Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Heidi79 » 2014-11-18 17:23:41

Knappar inte på samma plats.. Kan få fel teken. :-)Happy
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav snuggelhund » 2014-11-18 17:28:42

Skrek du verkligen ordagrant bara att det skulle slängas ?

Inga förolämpningar eller att du uppförde dig på ett hotfullt sätt ?

Du har inte uppfört dig illa tidigare vilket kan ha gjort personal rädd för dig ?

Det låter väldigt överdrivet att låsa in sig själv enbart pga någon skriker " Släng inte tangentbordet"....
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 17:38:59

Kan iofs också vara personal med nerverna på utsidan eller en kombination..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav snuggelhund » 2014-11-18 17:39:29

plåtmonster skrev:Troligtvis så vart DV ledaren orolig för att det skulle eskalera till våld. Man vet ju aldrig med personer man inte känner. Så rädslan kan varit befogad även om den saknar grund i detta fallet. Dessutom är det något helt annat att läsa om det än att uppleva saken. En liten klen och social tjej som får bassning av en manlig stor person som inte affirmerar kroppspråkets signaler kan nog ge upphov till rädsla. Motparten vet ju inte var det slutar.

Att stänga in sig på kontoret och ringa chefen tyder på att det uppfattades rätt hotfullt.

@kiddie, Det är därför man skall förhöra sig om absolut kunskapsnivå ..


Väl skrivet plåtmonster. :-)049
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 17:44:16

Problemet är att det enda vi vet just nu är att vi inte vet med säkerhet ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav nescio » 2014-11-18 18:58:11

snuggelhund skrev:Det låter väldigt överdrivet att låsa in sig själv enbart pga någon skriker " Släng inte tangentbordet"....
Om TS är två meter lång och ser ut som en galen seriemördare så är det ju inte så konstigt.
nescio
 
Inlägg: 3836
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Miche » 2014-11-18 19:32:07

plåtmonster skrev:Rent tekniskt så fungerar väl tangentbord för MAC på PC numera då den lär dyka upp som HID enhet via USB anslutning?

Det var ju lite värre när MAC använde ADB och PC AT-DIN-5-pol ....
Var står det att det var ett nytt Mac-tangentbord?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Kanin » 2014-11-18 19:42:23

Miche skrev:
plåtmonster skrev:Rent tekniskt så fungerar väl tangentbord för MAC på PC numera då den lär dyka upp som HID enhet via USB anslutning?

Det var ju lite värre när MAC använde ADB och PC AT-DIN-5-pol ....
Var står det att det var ett nytt Mac-tangentbord?

Det tycks rimligt att anta att det inte var mer än 15 år gammalt, men, som sagt, vi vet inte.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-19 6:49:22

Kanin skrev:
DIProgan skrev:En klassisk vem ska ha rätt o va den dem är situation. NT'n eller aspien.

Fast en "aspie" hade sannolikt upplevt det minst lika besvärande att utsättas för skrikande (åtminstone hade jag det... tror jag...) och många är noga med att följa regelverk.

Det är inte omöjligt att tangentbordet faktiskt hade slutat fungera (ett Apple-tangentbord bör fungera utan större problem i Windows) och det finns ofta strikta regler för hur det ska hanteras.

Men det borde finnas större acceptans för avvikande beteende på daglig verksamhet än på en ordinär arbetsplats (åtminstone i förhållandet mellan brukare och personal).

Accepterat beteende är att prata sluddrigt, dregla och bete sig allmänt muppigt.

Icke-accepterat beteende är att uppvisa självförtroende, intelligens, pondus och autonomi.

Sånt rubbar Personalens cirklar och gör dom obekväma.
För sin egen bekvämlighets skull vill de att Brukarna skall vara handikappade och bete sig som handikappade.
Självförtroende problematiseras och lydighet premieras.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav plåtmonster » 2014-11-19 7:23:34

Tror vi har material till en rolig bok här. Tja, kanske t.om manus och bok.. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-19 8:29:58

-Kan vara.

