Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Sv: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kok

Inläggav Moggy » 2014-09-17 14:13:13

Bror Duktig skrev:Det otäcka med läsk är inte sockret, utan fosforsyra och alla möjliga andra skitingredienser.


Struntprat. Socker är ett av det största hälsoproblem vi har. Andra ingredienser är kanske inte så nyttiga men inte i närheten av hur farligt socker är.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav hassanisaba » 2014-09-17 14:38:48

socker är inte giftigt, men det är sötningsmedel.

lightläsk är farligare än klassisk läsk.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Re: Sv: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kok

Inläggav Moggy » 2014-09-17 14:46:40

hassanisaba skrev:socker är inte giftigt, men det är sötningsmedel.

lightläsk är farligare än klassisk läsk.


Nä. All forskning visar på att sötningsmedel inte är speciellt farligt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav barracuber » 2014-09-17 15:27:12

Socker, med sina syskonprocesser blodsockerobalans och insulinresistens (även kallat pre-diabetes), ihop med kronisk stress och andra livsstilsfaktorer, ligger bakom de flesta moderna välfärdssjukdomarna.

Men kronisk stress är en ännu värre riskfaktor för sjukdom än socker. En supercool, mediterande, närvarande, autonom människa som rör på sig hyfsat och inte isolerar sig från relationer med andra, kan vara sockerjunkie och ändå hålla sig frisk långt upp i åldrarna.

Motsatsen - att vara kroniskt stressad och samtidigt i längden hålla sig frisk, är sällsynt idag. Kroniskt stress går liksom hand i hand med ohälsa.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2014-09-17 16:46:11

barracuber skrev:Socker, med sina syskonprocesser blodsockerobalans och insulinresistens (även kallat pre-diabetes), ihop med kronisk stress och andra livsstilsfaktorer, ligger bakom de flesta moderna välfärdssjukdomarna.

Men kronisk stress är en ännu värre riskfaktor för sjukdom än socker. En supercool, mediterande, närvarande, autonom människa som rör på sig hyfsat och inte isolerar sig från relationer med andra, kan vara sockerjunkie och ändå hålla sig frisk långt upp i åldrarna.

Motsatsen - att vara kroniskt stressad och samtidigt i längden hålla sig frisk, ärskor ska sällsynt idag. Kroniskt stress går liksom hand i hand med ohälsa.

Byt ut socker emot övervikt och brist på motion så får vi en adekvat text.
Man får knappast insulinresistens av enbart sockerkonsumtion,grejjen med läsk är att mättnad ifrån drycker är lägre än fast föda och att de flesta människor behöver inte dricka kalorier,oavsett om det är läsk eller juice,öl,whiskey,osv.
Själv har jag just druckit 334ml Red Bull ,jättegott.
I dag har alltså mitt energintag bestått av 100% raffinerat socker i dryckesform.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-17 17:47:15

Kimmelie skrev:
Bror Duktig skrev:Jag har börjat höra och läsa om större bovar än socker, och gissar att i sinom tid kommer debatten nog svänga igen.

Får man fråga vilka bovar det är?

Linolsyra. Har ökat 2000 % typ på hundra år. Inflammationsfrämjande samt sänker ämnesomsättningen (hindra en björn att få linolsyra, och ge kokosfett istället, då kan den inte gå i ide).

Även fleromättade fetter i stort verkar inte helt bra. Instabila och oxiderar lätt i värme (kroppen). Jag tror det är en hype som kommer gå över, det där med fiskoljor och megadoser omega3. Ät normalt för fanken :P

I tusentals år har vi ätit gluten, mjölk, rött kött, inte massor av fet fisk världen över o.s.v. utan att bli sjuka. Visst blev vi både sjukare och kortare när vi BÖRJADE odla, men det gick ju över och troligen har vi anpassats lite. Hunden har ju t.ex. 22 gener för att bryta ned kolhydrater, medan vargen bara har 4. Och då har vi inte styrt medvetet. Hunden har hunnit fler generationer, men ändå, något måste vi ju ha anpassat oss, annars skulle svackan då vi började odla inte försvunnit igen.

Jag tror också att allt restriktivt ätande är skit. Lite kcal, uteslut allt fett, eller alla animalier, eller alla kolhydrater. Sådant sätter igång reservsystem = stress och/eller kroppen känner av att det är lite nöd på något => skruva ned ämnesomsättningen => en jävla massa jobbiga symptom, ofta desamma som folk jämt klagar över i vår tid.

