Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Miche » 2014-11-20 12:04:26

KrigarSjäl skrev:Jag har öht inte "behandlat" utvecklingsstörda i den här tråden.
Det har jag inte påstått men du har en förmåga att skriva om utvecklingsstörda med sådana ord. Visserligen är det ofta så men det är onödigt att ta till sådana beskrivningar jämt och ständigt för att särskilja oss från dem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-20 12:08:12

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag har öht inte "behandlat" utvecklingsstörda i den här tråden.
Det har jag inte påstått men du har en förmåga att skriva om utvecklingsstörda med sådana ord. Visserligen är det ofta så men det är onödigt att ta till sådana beskrivningar jämt och ständigt för att särskilja oss från dem.

-Det handlar om att jag är trött på att aspies anvisas plats på DV, får samma habiliteringsinsatser som utvecklingsstörda, samma jargong, samma utskick, Samma LSS-regler, samma tjänstemän, samma personalkategorier, samma bemötande, samma öht och etc.

Detta är grova systemfel och det måste betonas med skärpa och inte diffust hummande.

Och det är mycket viktigare än att enskild individ riskerar sina känsliga tår genom läsning av det jag säger.

Klarspråk är att föredra framför fisljummen språkmoralism och till intet förpliktigande diplomati sju dar i veckan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Miche » 2014-11-20 12:12:05

Jag anser att det är viktigare att man behandlar människor som individer oavsett om de har handikapp eller ej. Att skyffla runt människor till olika saker bara för att de råkar tillhöra en viss kategori är människofientligt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav kullan » 2014-11-20 12:23:54

Jag kan avslöja att vissa kommuner har grupper inom DV där enbart folk med asperger och dyl deltar. Inga down syndrom och andra liknande diagnoser. Och handledarna ska vara utbildade inom npf.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Miche » 2014-11-20 12:46:17

Att vara utbildad inom NPF betyder inte automatiskt att de förstår och behandlar människor med respekt, ibland har de så förutfattade meningar så man blir tokig...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-20 17:34:44

Miche skrev:Jag anser att det är viktigare att man behandlar människor som individer oavsett om de har handikapp eller ej.

Problemet är att folk kommer att automatisera sitt bemöttande till det som förekommer i 8 av 10 fall. De resterande två bli behandlade likadant som resten oavsett faktiska förhållanden. Att vara lyhörd kommer inte med automatik.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Miche » 2014-11-20 20:13:20

plåtmonster skrev:
Miche skrev:Jag anser att det är viktigare att man behandlar människor som individer oavsett om de har handikapp eller ej.

Problemet är att folk kommer att automatisera sitt bemöttande till det som förekommer i 8 av 10 fall. De resterande två bli behandlade likadant som resten oavsett faktiska förhållanden. Att vara lyhörd kommer inte med automatik.
Jag vet, om man är en NT som helst bara kvitterar ut lönen efter en månads närvaro på arbetsplatsen så blir det tyvärr så...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Alien » 2014-11-20 21:11:06

Det hade varit bra om TS själv återkommit med input. I brist därpå riskerar tråden att gå off topic.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav antonius » 2014-11-21 20:06:42

Troll? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Alien » 2014-11-21 21:20:47

Behöver inte vara ett troll. Men det är lite trist när det kommer en ny som skriver om ett problem. Han får en massa feedback och goda råd, men svarar inget. Som om han tappade intresset så fort han skrivit av sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-21 21:21:00

Eller någon som fått svar på sitt problem men inte ids återkoppla.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Tiblan » 2014-11-22 7:45:47

Problemet med DV är ju att man försöker stoppa in folk i olika fack men facken måste ju vara precis lika många som alla dom som har DV då det ska utformas efter den enskilde individen. Är väl lite därför det idag får det negativa uttrycket "Vuxendagis". Det tar alltså inte fram det bästa för den enskilde individen utan den enskilde individen har att välja på DV som erbjuds eller att "sitta på sitt feta arsle och vänta på döden".

