Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2014-09-16 17:35:03

Nya råd om sockerkonsumtionen:

DN - Forskare varnar för socker
Publicerad 16 september 2014 12:14

Brittiska forskare varnar och säger att sockerkonsumtionen måste ner ytterligare. Enligt forskarna bör socker inte utgöra mer än tre procent av det dagliga intaget av energi.


Om sockerintaget inte ska överstiga fem procent av det dagliga energiintaget bör kvinnor inte äta mer än motsvarande fem till sex teskedar socker per dag, medan män får sätta i sig som mest sju till åtta teskedar.

I svenska Livsmedelsverkets rekommendation ligger sockerintaget på tio procent av det dagliga energiintaget. Det motsvarar ungefär 50 gram per dag, eller motsvarande en halv liter läsk.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-09-16 18:22:49

Att äta 10 % socker om dagen är helt galet, är det en rekommendation? Jag kan fatta om man äter mycket frukt för det är rätt mycket fruktsocker i frukt, och iom att frukten är nyttig på andra sätt så är nog sockret i frukten inte så farligt. Sockret "sipprar" ut i blodet iom fibrerna i frukten och inte samma sockerchock som om det vore juice.

Tar man en rejäl portion fil (3 dl naturell) så får man i sig ca 12 g mjölksocker. Jag vet inte hur man ska räkna detta dock, om det räknas in i sockret? Mjölksocker är ju inte samma som raffinerat socker vad gäller insulinpåslag.

Men om man får i sig 10 % raffinerat socker om dagen gör man nog något väldigt fel. Men om sockret kommer från fil och frukt känns det ju inte samma och borde inte vara samma. Eller?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-16 18:43:04

Ja, det är intressant att veta om de räknar med sådant socker faktiskt.

Raffinerat socker är en molekyl av glukos och fruktos. Mjölksocker (laktos) är en molekyl av glukos och laktos.

Jag har börjat höra och läsa om större bovar än socker, och gissar att i sinom tid kommer debatten nog svänga igen.

Det finns saker som vi gör och äter som gör att vi hanterar socker sämre. Att ta bort sockret då blir mer symptombehandling.

Jag som blev sockerskogstokig tidigare, kan numer äta socker om jag vill, eller inte vill. Får inga blodsockersvängningar eller dippar eller kraftiga sug som av knark längre. Kan hålla mig på ett mellanmål av torkad frukt eller söt kaka (hemgjord helst för att slippa det nya jag hittat och som verkar vara en storbov).

Jag tror att fettsyror är viktigare än vi tror. Jag man stoppa PCOS av några droppar GLA-fettsyra, så kan man nog räkna med att snedfördelade fettsyror i övrigt ger stora effekter.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-16 18:52:22

kiddie skrev:Att äta 10 % socker om dagen är helt galet, är det en rekommendation? Jag kan fatta om man äter mycket frukt för det är rätt mycket fruktsocker i frukt, och iom att frukten är nyttig på andra sätt så är nog sockret i frukten inte så farligt. Sockret "sipprar" ut i blodet iom fibrerna i frukten och inte samma sockerchock som om det vore juice.

Tar man en rejäl portion fil (3 dl naturell) så får man i sig ca 12 g mjölksocker. Jag vet inte hur man ska räkna detta dock, om det räknas in i sockret? Mjölksocker är ju inte samma som raffinerat socker vad gäller insulinpåslag.

Men om man får i sig 10 % raffinerat socker om dagen gör man nog något väldigt fel. Men om sockret kommer från fil och frukt känns det ju inte samma och borde inte vara samma. Eller?


Det här kan du nog tycka är intressant att läsa.

Varför behöver vi kolhydrater?

Det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som behövs som energi till cellerna. Glukos lagras i levern i form av glykogen som fungerar som energireserv. Hjärnan kan bara använda glukos som bränsle och behöver ungefär 100 gram glukos om dagen.


http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-nar ... lhydrater/

Här har jag hittat dina 10%

Enligt rapporten bör den totala andelen kolhydrater i kosten variera mellan 50 och 75 procent av energiintaget, förutsatt att huvuddelen kommer från fullkornsprodukter, hela frukter, grönsaker och baljväxter. Så kallade ”fria sockerarter” bör bidra med högst 10 procent av energiintaget. Här inräknas allt tillsatt socker, men även socker i drycker inklusive saft och juice.


http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-nar ... -fullkorn/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-16 19:07:24

