Det finns en tråd för religion.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det finns en tråd för religion.

Inläggav BloodyPirate » 2014-11-08 16:21:45

KrigarSjäl skrev:Alla har rätt att tycka olika men det betyder inte att alla måste spamma forumet.


Nej, det var precis det jag ville understryka.

Oavsett vad man själv är säker på, så är det mer hyfsat att respektera vad andra tycker istället för att tvinga på dem sina åsikter. Om ämnet då inte handlar om just sådana åsikter, förstås.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Det finns en tråd för religion.

Inläggav kapuni » 2014-11-08 19:56:17

KrigarSjäl skrev:Religionen är en privatsak som var och en upptäcker eller inte upptäcker av egen vilja.
Missionerande blir bara tjatigt.
+1
Men jag skulle ändå inte kalla citaten här för spam. Dock kan jag ju missat några av dem eftersom jag så lätt bläddrar förbi dem.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Trampe » 2014-11-08 22:43:14

Nu finns det väl ett prejudikat när det gäller just spammande från bibeln då Issajesus pysslade med det till en stor del och han fick såväl varningar som avstängningar och förhandsgranskning samt fick en klar hänvisning till att hålla det till en specifik tråd.

Men jag finner det samtidigt minst sagt skrattretande och något absurt att just Krigarskäl sitter och hänvisar till forumets regelverk när han själv fullständigt ignorerat detta och vägrat ta till sig det trots varningar och avstängningar.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Det finns en tråd för religion.

Inläggav habiti » 2014-11-08 23:37:27

Alyana skrev:Tro det eller ej men jag är också troende nu. :-)005


på riktigt?

hur gick det till?

vad tror du på?
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Det finns en tråd för religion.

Inläggav mongoliet » 2014-11-09 1:25:51

Det är väl inte bibelcitaten i sig som är problemet utan vad de används till. Det går att hitta bibelcitat om det mesta som man kan använda emot folk och rent ut sagt hota med. Ibland känns det som att man använder bibeln som ett vapen att skjuta folk i ansiktet med när man tycker de begått nåt fel. Istället för att diskutera så slänger man bara upp nåt citat och sen anses diskussionen vara avslutad. Eller varför ska människor ens diskutera något när Gud redan bestämt hur allting ska vara?

Ta tatueringstråden tex där folk diskuterar motiv och var det kan tänkas göra mest ont osv osv. Helt plötsligt dyker det in en snubbe i tråden och postar bibelcitat och därmed per automatik idiotförklarar och stämplar varenda människa som skrivit i tråden som syndare och felgörare som kommer straffas. Det är inte speciellt trevligt.
mongoliet
 
Inlägg: 121
Anslöt: 2013-06-13

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Bastuper » 2014-11-09 1:37:15

Vet dom som alltid ska be för en och be för allt,
men ibland glömmer man bort att fokusera på individen.

Får nu hjälp av kyrkan att komma på fötter då kommunen
lagt krokben för mig, det pratas alltid om att be och sen
hävdar dom att det är satan och djävulen som ligger bakom
att kommunen agerar så dumt åt, sen vill dom driva ut
satan ur mig också, o ja mådde dåligt i 2-3 dar av detta.

Nej dom ska få hjälpa mig att flytta till en annan ort och
sen ska jag tacka dom för det, kanske sponsra deras lilla församling
eftersom vi är vänner, jag kan ge ett litet månatligt bidrag iallafall.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alyana » 2014-11-09 12:23:45

habiti skrev:
Alyana skrev:Tro det eller ej men jag är också troende nu. :-)005


på riktigt?

hur gick det till?

vad tror du på?

Ja på riktigt. :-)Happy
Det är en lång process men har varit övertygad om livet efter detta sen tonåren när jag hade en otrolig upplevelse i samband med en trafikolycka.
Jag är "väl" kristen men gillar egentligen inte att dela in tro på Gud i olika religioner då det egentligen ytterst handlar om Kärlek alltihop. :-)173
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alyana » 2014-11-09 12:25:28

Trampe skrev:Nu finns det väl ett prejudikat när det gäller just spammande från bibeln då Issajesus pysslade med det till en stor del och han fick såväl varningar som avstängningar och förhandsgranskning samt fick en klar hänvisning till att hålla det till en specifik tråd.

Men jag finner det samtidigt minst sagt skrattretande och något absurt att just Krigarskäl sitter och hänvisar till forumets regelverk när han själv fullständigt ignorerat detta och vägrat ta till sig det trots varningar och avstängningar.


