni inte vill mitt bästa utan bara slippa skriva ut narkotikaklassat.


Tack. Ja informationen och kunskapen om detta behöver komma ut. Alla patienter förtjänar att veta om vad det är man stoppar i sig och riskerna med det.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-13 21:59:32

lucky skrev:Nån idé om moderna sorter såsom Abilify? Har inte märkt någon bieffekt, men har bara tagit ett kort tag, och, ja, inte slutat med det..


Abilify anses vara den atypiska neuroleptika som uppvisar minst tendens till allvarliga biverkningar.
Vill poängtera att mitt syfte inte är att säga åt er att kasta eran ordinerade medicin. Jag vill bara göra er uppmärksamma om den här medicinen och att den skrivs ut felaktigt.
Ni förtjänar att själva bilda er en uppfattning så att det inte behöver gå så illa som i mitt fall. Även om jag klarade mig undan bättre än vad många andra gör.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav vithajen11 » 2014-12-13 22:53:46

Jag äter risperidon och anafranil. Dessa ska tydligen vara en bra combo. Men jag funderar på att sluta äta dem. Vill klara mig utan medicin och har gått upp kraftigt i vikt (25 kg) . Min läkare tycker att jag ska fortsätta att äta dem. Jag vet inte hur jag ska göra. Vet inte hur jag mår utan medicin. Har någon av er någon erfarenhet av att sluta äta medicin och klara er utan det?
vithajen11
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2014-09-22

En varning angående neuroleptika

Inläggav notwoodstock » 2014-12-13 22:59:27

Statistiken från Schizofreniservern Viska torde innebära ca 20 000 inlägg om "nu har jag slutat med min medicin, och jag tycker det fungerar ....", samt lika många trådar vad som händer, kommer som ett brev på posten. Medelinläggningstid efter det vanliga vet jag dock inte. :shock:

OBS, läste inte hela tråden.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-15 21:37:22

Fattar inte vad youtube håller på med. Först tar dom bort min video sen lägger upp den igen. wtf. Nu gjorde jag ju en ny non copyrightversion.
Kan lika gärna posta den nu ändå eftersom den är förkortad.



Inte för att jag fick särskilt mycket respons senaste men jag antar att den som behöver informationen kommer att hitta den när det är aktuellt.
Det är enkelt att se sina tabletter som just medicin. Men tro mig, jag har spenderat de senaste 6 åren åt att läsa om detta och vågar säga att jag vet mer än de flesta läkare om ämnet. Det är ett problem som måste uppmärksammas. Jag vill inte att andra ska få sina liv förstörda också.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav LILITH_ » 2014-12-15 23:34:00

:-)154

Bra jobbat med videon.
Det medicineras på tok för mycket.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-16 16:50:18

LILITH_ skrev: :-)154

Bra jobbat med videon.
Det medicineras på tok för mycket.


Åh tack :-)Hug

Ja det råder det inga tvivel om att det gör.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-16 17:01:55

vithajen11 skrev:Jag äter risperidon och anafranil. Dessa ska tydligen vara en bra combo. Men jag funderar på att sluta äta dem. Vill klara mig utan medicin och har gått upp kraftigt i vikt (25 kg) . Min läkare tycker att jag ska fortsätta att äta dem. Jag vet inte hur jag ska göra. Vet inte hur jag mår utan medicin. Har någon av er någon erfarenhet av att sluta äta medicin och klara er utan det?


Jag skulle vilja säga att det beror på i vilket livsskede du är i. Har du en trygg vardag och mår i regel ganska bra? Varför har du fått risperidon och vilken dos? Bara nyfiken, tänker inte agera läkare (Även om jag egentligen kanske borde det :-)Happy )
Jag tycker inte att neuroleptika är en långsiktig lösning. Ett slött sätt att "dämpa" patienten med hög risk för jobbiga biverkningar.
Jag har stor erfarenhet av att sluta med psykofarmaka. Långsam nedtrappning är vad som gäller. I början får man räkna med att man mår dåligt och får konstiga fysiska symptom. Brukar i regel rätta till sig efter några veckor.

