Bidrag vid start av eget företag

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-07-26 8:16:26

Hej

Är det nån här som har fått bidrag vid starta av eget företag pga AS?

Det kallas nu "Stöd vid start av näringsverksamhet" (typ aktivitetsstöd) och "Särskilt stöd vid start av näringsverksamhet" (viktigare för mig man kan få lagret och inventerierna betalt så jag skulle tex ha råd med en stol som jag inte får ont av att sitta i).

Nu vet jag ju att det till stor del beror på om dom anser att affärsidén är bra nog men det beror ju också på annat (tex ekonomi) så bara för att nån annan får det betyder ju inte att jag får det och vice versa men om ingen fått det trots att många sökt kanske det inte är värt att fortsätta (jag har ansökt, det tar bara tid och tid är pengar så jag vet inte hur mycket tid jag har).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav TORatANDET » 2014-07-26 22:53:47

Jag sökte och fick båda bidragen, men det är nästan 10 år sedan nu.
AF visste om att jag hade diagnos AS, och det hjälpte för att få det särskilda stödet.
Det var en ganska lång tids krångel med AF innan jag fick bidragen,
men bara som vanligt med den myndigheten.
Kolla ifall det krävs att man är inne i a-kassesystemet för att man skall få Starta eget-bidrag.

Oombedda råd: Förbered mycket, räkna med att bidraget snabbt tar slut, håll kostnaderna låga, och var beredd att satsa din tid på företaget under flera år.
Sen när man väl kan leva på företaget så är det kul.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-07-27 9:50:47

Man behöver inte vara med i a-kassa men i arbetsförnedringen (så jag måste vara med på massa möten osv där dom bara tar upp att söka jobb så jag gör ingenting där förutom att visa att jag är aktiv).

Jag har redan sökt och nu så håller dom som ska kolla om det är en hållbar affärsidé att kolla igenom det. Men eftersom det inte är säkert att jag får bidraget vet jag inte hur länge jag har råd att vänta (vi har egna sparade pengar som jag kan starta av också, det är bara det att min man också vill starta ett företag om några år och han kommer antagligen inte vara berättigad nått bidrag alls så han behöver dom pengarna mer).

Ja det gör jag redan. jag räknar inte på att bli rik jag räknar däremot att efter några månader kommer det att gå runt eftersom jag har så låga fasta månadskostnader (ca 1500:-). Vi har också låga omkostnader i vårt privatliv också så mina egna uttag behöver inte vara så stora i början heller.
Det jag vill är att jobba med det jag älskar, det är viktigare för mig än pengar (även om jag såklart vill att det ska gå runt efter ett tag)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Bidrag vid start av eget företag

Inläggav slackern » 2014-07-27 14:09:16

Hade inte du aktivitets ersättning eller något? Om du har haft det får du ingen ersättning nu när du går på AF?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav TORatANDET » 2014-07-27 16:46:37

rapchic skrev:Man behöver inte vara med i a-kassa

Noterat. Men påverkar det beloppet i hög grad?
”Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa och har fyllt 25 år får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.”
Citat från FK:s infoblad om aktivitetsstöd (vilket ges som Starta eget-bidrag)
A-kasseersättningen är inte heller bra nuförtiden, men den nivån är iallafall 680 kr per dag för de flesta.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-07-27 16:57:43

slackern skrev:Hade inte du aktivitets ersättning eller något? Om du har haft det får du ingen ersättning nu när du går på AF?

Nja sen den första den här månaden har jag bara aktivitetsersättning på 50% (mitt eget val, jag tror inte jag kan jobba 50% länge men jag tror det är blåögt att tro att man kan starta ett företag på bara 25%, bara för att jag har aktivitetsersättning betyder ju inte det att jag måste arbeta 50%, ev kanske jag måste det i början då jag får bidrag, om jag får bidrag)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-07-27 16:58:58

TORatANDET skrev:
rapchic skrev:Man behöver inte vara med i a-kassa

Noterat. Men påverkar det beloppet i hög grad?
”Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa och har fyllt 25 år får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.”
Citat från FK:s infoblad om aktivitetsstöd (vilket ges som Starta eget-bidrag)
A-kasseersättningen är inte heller bra nuförtiden, men den nivån är iallafall 680 kr per dag för de flesta.

Jag har inte kollat det så noga eftersom jag inte är berättigad a-kassa i alla fall. Men det är ändå "särskilt stöd vid start av näringsverksamhet" som är mest intressant för mig.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-11-08 11:15:29

Jag kan uppdatera, jag hade en ansökning på G men eftersom det tog sån *censur* tid så bestämde jag min för att starta ändå. Jag har ändå haft halv aktivitetsersättning sen i somras så var vi tvungen att börja ta av sparandet som delvis var tänkt till företagsstart, jag började ha så lite att jag var tvungen att välja att starta eller att vänta, leva på sparande och eventuellt få nej så att jag inte skulle kunna starta alls.

