Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav Tardis89 » 2014-10-22 12:18:47

Jag dansar :D

Annars blir det väl lite klättring, bollsporter osv : ) Är också gammal gymnast.
Tardis89
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2014-10-02

Tråden om träning

Inläggav Jacob22 » 2014-10-22 16:51:36

Jag har börjat träna alltmer på gym. Springer, simmar och spelar fotboll ibland.
Jacob22
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-10-20

Tråden om träning

Inläggav Zirre » 2014-10-22 20:44:34

Har köpt 1 mån på Friskis & Svettis.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Tråden om träning

Inläggav Titti » 2014-10-23 20:23:12

Jag har för första gången i mitt mer än femtioåriga liv tränat på ett gym idag!

Nåja. Jag var där på remiss från ortopeden eftersom jag skadat ett knä när jag halkade omkull för snart två månader sedan. Har gått med en metallställning runt höger knä sedan dess och går med kryckor utomhus.

Jag var alltså på sjukgymnastikens gym. En intressant upplevelse och bra att få hjälp med rätt rörelser och belastning. Lite diskret musik och ingen reklamradio.

En halvtimme tyckte sjukgymnasten var lagom idag. Annars är det tänkt trekvart. Jag fick en påminnelse om att ha gymnastikskor nästa gång men när jag sa att jag inte har den typen av skor så enades vi om strumpor istället. Idag var jag barfota och det tyckte han inte var riktigt bra. Kanske borde jag ha förstått det? Men han sa inget om det när vi träffades i förrgår.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-10-23 21:37:58

Titti skrev:Jag har för första gången i mitt mer än femtioåriga liv tränat på ett gym idag!

Nåja. Jag var där på remiss från ortopeden eftersom jag skadat ett knä när jag halkade omkull för snart två månader sedan. Har gått med en metallställning runt höger knä sedan dess och går med kryckor utomhus.

Jag var alltså på sjukgymnastikens gym. En intressant upplevelse och bra att få hjälp med rätt rörelser och belastning. Lite diskret musik och ingen reklamradio.

En halvtimme tyckte sjukgymnasten var lagom idag. Annars är det tänkt trekvart. Jag fick en påminnelse om att ha gymnastikskor nästa gång men när jag sa att jag inte har den typen av skor så enades vi om strumpor istället. Idag var jag barfota och det tyckte han inte var riktigt bra. Kanske borde jag ha förstått det? Men han sa inget om det när vi träffades i förrgår.


Skaffa dig gympadojor, man går så mycket stabilare i dom, ser många ungdomar som halkar omkring i strumpor på gymmen, men dom är ju unga och tål att ramla och ha sig, jag har både en fot och ett knä med gamla skador och skulle aldrig tänka tanken att träna barfota... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav H2SO4 » 2014-10-23 22:20:09

Barfota på gym är verkligen ett no no. Tycker du inte att det är äckligt? Jag hade skämts ögonen ur mig.
Köp dig ett par träningsskor. Dom är sköna, ger stabilitet och enkla att hitta bra som passar i butiken. Inga andra skor är så enkla och förlåtande.

Du som rehabtränar ett knä måste vara noga med bra skor dessutom.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Re: Tråden om träning

Inläggav Titti » 2014-10-23 22:31:09

Jag går vanligtvis barfota i tofflor av Schollmodell tills jag fryser om fötterna. Dit har jag inte kommit än. Den främsta orsaken till att jag avskyr gymnastikskor är att det blir för varmt. När jag fryser tar jag på mig strumpor om det inte är blött, då blir det ett par tunna loafers eller ofordrade läderstövlar. Gummistövlar i alltför slaskigt väder.

