Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Azo85 » 2013-11-11 21:56:40

antonius skrev:
Azo85 skrev:Fick ett träd av modell större över mig, slapp skenor men jag gick inte utan stöd på typ 10 månader eller däromkring skulle jag gissa.


Åh fasen, men du har inga men nu av det? Du kan springa? :-)063


Jag har väldigt tunna, omanliga och osexiga vader och det brukar jag skylla på olyckan. Fick inlägg de problemen kan ha berott på olyckan. Men inga men av det slaget du menar. Sprang bra rätt snart efter. Barn kan slå halvt ihjäl sig och repa sig rätt bra.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav napoleon78 » 2014-10-25 13:07:49

Oj om jag hade vetat att det finns andra som jag då jag var barn. Jag har alltid varit sist och sämst på gymnastiken. Jag skulle ha fått börja skolan ett år tidigare på grund av att jag kunde läsa och räkna och allt det, men däremot var min motorik långt efter så det gick inte. Jag var förbannad i årtionden på dedär dagisfröknarna för det uttalandet :twisted:

Jag lärde mig aldrig nån sorts redskapsgymnstik, utom att hoppa bock. De gånger jag träffade bocken alltså. Kunde aldrig dedär snurrgrejerna eller klättra i rep. Kullerbyttor framåt var svåra, bakåt omöjliga. Jag har aldrig träffat i en brännboll. Lärde mig cykla sent, tror jag var 7?

Min räddning var att jag började träna karate då jag var 16, då fick jag nån slags hållning och koordination. Det passade mig, för det var väldigt ordnat och inget extra snack fick förekomma. Man fick inte titta varandra i ögonen heller utan blicken skulle fästas i bröstet. Och jag måste lära mig tåla beröring vilket jag aldrig kunnat, mycket hälsosamt.

Mina problem nu består av att jag jämt tappar saker, går in i saker och människor, så jag måste alltid hålla distans till andra. Jag kan inte gå i en rak linje i t.ex. en korridor så jag stannar och "tittar på klockan" eller telefonen eller ut genom nåt fönster eller på n :twisted: t annat för att kunna förklara mina konstiga vinglingar. Jag ser nog ofta onykter ut.
napoleon78
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2014-10-13

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav ajemen » 2014-10-25 13:10:20

Jag har endast notoriska problem, min motorik är lyckligtvis väldigt god. :)
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav H2SO4 » 2014-10-25 13:34:00

Nej. Har alltid haft mycket bra koordination och är gymnastisk av mig. Kanske eftersom jag i barndomen sysslade med alla typ av sport och extremsport.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Re: Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Asperger76 » 2014-10-25 17:31:12

Märker att det är fler än jag som tycker att kampsport är bra. Jag har aldrig varit klumpig, utan extremt atletisk från tidig ålder. Rör mig kattlikt och tyst eftersom jag hatar att göra väsen av mig när jag går, har ett mer eller mindre helt tyst steg, måste ibland medvetet klampa så att jag inte skrämmer andra om jag ska närma mig dem.

Den enda idrotten som jag inte briljerat i är fotboll, helt värdelös koordination när det kommer till finliret "trixa med trasan".
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Miche » 2014-10-25 18:16:54

Jag trodde länge att jag inte hade några motoriska problem men i trånga utrymmen har jag problem med motoriken, gör lätt illa mig för att jag missbedömer avstånd. Det är visserligen inte omöjligt att det är kopplat till min syn, är kraftigt astigmatisk och har väldigt olika synskärpa på ögonen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav elle » 2014-10-26 18:16:50

stortrollet skrev:
När jag var barn var det mycket jobbigt med idrott. Jag blev alltid sist vald när vi skulle välja lag .


Jag har lika dålig erfarenhet av det och till slut fick jag sjukskriva mig från idrott och därmed slapp att delta i allt som heter idrott och lagersport de sista 2 åren i skolan .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav HandOfGod137 » 2014-12-13 7:03:30

Jag är riktigt klumpig. Tappar saker hela tiden. Det är som om jag inte riktigt "orkar" ägna tillräckligt med mental energi på motorik när jag samtidigt gör något annat som kräver min uppmärksamhet (tex. matlagning).