HAHAHAHA, fick avisering om slackerns inlägg samtidigt som jag fick avisering om ett inlägg för "en mycket bra bok": http://www.adlibris.com/se/bok%2fhotet- ... oCqS7w_wcB

Jepp, kolhydraterna äter nog långsamt upp in hjärna nu, det är därför det äntligen lättar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-16 19:12:09

Bror Duktig skrev:HAHAHAHA, fick avisering om slackerns inlägg samtidigt som jag fick avisering om ett inlägg för "en mycket bra bok": http://www.adlibris.com/se/bok%2fhotet- ... oCqS7w_wcB

Jepp, kolhydraterna äter nog långsamt upp in hjärna nu, det är därför det äntligen lättar.


Jo den låter ju oerhört seriös den där boken. :lol: Där vid ADHD dog mitt förtroende för den författaren.

Författaren lyfter fram obekväm kunskap som har funnits gömd i den medicinska litteraturen sedan länge: kolhydrater han allvarligt skada din hjärna. Även så kallade hälsosamma kolhydrater, som fullkorn, kan orsaka demens, ADHD, ångest, kronisk huvudvärk och depression.


http://www.adlibris.com/se/bok%2fhotet- ... oCqS7w_wcB
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2014-09-16 19:13:01

raderat
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-16 20:17:53

slackern skrev:
Bror Duktig skrev:HAHAHAHA, fick avisering om slackerns inlägg samtidigt som jag fick avisering om ett inlägg för "en mycket bra bok": http://www.adlibris.com/se/bok%2fhotet- ... oCqS7w_wcB

Jepp, kolhydraterna äter nog långsamt upp in hjärna nu, det är därför det äntligen lättar.


Jo den låter ju oerhört seriös den där boken. :lol: Där vid ADHD dog mitt förtroende för den författaren.

Författaren lyfter fram obekväm kunskap som har funnits gömd i den medicinska litteraturen sedan länge: kolhydrater han allvarligt skada din hjärna. Även så kallade hälsosamma kolhydrater, som fullkorn, kan orsaka demens, ADHD, ångest, kronisk huvudvärk och depression.


http://www.adlibris.com/se/bok%2fhotet- ... oCqS7w_wcB

HAHAHA vad dumt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-09-16 23:01:41

Enligt rapporten bör den totala andelen kolhydrater i kosten variera mellan 50 och 75 procent av energiintaget, förutsatt att huvuddelen kommer från fullkornsprodukter, hela frukter, grönsaker och baljväxter. Så kallade ”fria sockerarter” bör bidra med högst 10 procent av energiintaget. Här inräknas allt tillsatt socker, men även socker i drycker inklusive saft och juice.


Neej!! :-)006 Mer förvirring. Det förklarar frukten. Den är OK. Mjölk, raffinerat mjöl och ris hamnar i ingenmansland. Det är varken fullkorn eller tillsatt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-16 23:08:54

kiddie skrev:
Enligt rapporten bör den totala andelen kolhydrater i kosten variera mellan 50 och 75 procent av energiintaget, förutsatt att huvuddelen kommer från fullkornsprodukter, hela frukter, grönsaker och baljväxter. Så kallade ”fria sockerarter” bör bidra med högst 10 procent av energiintaget. Här inräknas allt tillsatt socker, men även socker i drycker inklusive saft och juice.


Neej!! :-)006 Mer förvirring. Det förklarar frukten. Den är OK. Mjölk, raffinerat mjöl och ris hamnar i ingenmansland. Det är varken fullkorn eller tillsatt.


Om du väljer fullkornsris så bör det vara bra mjölk är också en naturlig produkt så inget problem. Dom tjatar ju jämt och ständigt om nyckelhålsmärkta produkter.

Det har till exempel betydelse om man äter kolhydraterna i form av hela spannmålskorn eller som mjöl och om de är tillagade eller råa. Man brukar tala om "snabba" och "långsamma" livsmedel. Man mäter hur snabbt och länge blodsockernivån påverkas efter att man ätit ett livsmedel. Resultaten uttrycks som glykemiskt index, GI. Ett högt glykemiskt index innebär att blodsockret stiger snabbt och gör att man behöver äta oftare.



Exempel på livsmedel som snabbt påverkar blodsockerhalten är

sockerrika livsmedel som söta drycker, godis och bakverk
vitt bröd.

