Sälja grannens minilaptop

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-23 20:01:30

Grannen har köpt en vanlig laptop. Nu ska minilaptopen säljas. Det är en Lenovo IdeaPad s205. Jag har kollat igenom den och den är hyfsat snabb. Gör det den ska. Operativsystemet är Windows 7.

Batteriet var ju helt dött, så grannen tog ur det och körde på nätström. Nu satte jag i batteriet och startade datorn. Efter nästan 1 1/2 timme verkade batteriet vara fulladdat, och det går att köra utan nätsladd/laddare.

Vad kan en sån här dator vara värd? Några ideer?

Vid uppstart startar Lenovo Boot Optimizer som tuggar i evighet, ända till man trycker på Esc. Annars har jag tagit bort skräp som McAffee och plockat in Defender istället.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Miche » 2014-10-24 10:46:15

Undersök först vad en "motsvarande" ny dator kostar idag, betänk då att den är både mycket snabbare, har mer minne, kanske en SSD-disk och dessutom har garanti på minst två år.

Hur gammal är datorn? Varje år sjunker priset bra mycket pga nya datorer är väldigt mycket bättre än gamla...

Begagnade datorer är inte mycket värda, om man betalt 3000 kr ny för tre år sen så ska man vara glad om man kan få en tusenlapp, jämför med andra minilaptops på Blocket, annonser som ligger kvar länge (mer än två veckor) är troligen för dyra.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-24 15:01:57

Miche skrev:Undersök först vad en "motsvarande" ny dator kostar idag, betänk då att den är både mycket snabbare, har mer minne, kanske en SSD-disk och dessutom har garanti på minst två år.

Hur gammal är datorn? Varje år sjunker priset bra mycket pga nya datorer är väldigt mycket bättre än gamla...

Begagnade datorer är inte mycket värda, om man betalt 3000 kr ny för tre år sen så ska man vara glad om man kan få en tusenlapp, jämför med andra minilaptops på Blocket, annonser som ligger kvar länge (mer än två veckor) är troligen för dyra.


Den är 2 år gammal och kostade 4000 kr. Värdeminskningen är väl 20% efter 6 månader, och sen 20% per år. Men 1600 kr vill nog ingen betala. Jag föreslog att lägga ut den på Tradera, grannen tyckte 500 kr.

Men, nu när datorn ska säljas ska jag "rensa den". Det finns inga bilder eller andra dokument eftersom den bara använts till surf. Men jag ska ändra namnet på hennes användare till nåt neutralt, och se till så att det inte ligger nåt skräp i den (har plockat bort McAfee antivirus, som i nästan 2 år har tjatat på grannen att hon ska betala). Vad är Lenovo Boot Optimizer? Vad är vitsen med det? Kan jag plocka bort skiten, eller behövs det? Vid uppstart startar Boot Optimizer upp, och står och tuggar. Om man inte vill vänta, kan man trycka på Esc så försvinner det. Varken jag eller grannen har orkat vänta, utan alltid tryckt bort det.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Miche » 2014-10-24 17:48:46

Du kan prova att låta den tugga på så kanske den gör något som snabbar upp bootningen men googla och se vad det är tänkt att den ska göra...

Dina siffror om som ger resultatet 1600 låter lite högt, 500 låter lite lågt, gissar på någonstans däremellan.

När annonsen läggs ut, lägg upp resultatet av hastighetstestet som går att göra via egenskapssidan på Den här datorn (och då är det bra om datorn är rensad på skit så talet blir så högt som möjligt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-24 18:14:44

Lenovo ee boot optimizer verkar vara nåt som gör att man kan snabba upp bootningen så att man kan boota datorn på några sekunder. Men det står och tuggar så vänta har jag inte gjort. Ska nog starta datorn och låta den tugga, så får vi se ...

På Tradera och Blocket verkar datorer över lag vara rätt dyra, såvida det inte är trasiga "reservdelsdatorer" eller gamla datorer.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Miche » 2014-10-24 19:55:23

De flesta som säljer datorer verkar vara obotliga optimister å andra sidan kryllar det av okunniga köpare som tror att de kommer billigt undan när de köper några år gamla datorer för vad jag tycker är överpriser.

Jag köpte en minilaptop på Blocket (till min dotter) för ca tre år sen, det tog en stunds letande innan jag hittade en prisvärd dator, den hade mer RAM än vad som är standard och en lite större hårddisk men priset var under vad många andra begärde för sämre burkar...

Om man inväntar rätt tillfälle går det att hitta prisvärda datorer men marknaden är mättad så räkna inte med att det går att sälja för det framräknade priset (som du skrev) men 500 är för lågt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sälja grannens minilaptop

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-24 22:18:51

Jag tänkte om budgivningen startar på 500 kr, men reservationspriset är 800. Sen är det fritt att bjuda det man vill.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Zirre » 2014-10-24 22:27:03

Och vad blir frakten?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Miche » 2014-10-24 22:29:18

Bra fråga Zirre.

Kolla upp det innan annonsen publiceras så det kan stå med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sälja grannens minilaptop

Inläggav nallen » 2014-10-25 11:50:48

Lilla Gumman skrev:Jag tänkte om budgivningen startar på 500 kr, men reservationspriset är 800.

Att folk gör såna auktioner tycker jag är djävligt fult, i alla fall på ställen som har dolda reservationspriser.
Antingen sätter man ett reservationspris och börjar budgivningen på 1 krona eller så sätter man starten till det minsta man vill sälja för.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Sälja grannens minilaptop

Inläggav Lilla Gumman » 2014-10-31 12:37:54

nallen skrev:
Lilla Gumman skrev:Jag tänkte om budgivningen startar på 500 kr, men reservationspriset är 800.

Att folk gör såna auktioner tycker jag är djävligt fult, i alla fall på ställen som har dolda reservationspriser.
Antingen sätter man ett reservationspris och börjar budgivningen på 1 krona eller så sätter man starten till det minsta man vill sälja för.


Vi satte ut datorn för 800 kr på Tradera. Inget köp nu-pris, folk får bjuda men minst 800 kr. Endast avhämtning. Blir nog inte såld på grund av att vi skrev endast avhämtning, men Tradera kräver att man ska förpacka datorn och veta dess mått och vikt, så att man kan beräkna fraktkostnaden innan man lägger ut annonsen. Detta slipper man om man anger endast avhämtning.

Jag har noll koll på hur detta fungerar egentligen, brukar inte sälja på Tradera. Vi får se.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in