Hajar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hajar

Inläggav vithajen11 » 2014-11-15 21:46:58

Är det någon som gillar hajar på forumet?

Hajar är mitt största intresse som funnits med mig sedan 1994 för att vara exakt. Min dröm är att gå ner i en bur och se vithajen simma förbi. Förresten så har Fjärilsmuseet i Stockholm en utställning med vithajen i centrum. Ett tips!!!
vithajen11
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2014-09-22

Hajar

Inläggav Wicked » 2014-12-02 18:19:21

Uhm, varför sitta i en bur? Personligen skulle jag vilja simma med vithajar. Hajar som alla andra djur blir ju stressade av främmande föremål och jag skulle inte vilja sitta i en bur när hajen blir stressad. ^^
Wicked
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Uppsala

Hajar

Inläggav Richard » 2014-12-03 13:58:09

Jag är intresserad av hajar. Tycker de är fascinerande djur! Vet inte om jag hade vågat gå ner i en bur, även fast jag har dykarcertifikat. Tycker hajar samtidigt är rätt läskiga med sina svarta ögon...
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hajar

Inläggav Wicked » 2014-12-03 15:27:21

Hajar har jättefina ögon ju! :3
Wicked
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Uppsala

Hajar

Inläggav Richard » 2014-12-05 18:06:19

Wicked skrev:Hajar har jättefina ögon ju! :3

Läskiga ju...


Vilka är de farliga hajarna som är farliga för människor, Vithaj, Tjurhaj o Tigerhaj är de jag kommer på... Det ska finnas nån till som finns på Kanarieöarna o sånt.

EDIT: Hammarhaj kan väl vara rätt farlig...?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hajar

Inläggav Gustovich » 2014-12-05 18:42:50

Otroligt läskiga djur, tror det är det jag är mest rädd för som samtidigt är en någorlunda rationell rädsla. Visst, det är ju inte rationellt att inte våga hoppa ner i vattnet här i sverige p.g.a. rädsla för hajar, men det har jag inte så stora problem med, även fast det är läskigt att hoppa ner i ett stort mörkt hav :P

Men om jag hade hoppat ner i havet någonstans i australien t.ex. och fått syn på en haj under vattnet, så tror jag att jag hade blivit så rädd så jag hade fått psykiska problem efteråt :P

Tycker det även är läskigt i spel faktiskt när man kan bli attackerad av hajar.

Här är en fejkad men väldigt välgjord och äcklig film! :P
https://www.youtube.com/watch?v=-m3N_BnVdOI
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Hajar

Inläggav Wicked » 2014-12-05 20:08:08

Richard skrev:
Wicked skrev:Hajar har jättefina ögon ju! :3

Läskiga ju...


Vilka är de farliga hajarna som är farliga för människor, Vithaj, Tjurhaj o Tigerhaj är de jag kommer på... Det ska finnas nån till som finns på Kanarieöarna o sånt.

EDIT: Hammarhaj kan väl vara rätt farlig...?


Vithajar är inte farliga för människor^^ Men vi tror det eftersom alla skräckfilmer innehållande hajar cirkulerar runt vithajen för dess storlek. De kan självklart göra stor skada när de är nyfikna, men aggressiva mot människor är de icke. Tigerhajen är däremot inte att leka med, även om de liksom vithajen ogärna beblandar sig med människor. Anledningen till att det sker attacker med vithajen inblandad är för att människor blir just rädda och då beter sig som ett skadat bytesdjur, men att finna rester av en människa inuti en vithaj är väldigt, väldigt ovanligt, eftersom de spottar ut dig :D
Wicked
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Uppsala

Hajar

Inläggav antonius » 2014-12-05 20:19:02

Jaa, jag har drömt att jag blir sliten i stycken av hajar många gånger, undrar varför, för jag brukar inte reagera på filmer med spekulativa hajatacker...? :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hajar

Inläggav Richard » 2014-12-06 0:05:41

Wicked skrev:
Richard skrev:
Wicked skrev:Hajar har jättefina ögon ju! :3

Läskiga ju...


Vilka är de farliga hajarna som är farliga för människor, Vithaj, Tjurhaj o Tigerhaj är de jag kommer på... Det ska finnas nån till som finns på Kanarieöarna o sånt.

