Det finns en tråd för religion.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-13 19:30:45

Alien skrev:
Moggy skrev:
Alien skrev:Moderator:
Men om den som ber om råd själv är troende kan ett sådant svar ju inte ses som off-topic för just denne, och då tas "predikandet" inte bort.



Jag är inte så road av att religiösa svarar varann med bibelcitat i en annars intressant tråd. Sånt kladdar ned tråden för alla.

Nu är inte jag totalt emot bibelcitat. Ibland kan det vara relevant. Men då ska det vara uppenbart relevant, lättolkat och inte för långa citat. Max ett stycke. En del saker Jesus sa är bra och fyndigt och kan passa väldigt bra som kommentar på nåt nutuda.

Nu postas det för många och för många bibelcitat lite här och där.


Men om den som startat tråden själv är religiös och inte har något emot svar med relligion/bibelcitat, så tycker jag inte det är spam. Ska inte TS själv få avgöra vad som är spam där? De som är allergiska mot allt religiöst prat får ju undvika trådar startade av religiösa.

Jaha, man bör alltså inleda varenda tråd med att man helst inte vill se bibelcitat just där?

-Är inte det att ta lite väl stor hänsyn till enskild stolle?

Förhandsgranskning är det enda rätta när man inte har nåt eget att säga utan enbart använder forumet som reklamplats för missionerande.

Jag är inte emot "religiöst prat" eller att trådar startas av religiösa, det jag vänder mig emot är spammande av bibelcitat och att förvandla varenda tråd till teologisk syjunta.

Fast missionerande trådar är naturligtvis också åt helvete.
Missionerande är nämligen samma sak som att pracka på folk inte bara religion utan även moral och det är det värsta jag vet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-11-13 19:37:11, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-13 19:35:29

Wine skrev:
Alien skrev:
Miche skrev:Parvlon skriver mer än 10% inlägg som är bra och spammar sällan i IT-avdelningen (om ens någonsin).


Men då är det väl bara att klicka på Visa detta inlägg när han skriver i IT-avd.

Jag fattar inte varför ni som stör er så på vissa medlemmars inlägg inte helt enkelt lägger dem på Ignore? (Ja, jag vet att det inte går med moderatorers inlägg, så ni inte behöver tjata om det.) Det är väl bättre än att dessa medlemmar ska få postförbud. Om alla som irriterar andra skulle få postförbud, blir det många som försvinner.


Jag fattar inte heller varför det är ett sådant problem för vissa vad andra skriver, att sätta någon på ignore verkar ju vara ett så enkelt och smidigt sätt att undvika att störa sig och reta upp sig på vad någon skrivit eller för att helt enkelt slippa läsa vad de skriver som man känner att man stör sig på eller i de fall där personkemin inte stämmer. Det är ju så många här som har olika värderingar, uppfattningar och åsikter om olika företeelser att det naturligtvis inte går att kräva att någon skulle få postförbud enbart på grund av att man irriterar sig eller stör sig på personen eller vad denne skriver i olika inlägg.

-Det handlar om att man inte vill se en kvalitetssänkning av forumet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alien » 2014-11-13 23:27:12

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Men om den som startat tråden själv är religiös och inte har något emot svar med relligion/bibelcitat, så tycker jag inte det är spam. Ska inte TS själv få avgöra vad som är spam där? De som är allergiska mot allt religiöst prat får ju undvika trådar startade av religiösa.

Jaha, man bör alltså inleda varenda tråd med att man helst inte vill se bibelcitat just där?

-Är inte det att ta lite väl stor hänsyn till enskild stolle?

Förhandsgranskning är det enda rätta när man inte har nåt eget att säga utan enbart använder forumet som reklamplats för missionerande.

Jag är inte emot "religiöst prat" eller att trådar startas av religiösa, det jag vänder mig emot är spammande av bibelcitat och att förvandla varenda tråd till teologisk syjunta.

Fast missionerande trådar är naturligtvis också åt helvete.
Missionerande är nämligen samma sak som att pracka på folk inte bara religion utan även moral och det är det värsta jag vet.


Att du inte gillar bibelcitat och kristendom lär knappast ha undgått någon. Jag skrev om de fall där TS själv är kristen och därför inte har något emot inlägg som hänvisar till kristendomen och illustreras med citat. Skriver någon off-topic i en tråd du startat så anmäler du förstås det som off-topic.

Det här med att "pracka på" folk sina åsikter genom att framföra dem, det har i så fall även du gjort. Alla har rätt att lägga fram sina synpunkter vare sig det gäller religion, moral, politik etc. Påstår du att du inte har några moraliska åsikter el att du alltid håller tyst om dem?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-13 23:43:21

-Jag spammar inte ner varenda tråd med bibelcitat.

Och det är hela svaret på hela frågan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alien » 2014-11-13 23:55:12

Mao, du svarar inte på vad du menar med detta:
KrigarSjäl skrev:Missionerande är nämligen samma sak som att pracka på folk inte bara religion utan även moral och det är det värsta jag vet.