Känner igen det där med att aldrig lyckas träffa en brännboll. Jag HATADE brännboll. Men jag har inga problem med bollkänslan idag. Nu kan jag tex. jonglera fyra bollar samtidigt. Jag tror att min hjärna var så mättad av problemet att delta i en lagsport att det helt enkelt inte fanns kapacitet över för motorik.

Det värsta är att min sexåriga dotter också har sådana här drag. Hon är fullständigt vårdslös, trillar hela tiden ner från träd och trappor och sånt. Borstar av sig och klättrar upp igen. Hon slog ut två framtänder innan hon hann fylla fem. Hoppas att hon inte har Aspergers...
HandOfGod137
 
Inlägg: 137
Anslöt: 2014-12-06
Ort: Stockholm

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Flawed » 2014-12-13 11:57:40

Överdriven muskelspänning.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav kiddie » 2014-12-13 17:16:54

Sen är det uppenbart att jag har taskig sväljmotorik. Triggar något koncentration på sväljandet går det bra. Vad gäller vätska kan det vara värme, smak, segare konsistens eller bubblor. Rent vatten triggar inget så jag blir okoncentrerad och jag kommer nog dö en dag för at jag kvävts av vatten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Asperger76 » 2014-12-13 18:07:53

Håll dig till kolsyrade drycker kiddie, det funkar klart bättre. Vatten är till för att tvätta sig med.
Asperger76
 
Inlägg: 227
Anslöt: 2013-04-10
Ort: Precisdärduintetror.

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Skindancer » 2014-12-15 11:24:55

Tycker själv jag är 'dålig' på att använda vänster sida av mig själv. Har ibland fått för mig att jag skulle haft en lindrig stroke eller något, men så är inte fallet. Ibland släpar/måste slänga med vänster ben. Måste även vara delaktig i mina tankar angående mitt promenerande för att inte snubbla över mig själv.

Det som är konstigt är att jag har bättre balans, samt överrörlig/oproportioneligt rörlig iförhållande till otränad/vikt och jämfört med många andra i min omgivning.
Skindancer
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2014-11-30

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav kiddie » 2014-12-15 21:14:22

Samma här. Har definitivt bättre balans än jag borde ha med tanke på att jag aldrig gör mycket fysiska saker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Chrilleb » 2014-12-15 21:25:44

Hej ! jag gick "specialjumpa" i lågstadiet för jag har sen motorik, eller ja...nåt med motoriken, svårt med snabba saker, som att fånga bollar och sånt.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav antonius » 2014-12-15 21:30:24

Chrilleb skrev:Hej ! jag gick "specialjumpa" i lågstadiet för jag har sen motorik, eller ja...nåt med motoriken, svårt med snabba saker, som att fånga bollar och sånt.


Men blev du inte retad av de andra barnen då, barn kan ju vara så grymma... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Chrilleb » 2014-12-15 21:48:12

@antonius



Faktum är att jag kände inte av nåt sånt, det var flera med mig som gick i specialjumpan, jag kände inte av nåt sånt, som tur är :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Automaton » 2014-12-15 22:25:19

Kan inte hoppa rep, jag har svårt att dribbla/trixa i olika typer av bollsporter. Detta var ett hinder först då jag spelade mycket fotboll, innebandy på yngre dar ända tills jag insåg att min fördel var att jag hade en väldigt naturligt stark fysik som bas.

Även fast jag är relativt kort för att vara kille så besitter jag ändå enorm styrka och envishet och gjorde upp för mina svagheter med motoriken med att helt enkelt krossa mina motståndare på det fysiska planet. Är en fighter helt enkelt, inte särskilt talangfull men extremt envis. Allting går med "brute force" :)
Automaton
 
Inlägg: 286
Anslöt: 2013-06-29

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav antonius » 2014-12-15 23:24:50

Automaton skrev:Allting går med "brute force"


LillRocky... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Zirre » 2014-12-15 23:29:19

Det finns grovmotorik och finmotorik.

Grovmotorik är större rörelser som engagerar armarna, benen, fötterna eller hela kroppen, till exempel att krypa, springa och hoppa. Finmotorik är sådant som att plocka upp saker mellan tumme och pekfinger, vicka med tårna i sand eller använda läppar och tunga till att smaka eller känna på saker.