Så jag valde att starta, jag har inte börjat sälja än men köpa in osv har jag börjat med i alla fall.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav Miche » 2014-11-08 13:22:35

rapchic skrev:jag har inte börjat sälja än men köpa in osv har jag börjat med i alla fall.
Du måste börja sälja, att skaffa sig utgifter och lager innan man har inkomster kan bli förödande.

Hur har du tänkt att nå kunderna? Webbsida, reklam, uppsökande verksamhet, muntliga kontakter eller annat? Oavsett vilket ordna det så snabbt som möjligt, ta gärna hjälp av folk om du behöver men akta dig för fler utgifter. Ett sätt kan vara att de får betalt i efterskott när du tjänat in pengarna med en klausul att du inte behöver betala om du inte lyckas sälja (kan fungera bra i släkten, jag kan ställa upp på sådana villkor med).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav plåtmonster » 2014-11-08 13:28:19

Miche skrev:Du måste börja sälja, att skaffa sig utgifter och lager innan man har inkomster kan bli förödande.

Håller med.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-11-08 13:58:44

Miche skrev:
rapchic skrev:jag har inte börjat sälja än men köpa in osv har jag börjat med i alla fall.
Du måste börja sälja, att skaffa sig utgifter och lager innan man har inkomster kan bli förödande.

Hur har du tänkt att nå kunderna? Webbsida, reklam, uppsökande verksamhet, muntliga kontakter eller annat? Oavsett vilket ordna det så snabbt som möjligt, ta gärna hjälp av folk om du behöver men akta dig för fler utgifter. Ett sätt kan vara att de får betalt i efterskott när du tjänat in pengarna med en klausul att du inte behöver betala om du inte lyckas sälja (kan fungera bra i släkten, jag kan ställa upp på sådana villkor med).

Såklart ska jag börja sälja när jag har varor hemma men det har jag inte än och det är svårt att sälja utan att ha något att sälja, eller hur?

Övriga utgifter (månadsavgifter och engångskostnader för start) har jag så låga att jag har pengar för 6 månader helt utan inkomster för sånt.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav plåtmonster » 2014-11-08 14:12:25

Du kan sälja produkten först och lägga beställningen sedan? Det är helt beroende av leveranstider.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-11-08 14:20:51

plåtmonster skrev:Du kan sälja produkten först och lägga beställningen sedan? Det är helt beroende av leveranstider.

Inte om kunden förväntar sig att ha produkten i brevlådan 1-3 dagar senare vilket kunder gör i branschen jag kommer att vara i.

Jag vet att med vissa slags produkter funkar det men det gör det faktiskt inte med alla. I alla fall inte om man vill ha kvar kunden.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav plåtmonster » 2014-11-08 14:34:36

Börja med få produkter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav Miche » 2014-11-08 15:13:02

Gå ut med erbjudanden med lägre pris vid föreställningar där din vinst blir lägre, men akta dig så det inte blir för många, de kanske drar sig ur och då sitter du med beställda varor som du inte får leverera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-11-08 17:04:58

Miche skrev:Gå ut med erbjudanden med lägre pris vid föreställningar där din vinst blir lägre, men akta dig så det inte blir för många, de kanske drar sig ur och då sitter du med beställda varor som du inte får leverera.

Alltså jag vet att man kan göra så men jag tror att jag bara kommer att förlora på det.

Jag menar, vad köper du hellre i för slags webbutik? En som har "massa" produkter men inget hemma och inga bilder eller nån som har en hel del produkter hemma och bilder.

Jag har ju pengarna för det, jag är i en bransch där man måste skicka iväg produkten snabbt, jag har låga utgifter per månad (400:-/månad) och jag har en grossist som har hälften så stor minimum mängd man behöver köpa hem jämfört med konkurrenterna.

Jag vet att det kanske inte är det bästa för allas företag men jag har räknat och fördelarna är större än nackdelarna för mig att starta så.

plåtmonster skrev:Börja med få produkter?

Jo planen är ju att nån gång komma upp till över 300 produkter men det är långt fram i framtiden, men man kan ju inte heller börja med för få (då förlorar man ju kunder) Jag hoppas däremot jag har kommit till en gyllene medelväg (dvs nog många produkter för att det inte ska se tomt ut men nog få produkter så att jag inte behöver lägga hur mycket som helst på lager).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav Miche » 2014-11-08 17:22:41

Börja med att skapa en webbutik, lägg upp även varor som du planerar att ha i lager med tiden men markera dessa med längre leveranstid (du kan gott och väl skriva att de är i lager hos leverantören samt beräknad leveranstid).

Det finns en hel del bra sajter där du kan lägga upp butiken, jag känner till textalk.se/webshop. Där kan du prova butiken själv innan det kostar något annat än din tid, när du lägger ut butiken så kostar det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-11-08 17:41:45

Miche skrev:Börja med att skapa en webbutik, lägg upp även varor som du planerar att ha i lager med tiden men markera dessa med längre leveranstid (du kan gott och väl skriva att de är i lager hos leverantören samt beräknad leveranstid).

