Ignore-tråden

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ignore-tråden

Inläggav DIProgan » 2014-12-02 0:48:57

Kevlarsoul skrev:efter vad jag läst så går det inte hindra personer att skicka pm till en genom att "ignorera".
Stämmer. De kan skicka pm ändå.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ignore-tråden

Inläggav Alien » 2014-12-02 2:51:54

Moderator:

Mer om motivering

Det är alltså säkrast att undvika att berätta varför man lagt någon på ignore. Just för att det inte ska ses som (ännu mer) negativt utpekande el skambeläggande av de ignorerade.

Men det är ju skillnad på om man ser det som de ignorerades fel och brister att de blir ignorerade el om man har tillräckligt med självdistans och ödmjukhet för att inse att det kan bero på en själv.

Sådana här motiveringar är alltså olämpliga:
Jag har lagt X på ignore för att hen skriver så dåligt med en massa stavfel
Jag har lagt X på ignore för att hen bara skriver värdelöst flum
Jag har lagt X på ignore för att hen skriver så långa och tråkiga inlägg
Jag har lagt X på ignore för att jag tycker att hen är en så otrevlig typ

Skriver man däremot "Jag har lagt X, Y och Z på ignore för att jag inte har tålamod/ork att läsa långa inlägg" har man tagit på sig ansvaret själv. Men som sagt, bäst att inte motivera alls, just för att inte såra någon i onödan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Ignore-tråden

Inläggav kullan » 2014-12-02 11:00:47

Det där var luddigt. Vill forumledningen se inlägg där medlmmarna skriva sina ignorelistor eller inte? Om inte så vore det tämligen enkelt att göra ett förbud mot det och låsa denna tråd. Jag har då svårt att ta till formuleringen:

" Det finns inget förbud men det är olämpligt" . Får man eller får man inte? Jag ser att i denna frågan kan man bara välja att hantera det på ett sätt. Är det svart eller är det vitt? Det verkar ju som att alla som skrivit sin lista får en tillsägelse eller en varning. Då tolkar jag det som att "nä man får inte skriva någon lista alls". Ja men förbjud det istället då. Ska det vara så svårt?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ignore-tråden

Inläggav Kevlarsoul » 2014-12-02 11:18:01

Alien skrev:
Moderator:

Mer om motivering

Det är alltså säkrast att undvika att berätta varför man lagt någon på ignore. Just för att det inte ska ses som (ännu mer) negativt utpekande el skambeläggande av de ignorerade.

Men det är ju skillnad på om man ser det som de ignorerades fel och brister att de blir ignorerade el om man har tillräckligt med självdistans och ödmjukhet för att inse att det kan bero på en själv.

Sådana här motiveringar är alltså olämpliga:
Jag har lagt X på ignore för att hen skriver så dåligt med en massa stavfel
Jag har lagt X på ignore för att hen bara skriver värdelöst flum
Jag har lagt X på ignore för att hen skriver så långa och tråkiga inlägg
Jag har lagt X på ignore för att jag tycker att hen är en så otrevlig typ

Skriver man däremot "Jag har lagt X, Y och Z på ignore för att jag inte har tålamod/ork att läsa långa inlägg" har man tagit på sig ansvaret själv. Men som sagt, bäst att inte motivera alls, just för att inte såra någon i onödan.


Tycker du det spelar nån roll om man nämner namn eller ej?
Jag har alltid tänkt om jag skriver "någon" eller "X" exempelvis så är det inte lika illa.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Re: Sv: Ignore-tråden

Inläggav Zirre » 2014-12-02 12:05:13

Vad jag tror är bäst i en sån här tråd är att bara tala om varför man har någon på ignore istället för att säga vem/vilka man har på ignore.

