Hur mycket sömn och när?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur mycket sömn och när?

Inläggav hearnothing » 2014-12-07 13:12:03

Jag har kommit fram till att ca. 7 väl valda timmar är rätt mängd sömn för mig. Bästa tiden är ungefär 02-09.

Via empiriska studier kom jag fram till det för över 10 år sen, men pga. Samhället (jobb, utbildning etc.) får jag ju inte sova som jag vill, och kanske "måste".

En kompis körde enligt: "jag sover när jag är för trött" (oavsett tid) förr. Kanske helt rätt inställning, men det blir ju problematiskt med skola/utbildning (i det fallet då), jobb etc.

Jag kommer troligen alltid vara trött oavsett hur lite/mycket jag sover, men med lite mindre sömn blir jag trött på ett mindre dåligt sätt känns det som. Jag har ofta sovit 12, 14 timmar, och ibland mer. Det funkar inte alls bra.

Någon slags sömnstörningar mest i form av att jag sover "för" djupt har jag kanske.

Hur har ni det?
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Huggorm » 2014-12-07 13:49:14

Nio timmar är lagom för mig. När på dygnet man får dom spelar ingen roll, om man inte har TV-program eller annat att passa är det inga problem att skjuta tidpunkten fram eller tillbaka.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Batman » 2014-12-07 13:53:40

Sova när en är trött låter logiskt, när skulle en annars sova? Du säger att det blir problematiskt med skola/utbildningen, men du sover väl fortfarande när du är trött? Handlar väl snarare om att du istället även får vara vaken samtidigt som är trött, för det första påståendet stämmer ju fortfarande.

Sömnstörning har jag nog, blev utredd för 7-8 år sedan, "försenad sömnfas" och med för låg melatoninproduktion. Haft mycket problem med det hela livet, men blivit betydligt bättre senaste nio månaderna. Sover mellan 4-6, enstaka gånger 7, timmar/natt. Räcker gott och väl för mig, mycket energi på dagarna och får väl mer eller mindre tvinga mig i sängs framåt kvällen. Trivs med att hålla rutinerna. Aldrig sovit dagtid, utan håller sömnen till natten, ca 01.00-06.00. Lärt mig hur jag fungerar och hur jag bör göra för att hålla sömnen någorlunda normaliserad, hade stora problem förra vintern men en vändpunkt skedde efter en flytt och att jag samtidigt kastade ut sängen. Sover sedan dess på golvet som fungerar mycket bra.

Du kanske inte är trött pga din sömn? Kanske annat, näringsbrist?
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hur mycket sömn och när?

Inläggav H2SO4 » 2014-12-07 14:07:15

Sover som en stock om jag är på ett tyst lugnt ställe där jag känner mig trygg.
Men i min lägenhet trots öronproppar blir det kanske 1 h per natt tills jag blir fysiskt utmattad och inte klarar mer. Verka aldrig kunna vänja mig och vägrar starka mediciner bara för att kunna sova där.
Den cykeln är jag i och förstör mitt liv helt.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Hur mycket sömn och när?

Inläggav hearnothing » 2014-12-07 14:54:04

Huggorm skrev:När på dygnet man får dom spelar ingen roll, om man inte har TV-program eller annat att passa är det inga problem att skjuta tidpunkten fram eller tillbaka.


Låter vettigt egentligen.

Batman skrev:Sova när en är trött låter logiskt, när skulle en annars sova?


"För" är kanske nyckelordet för min kompis där. Jag är alltid trött och jag kan ju inte sova jämt.

Batman skrev:Handlar väl snarare om att du istället även får vara vaken samtidigt som är trött


Japp. Jag är ruggigt trött just nu t.ex.

Batman skrev:Aldrig sovit dagtid, utan håller sömnen till natten


Jag älskar att sova en sväng på dagen/tidig kväll, men det blir för sällan av.

Batman skrev:Du kanske inte är trött pga din sömn? Kanske annat, näringsbrist?


Å andra sidan vet jag inte vad motsatsen till trött är (pigg?). Jag tror inte jag känt den känslan. I modern tid i alla fall.

Utan att gå in på några detaljer här vet jag att det inte är näringsbrist det beror på i alla fall.

H2SO4 skrev:Men i min lägenhet trots öronproppar blir det kanske 1 h per natt ... Den cykeln är jag i och förstör mitt liv helt.


Under någon period har jag varit med om liknande cykel. Jag sov varannan natt. I princip. Vet inte vad som hände, men jag tog mig ur det.

Det absolut bästa är kanske (utöver en harmonisk skalle) fysisk utmattning, men om man inte kan sova orkar man ju inte utmatta sig fysiskt heller och det går väl i en nedåtgående spiral?

Det jag fick att fungera någorlunda var att lägga mig under omständigheter där det inte liksom förväntades att jag skulle kunna sova. T.ex. (hemma) på en ganska obekväm soffa med Simpsons (säkert på ZTV) på ganska hög volym.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Hur mycket sömn och när?