Var är Issajesus nu?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Bastuper » 2014-11-09 12:33:34

På Facebook :)
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alyana » 2014-11-09 12:44:32

Bastuper skrev:På Facebook :)

:-)Happy
Heter Han IssaJesus där med?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Det finns en tråd för religion.

Inläggav kullan » 2014-11-09 15:44:12

Alyana skrev:
Bastuper skrev:På Facebook :)

:-)Happy
Heter Han IssaJesus där med?


Det gör han inte. Kommer inte ihåg vad han heter på facebook.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-09 15:54:18

*Borttaget inlägg till Facebook*

Alien
Kom ihåg denna forumregel:
• avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter.


Det är inte lämpligt ens om vederbörande själv avslöjat det i en annan tråd långt tidigare. Detta är ett påpekande. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-09 17:20:36

Trampe skrev:Nu finns det väl ett prejudikat när det gäller just spammande från bibeln då Issajesus pysslade med det till en stor del och han fick såväl varningar som avstängningar och förhandsgranskning samt fick en klar hänvisning till att hålla det till en specifik tråd.

Men jag finner det samtidigt minst sagt skrattretande och något absurt att just Krigarskäl sitter och hänvisar till forumets regelverk när han själv fullständigt ignorerat detta och vägrat ta till sig det trots varningar och avstängningar.

-Jag skiter inte i vettiga regler som att man ska skriva begripligt och inte spamma.

Svordomar hit eller dit är helt oviktigt. Språkmoralism är för kristna påskkärringar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Trampe » 2014-11-09 18:26:35

KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:Nu finns det väl ett prejudikat när det gäller just spammande från bibeln då Issajesus pysslade med det till en stor del och han fick såväl varningar som avstängningar och förhandsgranskning samt fick en klar hänvisning till att hålla det till en specifik tråd.

Men jag finner det samtidigt minst sagt skrattretande och något absurt att just Krigarskäl sitter och hänvisar till forumets regelverk när han själv fullständigt ignorerat detta och vägrat ta till sig det trots varningar och avstängningar.

-Jag skiter inte i vettiga regler som att man ska skriva begripligt och inte spamma.

Svordomar hit eller dit är helt oviktigt. Språkmoralism är för kristna påskkärringar.


Praktiskt att själv välja vilka regler man vill följa, tänk om alla tänkte på det sättet.. *suck*
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Alyana » 2014-11-09 18:38:24

Parvlon skrev:*Borttaget inlägg till Facebook*

Kom ihåg denna forumregel:
• avslöja aldrig andras riktiga namn, adress eller andra privata uppgifter.


Det är inte lämpligt ens om vederbörande själv avslöjat det i en annan tråd långt tidigare. Detta är ett påpekande. Meddelas även via pm.

Förstår.
Hann tyvärr att se det ändå...
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-09 23:54:55

Inte för att påpekandet spelar nån större roll för mig men det var inte speciellt svårt att googla fram Issa's facebook.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav plåtmonster » 2014-11-10 1:18:12

Det är nog moderatorernas eviga dilemma. Det blir sällan lagom och alla har oftast en åsikt..

Fungerar det utan större problem för issa på Facebook?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Parvlon » 2014-11-10 1:22:24

plåtmonster skrev:Fungerar det utan större problem för issa på Facebook?
Funkar som i?

Han sprider väl sin tro där på Gud som han gör lite överallt, hans gud som han sagt är allt möjligt.. krishna.. "moder jord" och allah "gudmodern" och så givetvis Jesus HERREN.

Förhoppningsvis inte fler där som tror på allt han säger. Han ska till himlen ändå tror jag, om han inte redan är där? Märkligare människa får man leta efter. Och han håller fast vid Jesus trots alla(h) andar.

Jo han ska visst ha haft problem med inloggningen för någon månad sedan.
Senast redigerad av Parvlon 2014-11-10 1:35:29, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-10 1:34:42

Trampe skrev:
KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:Nu finns det väl ett prejudikat när det gäller just spammande från bibeln då Issajesus pysslade med det till en stor del och han fick såväl varningar som avstängningar och förhandsgranskning samt fick en klar hänvisning till att hålla det till en specifik tråd.

Men jag finner det samtidigt minst sagt skrattretande och något absurt att just Krigarskäl sitter och hänvisar till forumets regelverk när han själv fullständigt ignorerat detta och vägrat ta till sig det trots varningar och avstängningar.