Jag gick naturligtvis i tofflor inne på gymmet. Det var i maskinerna jag tog dem av mig. Jag visste inte att jag skulle ha skor på mig där, ingen hade berättat det för mig och jag gjorde som föll sig naturligt för mig.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Tråden om träning

Inläggav Lamprecht » 2014-10-24 15:31:00

H2SO4 skrev:Barfota på gym är verkligen ett no no. Tycker du inte att det är äckligt? Jag hade skämts ögonen ur mig.
Köp dig ett par träningsskor. Dom är sköna, ger stabilitet och enkla att hitta bra som passar i butiken. Inga andra skor är så enkla och förlåtande.

Du som rehabtränar ett knä måste vara noga med bra skor dessutom.


Ibland är det bäst att träna barfota/strumpor tex vid marklyft. :)
Lamprecht
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2014-10-18

Tråden om träning

Inläggav Alien » 2014-10-24 15:39:59

Jag antar att det är förbjudet att gå barfota mtp risken för spridning av fot- och nagelsvamp. Fast då kan man väl inte duscha el sitta i bastu heller?

Antihalksockor är annars ett alternativ om man inte vill ha/behöver träningsskor. Jag har ett par urgamla jympaskor. Men jag klarar inte att springa heller, vristen viker sig ibland. Så när man ska springa el gå, så går jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråden om träning

Inläggav Alien » 2014-10-24 15:45:36

Lamprecht skrev:
Alien skrev:Jag tränar mycket lätt, men har ändå bekymmer med maten. Har för mig att man inte ska äta för nära innan man tränar, men är det 2 el 3 timmar el ännu mer som avses?

Om jag kommer hem efter kl 16 så brukar jag ätit klart vid fem-tiden och så är passet kl 19. Jag har svårt att hinna äta något tidigare. Kunde låta bli att äta alls förstås, men då har jag inte ätit på flera timmar när jag kommer hem och är jättehungrig. En del har vattenflaskor med men aldrig jag. En timme ska jag väl klara mig utan vatten, särskilt som jag inte tränas särskilt hårt.


Du har nog missuppfattat det. Du kan äta precis innan träningen om det passar för dig. Problemet är att många blir illamående om de äter för tätt inpå. För mig beror det på vad jag äter hur länge jag måste vänta. Det är absolut inga problem att dricka under träning heller. Jag dricker över en liter vatten under mitt ca timmes träningspass.


Ja, alltså jag tänkte att det borde finnas någon regel/praxis mtp matsmältningen, inte någon formell regel.

Det är just för att det ibland känns som om maten vill upp igen, särskilt när vi gör rörelser för att träna magen. Magen vill smälta maten lugn och ro, och protesterar. Då äter jag ändå ingen jättemåltid med biff och potatigratäng utan bara youghurt och flingor.

Jag vill inte släpa med någon vattenflaska, det blir för mycket för mitt minne att komma ihåg det. (Måste ju vara färskt vatten varje gång också.) Vatten kan jag dricka när jag kommit hem igen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-10-24 15:54:03

Lite besviken på mig själv, har bara kommit iväg 3 gånger denna vecka och känner inte att jag kört riktigt så hårt som jag kräver av mig själv.

Men jaja, får ta igen det nästa vecka.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav H2SO4 » 2014-10-24 16:57:19

Lamprecht skrev:
Ibland är det bäst att träna barfota/strumpor tex vid marklyft. :)


Kör man marklyft är dåliga fötter det minsta behöver vara orolig över. Förespråkar i så fall lyftarskor om man vill ge sig an den onödiga skitövningen.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-10-24 17:03:59

Om man tränar utan att känna att man behöver dricka vatten tränar man inte tillräckligt hårt. ;)

En bra sak som vissa gym har är plastmuggar vid handfaten inne i gymmet, smidigt om man glömt vatten och känner att man behöver dricka.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav Alien » 2014-10-24 17:20:30

Kevlarsoul skrev:Om man tränar utan att känna att man behöver dricka vatten tränar man inte tillräckligt hårt. ;)

Tja, är man otränad så orkar man inte träna hårt.

Min dotter (som tränat utomlands) tycker tvärtom: Har man tid att dricka vatten stup i kvarten så tränar man inte tillräckligt hårt. Hon tycker det är ett evigt fjantande med vattenflaskor där hon tränar nu, träningen här är ju en barnlek.