Jag vet att psykofarmaka kan hjälpa personer till viss del och har räddat liv. Men man skall veta att de har begränsad effekt. Motion och en bra vardag är extremt viktigt det också. Det skrivs ut alldeles för mycket piller inom psykiatrin pga lathet.
Neuroleptikabehandling är fel väg att gå. Drastiskt och farligt helt i onödan bara för vården för att kunna sopa problem under mattan!
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav colaflaska » 2014-12-16 17:31:02

Fick risperdal när jag var 15. Har inte slutat rycka och darra sedan dess, slutade med den när jag var typ 17 tror jag. Har även fått abilify men upplevde inga andra biverkningar än extrem nästäppa av den.

Men är jävligt bitter över att jag fick risperdal för min ångest och sömnsvårigheter. Jag gick upp 20 kg under 2008-2009, mina bröst läckte somfan och som sagt, skakningarna gör det jävligt svårt att passera som "normal" på typ bussen. Nu skakar/rycker jag bara om jag sovit riktigt dåligt/inte alls, om jag är abstinent eller väldigt uppjagad.

Nu är jag visserligen bipolär och har varit psykotisk, men diagnosen bipolär fick jag i våras tror jag och psykosen var pga sömnbrist.

Har även tagit theralen, nozinan, propavan och lergigan.

Visst jag fattar att de inte vill skriva ut benso åt en 15-åring, och theralen hjälpte mig verkligen. Men risperdal??
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-16 17:42:21

Sanslöst hur man kan skriva ut neuroleptika till barn som fortfarande utvecklar sitt nerv och hormonsystem. Usch :cry: . I USA är det inte helt ovanligt med neuroleptika mot "bråkiga" barn.

Har man psykos eller psykossymptom finns det däremot inget annat alternativ än neuroleptika. Det är det enda som biter. Man väger alltid för och nackdelar med medicinering och vid psykos väger fördelarna med medicinen över nackdelarna.

Tråkigt att höra att även du fortfarande har men från risperdal. Tack och lov har jag inte ryckningar längre.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav colaflaska » 2014-12-16 17:48:18

H2SO4 skrev:Har man psykos eller psykossymptom finns det däremot inget annat alternativ än neuroleptika. Det är det enda som biter. Man väger alltid för och nackdelar med medicinering och vid psykos väger fördelarna med medicinen över nackdelarna.

Absolut. Men när jag kördes in till akutpsyk, psykotisk, gick jag inte på någon neuroleptika och de satte inte heller in någon. Jag fick stanna där i typ 12 timmar tills jag var någorlunda kontaktbar, sedan skickade de hem mig. (Tack och lov, psyket är fruktansvärt).

Jag vet anorexiapatienter som fått risperdal utskrivet, vi hade samma läkare och hon verkade älska risperdal eftersom nästan alla på BUP-avdelningen jag var inlagd på som hade henne som läkare hade det utskrivet.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

En varning angående neuroleptika

Inläggav Dandelo » 2014-12-17 2:21:24

Jag har nu en jäkligt jobbig period då jag knappt får någon sömn. Är uppjagad, övertrött med hjärtklappningar. Ångest som fan och tryck i kroppen Det enda lugna jag jag har att ta vid behov är just theralen men jag grubblar alltid över beslutet att ta det när jag läser sådana här trådar.
Kommer inte komma i kontakt med psyk förens efter jul och nyår..

Vill väl egentligen att någon ska skriva att det är lugnt att ta den...
men skriv ärligt vad ni tycker.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

En varning angående neuroleptika

Inläggav colaflaska » 2014-12-17 5:55:43

Dandelo skrev:Jag har nu en jäkligt jobbig period då jag knappt får någon sömn. Är uppjagad, övertrött med hjärtklappningar. Ångest som fan och tryck i kroppen Det enda lugna jag jag har att ta vid behov är just theralen men jag grubblar alltid över beslutet att ta det när jag läser sådana här trådar.
Kommer inte komma i kontakt med psyk förens efter jul och nyår..

Vill väl egentligen att någon ska skriva att det är lugnt att ta den...
men skriv ärligt vad ni tycker.

