"systemd" i Linux är det bra?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

"systemd" i Linux är det bra?

Inläggav plåtmonster » 2014-10-08 23:06:10

I operativsystemet Linux så har det kommit en ny programvara som kallas "systemd" som skall ersätta init och diverse startprocedurer samt hantera dynamisk konfiguration bättre än tidigare. Är det någon med en åsikt, gärna ur teknisk synpunkt hurvida detta är något bra eller dåligt?



Moderator atoms - citationstecken har lagts till i rubriken.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

systemd i Linux är det bra?

Inläggav Parvlon » 2014-10-08 23:44:23

Övergången i archlinux tycker jag funkade bra. Var väl minst två år sedan. Kommer inte ihåg att det strulade men jag pysslade inte så mycket med det.

De har förresten en mycket bra wiki i linuxrelaterade frågor. https://wiki.archlinux.org/index.php/systemd
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

systemd i Linux är det bra?

Inläggav Kimmelie » 2014-11-09 13:00:20

Gillar man extrem bloatware så är väl systemd det bästa man kan tänka sig...
Jag provade det i Arch, och det var t.o.m. ännu värre än jag kunnat föreställa mig ens i min vildaste fantasi.

Näe, tacka vet jag KISS-principen. Jag föredrar att hålla det så enkelt som möjligt - enkelt på kodnivå, alltså. Därför jag byggt ihop mitt OS från scratch, för sen jag kände mig tvingad att lämna Arch pga systemd, kunde jag inte hitta nån Linux-distribution jag trivdes med.

Men det värsta med systemd är ändå förespråkarna som beter sig som religiösa fanatiker, och till varje pris försöker tvinga på sin religion (dvs systemd) på alla. Och att det "äter upp" andra projekt, t ex tur att jag ändå inte gillar gnome, för om jag inte är helt är felinformerad så funkar det inte ens längre utan systemd. Likaså udev, men nu finns ju eudev som alternativ.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

systemd i Linux är det bra?

Inläggav matterik » 2014-11-09 17:23:22

Jag har ingen erfarenhet av systemd, men jag har provat archlinux vilket jag tyckte var svårt och krångligt. Jag tycker att det är lättare att köra fedora. Där behöver man ju bara typ skriva yum update.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

systemd i Linux är det bra?

Inläggav plåtmonster » 2014-11-09 19:09:28

Du slipper systemd i BSD..

(vad heter systemd i processlistan förresten?)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

systemd i Linux är det bra?

Inläggav Parvlon » 2014-11-09 19:35:27

Hade det visst i denna burken också.

parvlon@home:~$ ps ax|grep systemd
397 ? Ss 0:00 /lib/systemd/systemd-udevd --daemon
417 ? Ss 0:00 /lib/systemd/systemd-logind
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

systemd i Linux är det bra?

Inläggav Kanin » 2014-11-09 19:53:17

Jag använder också Arch Linux och jag har inte upplevt några problem alls i och med övergången till systemd. I vissa avseenden är systemd mer praktiskt och erbjuder mer funktionalitet än andra lösningar, men jag är t.ex. något obekväm med journald:s gränssnitt (meddelanden kan dock vidarebefordras till en traditionell syslog) och det är krångligare att anpassa systemtjänster.

matterik skrev:Jag har ingen erfarenhet av systemd, men jag har provat archlinux vilket jag tyckte var svårt och krångligt. Jag tycker att det är lättare att köra fedora. Där behöver man ju bara typ skriva yum update.

Med Arch Linux behöver du bara skriva pacman -Syu för att uppdatera.

plåtmonster skrev:Du slipper systemd i BSD..

(vad heter systemd i processlistan förresten?)

systemd (m.m.)
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

systemd i Linux är det bra?

Inläggav Kimmelie » 2014-11-10 8:29:50

Kanin skrev:
matterik skrev:Jag har ingen erfarenhet av systemd, men jag har provat archlinux vilket jag tyckte var svårt och krångligt. Jag tycker att det är lättare att köra fedora. Där behöver man ju bara typ skriva yum update.

Med Arch Linux behöver du bara skriva pacman -Syu för att uppdatera.

Och ta hand om allt som kraschar när man minst anar det... Men det var ju det som var det roliga med Arch, "If it ain't broken - break it".

Det var en sak jag saknade när jag lämnade Arch - det var alltid nytt och spännande, och det hände jämt så mycket, och man var tvungen att lära sig om en massa saker man inte hade en aning om existerade, för att fixa sån't som kraschat vid en uppdatering. Ingen risk att man blev uttråkad. Så att byta från Arch till Slackware, som jag försökte med - snacka om att jag blev uttråkad, det hände ju ingenting!
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

systemd i Linux är det bra?

Inläggav Kanin » 2014-11-10 9:40:50

Kimmelie skrev:
Kanin skrev:
matterik skrev:Jag har ingen erfarenhet av systemd, men jag har provat archlinux vilket jag tyckte var svårt och krångligt. Jag tycker att det är lättare att köra fedora. Där behöver man ju bara typ skriva yum update.
Med Arch Linux behöver du bara skriva pacman -Syu för att uppdatera.
Och ta hand om allt som kraschar när man minst anar det... Men det var ju det som var det roliga med Arch, "If it ain't broken - break it".