-Jag skiter inte i vettiga regler som att man ska skriva begripligt och inte spamma.

Svordomar hit eller dit är helt oviktigt. Språkmoralism är för kristna påskkärringar.


Praktiskt att själv välja vilka regler man vill följa, tänk om alla tänkte på det sättet.. *suck*

Menar du att du överlåter väljandet åt andra?

Du är inte delaktig i eller medverkande i regelbildandet?
Inga egna regler?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Trampe » 2014-11-10 1:41:19

KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:
KrigarSjäl skrev:-Jag skiter inte i vettiga regler som att man ska skriva begripligt och inte spamma.

Svordomar hit eller dit är helt oviktigt. Språkmoralism är för kristna påskkärringar.


Praktiskt att själv välja vilka regler man vill följa, tänk om alla tänkte på det sättet.. *suck*

Menar du att du överlåter väljandet åt andra?

Du är inte delaktig i eller medverkande i regelbildandet?
Inga egna regler?


Visst har jag egna regler för hur jag lever mitt liv, men samtidigt måste jag acceptera en hel del regler som gäller även om jag inte alltid håller med om dem. Och faktum är att i samband med att man blev medlem på forumet förband man sig att följa de regler som är uppsatta här och det kan man ju lugnt påstå att du inte gör samtidigt som du hävdar att andra ska följa de regler som passar dig. Och som gäst på forumet kan inte var och en sätta upp sina egna regler utan det är forumägarens som satt upp dom och vill man vara här får man acceptera dom eller välja bort att vara här, inte att bara acceptera de regler man själv tycker ska gälla.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-10 1:42:30

Tycker du alla regler är lika viktiga?

Förbinder sig bla bla...att skriva på nätforum är inte samma sak som att skriva kontrakt.
Ni som hela tiden vill leka jurister blir rätt löjliga i längden...varför inte lita till sunt förnuft?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Det finns en tråd för religion.

Inläggav Trampe » 2014-11-10 1:46:34

KrigarSjäl skrev:Tycker du alla regler är lika viktiga?


Ja, de är alla lika viktiga att de följs, du accepterar inte religöst spam då otrivs du, någon annan finner svordomar och förolämpningar som det som gör att de otrivs här. Med vilken rätt tycker du att du kan väga den ena regeln framför den andra som mer eller mindre viktig.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Det finns en tråd för religion.

Inläggav slackern » 2014-11-10 1:47:29

Trampe skrev:
KrigarSjäl skrev:
Trampe skrev:
Praktiskt att själv välja vilka regler man vill följa, tänk om alla tänkte på det sättet.. *suck*

Menar du att du överlåter väljandet åt andra?

Du är inte delaktig i eller medverkande i regelbildandet?
Inga egna regler?


Visst har jag egna regler för hur jag lever mitt liv, men samtidigt måste jag acceptera en hel del regler som gäller även om jag inte alltid håller med om dem. Och faktum är att i samband med att man blev medlem på forumet förband man sig att följa de regler som är uppsatta här och det kan man ju lugnt påstå att du inte gör samtidigt som du hävdar att andra ska följa de regler som passar dig. Och som gäst på forumet kan inte var och en sätta upp sina egna regler utan det är forumägarens som satt upp dom och vill man vara här får man acceptera dom eller välja bort att vara här, inte att bara acceptera de regler man själv tycker ska gälla.


Själv tycker jag att man ska följa svensk lag. Olaga hot och sådant tycker jag att man ska ingripa mot. Sedan är det bra om forumledningen ingriper mot ärekränkning och så. Men tjafs där bägge parterna retar upp varandra borde forumledningen ingripa mot bägge parterna. För vissa på forumet är extremt manipulativa och går under radarn. Sådant sprider sig lätt, så ska man stoppa tjafs ska man ta i med hårdhanskarna mot alla och inte dela ut "frikort" till favoriterna.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Det finns en tråd för religion.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-11-10 1:52:17

Trampe skrev:
KrigarSjäl skrev:Tycker du alla regler är lika viktiga?


Ja, de är alla lika viktiga att de följs, du accepterar inte religöst spam då otrivs du, någon annan finner svordomar och förolämpningar som det som gör att de otrivs här. Med vilken rätt tycker du att du kan väga den ena regeln framför den andra som mer eller mindre viktig.

Sunt förnuft plus personliga åsikter funkar bra att gå efter.
Man behöver inte bli nån regelfascist.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in