Tydlighet på jobbet!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tydlighet på jobbet!

Inläggav Tryingtobe » 2014-10-17 1:56:23

Hej jag har börjat upptäcka min diagnos mer och mer nu! Jag är den typen som vill ha struktur och vill veta vad jag får och inte får göra på jobbet.

Det är så jobbigt, jag har en chef som är hur cool och relaxed som helst och allt jag gör verkar duga inför honom.
Sedan har en chef som är jäkligt pedant och jag får kritik hela tiden ifrån henne ( mest negativ kritik).
Idag rann det över bägaren för mig när hon sa att jag räknar min kassa för långsamt på kvällen, ( hon kritiserar mig nästan varje dag för nånting) när vi skall stänga. Varför? För att alla de andra arbetskamraterna säger att jag istället skall ta det lugnt och inte stressa och ta tid på mig. Men hon vill inte det! Hon vill att jag skall va snabb.

Liksom jag har räknat min kassa inför den andra sjysta chefen flera ggr och det har aldrig varit någe problem, men så fort jag arbetar med den andre. Så är det hela tiden grejer hon vill att jag skall bli bättre på. Hon är väldigt otålig och tar mycket av min energi.

Hon har inge bra rykte om sig på jobbet av de andra kollegorna. Dom tycker hon är för mycket, men dom kan koppla bort det på nå sätt.
jag känner mig förvirrad å ledsen just och kände bara för att skriva av mig lite här. tack för denna sida finns!

Moderator Alien: Tråden flyttad från Övriga Aspergerfrågor.
Tryingtobe
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2014-08-13

Tydlighet på jobbet!

Inläggav Alien » 2014-10-17 2:05:48

Förstår din känsla. Man kan vara hur bra som helst på en massa saker, ändå ska vissa hacka på en för just den egenskap man saknar.

Jag antar att hon var otålig för att hon snabbt ville stänga och då därifrån. Det enda jag kan råda dig till är att lugnt svara, "jag kan inte vara snabbare än så här, jag tycker det är viktigare att det blir rätt än att det går supersnabbt, om någon tjatar på mig går det bara långsammare". Egentligen är det hennes problem om hon är så otålig av sig. Det framgår ju av att de andra också tycker hon är "för mycket". En sådan chef är det sista man behöver som aspergare, men tyvärr får man ju inte välja utan får stå ut med sina chefer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tydlighet på jobbet!

Inläggav plåtmonster » 2014-10-17 2:38:06

@Tryingtobe, Kanske det kan vara idé att ta upp det med din andra (goda) chef?

Om du är beredd att ta risker så kan du dra på hörselskydd som en hint..
Eller leta efter något annat jobb?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tydlighet på jobbet!

Inläggav Miche » 2014-10-17 13:09:31

Säg åt stressputten att hon kan slippa det problemet om hon investerar i CashGuard, den håller reda på alla kontanter själv... 8)

Ett tips, försök få arbetstiderna med den omtänksamme chefen eller byt jobb. Duktigt folk är ofta eftertraktade och se till att den omtänksamme chefen skriver ditt betyg samt att du har han som referens när du söker nytt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tydlighet på jobbet!

Inläggav TheWonderer92 » 2014-10-17 15:05:38

Ja, som sagt det viktigaste i din situation (och många andra kniviga situationer också för den delen) är kommunikation. Bestäm ett möte och poängtera att det är ett viktigt sådant.
Börja med att klargöra hur du upplever hennes attityd till kassaräknarna och hur det påverkar dig. Gå inte till attack och tala om vem hon är och inte är - det får motsatt effekt givetvis. Om ingen har talat om för henne hur hennes uppträdande kan uppfattas kan hon ju inte veta om det! Människan gör det som funkar. Om ingen protesterar med godtagbara argument kan ingen ändring ske.

I bästa fall kommer hon till insikt och ni kan komma fram till en gemensam lösning som funkar för er båda. En bra chef respekterar och uppskattar sina "underordnade", ger konstruktiv kritik om så behövs och hackar inte ständigt på det som blir fel/annorlunda.

Om hon inte verkar fatta trots hur sakligt du beskrivit problemet, är det tyvärr bäst att gå. Ingen ska må dåligt på sin arbetsplats.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in