Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav barracuber » 2014-11-10 18:53:10

Håller med kapuni om att mac verkar hålla bra. Åtminstone min macbook köpt sommaren 2010 som fortfarande känns som ny. Visserligen har jag upgraderat ramminnet från original 2 GB till 8, men annars inte gjort några hårdvaruförändringar.

Enda problemet jag har med den är ett mekaniskt slitage på mousepaddens vänsterklickyta, ett symptom som går att komma runt genom att lägga handflatan bredvid mousepadden och trycka en stund. Snacka om oortodox lösning :D

Jämför jag macbooken 2010 med fruns Toshiba laptop 2009 som känns som den ska dö vilken dag som helst, både hårdvarans plastighet och att Win7 aldrig har funkat bra på den.

IMO, de PC jag sett passera genom åren har varit många och de har generellt inte hållit särskilt bra. Jo kanske hårdvarumässigt om man inte har bytt ut och ändrat för mycket i komponenterna. Men om man tittar på hur Windows eller Linux fungerat ihop med hårdvaran så märks det att PC är en öppen plattform, lite vilda västern, där lite vad som helst kan hända, man får vara beredd på det mesta, även om lösningar oftast finns att hitta genom att ställa rätt frågor på nätet. Hårdvarukompontenterna till en PC kan designas, tilverkas och monteras av 100 000-tals globala tillverkare av både hård- och mjukvara, lite som en modern personbil (en volvo lär väl bestå att minst 40000 komponenter från mängder av leverantörer).

Jämför Apple / MAC - en enda hårdvarutillverkare - en enda OS-tillverkare - Apple, som designar och tillverkar rubbet. Säger sig självt att det ger en helt annan harmoni mellan hårdvaran (och dess olika delar) och mjukvaran. Apple har dessutom rigorösa kvalitetskrav för att en programvara ska få säljas till OSX.

OS X är ett modernt OS som byter generation som japanska bilmodeller. Jag kör fortfarande OS X Mavericks som kom förra året och var ett lyft vad gäller utseende, funktion och snabbhet. Nyligen släpptes OS X Yosemite, efterföljaren till Mavericks, som jag inte hunnit installera än. Både Mavericks och Yosemite har släppts gratis (för macägare) för att peka finger åt Windoze, som aldrig är gratis - jag minns jag fick betala 300 spänn till Toshiba för en Windows 7 DVD när Vista skulle uppgraderas.

En nackdel med Mac och OSX är att open source-program (dvs lågkostnads- eller kostnadsfri programvara) inte är lika vanligt som till Windows. Samt spel naturligtvis även om jag sällan spelar. Hela kostnadsmodellen som Apple envisas att köra med är deras allra svagaste kort, trots produkternas höga kvalitet.

jag kan också svära ve och förbannelse över att Apple vägrar införa "klippa ut" (CTRL-X på windows) i Finder som är motsvarigheten till Windows Utforskaren. Dvs Apple har bestämt INTE att en fil ska få klippas ut och sedan klistras in någon annanstans för då kanske man glömmer vad man gjorde (?!?!) Istället ska man tvingas att behöva först COPY gamla stället, sedan PASTE nya stället och slutligen DELETE på det gamla stället. Extrem nedvärdering och moralisering över vuxna användare från Apples sida. Finnas andra sådana exempel där de också gör bort sig. Microsoft är coolare.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav slackern » 2014-11-10 19:03:57

Annars kan man ju själv bygga en Hackintosh om man vill bygga en datorn själv som kör med Mac OS X som operativsystem.

http://en.wikipedia.org/wiki/OSx86
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav Kanin » 2014-11-10 19:12:37

kapuni skrev:Ja, Mac är dyrare men de håller desto längre, jag har haft min i fem år och den är sig lik som från början. Jag har haft PC förut och de håller sig inte unga speciellt länge, och då har de varit i samma prisklass och kapacitet som Mac.

Batteritiden är avsevärt bättre hos en Mac.

Det är generaliseringar som inte håller. En PC:s hållbarhet (och t.ex. batteritid) beror helt på kvalitén på de komponenter som valts bland ett stort och varierat urval. Jag har ägnat mig åt gradvisa kostnadseffektiva uppgraderingar sedan 2003 med drygt 5 års mellanrum och endast vid ett tillfälle har en komponent (som var ca 5 år gammal) slutat fungera väl. Apples datorer imnehåller dessutom numera till stor del samma hårdvara som kan väljas till PC.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Sv: Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav Kanin » 2014-11-10 19:25:24

barracuber skrev:Jämför Apple / MAC - en enda hårdvarutillverkare - en enda OS-tillverkare - Apple, som designar och tillverkar rubbet.

Bortsett från att processorn kommer från Intel, grafikkortet från AMD etc.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav marxisten » 2014-11-10 19:40:42

barracuber skrev:Jämför Apple / MAC - en enda hårdvarutillverkare - Apple, som designar och tillverkar rubbet.


Om Apple nu är hårdvarutillverkare, kan du då förklara varför fabrikatet på processorn är Intel och grafikkortet är AMD ex?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav slackern » 2014-11-10 19:46:57

marxisten skrev:
barracuber skrev:Jämför Apple / MAC - en enda hårdvarutillverkare - Apple, som designar och tillverkar rubbet.


Om Apple nu är hårdvarutillverkare, kan du då förklara varför fabrikatet på processorn är Intel och grafikkortet är AMD ex?


Tydligen ska Apple börja utveckla egna processorer igen eller har planer på det.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav Wine » 2014-11-10 19:49:04

MAC är för right-brain dominant individuals och PC för left brain-dominant individuals?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Skillnaden mellan PC (Windows) och MAC

Inläggav kapuni » 2014-11-10 21:59:37

Kanin skrev:
kapuni skrev:Ja, Mac är dyrare men de håller desto längre, jag har haft min i fem år och den är sig lik som från början. Jag har haft PC förut och de håller sig inte unga speciellt länge, och då har de varit i samma prisklass och kapacitet som Mac.

Batteritiden är avsevärt bättre hos en Mac.

Det är generaliseringar som inte håller. En PC:s hållbarhet (och t.ex. batteritid) beror helt på kvalitén på de komponenter som valts bland ett stort och varierat urval. Jag har ägnat mig åt gradvisa kostnadseffektiva uppgraderingar sedan 2003 med drygt 5 års mellanrum och endast vid ett tillfälle har en komponent (som var ca 5 år gammal) slutat fungera väl. Apples datorer imnehåller dessutom numera till stor del samma hårdvara som kan väljas till PC.


Det framgick kanske inte att jag utgick från mina egna erfarenheter, icke av generaliseringar.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till IT-forum



Logga in