Inläggav hearnothing » 2014-12-07 14:59:30

Ett tillägg här: när jag har jobbat nätter förr om åren fick jag inte ut mycket av sömnen under dagen. Särskilt inte på sommaren.

Men det kan ha berott mycket på t.ex. lekande-barn-terror, gräsklippar-tortyr etc. också. Jag vaknar oftast inte av ljuden men det stör väl sömnen ändå antar jag.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Hur mycket sömn och när?

Inläggav LordNelson » 2014-12-07 15:21:43

5-10 timmar vid behov.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Hur mycket sömn och när?

Inläggav kiddie » 2014-12-07 16:26:50

Jag behöver 9-10 timmar men får inte alltid det. Jag försöker att inte sova innan kl 1 på natten för de sömntimmarna är inget värda för mig innan. Sover jag innan vaknar jag bara för tidigt men trots det är det som om jag bara fått de timmarna efter 1. Bäst mår jag när jag somnar runt 3-4.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Huggorm » 2014-12-07 16:35:44

kiddie skrev:Jag behöver 9-10 timmar men får inte alltid det. Jag försöker att inte sova innan kl 1 på natten för de sömntimmarna är inget värda för mig innan. Sover jag innan vaknar jag bara för tidigt men trots det är det som om jag bara fått de timmarna efter 1. Bäst mår jag när jag somnar runt 3-4.
Men då missar du hälften av dygnets få ljusa timmar nu på vintern. Akta så du inte får mörkerdepression.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur mycket sömn och när?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-07 16:44:10

Ljus och ljud stör sömnen.

Man kan ju alltid bygga upp något ljudisolerande innuti lägenheten om man har utrymmet och pengarna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur mycket sömn och när?

Inläggav kiddie » 2014-12-07 16:46:00

Alltså någon form av vinterrelaterade problem får jag i vilket fall. Det verkar som att det inte bara är bristen på ljus som gör det utan just faktumet att det sker ändringar till det mörkare. Det förklarar att jag blir påverkad likadant vare sig jag håller sena eller tidiga vanor det året. Jag kan likaså bli lite småmanisk när det går mot ljusare tider och det händer bara av att det sker en förändring, för det brukar hända ca 1 månad bara efter att det vänder, och då är det fortfarande ruskigt mörkt egentligen. Så i mitt fall är det ganska komplicerat.

Jag påverkas även starkare av snörika vintrar vilket är helt avigt eftersom de är ljusare! I år känner jag inget av det nästan, fast det började lite typ slutet av oktober som normalt men nu har det slutat och jag tror det beror på att det inte är vinter. Trots att jag inte sett solen alls för det har varit grått alla dar utom en sen jättelänge.

Ju längre norrut man kommer ju fortare tappar man soltimmar. Är det detta som är grejen eller är det mera att det är mörkt? Tror folk säger det senare men jag börjar faktiskt undra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur mycket sömn och när?

Inläggav hearnothing » 2014-12-07 23:37:37

Komplicerat kring ljus och det där. Jag gillar mörker, generellt, men blir (ännu) tröttare på vintern och sover oftast mer. Några eventuella förklaringar för mig:

- jag är mer hemma än när det känns skönt att gå ut (april-sept)

- det blir mycket mindre fysisk aktivitet för mig (jag cyklar, bland annat, väldigt mycket)

- mörker? Men jag blir oftast mindre trött när det blir mörkt
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Gonzo » 2014-12-08 0:58:34

På vardagar så sover jag runt 4-7 timmar. På helger 9-13 timmar.
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Hur mycket sömn och när?

Inläggav hearnothing » 2014-12-08 2:26:16

Gonzo skrev:På vardagar så sover jag runt 4-7 timmar. På helger 9-13 timmar.


Funkar det bra?
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Gonzo » 2014-12-08 2:38:35

hearnothing skrev:
Gonzo skrev:På vardagar så sover jag runt 4-7 timmar. På helger 9-13 timmar.


Funkar det bra?


Bra är väl fel ord. Ibland händer det att jag är vaken över ett dygn i sträck (på vardagen) för att hamna i rätt dygnsrytm.

Grejen är att jag håller på med ett traineejobb (via AF, totalt värdelöst!) alla vardagar 8-15 så svaret på din fråga om det funkar men att det är ganska plågsamt psykiskt, eftersom jag lever i ständig skräck för att försova mig, som i sin tur skulle leda till att platschefen där skulle lacka ur, vilket i sin tur kommer leda till att jag inte kan använda han som referens när jag skall söka jobb, vilket i sin tur betyder att jag jobbat där i över 100 dagar i onödan.

Förresten, vet du vilka ekonomiska rättigheter som man har när man blivit diagnostiserad med AS? Jag fick nämligen min diagnos typ förra veckan. Skulle vilja veta eftersom jag är ganska trött på livet som jag lever nu. Får 3470 kr i månaden och det suger, räcker knappt till någonting. Vad jag läst så ska man få mer pengar, vet du någonting om det.

Tack på förhand....
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Neurofunk » 2014-12-08 4:04:58

Antingen sover jag vansinnigt djupt i 12 timmar, och så djupt att när jag vaknar så kan jag inte ta mig ur sängen förrän 3-6 timmar efter att ha legat i sängen efter uppvaknandet.

