Stoppa Fas3!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Stoppa Fas3!

Inläggav Savanten Svante » 2014-10-30 23:28:12

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Stoppa Fas3!

Inläggav Braincandy » 2014-10-30 23:34:41

Gör det verkligen skillnad? Visst, om jag fick bestämma skulle jag omedelbart skrota skiten, men tyvärr ser verkligheten ut så att det förmodligen blir kvar en lång tid framöver :(
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Stoppa Fas3!

Inläggav Parvlon » 2014-10-30 23:39:54

nog enklare sagt än gjort.


År 2015 tas viktiga steg för att avveckla fas 3 genom att extratjänster införs i delar av välfärden. Istället för att utföra meningslösa uppgifter, kommer de individer som får extratjänster att utföra viktiga uppgifter som direkt förstärker kvaliteten i välfärden och samtidigt stärker individens ställning på arbetsmarknaden.
http://www.regeringen.se/sb/d/19578

annat nytt(?) som jag hittade via google;

Vad innebär förslaget?

Deltagare i fas 3 ska kunna studera kortare kurser (upp till 1 år) vid kommunal vuxenutbildning, högskolan och yrkeshögskolan med bibehållet aktivitetsstöd.

De i fas 3 som vill studera måste uppfylla de formella behörighetskraven och antas till utbildning i konkurrens med andra behöriga sökanden.

http://www.regeringen.se/sb/d/19581

Vad innebär förslaget?

Det stöd som lämnas till den som anordnar sysselsättning i fas 3 kommer att sänkas från 4 950 kr/månad till 2 200 kr/månad.

Regeringen vill inte ha kvar de anordnare som plockar ut övervinster, men de anordnare som erbjuder meningsfulla arbetsuppgifter vill regeringen tillvarata. Under den tid det tar att avskaffa fas 3 ska sysselsättning hos en anordnare som erbjuder meningsfulla arbetsuppgifter kunna utgöra ett första steg före en subventionerad anställning, till exempel en extratjänst. Många har en lång väg tillbaka till ett riktigt jobb.

http://www.regeringen.se/sb/d/19579
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Stoppa Fas3!

Inläggav barracuber » 2014-10-31 1:12:29

Har skrivit på!
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Stoppa Fas3!

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-31 20:42:00

-Påskrivet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Stoppa Fas3!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-11-01 0:16:45

Alltså, egentligen fanns det ett riksdagsbeslut på att stoppa FAS3 redan för tre år sen men det blev ju aldrig av. Och sen när samma partier kommer i regeringsställning så händer det inget. Sånt tycker jag rätt illa om. :-(
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Stoppa Fas3!

Inläggav Savanten Svante » 2014-11-02 23:24:05

Bra att ni skriver på!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Stoppa Fas3!

Inläggav plåtmonster » 2014-11-03 1:14:45

Bjäbbmonstret skrev:Alltså, egentligen fanns det ett riksdagsbeslut på att stoppa FAS3 redan för tre år sen men det blev ju aldrig av. Och sen när samma partier kommer i regeringsställning så händer det inget. Sånt tycker jag rätt illa om. :-(

Det är bara spel för gallerierna. När det kommer till kritan så misshandlar man alltid de oförbättligt arbetslösa med beredskapsjobb, plusjobb, Fas3 eller vad det senaste mandatperiodens nyord för samma sak är. Innan dess kör AF sitt "söka jobb" fars.

Hittade förresten denna intressanta genomgång av de olika slavjobben:
civilisten2.wordpress.com: FAS 3 kontra plussjobb – för er som inte har fattat skillnaden!
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Stoppa Fas3!

Inläggav tvilling99 » 2014-11-03 11:52:00

Jag var mycket arbetslös under 90-talet och var med i en massa meningslösa arbetsmarknadsåtgärder som var mycket värre än Fas 3, så jag tycker det är korkat att klaga på Fas 3, tror att nuvarande regeringen ersätter med något minst lika meningslöst.
tvilling99
 
Inlägg: 8376
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Stoppa Fas3!