Det är sällan jag upplever några problem när jag uppdaterar, men jag låter det ofta gå ett par månader mellan fullständiga uppdateringar (jag uppdaterar t.ex. Google Chrome oftare men i det fallet är risken för kompatibilitetsproblem små), jag sköter linuxkärnan utan pakethanterarens inblandning och ett par av de programvaror jag använder mest är mina egna skapelser (som naturligtvis aldrig orsakar några problem...).

Med distributioner utan fortlöpande uppdateringar riskerar en bli fast med problematiska versioner av vissa programvaror. Även om det ofta går att åstadkomma en enskild uppdatering så är risken för kompatibilitetsproblem då större. Ubuntu är ett kapitel i sig med alla dess egenheter som jag inte ska gå närmare in på här.

Jag håller med om att en distribution som Arch Linux förmodligen oftare orsakar problem vid uppdateringar och kräver större kunnande, men när något går snett är det enklare att korrigera.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

systemd i Linux är det bra?

Inläggav Kimmelie » 2014-11-10 9:56:26

Kanin skrev:Jag håller med om att en distribution som Arch Linux förmodligen oftare orsakar problem vid uppdateringar och kräver större kunnande, men när något går snett är det enklare att korrigera.


Exakt! Och det är därför jag avskyr "nybörjardistar", där allt ska automatiseras, eller bloatware över huvud taget (t ex systemd, som tråden handlar om...) För man har ingen som helst kontroll över det. Jag har slagit pannan blodig i mina försök att anpassa Ubuntu, och kom till sist fram till att den är inte avsedd för att meckas med, utan att användas som den är. "Take it or leave it."

Och sen har ju Arch den absolut bästa dokumentationen! Allting finns där, om man bara läser. Den är ofta användbar även för andra distar - förutom sån't som påverkas av systemd... (Om man nu inte har systemd, alltså.)
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

systemd i Linux är det bra?

Inläggav matterik » 2014-11-10 11:40:24

Kanin skrev:Jag håller med om att en distribution som Arch Linux förmodligen oftare orsakar problem vid uppdateringar och kräver större kunnande, men när något går snett är det enklare att korrigera.


Vad jag gör när något går snett på fedora är att ominstallera allt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

"systemd" i Linux är det bra?

Inläggav Kanin » 2014-11-12 9:35:40

matterik skrev:Vad jag gör när något går snett på fedora är att ominstallera allt.

Menar du att du installerar om allt – formaterar om aktuella partitioner och börjar om från början? Det tycks lite väl omständligt. Jag inte har gjort någon fullständig ominstallation sedan jag gick över från Gentoo till Arch Linux den 13:e mars 2009.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

"systemd" i Linux är det bra?

Inläggav Kimmelie » 2014-11-12 9:47:12

Kanin skrev:
matterik skrev:Vad jag gör när något går snett på fedora är att ominstallera allt.

Menar du att du installerar om allt – formaterar om aktuella partitioner och börjar om från början? Det tycks lite väl omständligt. Jag inte har gjort någon fullständig ominstallation sedan jag gick över från Gentoo till Arch Linux den 13:e mars 2009.

Så gjorde jag i början. Installerade om Ubuntu flera gånger i månaden första halvåret, för att jag meckade sönder det. Fördelen var att jag kände mig trygg med att det värsta som kunde hända var att jag behövde installera om, och det kunde jag göra i sömnen, så därför vågade jag experimentera mer. Senare lärde jag mig att fixa problemen istället för att bara börja om.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

"systemd" i Linux är det bra?

Inläggav Kanin » 2014-11-12 10:49:01

Kimmelie skrev:
Kanin skrev:Menar du att du installerar om allt – formaterar om aktuella partitioner och börjar om från början? Det tycks lite väl omständligt. Jag inte har gjort någon fullständig ominstallation sedan jag gick över från Gentoo till Arch Linux den 13:e mars 2009.
Så gjorde jag i början. Installerade om Ubuntu flera gånger i månaden första halvåret, för att jag meckade sönder det. Fördelen var att jag kände mig trygg med att det värsta som kunde hända var att jag behövde installera om, och det kunde jag göra i sömnen, så därför vågade jag experimentera mer. Senare lärde jag mig att fixa problemen istället för att bara börja om.

Jag ominstallerade också oftare mina första tio år som Linuxanvändare, men främst för att det var roligt och för att pröva olika distributioner (numera nöjer jag mig med att byta skrivbordsmiljö ibland).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: "systemd" i Linux är det bra?

Inläggav matterik » 2014-11-12 18:19:37

Kanin skrev:
matterik skrev:Vad jag gör när något går snett på fedora är att ominstallera allt.

Menar du att du installerar om allt – formaterar om aktuella partitioner och börjar om från början? Det tycks lite väl omständligt. Jag inte har gjort någon fullständig ominstallation sedan jag gick över från Gentoo till Arch Linux den 13:e mars 2009.


Ja, jag brukar göra så.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till IT-forum



Logga in