En novell eller kortroman i formerna pikaresk eller satir.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Heidi79 » 2014-11-19 9:40:17

KrigarSjäl skrev:Accepterat beteende är att prata sluddrigt, dregla och bete sig allmänt muppigt.

Icke-accepterat beteende är att uppvisa självförtroende, intelligens, pondus och autonomi.

Sånt rubbar Personalens cirklar och gör dom obekväma.
För sin egen bekvämlighets skull vill de att Brukarna skall vara handikappade och bete sig som handikappade.
Självförtroende problematiseras och lydighet premieras.


sluddra: ja
dregla: ja
mupp: ja

självförtroende: nej
intelligens: inte vet?
pondus: hahaha
autonomi: nej

*accepterad* :mrgreen:
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Tiblan » 2014-11-20 8:22:57

KrigarSjäl skrev:
Kanin skrev:
DIProgan skrev:En klassisk vem ska ha rätt o va den dem är situation. NT'n eller aspien.

Fast en "aspie" hade sannolikt upplevt det minst lika besvärande att utsättas för skrikande (åtminstone hade jag det... tror jag...) och många är noga med att följa regelverk.

Det är inte omöjligt att tangentbordet faktiskt hade slutat fungera (ett Apple-tangentbord bör fungera utan större problem i Windows) och det finns ofta strikta regler för hur det ska hanteras.

Men det borde finnas större acceptans för avvikande beteende på daglig verksamhet än på en ordinär arbetsplats (åtminstone i förhållandet mellan brukare och personal).

Accepterat beteende är att prata sluddrigt, dregla och bete sig allmänt muppigt.

Icke-accepterat beteende är att uppvisa självförtroende, intelligens, pondus och autonomi.

Sånt rubbar Personalens cirklar och gör dom obekväma.
För sin egen bekvämlighets skull vill de att Brukarna skall vara handikappade och bete sig som handikappade.
Självförtroende problematiseras och lydighet premieras.


Inte undra på att allmänheten har förutfattade meningar om oss när personalen faktiskt reagerar på detta sätt många gånger.

Klockren beskrivning Krigarsjäl.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-20 8:32:17

-Tyckte du inte att jag överdrev liiite nyss?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-20 8:35:44

Heidi79 skrev:
KrigarSjäl skrev:Accepterat beteende är att prata sluddrigt, dregla och bete sig allmänt muppigt.

Icke-accepterat beteende är att uppvisa självförtroende, intelligens, pondus och autonomi.

Sånt rubbar Personalens cirklar och gör dom obekväma.
För sin egen bekvämlighets skull vill de att Brukarna skall vara handikappade och bete sig som handikappade.
Självförtroende problematiseras och lydighet premieras.


sluddra: ja
dregla: ja
mupp: ja

självförtroende: nej
intelligens: inte vet?
pondus: hahaha
autonomi: nej

*accepterad* :mrgreen:

-Det jag talar om är bemötandekulturen/förhållningssättet hos personalen.

Detta skall icke läsas som checklista för enskild individ att bocka av.

Men jag har en stark känsla av att du inte förstår vad jag skriver.

Ett tips är att hoppa över mina inlägg eller sätta mig på ignore för jag orkar inte vara pedagogisk och förklara vad jag menar efter varenda inlägg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Tiblan » 2014-11-20 8:45:46

KrigarSjäl skrev:-Tyckte du inte att jag överdrev liiite nyss?


Tyvärr inte, verkligheten ser nog ut så för många och därför ger dom upp och vill inte vara på dessa "vuxendagis". Om personalen var riktigt utbildade och lyssnade bättre så skulle nog många fler vara ute och må mycket bättre.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Miche » 2014-11-20 11:18:45

Tiblan skrev:
KrigarSjäl skrev:-Tyckte du inte att jag överdrev liiite nyss?