Det kan faktiskt såra någon att tala om att man har hen på sin ignore.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Ignore-tråden

Inläggav River » 2014-12-02 16:57:57

k4Kaey skrev:River. Han kommer stanna där tills han ber om ursäkt. :I

Ja, kan godt si unnskyld til deg og de andre som jeg pratet stygt til i denne tråden. Det var jo ikke særlig voksent og seriøst av meg.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Ignore-tråden

Inläggav Vaniljflickan » 2014-12-02 17:37:06

Förstår inte poängen med att nämna vilka man har på ignore öht.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Ignore-tråden

Inläggav kapuni » 2014-12-02 17:41:35

Vaniljflickan skrev:Förstår inte poängen med att nämna vilka man har på ignore öht.
+1
Det känns som man hamnat i en mellanstadieklass.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Ignore-tråden

Inläggav MsTibbs » 2014-12-02 17:49:58

Jag har ingen på ignore.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Ignore-tråden

Inläggav Vaniljflickan » 2014-12-02 18:32:42

kapuni skrev:+1
Det känns som man hamnat i en mellanstadieklass.


Tycker verkligen inte att nyttan av denna tråden är övervägande,
blir illa till mods, önskar den tas bort :/
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Ignore-tråden

Inläggav Moggy » 2014-12-02 18:46:21

Vaniljflickan skrev:
kapuni skrev:+1
Det känns som man hamnat i en mellanstadieklass.


Tycker verkligen inte att nyttan av denna tråden är övervägande,
blir illa till mods, önskar den tas bort :/



+1

Blir trist stämning av att namnge personer man inte vill läsa inlägg av.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ignore-tråden

Inläggav nallen » 2014-12-02 21:56:32

Alien skrev:Det är alltså säkrast att undvika att berätta varför man lagt någon på ignore. Just för att det inte ska ses som (ännu mer) negativt utpekande el skambeläggande av de ignorerade.

Fast, det är ju precis såna motiveringar som skulle kunna ge någon förbättring av forumet...
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ignore-tråden

Inläggav rdos » 2014-12-02 22:17:43

MsTibbs skrev:Jag har ingen på ignore.


Inte jag heller. Skulle se det som ett nederlag att sätta någon på ignore snarare än att diskutera med dem oavsett hur avskyvärda åsikter de har.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Ignore-tråden

Inläggav Alien » 2014-12-03 2:38:31

Kevlarsoul skrev:
Alien skrev:
Moderator:

Mer om motivering

Det är alltså säkrast att undvika att berätta varför man lagt någon på ignore. Just för att det inte ska ses som (ännu mer) negativt utpekande el skambeläggande av de ignorerade.

Men det är ju skillnad på om man ser det som de ignorerades fel och brister att de blir ignorerade el om man har tillräckligt med självdistans och ödmjukhet för att inse att det kan bero på en själv.

Sådana här motiveringar är alltså olämpliga:
Jag har lagt X på ignore för att hen skriver så dåligt med en massa stavfel
Jag har lagt X på ignore för att hen bara skriver värdelöst flum
Jag har lagt X på ignore för att hen skriver så långa och tråkiga inlägg
Jag har lagt X på ignore för att jag tycker att hen är en så otrevlig typ

Skriver man däremot "Jag har lagt X, Y och Z på ignore för att jag inte har tålamod/ork att läsa långa inlägg" har man tagit på sig ansvaret själv. Men som sagt, bäst att inte motivera alls, just för att inte såra någon i onödan.


Tycker du det spelar nån roll om man nämner namn eller ej?
Jag har alltid tänkt om jag skriver "någon" eller "X" exempelvis så är det inte lika illa.


Moderator:
Om man inte nämner några namn utan bara skriver "jag har någon/några på ignore för att..." så kan det vara ok. Förutsätt att man inte skriver så utförligt att folk kan gissa sig till vem/vilka det är.

En annan sak är att om man en gång skrivit "jag har tre stycken på ignore för att jag absolut inte står ut med hur dåligt de skriver" utan att nämna några namn, och sedan en annan gång skriver vilka man satt på ignore (utan motivering) så har man skrivit för mycket.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ignore-tråden

Inläggav KrigarSjäl » 2014-12-03 2:47:42

Får nog vara lite självkritisk här...borde inte ha använt de uttryck jag använde när jag räknade upp användarna i min ignorelista.