Tycker att du ska ta det. Jag har gått på Theralen till och från i 7 år (sedan jag var 14) men har inte upplevt några biverkningar förutom att man blir bakis somfan, vilket inte spelar någon roll om man inte jobbar eller pluggar. Även om det är en viss typ av neuroleptika är det jäkligt milt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

En varning angående neuroleptika

Inläggav H2SO4 » 2014-12-17 13:07:53

Dandelo skrev:Jag har nu en jäkligt jobbig period då jag knappt får någon sömn. Är uppjagad, övertrött med hjärtklappningar. Ångest som fan och tryck i kroppen Det enda lugna jag jag har att ta vid behov är just theralen men jag grubblar alltid över beslutet att ta det när jag läser sådana här trådar.
Kommer inte komma i kontakt med psyk förens efter jul och nyår..

Vill väl egentligen att någon ska skriva att det är lugnt att ta den...
men skriv ärligt vad ni tycker.


Ta det!
Mindre potent neuroleptika eller närmare bestämt fentiazinderivat som Theralen är så gott som harmlöst att ta någon gång ibland.
Tar man det regelbundet i flera år pga ångest kan det däremot vara läge att tänka om!
Det är inte bra, även om såklart inte alla utvecklar svåra bestående biverkningar.
Det finns bättre alternativ än neuroleptika.

Benzodiazepiner är ett annat effektivt korttidsalternativ mot ångest.
Kanske kan det vara läge att börja med, eller förändra en underhållsmedicinering mot ditt mående och din ångest så du blir mer stabil?
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

En varning angående neuroleptika

Inläggav Dandelo » 2014-12-17 13:42:32

Tack så jättemycket för era svar! Känner mig lugnare och bestämmer mig för att ta några droppar när det blir alldeles för jobbigt att uthärda.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

En varning angående neuroleptika

Inläggav matterik » 2014-12-17 13:58:45

theralen funkar bra men ska inte tas med alkohol.

seroquel funkar bra det hjälper mot PTSD, ojämt humör, depression men kan leda till viktuppgång.

fluanxol brukar leda till hål i tänderna.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

En varning angående neuroleptika

Inläggav Gripandekylig » 2014-12-17 17:21:07

H2SO4 skrev:Jag blev offer av neuroleptikabehandling(Risperidon) för ca 6 år sedan mot depression och OCD. Innan jag ens fått min aspergerdiagnos. Hade ingen aning om vad det var på den tiden och den förstörde mitt liv. Som tur var avbröt jag medicineringen själv efter ett år. Kanske var det därför jag klarade mig relativt bra av den där hemska medicinen som skrivs ut alldeles för enkelt till personer med vanliga psykiatriska åkommor bara för att den är kraftigt lugnande/avtrubbande.

Jag beklagar att du behövde utstå alla de onödiga biverkningarna på grund av att läkare beslutat sig för att välja att undertrycka dina kroppsliga symptom och förlångsamma dina normala fysiologiska funktioner, och därigenom dölja dina problem, istället för att behandla depressionen och OCD-problematiken med mindre funktionsnedsättande metoder.

Tack för att du skapat en så lättillgänglig och informativ film om neuroleptika. Här i forumet når den ut till sin publik väl och du lyckas förklara vissa avancerade farmakodynamiska biverkningar på ett begripligt sätt. Bra jobbat.

H2SO4 skrev:Farmakologi och kemi har varit mitt specialintresse nu under många år. Jag har läst det mesta, allt från rapporter till facklitterära böcker om framförallt antipsykotisk medicin.

Även jag är autistiskt specialintresserad av psykofarmakologi - dock ännu så länge mer utav antidepressiva och mer klassiskt lugnande preparat än just neuroleptika - men din film har väckt en fascination även för antipsykotiskt besläktade ämnen och deras överanvändning som lugnande och sömninducerande läkemedel. Tack.

Personligen har jag kommit i kontakt med den atypiska neuroleptkan quetiapin (Seroquel) när min läkare under sommaren 2012 ville testa att behandla mina svåra sömnproblem med det preparatet. Jag gavs instruktioner om att börja på 200 mg till kvällen och att därefter öka med 200 mg extra för varje dygn det inte fungerat tills det att jag kunde somna (dock med en maxgräns om 800 mg).