Tyvärr inte, verkligheten ser nog ut så för många och därför ger dom upp och vill inte vara på dessa "vuxendagis". Om personalen var riktigt utbildade och lyssnade bättre så skulle nog många fler vara ute och må mycket bättre.
Jag vet att det inte är så illa på alla ställen (även om Krigis beskrivningkan stämma för många DV).

Min syster arbetar som personal på en DV och jag känner att de bemöter brukarna med respekt, dels har jag gjort en kortare visit på hennes jobb, dels genom sättet hon pratar om dem som känns bra. Helt klart att syrran trivs med jobbet, jag tror knappast att de som behandlar brukare som mindre vetande är personer som trivs (eller så är de kanske sadister eller psykopater...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-20 11:38:17

-Nej, man behöver inte vara sadist eller psykopat för att behandla brukare nedlåtande.

Det räcker alldeles utmärkt att vara en vanlig svensson med måttligt intresse för brukarna.
Det räcker alldeles utmärkt med vanlig dagcenterjargong.
Handikapperiet sitter i väggarna på såna ställen.

I och med att du nämner en syster är du automatiskt partisk dessutom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Miche » 2014-11-20 11:45:54

KrigarSjäl skrev:Det räcker alldeles utmärkt att vara en vanlig svensson med måttligt intresse för brukarna.
Vilken vanlig svensson trivs med jobbet? Har du inte hört dem på bussen, tåget eller i kassakön hur de ondgör sig över jobbet? De faller alltså inom ramen för det jag skrev innan parentesen...

Självklart är jag partisk men jag tror inte att alla DV är skit även om många, troligen majoriteten är det. Syrran har f.ö. troligen AS (vilket hon inte vill acceptera...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-20 11:51:32

-Traditionell DV är säkert utmärkt - förutsatt att man har begåvningshandikapp.

Det som är åt helvete är när aspergare utan begåvningshandikapp placeras bland utvecklingsstörda.
Det är ett öppet hån mot oss varje gång det inträffar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav Miche » 2014-11-20 11:54:55

KrigarSjäl skrev:Det som är åt helvete är när aspergare utan begåvningshandikapp placeras bland utvecklingsstörda.
Håller med, bara för att man har en ojämn begåvningsprofil så ska man inte behandlas efter den begåvningen som är sämst, det har man sett otaliga exempel på.

F.ö. behöver man inte heller behandla personer med begåvningshandikapp utan respekt, de är människor de med, oavsett om de dreglar eller har andra sociala problem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav antonius » 2014-11-20 11:55:27

Om man har gått en fin utbildning och blivit akademiker så ser nog många det som ett nerköp att behöva jobba med "knäppisar" och är nog inte deras förstahandsval, visst finns det eldsjälar men de är nog tyvärr i minoritet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-20 11:57:01

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:Det som är åt helvete är när aspergare utan begåvningshandikapp placeras bland utvecklingsstörda.
Håller med, bara för att man har en ojämn begåvningsprofil så ska man inte behandlas efter den begåvningen som är sämst, det har man sett otaliga exempel på.

F.ö. behöver man inte heller behandla personer med begåvningshandikapp utan respekt, de är människor de med, oavsett om de dreglar eller har andra sociala problem.

Jaha, och så avslutar man med moralpredikan för säkerhets skull.

Jag har öht inte "behandlat" utvecklingsstörda i den här tråden.
Varför ska just aspergare alltid visa särskild förståelse för utvecklingsstörda?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Utsparkad ur Daglig Verksamhet

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-20 11:58:49

antonius skrev:Om man har gått en fin utbildning och blivit akademiker så ser nog många det som ett nerköp att behöva jobba med "knäppisar" och är nog inte deras förstahandsval, visst finns det eldsjälar men de är nog tyvärr i minoritet... :-)063

-Jepp.
Det är vanliga lågutbildade svenssons och fikakärringar som jobbar på såna ställen.
Ofta bittra kärringar mellan fyrtio och sextiofem.

De väljer att jobba på DV för att de har diskbråck och inte vill lyfta tungt på ålderdomshem, typ.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in