EDIT: Hammarhaj kan väl vara rätt farlig...?


Vithajar är inte farliga för människor^^ Men vi tror det eftersom alla skräckfilmer innehållande hajar cirkulerar runt vithajen för dess storlek. De kan självklart göra stor skada när de är nyfikna, men aggressiva mot människor är de icke. Tigerhajen är däremot inte att leka med, även om de liksom vithajen ogärna beblandar sig med människor. Anledningen till att det sker attacker med vithajen inblandad är för att människor blir just rädda och då beter sig som ett skadat bytesdjur, men att finna rester av en människa inuti en vithaj är väldigt, väldigt ovanligt, eftersom de spottar ut dig :D

Aaah....
Känns skönt att bli utspottad innan man ens är saknad... 8)
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hajar

Inläggav Batman » 2014-12-06 0:14:01

vithajen11 skrev:Är det någon som gillar hajar på forumet?

Hajar är mitt största intresse som funnits med mig sedan 1994 för att vara exakt. Min dröm är att gå ner i en bur och se vithajen simma förbi. Förresten så har Fjärilsmuseet i Stockholm en utställning med vithajen i centrum. Ett tips!!!

Hej, visst har du allt valt ett passande användarnamn :D.

Åter till ämnet, har ett visst intresse blandat med lite skräck. Var nere i en bur i havet i Syd afrika för antalet år sedan, fick sett en vithaj där på ruskigt nära håll. Dessvärre finner jag en väldigt stor rädsla för vatten och med tillhörande djur, spännande ja, men nu för tiden håller jag gärna mitt avstånd.
Batman
 
Inlägg: 780
Anslöt: 2013-07-27

Hajar

Inläggav Cyan » 2014-12-06 3:54:57

Wicked skrev:Vithajar är inte farliga för människor^^ Men vi tror det eftersom alla skräckfilmer innehållande hajar cirkulerar runt vithajen för dess storlek. De kan självklart göra stor skada när de är nyfikna, men aggressiva mot människor är de icke. Tigerhajen är däremot inte att leka med, även om de liksom vithajen ogärna beblandar sig med människor. Anledningen till att det sker attacker med vithajen inblandad är för att människor blir just rädda och då beter sig som ett skadat bytesdjur, men att finna rester av en människa inuti en vithaj är väldigt, väldigt ovanligt, eftersom de spottar ut dig :D


Det är väl snarare så att vithajarna tar en stor tugga av en som de sen spottar ut, och så förblöder man och dör av det? :D Det är ju även deras normala jaktbeteende har jag för mej; att de biter sitt byte en gång och sen simmar iväg ett tag och väntar på att det ska förblöda och dö så att de slipper slåss. Men vithajar är så klart inte aggressiva, utan det är ju just deras nyfikenhet som kan göra dem farliga och oförutsägbara. :) Tigerhaj och tjurhaj däremot är mer aggressiva och äter det mesta om de är hungriga.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Hajar

Inläggav antonius » 2014-12-06 12:37:34

Ja det är ju inte utan att man hajar till... :roll:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hajar

Inläggav Automaton » 2014-12-06 19:48:02

vithajen11 skrev:Är det någon som gillar hajar på forumet?

Hajar är mitt största intresse som funnits med mig sedan 1994 för att vara exakt. Min dröm är att gå ner i en bur och se vithajen simma förbi. Förresten så har Fjärilsmuseet i Stockholm en utställning med vithajen i centrum. Ett tips!!!


Är nog den djurrasen som tillsammans med alligatorer och anakondor skrämmer slag på mig. Kan inte se dokumentärer eller filmer med dessa djur. Får mardrömmar bara jag ser Jaws och den är ändå inte särskilt läskig längre med dagens mått på filmer.
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Hajar

Inläggav Mountain_lion » 2014-12-06 21:19:33

Det har blivit allt fler människor i vatten i närheten av kusten beroende på att vi alltmer håller på med olika vattensporter. Vithajens naturliga föda är sälar och vi ser ganska lika ut i svart våtdräkt eller när vi ligger på en surfingbräda och paddlar. När vi rör oss i vattnet så skickar vår kropp ut signaler som påminner om den signal fiskars kropp skickar iväg när de är skadade.
Sedan stämmer det i många fall att de tar ett bett för att sedan invänta förblödningen. Är "sälen" tillräckligt lite så kan den gå in för ett totalattack, det man ser när de kommer ur vattnet.
Visst, vi smakar inte som en säl, alldeles för lite fett på kroppen, men dels kan ett bett döda och dels kan hajen gå igång på blodet.
Även blåhaj kan vara farlig för människor och även revhaj.

