Frustration över hur skolan fungerar.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav tunga moln » 2014-11-18 19:35:29

Hej.

Skolan fungerar inte för mig längre. Trots att det finns mycket jag vill lära mig så är det saker som kommer i vägen. Jag vet att jag har hög begåvning, även om den är en aning ojämn, och jag har absolut förmågan att lära mig mycket. Men sättet som vi jobbar på och hur skolan fungerar gör att allting blir så mycket svårare för mig än vad det egentligen behöver vara.

Det är för rörigt, för mycket information runt omkring uppgifterna och lektionerna som inte är relevant, som bara stör. Det blir ofta hög ljudnivå och alltid saker som händer i klassrummet. Det är helt otroligt att man faktiskt kan kalla det en lektion när eleverna får så mycket tid till att bara snacka skit. Eleverna ställer också onödiga frågor som avbryter föreläsningen och gör att det blir en massa sidospår så att jag helt tappar koncentrationen och inte förstår vad lektionen handlar om. Att läsa och skriva och jobba i skolböcker brukar fungera bra, men det gör vi ju inte.

Istället blir det grupparbeten med otroligt otydliga instruktioner, göra matlagningsprogram och liknande projekt. Det är frustrerande att inte kunna utnyttja min förmåga och lära mig. Jag kan förstå ganska avancerade koncept och idéer, och många saker som andra inte alls förstår är helt självklara för mig. Jag är inte nödvändigtvis smartare än de andra, utan fungerar bara annorlunda, lär mig annorlunda. Men tyvärr måste jag göra precis som alla andra ändå, och jag framstår som en lat idiot som inte förstår saker. Jag kan inte göra det jag är bra på. All energi och allt fokus går istället till helt andra saker.

Jag går andra året på gymnasiet nu, har försökt med flera saker men vet inte hur jag ska lösa problemet.

Moderator Alien: Flyttade tråden från Att leva som Aspergare och delade in texten i stycken.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav Svaboda » 2014-11-18 19:40:34

Känner igen mig, sitter av lektionerna och pluggar hemma... Funkar ju till en viss del. Men om skolan hade strukturerat saker och ting bättre och inget blajj och snack i klassrummet så skulle jag ha minst C i alla ämnen.

Vilken linje går du?
Svaboda
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2014-10-10

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav tunga moln » 2014-11-18 19:48:45

Svaboda skrev:Känner igen mig, sitter av lektionerna och pluggar hemma... Funkar ju till en viss del. Men om skolan hade strukturerat saker och ting bättre och inget blajj och snack i klassrummet så skulle jag ha minst C i alla ämnen.

Vilken linje går du?


Ja, är det tydliga uppgifter så går det ju bra att jobba hemma. Fast lektionerna tar ändå massa energi och tid, så det blir rätt jobbigt att plugga på kvällarna, när man kommer hem helt utmattad.

Går estet :-)Happy
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav tunga moln » 2014-11-18 19:51:15

Eller det är inte lektionerna som är jobbigast, det är mest miljön under håltimmar och lunch.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav Miche » 2014-11-18 20:04:54

tunga moln skrev:Eller det är inte lektionerna som är jobbigast, det är mest miljön under håltimmar och lunch.
Prata med rektorn, eventuellt sjuksyster eller kurator. Det borde finnas någon plats du kan vara på för att få en kontrollerad miljö.

Hur är det med biblioteket? Det brukar oftast vara en fredad zon.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav tunga moln » 2014-11-18 20:17:27

Har tillgång till ett vilorum två gånger i veckan.

Biblioteket är inte tyst.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav Miche » 2014-11-18 21:01:18

tunga moln skrev:Har tillgång till ett vilorum två gånger i veckan.

Biblioteket är inte tyst.
Tråkigt.

Kan det vara ett alternativ att gå ut och promenera?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav rasta » 2014-11-18 21:05:56

Enda alternativet är att inte gå i skolan :) Hade samma sak, det var ett helvete hela vägen genom skolan. Mer dagis än skola!
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav tunga moln » 2014-11-18 21:37:35

rasta skrev:Enda alternativet är att inte gå i skolan :) Hade samma sak, det var ett helvete hela vägen genom skolan. Mer dagis än skola!

Lite disciplin och ordning skulle inte skada. Det är alldeles för rörigt.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav Gustovich » 2014-11-18 21:54:50

Lite OT men, tänkte genast på detta som jag fick höra idag:

En vän till mig utbildar sig på högskola till.. ja, en person som hjälper missbrukare, vad det nu heter :P

På hennes utbildning måste man använda sig av ett speciellt typsnitt när man skriver uppsatser. Nämnligen Palantino Linotype: http://www.prepressure.com/images/fonts ... italic.png . Använder man inte denna font så blir man inte godkänd. Nackdelen med detta är ju då att man inte kan använda sig av det smidiga google drive, då detta ovanliga typsnitt inte finns där, utan man måste ha en "riktig" ordbehandlare som man måste ordna själv.

Sånt där retar gallfeber på mig. Man måste ju tydligen skriva uppsatserna i typ kalligrafiskt korrekt renässans-stil för att kunna hjälpa missbrukare.

Skolan är frustrerande på många vis och jag är så jävla glad att jag inte är kvar!

OnT: Jag gjorde som säkert många andra här har gjort, gled igenom skiten med godkänt i allt. Värdelöst
Gustovich
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2011-06-17
Ort: Karlshamn

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav plåtmonster » 2014-11-18 22:21:23

Kan tipsa om naturvetenskapplig utbildning utan andra program i samma byggnad. ;) Det blir oftast mycket mer ordning och reda. Ett annat alternativ är att kika efter skolor med höga antagningspoäng för estet eller att läsa på komvux. Friskola med lite omsorg över vilka de släpper in är ett annat. Det är alternativ med det finns inga garantier.

Du kan också ifrågasätta sidospåren på lektionen med risk för att någon blir irriterad. Fråga hur grupparbetet kommer att betygsättas. Man kan också använda öronproppar både för att slippa ljud och för att visa sitt ointresse.

Av ren nyfikenhet. Hur fungerar detta med matlagningsprogram? Skriver man ett datorprogram eller är det en text med recept?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Frustration över hur skolan fungerar.

Inläggav tunga moln » 2014-11-19 8:55:20

plåtmonster skrev:Kan tipsa om naturvetenskapplig utbildning utan andra program i samma byggnad. ;) Det blir oftast mycket mer ordning och reda. Ett annat alternativ är att kika efter skolor med höga antagningspoäng för estet eller att läsa på komvux. Friskola med lite omsorg över vilka de släpper in är ett annat. Det är alternativ med det finns inga garantier.

Du kan också ifrågasätta sidospåren på lektionen med risk för att någon blir irriterad. Fråga hur grupparbetet kommer att betygsättas. Man kan också använda öronproppar både för att slippa ljud och för att visa sitt ointresse.
Haha ok, då var väl estet med minst fem andra skolor i samma byggnad ett märkligt val av mig. Tack för tipset iaf.

Att ifrågasätta saker borde inte vara allt för irriterande. Frågan är om man kan arbeta med ämnet på ett annat sätt än vi gör nu. Att få jobba i mer skolböckerna istället tex.

plåtmonster skrev:Av ren nyfikenhet. Hur fungerar detta med matlagningsprogram? Skriver man ett datorprogram eller är det en text med recept?
Bra fråga... gjorde aldrig den uppgiften. Men det skulle vara som ett TV program.
tunga moln
 
Inlägg: 166
Anslöt: 2014-09-02
Ort: Uppe bland molnen.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in