När känner du skam?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du någon skam i kroppen?

Ja. Jag vet att jag är privilegierad och skammen får mig att vilja göra något åt det det rätta och utjämna orättvisorna.
4
33%
Nej. Jag kan faktiskt inte vara delaktig i sådant. Min uppgift är är att sammanställa och organisera fakta.
1
8%
Men hallå! Vi är faktiskt människor! Det ligger för oss att beskriva och försöka åtgärda det vi uppfattar som outhärdligt.
4
33%
Herregud! ta det lugnt! så illa kan det väl ändå inte vara?
3
25%
 
Antal röster : 12

När känner du skam?

Inläggav Chrilleb » 2014-10-07 13:23:58

Jag känner skam när jag sagt eller gjort nåt jag inte brukar göra, ibland. Det kan vara att jag inte gett tiggaren sin slant denna gång, känns inte bra eller så nåt jag sagt till en vän, skojat fast jag känt obehag att detta inte kändes sjysst ändå...
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

När känner du skam?

Inläggav kiddie » 2014-10-07 21:03:07

Kanin skrev:1945 fick de som erhöll fattigvård (dåtidens socialhjälp) eller var försatta i personlig konkurs rösträtt.


Ah, alltid intressant att lära sig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Sv: När känner du skam?

Inläggav slackern » 2014-10-07 21:08:20

Kanin skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:Samma som alltid. Man vill att bara rika ska ha rättigheter. Förr i USA fick man bara rösta om man hade mark.
Så var det även i Sverige eller att man fick fler röster ju mer egendom man ägde. Vi fick ju allmän rösträtt 1922 men har för mig att i och med att statarsystemet avskaffades så fick dom sista människorna rösträtt 1945. Men som sagt inte helt hundra.

1945 fick de som erhöll fattigvård (dåtidens socialhjälp) eller var försatta i personlig konkurs rösträtt.

Tack för att du kollade upp det eller förklarade hur det ligger till.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

När känner du skam?

Inläggav Frimodig » 2014-10-07 21:26:11

Kanin skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:Samma som alltid. Man vill att bara rika ska ha rättigheter. Förr i USA fick man bara rösta om man hade mark.
Så var det även i Sverige eller att man fick fler röster ju mer egendom man ägde. Vi fick ju allmän rösträtt 1922 men har för mig att i och med att statarsystemet avskaffades så fick dom sista människorna rösträtt 1945. Men som sagt inte helt hundra.

1945 fick de som erhöll fattigvård (dåtidens socialhjälp) eller var försatta i personlig konkurs rösträtt.


Joo, vi har en väldigt lång historia med att diskriminera minoriteter. Det är nog Sveriges största skam, sen 1900. Fast naturligtvis mkt längre tillbaka.

Och allt handlade om vad man ägde och hur man funkade psykiskt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

När känner du skam?

Inläggav hoppsan » 2014-10-12 8:06:44

Till hälften kan jag skämmas eller i alla fall få ordentlig ångest. Om mitt beteende varit alltför gränslöst kan jag känna skam och en ganska djup sådan också.

Men till andra hälften har jag en mycket ordentlig oförmåga till skam. Jag bekymrar mig inte mycket om vad andra kan tänka och tycka om mig, är egentligen rätt likgiltig inför det. Drabbas därav inte av vilka skamkänslor som helst. Det kommer sig mer naturligt att jag då bryter sociala regler jag trots allt mycket väl förstår.

Ändå har jag en egen mall på vad som är ett korrekt socialt beteende och kan uppleva en vilja att ta avstånd ifrån andra som bryter emot det.

Avundsjuka och svartsjuka har jag heller inte fötts med. Även om jag som äldre upplevt svartsjuka har jag däremot aldrig varit avundsjuk.
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

När känner du skam?

Inläggav JWS » 2014-10-12 10:04:25

att va på sånna här forum
JWS
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2009-05-31
Ort: Stockholm

När känner du skam?

Inläggav Frimodig » 2014-10-13 19:48:42

JWS skrev:att va på sånna här forum


Intressant. Why?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

När känner du skam?

Inläggav Zuumaester » 2014-10-13 19:56:10

Idag så har jag kanske gjort något dumt och ologiskt som har i sin tur fått mig att känna skam samt bli ledsen utav en annans agerande mot mig. Kort sagt, jag är ledsen att jag gjorde den personen jag gillar arg. :cry:
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

När känner du skam?

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-13 20:13:46

När jag är sjukskriven och inte jobbar, i synnerhet när jag ska tillbaka till jobbet EFTER en sjukskrivning.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in