Då drar jag slutsatsen att du får pracka på andra dina åsikter men inte tvärtom.

Att sätta folk på ignore är också något du kan göra.

Precis som Parvlon kan lägga sina bibelcitat inom spoiler.

Det mesta går att lösa om man är villig att kompromissa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-14 1:22:27

Alien skrev:Finns det något i Jesu lära som handlar om att man ska reta upp folk?
Det kan man säga eftersom att Jesus sade b.la följande i bergspredikan;


Matt 5 Saligprisningarna

1 När Jesus såg folkskarorna, gick han upp på berget. Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom. 2 Då började han tala och undervisa dem:

"Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.
Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade.
Saliga är de ödmjuka, de skall ärva jorden.
Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade.
Saliga är de barmhärtiga, de skall få barmhärtighet.
Saliga är de renhjärtade, de skall se Gud.
Saliga är de som skapar frid, de skall kallas Guds barn.
Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.
Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull. 12 Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er.

[...]
http://www.folkbibeln.net/chapter/searc ... t=4&bok=NT
Senast redigerad av Parvlon 2014-11-14 1:25:40, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-14 1:24:37

Alien skrev:Mao, du svarar inte på vad du menar med detta:
KrigarSjäl skrev:Missionerande är nämligen samma sak som att pracka på folk inte bara religion utan även moral och det är det värsta jag vet.

Då drar jag slutsatsen att du får pracka på andra dina åsikter men inte tvärtom.

Att sätta folk på ignore är också något du kan göra.

Precis som Parvlon kan lägga sina bibelcitat inom spoiler.

Det mesta går att lösa om man är villig att kompromissa.

-Det finns regler mot spamming.

Varför skall vissa få särskild spamlicens?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Sadistic » 2014-11-14 1:35:59

Parvlon skrev:
Alien skrev:Finns det något i Jesu lära som handlar om att man ska reta upp folk?
Det kan man säga eftersom att Jesus sade b.la följande i bergspredikan;


Matt 5 Saligprisningarna

1 När Jesus såg folkskarorna, gick han upp på berget. Han satte sig ner, och hans lärjungar kom fram till honom. 2 Då började han tala och undervisa dem:

"Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.
Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade.
Saliga är de ödmjuka, de skall ärva jorden.
Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade.
Saliga är de barmhärtiga, de skall få barmhärtighet.
Saliga är de renhjärtade, de skall se Gud.
Saliga är de som skapar frid, de skall kallas Guds barn.
Saliga är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.
Saliga är ni, när människor hånar och förföljer er, ljuger och säger allt ont om er för min skull. 12 Gläd er och jubla, ty er lön är stor i himlen. På samma sätt förföljde man profeterna före er.

[...]
http://www.folkbibeln.net/chapter/searc ... t=4&bok=NT


kan du berätta vad i det hela som är relevant? för mig är det bara en vägg med text.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-14 1:38:06

Sadistic skrev:för mig är det bara en vägg med text.
Du kan ju börja med att läsa den.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Sadistic » 2014-11-14 1:39:05

Parvlon skrev:
Sadistic skrev:för mig är det bara en vägg med text.
Du kan ju börja med att läsa den.


lite lågt att anta att jag inte gjorde det :P
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Det finns en tråd för religion.

Inläggav plåtmonster » 2014-11-14 1:40:10

KrigarSjäl skrev:-Det handlar om att man inte vill se en kvalitetssänkning av forumet.

Det ligger något i det där.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Miche » 2014-11-14 10:04:02

Alien skrev:
Miche skrev:
Nefarious skrev:Men varför ska Parvlon censurera sig? Sätt honom på ignore om det inte passar, era gnällpottor.
Parvlon skriver mer än 10% inlägg som är bra och spammar sällan i IT-avdelningen (om ens någonsin).


Men då är det väl bara att klicka på Visa detta inlägg när han skriver i IT-avd.

Jag fattar inte varför ni som stör er så på vissa medlemmars inlägg inte helt enkelt lägger dem på Ignore? (Ja, jag vet att det inte går med moderatorers inlägg, så ni inte behöver tjata om det.) Det är väl bättre än att dessa medlemmar ska få postförbud. Om alla som irriterar andra skulle få postförbud, blir det många som försvinner.
Än en gång har Parvlon producerat ett inlägg (den här gången utanför IT men jag får inte länka) som jag har nytta stor av.

Jag vill se hans inlägg även om det blir irriterande ibland i och med att hans tips har hjälpt mig ett antal gånger men för det vill jag inte läsa en massa bibelcitat. Ska det vara så svårt för Parvlons (och andra bibelcitatsspammare) del att lägga dessa i en Spoiler respektive för moderatorerna kräva detta av bibelspammarna?

Än bättre att förbjuda dessa citat i andra trådar än där det faktiskt hör hemma (jag klagar inte över citat i trådar som jag inte läser i och jag har numera slutat läsa i alla religionstrådar, det skulle vara trevligt med en funktion som gör att man kan välja bort trådar från visning som jag påpekat förut i någon tråd i den här avdelningen).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in