Visste ni att kroppstempen sjunkit så att 37 inte längre är normalt? Det tyder på sänkt ämnesomsättning.

Som kan ske både av allt underligt ätande (tjocka har ofta bantat och kämpat, skippat måltider, haft stress av dåligt samvete, så de, likväl som sjukligt smala, sänker effektivt ämnesomsättningen) OCH av linolsyran (som finns i nötter, frön, växtoljor utom kokosfett, makadamifett, kakaofett och palmKÄRNolja (alltså inte palmolja) och såklart industrifetter som vi friterar chips, pommes och allt möjligt i). Finns även i djurfett från djur som matas med spannmål:
vilt och gräsbetesnöt + gräsbeteslamm har minst.
konventionellt nöt har 3 ggr mer (KRAV eller inte KRAV, det handlar om spannmålet)
gris har 9 ggr mer
fågel 18 ggr mer!!

Att vanligt nöt har såpass lite ändå, kan vara för att de idisslar och processar maten bättre än gris och fågel.

Mager gris och magert fågelkött kan vara ok. Bort med fettet och stek i kokosfett eller smör :P

Man har också visat att bröstmjölk har ökade halter linolsyra.

Finns massa spännande info om detta.

Man kan även läsa Traditional nutrition som komplierat info om the blue zones, samt Weston Prices undersökta friska populationer. Bland dessa ovanligt friska och långlivade populationer finns inte EN ENDA röd tråd i matväg. Det spelar ingen roll att kostdoktorn kan dra ut eskimåer därifrån och säga att LCHF är rätt. Man återfinner även vegetarianer, high-carbare, Lindeberg-paleo (d.v.s. ej högfett), populationer som lever på rågbröd och ost, eller 80 % sötpotatis, eller sill och bröd, eller massor av baljväxter eller blod och mjölk (massajer).

Enda röda tråden är: Lite linolsyra, goda råvaror utan gifter eller stress, bra tillagningsmetoder och trygga sociala nätverk. Och ingen stress hos folket heller. Vegetarianerna är mest förbryllande. De äter fullkorn, massa spannmål och baljväxter, och därmed mer linolsyra. Men är ändå bland de friskaste. Det är inte vilka som helst, utan just en speciell avskiljd population sjundedagsadventister som är vegetarianer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-17 17:50:38

Jag kan säga att efter jag började med råd av Matt Stone och Joey Lott, har sockerhelvetet minskat. Jag kan numer äta typ den där kanelbullen utan sug. Och jag håller mig minst lika bra som om jag skulle ätit en LCHF-grej, om inte bättre. Känner mig nöjd, mer ork, kroppen får av allt den kan processa.

Jag ser numer LCHF och annat som symptomlindrare som inte riktigt tar tag i orsaken. Om de gjorde det, skulle ju personen kunna äta blandat igen. Men i stället blir folk ännu mer känsliga för kolhydrater.

Alla dessa restriktiva dieter har dock ofta en plats ändå. Vissa har en sjukdom de inte blir friska från, och som kan lindras. Vissa behöver en viss diet en period, och åter vissa anpassar sig utmärkt till dieter som för andra bara funkar ett tag (sedan slår sänkt ämnesomsättning igång). Ingen kan ju påstå att Sisson inte funkar på lowcarb paleo t.ex. eller att Colting inte funkar på LCHF. Men vi är så många fler där det faktiskt inte funkar så.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-17 19:12:29

Bror Duktig skrev:
Visste ni att kroppstempen sjunkit så att 37 inte längre är normalt? Det tyder på sänkt ämnesomsättning.



Jasså? Det var intressant. Jag brukar inte bli trodd när jag tycker mig ha feber när termometern visar 37 eller mer.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2014-09-17 19:27:35

Alla artiklar och löpsedlar om kost får mig att vilja äta bacon och skölja ner den med coca cola.
Nu mår jag lite illa när jag läste bacon.Min aptit är inte så bra nuförtiden.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-17 19:29:26

Flawed skrev:Alla artiklar och löpsedlar om kost får mig att vilja äta bacon och skölja ner den med coca cola.
Nu mår jag lite illa när jag läste bacon.Min aptit är inte så bra nuförtiden.


Bacon i små mängder som en krydda kan väl inte vara allt för onyttigt? Beror väl på i vilka mängder man äter saker.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Kimmelie » 2014-09-17 19:29:42

Bror Duktig skrev:Finns även i djurfett från djur som matas med spannmål:
vilt och gräsbetesnöt + gräsbeteslamm har minst.
konventionellt nöt har 3 ggr mer (KRAV eller inte KRAV, det handlar om spannmålet)
gris har 9 ggr mer
fågel 18 ggr mer!!