En bra sak som vissa gym har är plastmuggar vid handfaten inne i gymmet, smidigt om man glömt vatten och känner att man behöver dricka.

Finns bara en toa med handfat i omklädningsrummet. Inga muggar på muggen! Men jag tränar i en skola, barnen skulle säkert bara leka med och slösa bort plastmuggarna. (För att se sitt ansikte i spegeln får man stå med böjda knän.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-10-24 18:20:32

Brukar dricka en smutt vatten mellan varje övning.

Ex. gör mina 3x15 på en maskin, dricker en smutt vatten, vidare till nästa maskin och gör 3x15, dricker en smutt igen, osv.
Fyller min vattenflaska full innan träning och den är inte ens halvtom när jag är klar med hela passet.
Kanske lite slöseri med vatten.

Men jag vet att om jag inte har vatten tillhands så känner jag blir svimfärdig och får jäkligt ont i njurarna.


Man får väl helt enkelt känna efter själv om och hur mycket man behöver vätska under träning.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav storskojaren » 2014-10-24 19:19:05

H2SO4 skrev:Kör man marklyft är dåliga fötter det minsta behöver vara orolig över. Förespråkar i så fall lyftarskor om man vill ge sig an den onödiga skitövningen.


Marklyft är en av de bästa övningarna man kan utföra, nästan ingen annan övning jobbar så många muskelgrupper samtidigt som marklyft. Det är även en bra övning för att undvika eller komma till rätta med obalanser också, har man bara tränat i maskiner så finns risken att någon muskelgrupp kanske halkat efter, kommer det då en dag då man ska lyfta något tungt och alla muskler förutom t.ex. korsryggen klarar vikten, då brister kanske den svagaste länken i kedjan, skaderisken ökar markant.

Att den sedan kräver mycket av en för att utföra med bra form är en annan sak, men det gör den knappast till en onödig skitövning. Compoundövningar generellt är överlägsna, då de ger en mycket mer funktionell styrka och resulterar i bättre balans mellan olika muskelgrupper, dessutom sparar man tid genom att träna många muskelgrupper i samma övning. Sedan är det inget fel att komplettera compoundövningar med isolerande övningar, men om de helt ska ersätta t.ex. mark så måste man göra väldigt många olika för att få samma resultat, men det är kanske något man blir tvungen att göra om man skadar sig tillräckligt illa.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-10-27 4:55:50

Alien skrev:
Kevlarsoul skrev:Om man tränar utan att känna att man behöver dricka vatten tränar man inte tillräckligt hårt. ;)

Tja, är man otränad så orkar man inte träna hårt.

Min dotter (som tränat utomlands) tycker tvärtom: Har man tid att dricka vatten stup i kvarten så tränar man inte tillräckligt hårt. Hon tycker det är ett evigt fjantande med vattenflaskor där hon tränar nu, träningen här är ju en barnlek.


Tror det är första gången jag hört om vattenflaskor som "evigt fjantande". Om man styrketränar hårt så har man ändå en viss vila mellan seten oavsett hur man gör det (t ex 3x10 eller 5x5), som brukar vara minuten eller längre. Då har man absolut tid att dricka vatten - och jag kan bara tala för mig själv, men jag brukar vara väldigt törstig då.

Sedan lär inte styrketräningen se så ofantligt annorlunda ut i andra länder. Möjligtvis i antal trender. Att däremot träna hårt och sedan strunta i att dricka vatten om man är törstig känns väldigt tveksamt.

Ibland när jag har tagit ut mig hårt så känner jag verkligen inte för att dricka dock (alldeles för tom i huvudet, händer ofta vid högreps knäböj). Men rationellt sett så vet jag att jag presterar bättre när jag fått dricka lite.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-27 4:59:40

Ni som är inne i träningssvängen sen länge...vilka billiga proteinformer rekommenderar ni?