Grov- och finmotorik utvecklas parallellt eftersom många aktiviteter kräver koordination av båda två. Vid tre månaders ålder kan ett barn ofta föra samman händerna i ryggläge (grovmotorik) och sedan leka med händerna (finmotorik). En 18-månadersbebis som leker med en sorteringslåda använder sin grovmotorik till att hålla kroppen upprätt och stadig och finmotoriken till att vända och vrida på klossarna så att de passar i hålen


Träslöjd, textilslöjd, bild och idrott är olika skolämnen där man övar motoriken.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Neurofunk » 2014-12-25 19:52:48

Även jag fann denna tråd intressant, själv var jag dålig påläst om förekomst av motorikstrul inom AS, fram till nu efter att ha läst alla inlägg. Tråden måhända ha till synes hunnit bli inaktiv, men känner att jag ändå vill bidra.

Jag har absolut inget bollsinne och var katastrofdålig på allt inom idrott i skolan, och jag fick kämpa mera med allt som borde ha varit lätt. Simskola gick jag i tills jag blev 13år, och ett tag efter tycktes jag ha glömt hur man gjorde. Likaså med att cykla, det är bland det läskigaste jag vet då jag tenderar att bara trilla åt sidan väldigt plötsligt, dessutom går allt runt om mig för fort så jag hänger inte med i var jag befinner mig så jag måste ändå cykla väldigt långsamt, och då kan jag lika bra gå istället. Mitt intresse för att rita/teckna är dock inte bara till belåtenhet, men även till smärta, då min styrka och kraftanvändning inte går att kalibrera, vilket leder till att jag knäcker pennuddar och håller pennor så hårt att jag får svullnader och förhårdnader i handen samt får ont i hela armen efter ett tag av ritande då jag antingen är avslappnad eller jättespänd i armen, jag lyckas inte få till något behagligt mellanläge. Verkligen jättejobbigt.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav takeaselfie » 2015-02-12 8:58:09

Jag har lite motoriska problem. För mig handlar det om att jag är allmänt klumpig.

Om nån visar en rörelse och jag försöker härma blir rörelsen oftast en helt annan.

Jag kan heller inte känna hur mycket/lite kraft jag ska använda i olika sammanhang. Det är liksom allt eller inget.

Och bollsporter är jag också urusel på. Om vi ska spela fotboll på idrotten brukar jag vid dom få tillfällen jag får bollen sikta åt ett håll men sen hamnar bollen alltid snett.

Det finns säkert mer saker jag har problem med motoriskt. Men detta är iallafall några exempel.
takeaselfie
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2014-07-14

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Lilla Gumman » 2015-02-12 14:09:28

Jag har alltid haft svårt med grovmotoriken. Jag snubblar och törnar emot saker titt som tätt. Ibland har jag till och med cyklat omkull, även om det ska mycket till för att jag ska göra det.

Jag kan skriva snyggt om jag anstränger mig att göra det, och jag kan brodera, sy, göra smycken och annat. Men visst, jag har svårt att klippa rakt, sy jämna stygn och så där, men det funkar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav geocache » 2015-02-12 14:48:43

Inte på grund av mitt "funktionshinder". Däremot har jag en arbetsskada som gör att de bakre musklerna i låren, och i min vänsterarm, låser sig ibland. Lite knepigt att ha det när jag sitter i timmar med modell- eller dioramabygge.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Har ni motoriska problem och i så fall vilka?

Inläggav Flinta » 2015-02-12 15:25:51

Jag har d jobbigt med sådant jag tror många NT gör mer el mindre per automatik, t ex tar på/av sig kläder, borstar tänderna, har koll på flera saker samtidigt (t ex var jag har mobil, nycklar, bank- o busskort när jag e utomhus, inomhus oxå iofs..), lagar mat (gör jag sällan pga motoriska problem som jag f n e omotiverad att träna upp).

Mkt praktiska göromål tar så himla mkt energi. Jag upplever att många NT har mkt svårt att föreställa sig detta (typ "Ja men hon har ju gått på universitet.." Som att d skulle utesluta ens motoriska problem.. Suck.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in