Detta var en vågad ordination i sig men med hänsyn tagen till att jag samtidigt ombads att behålla mina dåvarande 120 mg alimemazin, 50 mg propiomazin, 50 mg prometazin och 10 mg zolpidem till kvällen var kombinationen alltför kraftfull för att ens en slarvigt utförd nytta/riskbedömning torde kunna ge den godkänt. Hursomhelst så var detta innan jag visste vad quetiapin var och hur det fungerade så jag följde läkarens order.

Efter att till kvällen ha intagit 800 mg Seroquel, 120 mg Alimemazin APL, 50 mg Propavan, 50 mg Lergigan och 10 mg Stilnoct vaknade jag föga förvånande på MIVA för andra gången inom ett års tid av samma skäl (vågade läkemedelsordinationer mot sömnbesvär).

Så ja, även enligt min erfarenhet av neuroleptika off-label, är detta "rävgift" någonting man bör vara särskilt vaksam med. Då syftar jag alltså på de kvalificerade neuroleptiska preparaten och inte i lika hög grad på fentiazinderivaten som man brukar få då man som nyinkommen patient uppvisar ångestsymptom och läkarna instruerats att så långt som möjligt undvika att ordinera narkotika.

Angående fentiazinderivaten är min personliga åsikt följande:
- Propiomazin (Propavan) är ett rimligt komplement till insomningstabletter men har alltför lång halveringstid för att ordineras i den utsträckning som det görs idag när alternativet alimemazin finns.

- Prometazin (Lergigan) är alltför svagt ångestdämpande vid normala doser och vid höga doser tillkommer hallucinationer. Det bör undvikas såtillvida man inte har blott svag ångest.

- Alimemazin (Theralen, Alimemazin APL) är ett kompetent läkemedel med samma typ utav histaminantagonistiska funktioner som ovanstående två läkemedel men med en kortare halveringstid vilket innebär att den gör sig lämpad som sömnmedicin. Dessutom kan man, om man börjar med en låg dos och sakta (för mig med intervall om 5 mg:s-ökningar vart 4:e dygn) höjer dosen, även använda den dagtid som ett kompetent anxiolytikum. Tricket är att genom en långsam upptitrering undvika biverkningarna torra slemhinnor, nästäppa och muskelsvaghet. På det viset har jag under flera års tid behandlat mig med 160 mg alimemazin/dygn som komplement till de bensodiazepiner jag ansvarsfullt använder någon gång i veckan.

Ovanstående korta läkemedelsrecensioner är dock helt subjektiva och ni behöver ju inte uppleva preparaten likadant. Jag instämmer i att det är rimligare att angripa GABA-systemet än att utnyttja histaminantagonistiska preparat.

Genom att hämma histaminets funktion kan man uppleva sig instängd i en tryckkokare av ångest, vinglandes runt och sludrandes i komunikationen med ens vårdgivare eller övriga medmänniskor. Genom att potentiera GABA:s funktion blir man istället just så lite grann mer vårdslös som man behöver bli för att känna sig ångestbefriad på riktigt - och det utan att det syns att man är neddrogad.

Narkotikafobin är samtidigt befogad; man ska inte tro att man kan använda vare sig bensodiazepiner, gabapentin, pregabalin eller fenibut i längden för att slippa sin ångest - men det existerar antidepressiva preparat (och fler är på väg) som mer permanent exempelvis kan höja halterna av extracellulär gammaaminosmörsyra i de aktuella regionerna av hjärnan utan att man behöver riskera att utveckla samma typ av beroende.

Slutligen vill jag, för desperata ångestfyllda deprimerade läsare där ute, skriva att den behandling jag själv hittills funnit mest långvarigt effektiv är psykoterapeutisk behandling (f.n. i kombination med vortioxetin.

Tack H2SO4 återigen för en utmärkt informationsfilm.

P.s.
H2SO4 skrev:Kommer att svara på eventuella frågor i tråden eller via pm till och med 1 jan.
Vad händer efter den 1 jan? D.s.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

En varning angående neuroleptika

Inläggav Svaboda » 2014-12-17 17:27:03

Fick ju Zyprexa mot synperceptionsstörningar, tur att jag bara tog 6 piller då :)
Svaboda
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2014-10-10

En varning angående neuroleptika

Inläggav Richard » 2014-12-17 17:46:37

Som jag trodde, dr. Gary Kohls dyker upp i en del scientologiska sammanhang...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in