Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-12 11:02:12

När jag skrev i förra tråden att jag inte vaknade av smartphonens alarn, berodde det på att alarmen i smartphonen ringde i 2 sekunder eller så. Ingen hade en lösning på det, men jag fick tips om Electric Sleep och installerade appen omgående. Electric Sleep har troget väckt mig på morgonen, när nu smartphonens egna klockapp vägrar fungera.

Men nu funkar inte Electric Sleep heller. När jag väljer alarm så ljuder alarmet högt. När alarmet sen ska ringa så finns det inget ljud. Har jag vibration på så vibrerar hela smartphonen, är vibrationen avstängd så är det totalt tyst.

Det spelar ingen roll om jag har alla volymer på max eller inte, smartphonen larmar ändå inte.

Jag har en Samsung Galaxy Note 3.

Jag måste snarast möjligt ha igång larmet i min smartphone.

Alla tips om att jag ska skaffa en väckarklocka undanbedes. Den här tråden handlar enbart om hur jag ska få larmet i min smartphone att fungera, inget annat.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Miche » 2014-11-12 11:45:56

När du trycker på volymknappen så visas det ett kugghjul, klicka på det, det är kanske någon volym i den listan som är avstängd...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-12 12:48:26

Miche skrev:När du trycker på volymknappen så visas det ett kugghjul, klicka på det, det är kanske någon volym i den listan som är avstängd...



Lilla Gumman skrev:Det spelar ingen roll om jag har alla volymer på max eller inte, smartphonen larmar ändå inte.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Miche » 2014-11-12 12:52:28

Prova att starta om telefonen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav kullan » 2014-11-12 13:50:11

Eftersom vi har likadana mobiler kan jag säga att jag får starta om mobilen ofta. Det är väl enda strul jag har.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-12 15:15:58

Omstart hjälper inte. Jag startade om i morse, och jag har startat om nu.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-12 15:18:49

Det är Tele2 som har skickat min Samsung. Den är inbakad i abbonemanget. Garanti finns fortfarande, men att skicka smartphonen till Tele2 är absolut sista utvägen. Jag behöver min smartphone på alla sätt. Och alla anteckningsböcker jag skapat, hoppas jag kan föra över dom till S Note i datorn på nåt sätt. (Ja, S Note finns att ladda ner till datorn, men hela vitsen med S Note är ju att använda pennan så i datorn blir det inte använt särskilt mycket). Och alla bilder, och appar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-12 15:36:45

Nu verkar alarmet fungera i smartphonens egen app. Ska sätta mig och gå igenom alla alarm, hur länge dom larmar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav antonius » 2014-11-12 15:47:52

Vet en som har en Samsung smartfån och för honom är det bara vissa tider (minuter) som den ger fanken i att ringa, han kom försent helatiden, då sa jag att ställ den på 05.44 istf 05.45 och då fungerade den, strange... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav barracuber » 2014-11-12 16:41:15

Brukar ni använda hörlurar mycket i era smartfåner?

Har en känsla av att det kan ställa till det. När hörlurar sätts i ska ju högtalaren "mutas" (uttalas på engelska) eller hur? Och när högluren kopplas bort ska högtalaren "unmutas". Har för mig att det sista är det som kan ha strulat ibland på mina androider genom åren, så att högtalaren varit tyst när den inte skulle vara det.

För att veta om felet ligger i mobilen eller appen behöver ni testa mer än en app. Känner inte till Electric Sleep. Men alla vet ju att det finns mycket skitappar på Play.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav kullan » 2014-11-12 16:44:53

Jag skulle testa andra larmappar. Ja det finns mycket skit i appform.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Moggy » 2014-11-12 17:03:14

barracuber skrev:Brukar ni använda hörlurar mycket i era smartfåner?

Har en känsla av att det kan ställa till det. När hörlurar sätts i ska ju högtalaren "mutas" (uttalas på engelska) eller hur? Och när högluren kopplas bort ska högtalaren "unmutas". Har för mig att det sista är det som kan ha strulat ibland på mina androider genom åren, så att högtalaren varit tyst när den inte skulle vara det.



Ja, jag använder ofta hörlurar i min mobil och upplever strul med volymkontrollerna. Använder den som väckerklocka med och det händer att det inte hörs nåt ljud. Tagit för vana att varje kväll innan jag somnar tasta signalen. Innan jag gjorde det så blev det så att det inte hördas nåt alarm för att volymen råkat blivit noll. Stör mig på att det är flera olika volymer som kan strula. Ibland har appar en egen ljudvolym oberoende av androids riktiga. Om den riktiga står på 50% så kommer den interna att påverka volymen från 0% till 50%. Det blir rörigt och opålitligt. Lite typiskt Android faktiskt, lite halvfärdigt och vingligt.

Yetterligare en sak som händer är att volymknappen på mobilen ibland ändras så att den ställer nivån på ringsignal och andra interna ljud iställer för mastervolymen. Lite osäker när det blir så men tror det är efter att man haft den i ljudlöst.

Hoppas på att sånt här blir bättre i Android 5, Google ska ha förbättrat ljudhanteringen betydligt.


Väckarklocka Xtereme använder jag. Varit under utveckling länge av seriös utvecklare. Lyssnar på användarna, fixar buggar, lägger till nya relevanta funktioner utan att bloata. Den har en funktion att man måste lösa några tal för att snooza och slå av larmet. Bra sätt att tvingas vakna till.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav barracuber » 2014-11-12 17:07:17

Moggy skrev:... Stör mig på att det är flera olika volymer som kan strula. Ibland har appar en egen ljudvolym oberoende av androids riktiga. Om den riktiga står på 50% så kommer den interna att påverka volymen från 0% till 50%. Det blir rörigt och opålitligt. Lite typiskt Android faktiskt, lite halvfärdigt och vingligt.

Samma sak finns även på webben. Exempelvis youtubesajtens spelare (åtminstone min, tror det är html5) har ju sin egen volymkontroll. Har hänt mig att den helt plötsligt bara varit "mutad" utan synbar anledning...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-13 14:03:17

Det är känt att Samsungs smartphoner har problem med den egna klockappen. Den ringer bara några få sekunder, eller vibrerar bara, eller ringer inte alls. Det är åtminstone vad jag får upp när jag googlar. Man får istället installera en annan app.

Electric Sleep fick jag tips om när jag startade en tråd förra gången det inte fungerade. Electric Sleep har fungerat sen dess. Nu verkar Electric Sleep fungera igen. Även om det är en skitapp, var det nån här som tipsade om den och den fungerade ett bra tag innan den plötsligen slutade väcka mig en morgon. Men nu funkar den igen. Visst, jag är beredd att testa en annan app, men jag tror ändå att felet är telefonrelaterat. Väckarklocka Xtreme låter intressant, ska verkligen testa den.

Man kan jailbreaka en smartphone, eller cracka, är det detsamma som att formatera om den om lägga in ett helt annat operativsystem? Det är inget jag ska testa dock, för jag behöver verkligen Samsungs appar som är kompatibla med pennan och dess knapp. Men det går kanske att kika i smartphonens "kod" utan att ändra nåt? Bara för att se var felet ligger?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Ingen alarmsignal alls i smartphonen

Inläggav Lilla Gumman » 2014-11-14 19:57:40

Jodå, det är smartphonens egen app som inte fungerar. Men Väckarklocka Xtreme fungerar (just nu i alla fall).
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in