Vem bestämmer - gode mannen eller jag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vem bestämmer - gode mannen eller jag?

Inläggav yusuke20 » 2014-11-01 0:02:16

Vad jag vet så håller godman koll på ekonomin och betalar räkningar men bestämmer han/hon vart man får köpa på nätet, vilken bank eller bankkort man ska ha?

Har en dålig bankkort som inte funkar på vissa ställen eller internet,

Jag vill ha ett vanligt bankkort med mastercard men har jag rätt att ansöka det om godman skulle säga nej?

Jag är ju 18 så jag borde bestämma sånt och jag äger bankontot.

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

vem bestämmer?

Inläggav Sadistic » 2014-11-01 1:14:13

Du ska bestämma, och godemannen kan ge dig råd men inte bestämma åt dig.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

vem bestämmer?

Inläggav yusuke20 » 2014-11-01 1:53:19

Sadistic skrev:Du ska bestämma, och godemannen kan ge dig råd men inte bestämma åt dig.


o tack, blev orolig om han hade makt om sånt

har du haft god man tidigare?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

vem bestämmer?

Inläggav Sadistic » 2014-11-01 2:30:26

Jag har en nu, det du verkar tänka på är förvaltare - dom har rätten att neka dig saker för din egen skull. Då är du kort omyndighets förklarad i princip
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Re: vem bestämmer?

Inläggav kullan » 2014-11-01 15:36:12

Det beror på vilka behov du bedöms ha.

Jag känner de som har god man och de får inte ens handla kläder utan att fråga sin god man. Då har man bedömt att de behäver ha någon som håller koll på en. Och nä, det behöver inte alls vara en förvaltare som har den uppgiften. Men man kan även ha en god man till att betala räkningar och sköta deklarationen en gång om året. Sen har en god man även uppgiften att lägga undan pengar till din folkpension så du har en hyffsat inkomst då du fyller 65 eller vilken ålder det nu är vid den punkten då du räknas som ålderspensionär.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vem bestämmer?

Inläggav yusuke20 » 2014-11-01 16:48:47

kullan skrev:Det beror på vilka behov du bedöms ha.

Jag känner de som har god man och de får inte ens handla kläder utan att fråga sin god man. Då har man bedömt att de behäver ha någon som håller koll på en. Och nä det behöver inte alls vara en förvaltare som har den uppgiften. Men man kan även ha en god man till att betala räkningar och sköta deklarationen en gång om året. Sen har en god man även uppgiften att lägga undan pengar till din folkpension så du har en hyffsat inkomst då du fyller 65 eller vilken ålder det nu är vid den punkten då du räknas som ålderspensionär.


anledningen att jag skaffade god man är att jag inte vet hur man betalar räkningar,

Jag är dessutom inte omyndighetsförklarad och jag har dessutom ingen förvaltare

betyder det att jag har fullmakt över mina pengar och bankkonto?

Sen är jag intresserad att fråga om huvudmän kan säga upp sina förvaltare?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Re: vem bestämmer?

Inläggav kullan » 2014-11-01 17:14:09

Ja, i ditt fall är det ju en god man som är lämpligt.

Ja, man ska kunna bestämma över bankkort och i stora drag sina inköp. Du kan däremot be om råd ifall du ska investera i något större. Typ vilken dator har man råd med. Ska man köpa lägenhet eller nöja sig med hyresrätt. I sådana fall har man ju en rådgivare att fråga. Och är personen som fått uppdraget seriös frågar denne dig i vissa fall om du går med på vissa åtgärder. Typ vid pensionsparande , vilka vill du inte spara hos. Den gode mannen ska kunna förklara vad de olika alternativen innebär sen ska det vara du som bestämmer i slutändan.

Vid en uppsägning blir det samma prövning som när du fick en god man. Det ska gå att begära en annan person för uppdraget ifall man inte är nöjd.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vem bestämmer?

Inläggav yusuke20 » 2014-11-01 17:26:25

kullan skrev:Ja, i ditt fall är det ju en god man som är lämpligt.

Ja, man ska kunna bestämma över bankkort och i stora drag sina inköp. Du kan däremot be om råd ifall du ska investera i något större. Typ vilken dator har man råd med. Ska man köpa lägenhet eller nöja sig med hyresrätt. I sådana fall har man ju en rådgivare att fråga. Och är personen som fått uppdraget seriös frågar denne dig i vissa fall om du går med på vissa åtgärder. Typ vid pensionsparande , vilka vill du inte spara hos. Den gode mannen ska kunna förklara vad de olika alternativen innebär sen ska det vara du som bestämmer i slutändan.