Så med andra ord borde man skära bort fettkanten? Eller består den mest av mättat fett?

Jag brukar koka buljong på märgben från nöt (ej gräsbetes, tyvärr). Det blir en hård yta av fettet. Jag har trott att det mest består av mättat fett, och ätit upp det. Stämmer det, eller är det massor med Omega6 däri också?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-17 19:31:10

Flawed skrev:Alla artiklar och löpsedlar om kost får mig att vilja äta bacon och skölja ner den med coca cola.
Nu mår jag lite illa när jag läste bacon.Min aptit är inte så bra nuförtiden.

Drack precis mjölk med dextropur omnomnom
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-17 19:33:15

Kimmelie skrev:
Bror Duktig skrev:Finns även i djurfett från djur som matas med spannmål:
vilt och gräsbetesnöt + gräsbeteslamm har minst.
konventionellt nöt har 3 ggr mer (KRAV eller inte KRAV, det handlar om spannmålet)
gris har 9 ggr mer
fågel 18 ggr mer!!

Så med andra ord borde man skära bort fettkanten? Eller består den mest av mättat fett?

Jag brukar koka buljong på märgben från nöt (ej gräsbetes, tyvärr). Det blir en hård yta av fettet. Jag har trott att det mest består av mättat fett, och ätit upp det. Stämmer det, eller är det massor med Omega6 däri också?


Man bör bara undvika fett från gris och fågel (gäller uppfödda, ej vildsvin och vildfågel vad jag vet, om man inte omnomnom-matat vildsvinen med baljväxter).

Jag förstår det som att jag kan äta julskinka eller kycklingfiléer. Inte för att få lite fett, utan för att inte få fel fett. Man kan ösa på med kokosfett eller ost eller grädde :-)Happy
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav BloodyPirate » 2014-09-17 19:35:19

slackern skrev:
Flawed skrev:Alla artiklar och löpsedlar om kost får mig att vilja äta bacon och skölja ner den med coca cola.
Nu mår jag lite illa när jag läste bacon.Min aptit är inte så bra nuförtiden.


Bacon i små mängder som en krydda kan väl inte vara allt för onyttigt? Beror väl på i vilka mängder man äter saker.


Såg en dokumentär om just processat kött, så som bacon. Det går åt ofantligt mycket socker och salt för att framställa bacon, skinka, kassler, korv m.m. Tyvärr (enligt min smak) för just de köttformerna är några av mina absoluta favoriter...

Själv har jag börjat äta mer ägg, keso, bönor och liknande än innan. Har även testat lite Quorn-produkter. De var riktigt goda! Inte alls så "bösiga" och smuliga som sojaprodukter gärna kan vara. Hett tips - Quorn och mer icke-processat kött! :-)Happy
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-17 19:36:09

D.v.s. fettet på kyckling och fläsk består av för stor del linolsyra (= en omega6 av sämre sort, essentiell, men bara i mycket små mängder). Det är mycket mättat fett också, men om man ska hålla nere omega6-linolsyra, så skippa det.

Såklart skippar man även äckelmargariner av alla sorter.

Jag kör kokosfett, MCT-olja, smör, grädde, makadamiolja ibland, olivolja (sällan, men den är ganska ok linolsyramässigt, om man inte använder mycket). Talg kan man använda, men det har jag slutat med, orkar inte. Får sådant fett av mina buljonger och nötfärs/kött.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-17 19:39:27

BloodyPirate skrev:
slackern skrev:
Flawed skrev:Alla artiklar och löpsedlar om kost får mig att vilja äta bacon och skölja ner den med coca cola.
Nu mår jag lite illa när jag läste bacon.Min aptit är inte så bra nuförtiden.


Bacon i små mängder som en krydda kan väl inte vara allt för onyttigt? Beror väl på i vilka mängder man äter saker.


Såg en dokumentär om just processat kött, så som bacon. Det går åt ofantligt mycket socker och salt för att framställa bacon, skinka, kassler, korv m.m. Tyvärr (enligt min smak) för just de köttformerna är några av mina absoluta favoriter...