Trist att det är så folk tycker vi ska behandlas.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Heliora » 2014-12-15 12:04:22

KrigarSjäl skrev:De som arbetar (alltså personalen) på DV är aldrig de skarpaste knivarna i lådan.
Vanliga Mello-svenssons och fikakärringar.


Du har aldrig träffat mig, men ändå tycker du att du kan uttrycka dig som du gör? Jag har arbetat på daglig verksamhet.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Heliora » 2014-12-15 12:23:27

KrigarSjäl skrev:
antonius skrev:Om man har gått en fin utbildning och blivit akademiker så ser nog många det som ett nerköp att behöva jobba med "knäppisar" och är nog inte deras förstahandsval, visst finns det eldsjälar men de är nog tyvärr i minoritet... :-)063

-Jepp.
Det är vanliga lågutbildade svenssons och fikakärringar som jobbar på såna ställen.
Ofta bittra kärringar mellan fyrtio och sextiofem.

De väljer att jobba på DV för att de har diskbråck och inte vill lyfta tungt på ålderdomshem, typ.


Ja, ja, här får man höra minsann... Ni tror er båda veta allt om folk som jobbar på olika ställen. Jag råkar ha en fil.mag men har varken diskbråck eller är rädd att lyfta (ibland får man lyfta på dv också, men ni råkade väl bara slinta lite på tangenterna, ni som vet allt om denna verksamhet). Och jag trivdes väldigt bra med att jobba på dv med dessa fina människor som jag jobbade med (det är ni som är "knäppisar", knappast de som har dv).

Såå, vad mer vet ni om mig? Låt höra!
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-12-15 12:41:25

Det är skillnad på hur personer är på individnivå och som yrkesgrupp.
Verkar för övrigt vara anekdotisk bevisföring åt båda hållen. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Heliora » 2014-12-15 12:54:10

KrigarSjäl skrev:alltså blir du behandlad likadant som mongoloid-Ida och Hjärnskade-Åke som nyss dreglat en sträng ner till skjortan.


Varför skall du alltid uttrycka dig så nedlåtande mot utvecklingsstörda??? Man ser det gång på gång, år efter år. Jag blir verkligen illa berörd! :( Det är bara så respektlöst.

Jag tycker inte heller att aspergare skall klumpas samman med begåvningshandikappade, men varför inte bara säga det istället. Varför måste utvecklingsstörda få sig en känga bara för det?? Det är vare sig de utvecklingsstörda eller deras personal som placerar aspergare på samma ställe - sådant beslutas högre upp i hierarkin. Ge dig på dem istället.

Om du vill bli bemött med respekt får du allt också bemöta andra med respekt, både personer med utvecklingsstörning och dess personal. Du klagar över att folk drar alla med funktionsnedsättning över en kam, men ändå gör du precis likadant själv och drar all dv-personal över en kam. Det är kanske inte någonting du har tänkt på? Vill du bli respekterad får du också respektera andra, du kan inte klaga på andra om du själv beter dig likadant.

För övrigt skulle du träffa en väldigt god vän till mig. En jätteschysst och fin tjej som både har humor, bryr sig om andra och har empati som få andra har. En riktig vän! Hon har Downs syndrom med utvecklingsstörning.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav antonius » 2014-12-15 13:10:32

Heliora skrev:
KrigarSjäl skrev:
antonius skrev:Om man har gått en fin utbildning och blivit akademiker så ser nog många det som ett nerköp att behöva jobba med "knäppisar" och är nog inte deras förstahandsval, visst finns det eldsjälar men de är nog tyvärr i minoritet... :-)063

-Jepp.
Det är vanliga lågutbildade svenssons och fikakärringar som jobbar på såna ställen.
Ofta bittra kärringar mellan fyrtio och sextiofem.

De väljer att jobba på DV för att de har diskbråck och inte vill lyfta tungt på ålderdomshem, typ.