Vid en uppsägning blir det samma prövning som när du fick en god man. Det ska gå att begära en annan person för uppdraget ifall man inte är nöjd.


Hur är det med uppsägelse mot förvaltare?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

vem bestämmer?

Inläggav yusuke20 » 2014-11-01 17:33:02

Jag har nordea och icabanken

Nordeakontot har pengarna till räkning och avgifter som internet och annat

Pengarna i icabanken kan jag använda till vad som helst

Har icabankens maestro men är inte så nöjd med den


Att byta bankkort är väl inte så svårt att godman ska hjälpa till?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Re: vem bestämmer?

Inläggav kullan » 2014-11-01 18:02:48

En god man ska absolut kunba hjälpa dig med ett kortbyte.

Uppsägning av en förvaltare vet jag inte riktigt men det är ju tingsrätten som prövar behovet vid en ansökan. Det kan nog vara svårare att säga upp en förvaltare. Då menar jag om man inte längre vill ha någon alls.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vem bestämmer?

Inläggav Miche » 2014-11-01 19:05:25

yusuke20 skrev:Jag har nordea
Har du valt dem själv eller har gode mannen eller någon annan bestämt det?

Nordea är den bank som har absolut sämst service av alla banker, Skandiabanken är usla de med, Swedbank något bättre (för långa köer på kontoren dock, nästan lika långa som Nordea). SEB och Danske bank har jag ingen erfarenhet av (men ska man åka till Danmark är Danske bank att rekommendera då deras kort är det enda svenska kort som fungerar bra i Danmark). Själv har jag Handelsbanken och är nöjd med deras tjänster och service och det är sällan kö på kontoren.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Heishi » 2014-11-08 10:45:42

Ifall man ska vara väldigt svart/vit, så kan den gode mannen inte göra någonting utan din tillåtelse, utan han/hon är mer där för att hjälpa dig i sådant du kan tänkas behöva hjälp med, och kan med din tillåtelse, utöva vissa myndighetshandlingar, och bistå med hjälp/kontakt med dessa. T.ex bankärenden.

Som det nämnts tidigare i tråden, så skulle det vara en förvaltare du tänker på, som kan göra saker emot din vilja. Men eftersom du inte har en sådan, är det inte aktuellt : )
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-04 21:35:56

Jag lånar den här tråden.

Jag har lite frågor. Jag har en god man sen några månader tillbaka och det känns inte helt bra.
Jag får 600 kr i veckan av denne. Det ska räcka till tobak, mat till mig och min dotter samt nöjen. 600 kr kommer man inte långt på. Förra månaden fanns 2600 kr kvar på mitt konto då de nya pengarna kom. Jag får mer pengar om jag ber om det, men jag måste förklara varför jag behöver mer pengar.

Jag har ingen internetbank så jag måste gå till bankomat för att veta hur mycket pengar som finns på mitt konto. Jag får inte handla något på internet och min gode man förklarar inte för mig hur han planerar.

Ska det vara så här?
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-04 21:55:25

Nä.

Du ska inte behöva förklara dig om du behöver mer än sexhundra i veckan för dig och din dotter.

Kräv bättre kommunikation och en större ödmjukhet från den här lirarens sida.
Det har du rätt att göra tycker jag.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-04 22:06:24

Jag känner mig lite ensam i det här. Boendestöd verkar inte kunna göra speciellt mycket. Min boendestödjare har försökt få till ett möte med honom, men de har inte lyckats hitta någon tid som passar än. (inte en enda tid på en hel månad)
Min gode man är inte jättebra på svenska och med den pondus som många från mellanöstern har, så blir jag rädd för honom. Jag vet inte om han är arg, saklig eller glad.

Känns tungt att själv behöva röja upp i den här röran. Jag skulle vilja att han frågade vad jag vill göra med mina pengar. Men det kanske aldrig kommer hända.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Sadistic » 2015-03-04 22:09:58

Låter lite som att det kan vara bra för dig att hitta en annan godman? menar, du ska ju kunna känna dig trygg i att prata med personen om det du behöver hjälp med.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-03-04 22:15:09

xGOVINDAx skrev:Jag känner mig lite ensam i det här. Boendestöd verkar inte kunna göra speciellt mycket. Min boendestödjare har försökt få till ett möte med honom, men de har inte lyckats hitta någon tid som passar än. (inte en enda tid på en hel månad)
Min gode man är inte jättebra på svenska och med den pondus som många från mellanöstern har, så blir jag rädd för honom. Jag vet inte om han är arg, saklig eller glad.

Känns tungt att själv behöva röja upp i den här röran. Jag skulle vilja att han frågade vad jag vill göra med mina pengar. Men det kanske aldrig kommer hända.