Måste också säga att jag inte har ngt personligt mot de som hamnat på ignore - tvärtom är det i regel sympatiska människor.

Mina kriterier för att sätta folk på ignore handlar inte om vilka jag gillar och inte gillar utan enbart om att vissa skriver på ett sätt jag finner jobbigt att läsa.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Ignore-tråden

Inläggav underjord » 2014-12-03 4:22:12

För min del får den eller de som eventuellt har mig på ignore gärna informera om detta och anledningen till det; det kan ju vara intressant att känna till - inte för att ni kan läsa det här, så jag passar på att meddela att ni hursomhelst är ena riktiga... flatfjös. 8)
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Re: Ignore-tråden

Inläggav troglodyten » 2014-12-04 1:27:26

Min ignorelista är tom, kommer förbli tom och jag hoppas ingen finner för gott att ha mig på sin. det är lite fascism över det där, att bara stänga av och plocka bort folk för att man inte gillar något de skriver... tycker jag.
troglodyten
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2013-03-31

Ignore-tråden

Inläggav Meppe » 2014-12-04 1:32:08

troglodyten skrev:Min ignorelista är tom, kommer förbli tom och jag hoppas ingen finner för gott att ha mig på sin. det är lite fascism över det där, att bara stänga av och plocka bort folk för att man inte gillar något de skriver... tycker jag.


Finns andra anledningar också. En av medlemmarna jag har där kom med helt obefogade personangrepp och vägrade sedan lämna mig ifred under flera månader.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Ignore-tråden

Inläggav troglodyten » 2014-12-04 1:47:32

Det finns i regel alltid fler skäl till sakernas beskaffenhet än vad man kommer att tänka på vid aktuellt inläggs författande, är jag rädd...
troglodyten
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2013-03-31

Ignore-tråden

Inläggav Miche » 2014-12-04 3:25:33

troglodyten skrev:Det finns i regel alltid fler skäl till sakernas beskaffenhet än vad man kommer att tänka på vid aktuellt inläggs författande, är jag rädd...
Jag har inte lagt någon på ignore efter något enstaka inlägg, det har rört sig om ett flertal inlägg innan de hamnat på listan.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Ignore-tråden

Inläggav higgspartikel » 2014-12-04 12:59:09

troglodyten skrev:Min ignorelista är tom, kommer förbli tom och jag hoppas ingen finner för gott att ha mig på sin. det är lite fascism över det där, att bara stänga av och plocka bort folk för att man inte gillar något de skriver... tycker jag.


Om du hade nyttjat funktionen skulle du se att inläggen fortfarande syns i trådarna, och ett enda musklick räcker för att de ska kunna läsas. Äkta fascism brukar inte vara lika generös i det avseendet.
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Ignore-tråden

Inläggav Miche » 2014-12-04 13:37:02

higgspartikel skrev:
troglodyten skrev:Min ignorelista är tom, kommer förbli tom och jag hoppas ingen finner för gott att ha mig på sin. det är lite fascism över det där, att bara stänga av och plocka bort folk för att man inte gillar något de skriver... tycker jag.


Om du hade nyttjat funktionen skulle du se att inläggen fortfarande syns i trådarna, och ett enda musklick räcker för att de ska kunna läsas. Äkta fascism brukar inte vara lika generös i det avseendet.
Räcker att prova funktionen och sen kan man återställa.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ignore-tråden

Inläggav Zirre » 2015-01-30 12:36:24

Ibland finns ingen annan utväg än ignore. Särskilt om personens inlägg ofta irriterar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Skriv vad du vill

Inläggav Jackal » 2015-08-18 11:33:02

Nu har jag satt alla medlemmar som förespråkar en könsöverskridande livsstil och massinvandring, på ignore.
Gud så skönt det ska bli att slippa läsa åsikter som inte stämmer överens med mina egna.
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in