Eller så avbryts sömnen oftast bara 2-3 timmar efter insomnandet varpå jag sedan är pigg igen, utan att vara utvilad.

Mardrömmar och sömnparalyser är dessutom heller inget ovanligt för mig.

Min gissning är att det har med min PTSD och ångest att göra.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Blezza » 2014-12-08 7:04:40

7-9 timmar är basis för de flesta. Välj något av dem.

Själv så gör jag ingeting så spelar ingen roll hur mycket jag sover.
Blezza
 
Inlägg: 87
Anslöt: 2014-02-08
Ort: mARS

Hur mycket sömn och när?

Inläggav hearnothing » 2014-12-09 1:17:28

Gonzo skrev: jag lever i ständig skräck för att försova mig, som i sin tur skulle leda till att platschefen där skulle lacka ur, vilket i sin tur kommer leda till att jag inte kan använda han som referens när jag skall söka jobb


Det där låter ju helt hemskt. Det skulle räcka för mig för att ha svårt att somna.

KNSNNTR skrev:Antingen sover jag vansinnigt djupt i 12 timmar
Eller så avbryts sömnen oftast bara 2-3 timmar efter insomnandet


Det låter lite jobbigt med så "instabil" sömn?

Blezza skrev:Själv så gör jag ingeting så spelar ingen roll hur mycket jag sover


Det här med det bokstavliga då... Men det här "ingenting" du gör påverkas nog en hel del. Hur menar du med "spelar ingen roll"?
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Hur mycket sömn och när?

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-09 3:15:30

Jag använder sömn för att stänga av allting. Ibland sover jag ett helt dygn. Jag tror sju timmar skulle vara lagom men jag sover mycket mer än så.
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Hur mycket sömn och när?

Inläggav plåtmonster » 2014-12-09 6:04:02

hearnothing skrev:
Gonzo skrev:jag lever i ständig skräck för att försova mig, som i sin tur skulle leda till att platschefen där skulle lacka ur, vilket i sin tur kommer leda till att jag inte kan använda han som referens när jag skall söka jobb


Det där låter ju helt hemskt. Det skulle räcka för mig för att ha svårt att somna.

Samhället är galet konstruerat i vissa avseenden vilket gör att man ibland måste ta sig igenom ett helvetesbad.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur mycket sömn och när?

Inläggav hearnothing » 2014-12-09 9:35:57

HandOfGod137 skrev:Jag använder sömn för att stänga av allting. Ibland sover jag ett helt dygn. Jag tror sju timmar skulle vara lagom men jag sover mycket mer än så.


Det gjorde jag mycket förr: stängde av allting via sömn. Men jag har slutat med det nu och det verkar fungera ganska bra. För tillfället vill jag faktiskt gå upp ur sängen (på helgerna, på vardagarna är inte peppen jättestor).
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Miche » 2014-12-09 9:54:20

Gonzo skrev:Förresten, vet du vilka ekonomiska rättigheter som man har när man blivit diagnostiserad med AS? Jag fick nämligen min diagnos typ förra veckan. Skulle vilja veta eftersom jag är ganska trött på livet som jag lever nu. Får 3470 kr i månaden och det suger, räcker knappt till någonting. Vad jag läst så ska man få mer pengar, vet du någonting om det.
Prata med både AF och FK.

Via AF kan du få en mycket bättre hjälp och via FK kan du i bästa fall (i värsta fall efter en längre strid med dem) få en högre ersättning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur mycket sömn och när?

Inläggav Skindancer » 2014-12-09 16:53:46

I åldern 3-8 så sov jag ca 10 timmar, 20-6.
Sedan tappade jag nästan all nattsömn speciellt i högstadiet och gymnasiet 0-4 timmar per natt.
Detta fortsatte in i vuxen ålder tills jag började att jobba natt, sov 9-16 då jag är ute på mina skift, som följd av att jag fick vettigt antal timmar med sömn per dygn igen. Så följde lediga dagar med, lägger mig mellan 22-00~ och sover till 7~ på morgonen.
Annars så är sömn något som kan komma då jag är 'mellan' intressen, finns ingen anledning för mig att hålla vakenheten så jag går och tar en tupplur istället.

Perioder då jag hade sämre sömn följdes också av mardrömmar och sömnparalyser.
För mig funkar det inte med standard jobbveckor 7-17 liksom. Behöver ett arbete med fysiska inslag/mitt intresse/avvikande tider för att det skall fungera bra för mig. Så har väl haft tur som kunnat pussla och pröva på som jag gjort.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Hur mycket sömn och när?

Inläggav hearnothing » 2014-12-09 20:14:10

Annars så är sömn något som kan komma då jag är 'mellan' intressen, finns ingen anledning för mig att hålla vakenheten så jag går och tar en tupplur istället.


Jag känner igen det där. Det verkar pågå januari - mars, och ibland på sommaren (då många är i Grekland i juli t.ex.).
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in