Ja, ja, här får man höra minsann... Ni tror er båda veta allt om folk som jobbar på olika ställen. Jag råkar ha en fil.mag men har varken diskbråck eller är rädd att lyfta (ibland får man lyfta på dv också, men ni råkade väl bara slinta lite på tangenterna, ni som vet allt om denna verksamhet). Och jag trivdes väldigt bra med att jobba på dv med dessa fina människor som jag jobbade med (det är ni som är "knäppisar", knappast de som har dv).

Såå, vad mer vet ni om mig? Låt höra!


Om du läser mitt inlägg så framgår det att jag nämner att det finns eldsjälar, och att du kanske är då just en sådan, en nära anhörig till mig jobbade hela sitt liv inom äldervården och pratade ständigt om sina vårdtagare, och för hen var det ett sk "kall", så det finns de som är djupt engagerade men de är nog allt färre i takt med hur saker har blivit numer, tyvärr... :-)004

P.S. Med "knäppisar" menar jag naturligtvis udda existenser som jag själv, ber om ursäkt om det inte framgick...
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-15 14:13:23

Heliora skrev:
KrigarSjäl skrev:alltså blir du behandlad likadant som mongoloid-Ida och Hjärnskade-Åke som nyss dreglat en sträng ner till skjortan.


Varför skall du alltid uttrycka dig så nedlåtande mot utvecklingsstörda??? Man ser det gång på gång, år efter år. Jag blir verkligen illa berörd! :( Det är bara så respektlöst.

Jag tycker inte heller att aspergare skall klumpas samman med begåvningshandikappade, men varför inte bara säga det istället. Varför måste utvecklingsstörda få sig en känga bara för det?? Det är vare sig de utvecklingsstörda eller deras personal som placerar aspergare på samma ställe - sådant beslutas högre upp i hierarkin. Ge dig på dem istället.

Om du vill bli bemött med respekt får du allt också bemöta andra med respekt, både personer med utvecklingsstörning och dess personal. Du klagar över att folk drar alla med funktionsnedsättning över en kam, men ändå gör du precis likadant själv och drar all dv-personal över en kam. Det är kanske inte någonting du har tänkt på? Vill du bli respekterad får du också respektera andra, du kan inte klaga på andra om du själv beter dig likadant.

För övrigt skulle du träffa en väldigt god vän till mig. En jätteschysst och fin tjej som både har humor, bryr sig om andra och har empati som få andra har. En riktig vän! Hon har Downs syndrom med utvecklingsstörning.

-Jag skriver i tydlighetssyfte men blir tydligen missförstådd i alla fall.

Jag har också träffat förståndshandikappade så skippa snyfteriet tack.

Försök att läsa innantill istället för att leta opassande ord...det jag säger är att jag tvärvägrar allt som klumpar ihop oss aspies med utvecklingsstörda.
Min aversion mot detta är total då jag har egna erfarenheter därav.

Min aversion och mitt hat gäller de strukturer, personalkategorier och tjänstemän som tycker att vi aspies ska behandlas som utvecklingsstörda och sättas i samma åtgärder som utvecklingsstörda.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-15 14:16:40

Heliora skrev:
KrigarSjäl skrev:De som arbetar (alltså personalen) på DV är aldrig de skarpaste knivarna i lådan.
Vanliga Mello-svenssons och fikakärringar.


Du har aldrig träffat mig, men ändå tycker du att du kan uttrycka dig som du gör? Jag har arbetat på daglig verksamhet.

Jag uttrycker mig generaliserande, naturligtvis finns det undantag.

Sen är jag från Skåne, det kan hända att många grejer funkar annorlunda och släpar efter här nere.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav antonius » 2014-12-15 14:42:53

I dom vindar som blåser idag med stöveltrampet från den järnrörspopulism som råder, gränsar det till att polityren på filantropiska insatser falnar, och utanförskap kommer nog bara att grassera, så länge medmänsklighet räknas som en svaghet, är jag rädd. Men människor kanske ändras när saker drabbar dem själv, man kan bara hoppas på det bästa och planera för det värsta... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-15 14:51:06

Ja det är hårda tider...men vad som än händer får man se till att inte själv bli en stöveltrampare.
Sen ska man helst göra nåt slags motstånd mot stöveltrampet...även små insatser är insatser.