Det finns en hel del bra sajter där du kan lägga upp butiken, jag känner till textalk.se/webshop. Där kan du prova butiken själv innan det kostar något annat än din tid, när du lägger ut butiken så kostar det.

Som sagt det funkar kanske inom andra branscher men inte för det jag ska sälja, jag har räknat, funderat, frågat, kollat och jag gör det fortfarande hela tiden. För just mig (jag vet det kan vara annorlunda hos andra) så är det det bästa.

Sen så är det alltid en risk att starta företag och skulle jag inte vara beredd på det skulle jag inte ha gjort det.

Som sagt jag har pengar nog för omkostnader för ½ år framåt och jag kan skaka fram mer ifall jag skulle behöva det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav slackern » 2014-11-08 17:46:58

rapchic skrev:
Miche skrev:Börja med att skapa en webbutik, lägg upp även varor som du planerar att ha i lager med tiden men markera dessa med längre leveranstid (du kan gott och väl skriva att de är i lager hos leverantören samt beräknad leveranstid).

Det finns en hel del bra sajter där du kan lägga upp butiken, jag känner till textalk.se/webshop. Där kan du prova butiken själv innan det kostar något annat än din tid, när du lägger ut butiken så kostar det.

Som sagt det funkar kanske inom andra branscher men inte för det jag ska sälja, jag har räknat, funderat, frågat, kollat och jag gör det fortfarande hela tiden. För just mig (jag vet det kan vara annorlunda hos andra) så är det det bästa.

Sen så är det alltid en risk att starta företag och skulle jag inte vara beredd på det skulle jag inte ha gjort det.

Som sagt jag har pengar nog för omkostnader för ½ år framåt och jag kan skaka fram mer ifall jag skulle behöva det.


En sak du bör tänka på är att om du startar en enskild firma. Är att du står för firmans förluster så om firman går i konkurs så går du även i personlig konkurs.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-11-08 17:54:11

slackern skrev:
En sak du bör tänka på är att om du startar en enskild firma. Är att du står för firmans förluster så om firman går i konkurs så går du även i personlig konkurs.

Jo jag vet (men tack för varningen ändå) en som det är nu så kommer jag inte ha skulder (förutom leverentörsskulder tills dom är betalade men de första har jag täckning för, skatt får man däremot se till så att man kan betala då det är dags). Det värsta som kan hända nu i början är att jag har ett lager som inte blir sålt (men eftersom det kommer att vara betalt och jag inte har några lån så kunde det definitivt varit värre).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav slackern » 2014-11-08 17:57:32

rapchic skrev:
slackern skrev:
En sak du bör tänka på är att om du startar en enskild firma. Är att du står för firmans förluster så om firman går i konkurs så går du även i personlig konkurs.

Jo jag vet (men tack för varningen ändå) en som det är nu så kommer jag inte ha skulder (förutom leverentörsskulder tills dom är betalade men de första har jag täckning för, skatt får man däremot se till så att man kan betala då det är dags). Det värsta som kan hända nu i början är att jag har ett lager som inte blir sålt (men eftersom det kommer att vara betalt och jag inte har några lån så kunde det definitivt varit värre).


Jag tror att om du står med ett lager som du inte lyckas sälja så får du skriva av det som förlust. Men kan inte lova och svära på att det är så.

Men hur som helst lycka till med det hela. Dessutom tycker jag att det är starkt gjort utav dig att våga satsa. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav Miche » 2014-11-08 23:29:40

rapchic skrev:skatt får man däremot se till så att man kan betala då det är dags
Skatt behöver du bara betala på inkomster (i första hand moms men även för egna uttag från firman vilket beskattas som din lön).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav plåtmonster » 2014-11-08 23:34:07

En idé kanske kan vara någon form av reservjobb som du kan fylla upp tid som inte kan debiteras företaget?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bidrag vid start av eget företag

Inläggav rapchic » 2014-11-09 9:39:18

slackern skrev:
Jag tror att om du står med ett lager som du inte lyckas sälja så får du skriva av det som förlust. Men kan inte lova och svära på att det är så.

Men hur som helst lycka till med det hela. Dessutom tycker jag att det är starkt gjort utav dig att våga satsa. :)

Tack, det är rent skitläskigt men ändå spännande.

Miche skrev:Skatt behöver du bara betala på inkomster (i första hand moms men även för egna uttag från firman vilket beskattas som din lön).

Jag tänkte mer att man kanske har moms el skatt att betala från då man faktiskt sålde (i scenariot att jag skulle kursa) men man betalar inte skatt på egna uttag utan på vinsten, så har jag en vinst på 100 000:- så skattar jag på det även om jag bara tagit ut 10 000:- i egna uttag.

plåtmonster skrev:En idé kanske kan vara någon form av reservjobb som du kan fylla upp tid som inte kan debiteras företaget?

Extrajobb har jag inte ork för men jag har ju fortfarande aktivitetsersättning på 50% det är inte mycket men det är i alla fall nått varje månad. (Min man drar ju också in pengar och han är medveten om att jag inte kommer att kunna dra in så mycket nu i början).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in