Har haft förmånen att få vara med på hajsafari med revhaj. Med tanke på storleken var tanken att det skulle vara ofarligt. Nu blev situationen inte sådan. En av deltagarna hade blivit hajattackerad några år tidigare och när han kom med i vattnet så återupplevde han attacken i hjärnan och hajarna kände av hans, troligen stress och ändrade omgående beteende. Alla klarade sig.

Man bör ändå tänka på att i Australien, det mest hajtäta landet(kontinent) i världen också med så mycket stränder och 80% av befolkningen bor vid kusten, så omkommer ändå fler i trafiken än av hajar.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Hajar

Inläggav JCSweden » 2014-12-07 19:23:03

Jag älskar hajar! När jag var liten lånade jag jämt böcker om hajar och exotiskt havsliv i allmänhet. Min "favorithaj" är nog vithajen, de är så eleganta och vackra när de simmar och hoppar upp ur vattnet.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Hajar

Inläggav Mountain_lion » 2014-12-07 19:58:35

haha, eleganta är väl inte ordet som kommer först till min hjärna. Kraftfull. Vithajen är unik i förhållandet storlek och styrka. En tre meter vithaj har betydligt mer styrka jämfört med någon annan haj i samma storlek. Jag har sett en grundligare förklaring men minns den inte.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Re: Hajar

Inläggav Zirre » 2014-12-07 20:06:55

Hajarna på Haga Ocean har jag sett men det var inte så jättekul.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hajar

Inläggav JCSweden » 2014-12-07 21:54:05

Mountain_lion skrev:haha, eleganta är väl inte ordet som kommer först till min hjärna. Kraftfull. Vithajen är unik i förhållandet storlek och styrka. En tre meter vithaj har betydligt mer styrka jämfört med någon annan haj i samma storlek. Jag har sett en grundligare förklaring men minns den inte.

Haha allt detta också :)
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Hajar

Inläggav CarolusRex » 2014-12-07 23:11:09

Bild

Kungen av hajar: Trollhajen!!! :-)002
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Hajar

Inläggav Gonzo » 2014-12-08 2:44:08

Jag har alltid haft lite fobi för hajar sedan jag såg hajen-filmerna. Kommer ihåg när jag var mindre och skulle bada med polarna och det var mörkt. Då tänkte jag jämnt: "Tänk om..."
Gonzo
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2014-12-07

Hajar

Inläggav Dagobert » 2014-12-08 4:26:04

article-0-15A7F1FA000005DC-337_964x575.jpg

article-0-15A7F180000005DC-607_470x716.jpg

Fler bilder på denna Mako här: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... hours.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Hajar

Inläggav vithajen11 » 2014-12-13 22:45:20

Godkväll allesammans!

Jag ska äntligen få åka till Sydafrika och gå ner i en bur och få se Vithajen. Jag är sååååå lycklig. Bokat och klart. Fortsättning följer...
vithajen11
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2014-09-22

Hajar

Inläggav antonius » 2014-12-13 23:13:32

vithajen11 skrev:Godkväll allesammans!

Jag ska äntligen få åka till Sydafrika och gå ner i en bur och få se Vithajen. Jag är sååååå lycklig. Bokat och klart. Fortsättning följer...


Jaa, vad säger man, brejk öh legg, haha...måste ju vara awesome för en hajfantast... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hajar

Inläggav Kaktus » 2014-12-14 19:56:48

vithajen11 skrev:Godkväll allesammans!

Jag ska äntligen få åka till Sydafrika och gå ner i en bur och få se Vithajen. Jag är sååååå lycklig. Bokat och klart. Fortsättning följer...

Ha så roligt!

Jag gillar hajar men har inget direkt större intresse för de mer än att jag tycker de är väldigt intressanta.
Kaktus
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2013-02-03

Återgå till Intressanta intressen



Logga in