Jag tänker på det Sartre och Camus skrivit om sånt här...läs Pesten.
Naiv optimism handlar det inte om, snarare om att behålla en stark inre moral och fortsätta framåt, att fortsäta motståndskampen även när det är lönlöst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Datakillen » 2014-12-15 21:31:09

Jag är inget troll.
Jag trivdes med mina datauppgifter där, alla har inte Asperger där utan andra funktionshinder vilket kan skapa problem då de inte vet hur såna som jag är.

Sitter fortfarande hemma och jobbar efter två månader.
Datakillen
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-11-17

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav antonius » 2014-12-15 23:16:17

Datakillen skrev:Jag är inget troll.
Jag trivdes med mina datauppgifter där, alla har inte Asperger där utan andra funktionshinder vilket kan skapa problem då de inte vet hur såna som jag är.

Sitter fortfarande hemma och jobbar efter två månader.


Men om du bara ber om ursäkt, tror du inte att du kan få komma tillbaka, om du nu vill det? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Tiblan » 2014-12-16 9:54:17

Heliora skrev:
KrigarSjäl skrev:alltså blir du behandlad likadant som mongoloid-Ida och Hjärnskade-Åke som nyss dreglat en sträng ner till skjortan.


Varför skall du alltid uttrycka dig så nedlåtande mot utvecklingsstörda??? Man ser det gång på gång, år efter år. Jag blir verkligen illa berörd! :( Det är bara så respektlöst.

Jag tycker inte heller att aspergare skall klumpas samman med begåvningshandikappade, men varför inte bara säga det istället. Varför måste utvecklingsstörda få sig en känga bara för det?? Det är vare sig de utvecklingsstörda eller deras personal som placerar aspergare på samma ställe - sådant beslutas högre upp i hierarkin. Ge dig på dem istället.

Om du vill bli bemött med respekt får du allt också bemöta andra med respekt, både personer med utvecklingsstörning och dess personal. Du klagar över att folk drar alla med funktionsnedsättning över en kam, men ändå gör du precis likadant själv och drar all dv-personal över en kam. Det är kanske inte någonting du har tänkt på? Vill du bli respekterad får du också respektera andra, du kan inte klaga på andra om du själv beter dig likadant.

För övrigt skulle du träffa en väldigt god vän till mig. En jätteschysst och fin tjej som både har humor, bryr sig om andra och har empati som få andra har. En riktig vän! Hon har Downs syndrom med utvecklingsstörning.


Jag måste säga att jag tycker inte att Krigis uttrycker sig nedlåtande utan bara rakt på sak utan fina omskrivningar hit eller dit. Det är mycket lätt att förstå vad han menar.

Upprepar det jag sagt tidigare också att LSS där DV'n återfinns är ju en lag som säger att DV'n SKA anpassas efter den enskilde individen. Det gör ju att det går inte att klumpa ihop oss överhuvudtaget då vi alla är individer. Nu kan det ju vara så att en del trivs med att sitta i ett datarum och spela dataspel eller hålla på med matlagning och samtidigt umgås och då är det väl bra om dom får göra det. Men därtill att bara göra sådan typ av verksamhet är fel. Dom flesta aspisar är ju väldigt intelligenta och kan göra betydligt mer och vill göra det medans någon som råkat ut för en hjärnskada och sitter och dreglar inte kan det. Att då tvinga en aspie som både kan och har mer kapacitet att göra detsamma är helt fel enligt lagen. Dessutom är det kanske någon annan som inte har en aspies förmåga och kapacitet som går miste om en plats på en DV som kanske skulle passa dom som handen i handsken.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in