Inläggav Geastrum » 2014-11-03 12:17:17

Ja, ALU (arbetslivsutveckling) var nog värre än Fas 3, sex månaders mer eller mindre meningslös sysselsättning, bara för att få rätt till en ny period av arbetslöshet med A-kassa eller KAS. Men på den tiden fick iaf arbetsgivaren inget anordnarbidrag och kunde därför inte tjäna pengar på att ta emot långtidsarbetslösa.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Stoppa Fas3!

Inläggav Kanin » 2014-11-03 12:39:00

Bjäbbmonstret skrev:Alltså, egentligen fanns det ett riksdagsbeslut på att stoppa FAS3 redan för tre år sen men det blev ju aldrig av. Och sen när samma partier kommer i regeringsställning så händer det inget. Sånt tycker jag rätt illa om. :-(

Om du läser Parvlons inlägg eller budgetpropositionen så är det tydligt att regeringen faktiskt är på väg att stoppa Fas 3 (som ersätts av s.k. extratjänster med avtalsenlig lön, "flexjobb" för arbetslösa med funktionsnedsättning, samt studier) även om det tar lite tid.

plåtmonster skrev:Det är bara spel för gallerierna. När det kommer till kritan så misshandlar man alltid de oförbättligt arbetslösa med beredskapsjobb, plusjobb, Fas3 eller vad det senaste mandatperiodens nyord för samma sak är. Innan dess kör AF sitt "söka jobb" fars.

Hittade förresten denna intressanta genomgång av de olika slavjobben:
civilisten2.wordpress.com: FAS 3 kontra plussjobb – för er som inte har fattat skillnaden!

Om du läst din länk borde du ändå ha insett att Fas 3 är avsevärt värre än alla tidigare åtgärder (för mig innebar plusjobbet åtminstone viss stimulans och nästan tredubblad ersättning, även om det i grunden var högst problematiskt för mig som egentligen inte var arbetsför, och jag slapp utnyttjas av giriga kapitalister).

Geastrum skrev:Ja, ALU (arbetslivsutveckling) var nog värre än Fas 3, sex månaders mer eller mindre meningslös sysselsättning, bara för att få rätt till en ny period av arbetslöshet med A-kassa eller KAS.

Det låter trots allt bättre än att vara dömd till evigt slavarbete i Fas 3.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Stoppa Fas3!

Inläggav kullan » 2014-11-03 14:28:20

Undrar just vad "flex- jobb" innebär. Är det en variant som tillåter ojämn förmåga till produktion tro?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Stoppa Fas3!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-11-03 23:30:53

Om regeringspartierna hade varit så ivriga att stoppa FAS3 som de var för tre år sen skulle de redan ha lagt förslaget i samband med budgetpropositionen. Speciellt som FAS3 kostar mer än att låta folk gå hemma och det senare alltså hade varit en besparing för statskassan. Åtminstone hade man kunnat stoppa anvisningarna tills man kommer på något bättre.

Det som är den stora skillnaden gentemot 90-talet är att praktikeländet nu har pågått såpass länge så att de kallade undanträngningseffekterna - dvs det antal riktiga jobb som inte blir av på grund av alla åtgärder kan misstänkas vara mycket större nu, samt att ersättningarna blivit lägre för att färre är med i a-kassan.

Och det är en stor skillnad rent ekonomiskt för de som drabbas. Även för de som bara får försörjningsstöd är det värre eftersom normen knappt har gått upp och det är svårare att klara sig på pengarna, samt för att det har blivit svårare att få ut något över huvud taget.

Visst finns det stora likheter mellan FAS3 (och FAS1 och 2 den sk "Jobb och utvecklingsgarantin" och det som dök upp på 90-talet som ALU mm. Det gemensamma är att man inte får högre ersättning än om man inte hade gjort något, vilket är en skillnad mot exempelvis Beredskapsjobb där folk faktiskt fick lön!

Men en sak som varit speciellt med FAS3 är ju också de höga anordnarbidragen där man får flera tusen i månaden för att "handleda" folk, en handledning som ofta inte tycks existera eller i alla fall inte motsvara kostnaden.

Extratjänsterna som det talas mycket om kommer vare sig att kunna svälja dem som är i FAS3 eller vara speciellt inriktade på långtidsarbetslösa. Det verkar snarare vara en slags extrapengar till vården för att de ska kunna rekrytera folk lite billigare - kanske t.o.m folk som de skulle tvingats anställa i alla fall.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in