Själv har jag börjat äta mer ägg, keso, bönor och liknande än innan. Har även testat lite Quorn-produkter. De var riktigt goda! Inte alls så "bösiga" och smuliga som sojaprodukter gärna kan vara. Hett tips - Quorn och mer icke-processat kött! :-)Happy

Mycket skit i charkvaror. Nu är jag inte särskilt rädd för lite socker längre, så det gör inget. Men ofta är det konstigt socker och konstigt salt om man säger så. Nitrit och underliga sockerformer. Och hundra andra kemikalier av underlig sort.

Bönor och spannmål skippar jag. Kan äta vitt spannmålsmjöl som undantag bara. Baljväxter får min mage att tacka för sig och gå i strejk, öppnar igen om du tar en flaska laxoberal, tack och adjö. Även vegoprodukter skippar jag helst.

Ja just ja, äggulan innehåller en hel del linolsyra numer, eftersom man matar hönsen med spannmål :evil:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-17 19:40:22

BloodyPirate skrev:
slackern skrev:
Flawed skrev:Alla artiklar och löpsedlar om kost får mig att vilja äta bacon och skölja ner den med coca cola.
Nu mår jag lite illa när jag läste bacon.Min aptit är inte så bra nuförtiden.


Bacon i små mängder som en krydda kan väl inte vara allt för onyttigt? Beror väl på i vilka mängder man äter saker.


Såg en dokumentär om just processat kött, så som bacon. Det går åt ofantligt mycket socker och salt för att framställa bacon, skinka, kassler, korv m.m. Tyvärr (enligt min smak) för just de köttformerna är några av mina absoluta favoriter...

Själv har jag börjat äta mer ägg, keso, bönor och liknande än innan. Har även testat lite Quorn-produkter. De var riktigt goda! Inte alls så "bösiga" och smuliga som sojaprodukter gärna kan vara. Hett tips - Quorn och mer icke-processat kött! :-)Happy


Jag tror dom gånger vi äter bacon här hemma är till brunch till helgen och ibland i typisk svensk carbonara. Kassler är inte sonen speciellt förtjust i så det äter vi inte. Brukar väl mest bli hängmörad biff här hemma och korv mellan varven. Men jag förstår att den mesta halvfabrikaten är onyttigt och kallskuret.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2014-09-17 20:07:58

Man kan tänka sig att mycket är fel på olika charkprodukter som bacon.
Saltmängden,konserveringsaltet natriumnitrit som tillsätts för att hålla botulism och grå färg borta,kemikalier relaterade till rökningen,nitrosaminer ifrån hårdstekningen av tex baconet,och lite till.
Man kan kanske göra korv själv,om man ser till att äta den innan boutulinum bakterierna kommer.
Leverpastej kan man göra det själv?
Köpa lite lever och köra i mixern?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Kimmelie » 2014-09-17 20:55:43

Flawed skrev:Leverpastej kan man göra det själv?
Köpa lite lever och köra i mixern?

Googla på kycklinglevermousse, så hittar du recept. Godare än vanlig leverpastej.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-17 20:59:19

Kimmelie skrev:
Flawed skrev:Leverpastej kan man göra det själv?
Köpa lite lever och köra i mixern?

Googla på kycklinglevermousse, så hittar du recept. Godare än vanlig leverpastej.


Gåslever och Sauternes mumsfillibabba.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-17 21:17:42

slackern skrev:
Kimmelie skrev:
Flawed skrev:Leverpastej kan man göra det själv?
Köpa lite lever och köra i mixern?

Googla på kycklinglevermousse, så hittar du recept. Godare än vanlig leverpastej.


Gåslever och Sauternes mumsfillibabba.


Sauternes gillar jag, jättegott :-)Happy Har aldrig smakat gåslever, så jag vet inte...
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-17 21:23:42

PMS-monstret skrev:
slackern skrev:
Kimmelie skrev:Googla på kycklinglevermousse, så hittar du recept. Godare än vanlig leverpastej.


Gåslever och Sauternes mumsfillibabba.


Sauternes gillar jag, jättegott :-)Happy Har aldrig smakat gåslever, så jag vet inte...


Jag kan lova dig att det smälter i munnen utav harmoni. Även fast man kan tänka sig att ett ädelrötat sött vin inte skulle passa så är det en ypperlig kombination. Även Sauternes och Roquefortost är djävulusiskt gott ihop.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav KrigarSjäl » 2014-09-17 21:49:21

-Gourmetgrejer, det gillar vi...inga jädra sojabiffar och skit...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2014-09-17 22:07:23

Gåslever är lite väl överväldigande fet.

Drack inte Sauternes till troligen champagne ,säkert fel.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in