Har börjat träna men det här med mat och näring är ju en kostnadsfråga.

Sen: hur mycket protein innehåller ett kokt ägg?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-10-27 5:02:56

KrigarSjäl skrev:Ni som är inne i träningssvängen sen länge...vilka billiga proteinformer rekommenderar ni?

Har börjat träna men det här med mat och näring är ju en kostnadsfråga.

Sen: hur mycket protein innehåller ett kokt ägg?


Proteinpulver är billigt och bra. Billigare än kött i form av kilopris, enkelt att ha med sig i en shaker efter träningen.

Ett kokt ägg innehåller 7,4 g protein. Rekommendationen är att äta 1,5-2 g protein per kilo kroppsvikt per dag vid styrketräning (om du väger 80 kg, ät 120-160 g protein per dag).

EDIT: Själv kör jag med havregrynsgröt på morgonen, mycket kyckling och tonfisk till lunch och middag. Äter en hel del kvarg med (Kesella), blandar det med Fun Light (eller frukt/nötter om man föredrar det) och det blir riktigt gott på kvällen.

Lista över proteinrik mat
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-27 5:06:03

Proteinpulver...ok, Gymgrossisten eller?

7,4 g protein. Det var ju inte mycket att hurra för.
Fem-sex ägg åt gången alltså.

Kroppen kan bara tillgodogöra sig ca 30 gram protein åt gången va?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-10-27 5:10:06

KrigarSjäl skrev:Proteinpulver...ok, Gymgrossisten eller?

7,4 g protein. Det var ju inte mycket att hurra för.
Fem-sex ägg åt gången alltså.


Tja, tillsammans med gröt + glas mjölk på morgonen kan det bli rätt bra. Men själv kör jag 66-88 g protein från pulver, så i matväg blir det rätt mycket för min del.

Kroppen kan bara tillgodogöra sig ca 30 gram protein åt gången va?


Nej, det är en myt.

Så gott som all näring du stoppar i dig kommer att absorberas och användas av kroppen. Om du äter mer protein vid ett tillfälle så kommer det helt enkelt bara att ta längre tid att smälta.

Om du äter en stor stek på 250 gram som innehåller ungefär 50 gram protein, så kommer den smältas under många timmar (kanske över fem timmar). Äter du dessutom annan mat i samma måltid, till exempel fiberrika grönsaker, så kommer den här tiden att förlängas ytterligare.

Under hela den här tiden kommer aminosyror att frisättas till ditt blodomlopp, för att användas som energikälla eller absorberas till muskelmassan.



http://www.styrkelabbet.se/hur-mycket-protein-kan-du-ta-upp-ur-en-maltid/

För övrigt: kul att så många har funnit träningen! Förhoppningsvis är det en motivator för mig att ta mig ur svackan (tränat normalt antal gånger, men betydligt mindre intensitet. Saknar jävlaranamman...)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-27 5:43:11

Tack för svar! Då kan man alltså proppa i sig mycket protein på samma gång.

2 g per kroppsvikt.
Måste nog prioritera det före annat.
Så får det bli.

Började träna förra veckan. Efter över tio års uppehåll.
Kände mig stel, obekväm, degig, ovan.
Men det är bara att köra på.
Efter sex månader eller nåt lär det kännas annorlunda.

Styrketräning är det enda jag gillat att hålla på med.
Man fokuserar på en sak i taget, man kör enskilt, man får synliga resultat till skillnad från diverse lagsporter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-10-27 9:50:44

KrigarSjäl skrev:Styrketräning är det enda jag gillat att hålla på med.
Man fokuserar på en sak i taget, man kör enskilt, man får synliga resultat till skillnad från diverse lagsporter.


Men värm upp ordentligt först så du inte skadar dig, du är inte tjugo år längre, men bra att du kommit igång, man blir lite lättsammare i sinnet av träning :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-27 9:58:08

-Jag kan grunderna.

"Inte tjugo längre"....grrrrmblm...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in