-Om du hör av dig till hans chef, dvs överförmyndarnämnden?

Alla såna där figurer har chefer. Det ska man komma ihåg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Lispington » 2015-03-05 0:18:03

Lite länkar om saken:

a) Föräldrabalken, 11 kap.: Om god man och förvaltare

b) Sveriges domstolar: God man och förvaltare

c) (PDF) Sveriges kommuner och landsting: Cirkulär 07:74, "Förslag till ersättningsregler", utskick till överförmyndarna och överförmyndarnämnderna.

d) Riksförbundet Balans: God man – frågor och svar
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-05 10:26:58

xGOVINDAx skrev:Min gode man är inte jättebra på svenska och med den pondus som många från mellanöstern har, så blir jag rädd för honom.

Man måste kunna kräva att en "god man" kan kommunicera på tydlig svenska. De bör också vara ödmjuka i kontakten. Läge att byta med andra ord..

Sedan kan jag nog rekommendera att skaffa internetbank och sluta med cigaretter.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-05 10:48:23

plåtmonster skrev:Sedan kan jag nog rekommendera att skaffa internetbank och sluta med cigaretter.


Jag hade internetbank innan, men när han tog vid så fixade han ett nytt konto varpå banken sa att jag kunde klippa kortet till internetbanken. Jag har därför ingen möjlighet att se vad som finns på kontot på vilket alla pengar går in.

Jag röker inte, jag snusar. Och det tänker jag inte sluta med :)
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Laika » 2015-03-05 12:01:18

xGOVINDAx skrev:Jag har lite frågor. Jag har en god man sen några månader tillbaka och det känns inte helt bra.
Jag får 600 kr i veckan av denne. Det ska räcka till tobak, mat till mig och min dotter samt nöjen. 600 kr kommer man inte långt på. Förra månaden fanns 2600 kr kvar på mitt konto då de nya pengarna kom. Jag får mer pengar om jag ber om det, men jag måste förklara varför jag behöver mer pengar.

Jag har ingen internetbank så jag måste gå till bankomat för att veta hur mycket pengar som finns på mitt konto. Jag får inte handla något på internet och min gode man förklarar inte för mig hur han planerar.

Ska det vara så här?

Det är helt orimligt att du ska ha en god man som du är rädd för och som inte kan prata så att du förstår. Att han dessutom inte förklarar för dig hur han planerar låter absurt.

Att höra av dig till hans chef låter som en bra idé.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav plåtmonster » 2015-03-05 14:00:56

xGOVINDAx skrev:Jag har därför ingen möjlighet att se vad som finns på kontot på vilket alla pengar går in.

Låter som bedrägerivarning på det där.

Ett snabbtips är att gå till banken och begära ett utdrag på alla transaktioner det senaste året och gå hem och se om de stämmer med hur det skall vara.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav Zima33 » 2015-03-05 20:36:49

xGOVINDAx skrev:
plåtmonster skrev:Sedan kan jag nog rekommendera att skaffa internetbank och sluta med cigaretter.


Jag hade internetbank innan, men när han tog vid så fixade han ett nytt konto varpå banken sa att jag kunde klippa kortet till internetbanken. Jag har därför ingen möjlighet att se vad som finns på kontot på vilket alla pengar går in.


Byt gode man!!! Han går över sina befogenheter! Jag tycker också det verkar skumt.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Vem bestämmer - gode mannen el jag?

Inläggav xGOVINDAx » 2015-03-30 16:39:50

En liten uppdatering:

Jag fick mina sparpengar av min gode man. Jag hade 8000 och bad om hälften och han sa att det gick jättebra. Han förde över pengarna och allt var bra. Tills kvällen innan jag skulle använda pengarna. Då ringde han och sa att han inte betalat min hyra för förra månaden, och att de ringt honom för att säga att han måste betala.
Jag fick snällt lämna tillbaka 1500 till honom + att jag fick betala förseningsavgift (100 kr).
Innan så har han glömt att betala en räkning till Klarna. Även där avgift för obetalad faktura. Och idag såg jag att han inte betalat den här månadens räkning till klarna heller.

Jag har ansökt om att få byta. Jag hoppas att det går snabbt. Nu undrar jag: Kan jag få någon ersättning för att han inte betalar mina räkningar? Eller är det mitt ansvar att se till att han betalar mina räkningar?

Därtill bevakar han inte min rätt, som han ska göra. Han betalar pengar till CSN fast jag inte behöver det i.o.m. att jag har för låg inkomst. Detta har jag sagt till honom 3 ggr, men han verkar inte fatta.
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in