Bröd, flingor, gyn, pasta och ris med stor andel hela korn är exempel på livsmedel som ger en långsam och förlängd blodsockerstegring. Läs mer om socker och GI på länkarna till höger.


http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-nar ... lhydrater/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-16 23:16:14

kiddie skrev:
Enligt rapporten bör den totala andelen kolhydrater i kosten variera mellan 50 och 75 procent av energiintaget, förutsatt att huvuddelen kommer från fullkornsprodukter, hela frukter, grönsaker och baljväxter. Så kallade ”fria sockerarter” bör bidra med högst 10 procent av energiintaget. Här inräknas allt tillsatt socker, men även socker i drycker inklusive saft och juice.


Neej!! :-)006 Mer förvirring. Det förklarar frukten. Den är OK. Mjölk, raffinerat mjöl och ris hamnar i ingenmansland. Det är varken fullkorn eller tillsatt.


Så här skriver DN idag. En halvliter läsk om dagen är tydligen max.

I svenska Livsmedelsverkets rekommendation ligger sockerintaget på tio procent av det dagliga energiintaget. Det motsvarar ungefär 50 gram per dag, eller motsvarande en halv liter läsk.

Enligt Anna Karin Lindroos bygger deras siffra på de nya nordiska näringsrekommendationerna som kom tidigare i år. Där har man vägt samman den senaste forskningen.


http://www.dn.se/nyheter/varlden/forska ... or-socker/
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-09-17 0:17:16

OK, då tänker jag mig att rent socker är inom de 3 procenten och att även om pasta är snabba kolhydrater så ligger det utanför de procenten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-17 0:18:19

kiddie skrev:OK, då tänker jag mig att rent socker är inom de 3 procenten och att även om pasta är snabba kolhydrater så ligger det utanför de procenten.


Där har du nog satt huvudet på spiken.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2014-09-17 0:50:39

Om man äter ett paket smör efter läsken så minskar läskens procentuella betydelse.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav slackern » 2014-09-17 0:52:13

Flawed skrev:Om man äter ett paket smör efter läsken så minskar läskens procentuella betydelse.


Nääähe det menar fröken inte?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Bror Duktig » 2014-09-17 6:19:53

Det otäcka med läsk är inte sockret, utan fosforsyra och alla möjliga andra skitingredienser.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kiddie » 2014-09-17 6:28:49

Finns flera aspekter av läsk. Vissa har känslig esofagus och då kan även den oskyldiga kolsyran ställa till det genom att pressa upp syra och skapa mer irritation. Den kan öka befintlig refluxsjukdom. En av tio med "dålig ventil" från magen och därigenom reflux utvecklar celler som kan ge cancer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Kimmelie » 2014-09-17 8:37:37

Bror Duktig skrev:Jag har börjat höra och läsa om större bovar än socker, och gissar att i sinom tid kommer debatten nog svänga igen.

Får man fråga vilka bovar det är?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav barracuber » 2014-09-17 11:30:01

Gluten?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2014-09-17 11:45:56

För mig är dessa min kropps stora fiender ( om jag ska må bra)

Socker - Alla sockerartet som finns
Kolhydrater
Gluten
Jästextrakt
Vissa former av protein - främst växtbaserat protein som baljgrönsaker

Dessa grupper bör jag avstå eller äta så lite som möjligt av.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav hassanisaba » 2014-09-17 13:00:54

kokain är ju centralstimulerande.
centralstimulerande droger ger ingen abstinens.

de e mycke skitsnack om allt.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav hassanisaba » 2014-09-17 13:05:13

desutom är kokain en skitdrog som bara funkar på svagsinta.
om jag snortar kola så är det som att dricka redbull eller kaffe.
dyrt värdelöst skit.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Re: Sv: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kok

Inläggav slackern » 2014-09-17 13:07:55

hassanisaba skrev:kokain är ju centralstimulerande.
centralstimulerande droger ger ingen abstinens.

de e mycke skitsnack om allt.


Höhö vist söru har du träffat på någon tjackpundare någon gång?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav hassanisaba » 2014-09-17 13:11:52

slackern skrev:
hassanisaba skrev:kokain är ju centralstimulerande.
centralstimulerande droger ger ingen abstinens.

de e mycke skitsnack om allt.


Höhö vist söru har du träffat på någon tjackpundare någon gång?



pundare är beroende av ett beteende, inte av drogen.
det finns inget fysiskt sug.
hassanisaba
 
Inlägg: 372
Anslöt: 2014-07-14
Ort: där fjällen möter havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in