Finns ett autistiskt utseende?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Wine » 2014-09-11 21:06:01

Förutom detta med att man eventuellt skulle kunna se huruvida en person har "autistiska ansiktsdrag" så kanske man också skulle kunna bedöma en persons intelligens bara genom att betrakta personens ansikte, men bara om det handlar om en man, för kvinnor gäller detta inte enligt en studie, däremot bedömdes kvinnor utifrån hur attraktiva de var på foto, ju mer attraktiv desto högre bedömdes intelligensen vara men forskarna kunde inte påvisa en sådan koppling mellan utseende och uppmätt IQ-värde när det gällde kvinnor:

Ny Teknik - Utseendet avslöjar intelligensen
Av: Jan Melin
Publicerad 30 april 2014 15:19

Forskare hävdar att man kan bedöma människors IQ från deras utseende. Men det gäller bara för män.

Försökspersoner som fått titta på foton av människors ansikten kunde med ganska stor träffsäkerhet bedöma deras intelligens. Eller mer korrekt vilket resultat de fått i en standardiserad IQ-test.

Det visar försök i Tjeckien där forskare lät 85 försökspersoner granska foton av 40 män och 40 kvinnor vars IQ mätts.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2014-09-12 22:37:01

Hm, jag är nog en typisk autist efter läst i tråden. Låg muskeltonus (negativt taskig hållning plus att jag ärvt en stor svank som gör det ännu värre, positivt kan se avslappnad ut och känner mig ofta inte spänd kroppsligen vid stress), överrörliga leder, assymetriskt ansikte, ganska kort, stor köttbulle till skalle, bred mun, blåmärken på benen (bryr mig inte om jag slår i saker), råttlika gaddar och säkert sådant ansikte som beskrivs fast jag fattar inte riktigt det där med regionerna, skulle behöva se det framför mig. Endast en gnutta längre ringfingrar än pekfingrar.

På det så beter jag mig konstigt, kollar på saker som andra inte ser, glömmer kolla folk i ögonen, kan ha ett rastlöst manér, har bra finmotorik, halvtaskig grovmotorik, suger på sport men är mer klantig än stel och rör mig inte stelt, går rakt med fötterna och spattar inte omkring heller som om jag skulle snubbla på mig själv.

Ful frisyr och konstiga kläder. Obrydd om att uppföra mig vettigt. Ganska monoton röst när jag inte brister ut i opassande skratt.

Jag menar, någon måste ju vara urtypen? Fast jag är nog då mer autistisk än aspig på det mesta ovanstående.

Sedan är jag hyfsat assymetrisk i mina fingeravtryck, det sägs att man är mer som man ska om t ex höger och vänster ringfinger har samma fingeravtryck (fast spegelvänt). Även om de på vänster hand ibland drar mot och liknar de på vänster "orkar" de inte ta sig ur klassen ulnarbåge utan är alla av den sorten. På höger hand är de från tumme; ulnarbåge, tältbåge, tältbåge, symmetrisk virvel, assymetrisk virvel. Fingeravtryckens avvikelser sägs ha mer med att göra hur man haft det som foster. Skulle vara kul jämföra fingeravtryck dock.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Myrkr » 2014-09-13 0:00:16

Tycker utseendebeskrivningar blir lite godtyckliga, vad är de i förhållande till?
Alla med normala ögon, normala framtänder, normal hy, normal panna etc kan nog beskrivas med "någorlunda" eller "hyfsat" stora, fina eller breda.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2014-09-13 0:12:38

När jag kollar på foton här vilket jag iofs inte gör ofta, tycker jag att de flesta ser ut som folk gör mest.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Wine » 2014-09-16 18:12:14

kiddie skrev:Sedan är jag hyfsat assymetrisk i mina fingeravtryck, det sägs att man är mer som man ska om t ex höger och vänster ringfinger har samma fingeravtryck (fast spegelvänt). Även om de på vänster hand ibland drar mot och liknar de på vänster "orkar" de inte ta sig ur klassen ulnarbåge utan är alla av den sorten. På höger hand är de från tumme; ulnarbåge, tältbåge, tältbåge, symmetrisk virvel, assymetrisk virvel. Fingeravtryckens avvikelser sägs ha mer med att göra hur man haft det som foster. Skulle vara kul jämföra fingeravtryck dock.


Mina fingeravtryck är på ena handen tumme-arch, pekfinger-arch, långfinger-tented arch, ringfinger-ulnar loop och lillfinger-ulnar loop.

På andra handen har jag tumme-arch, pekfinger-radial loop, långfinger-ulnar loop, ringfinger-ulnar loop och lillfinger-ulnar loop.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sv: Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav slackern » 2014-09-16 18:16:28

Wine skrev:
Mina fingeravtryck är på ena handen tumme-arch, pekfinger-arch, långfinger-tented arch, ringfinger-ulnar loop och lillfinger-ulnar loop.

På andra handen har jag tumme-arch, pekfinger-radial loop, långfinger-ulnar loop, ringfinger-ulnar loop och lillfinger-ulnar loop.


Hmm intressant varför har du lämnat fingeravtryck? Hör väl inte till vanligheterna? Eller kanske har gjort det till dom nya passen? Men där scanar dom bara av det eller tar ett fotografi utav handen.
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2014-09-16 19:19:38

Vi får återkomma till fingeravtrycken eftersom jag inte vet vad alla heter på svenska resp engelska.

Har du en bra länk så kör vi på den när vi jämför.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2014-09-16 19:23:39

Jag var intresserad av fingeravtryck som liten därför så har jag lite koll, men på den tiden visste man inte att det kan hänga ihop med hälsa som det verkar nu. Iofs små undersökningar men det finns avtryck som är vanligare vid schizofreni och hjärtinfarkt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Wine » 2014-09-16 19:38:56

slackern skrev:
Wine skrev:
Mina fingeravtryck är på ena handen tumme-arch, pekfinger-arch, långfinger-tented arch, ringfinger-ulnar loop och lillfinger-ulnar loop.

På andra handen har jag tumme-arch, pekfinger-radial loop, långfinger-ulnar loop, ringfinger-ulnar loop och lillfinger-ulnar loop.


Hmm intressant varför har du lämnat fingeravtryck? Hör väl inte till vanligheterna? Eller kanske har gjort det till dom nya passen? Men där scanar dom bara av det eller tar ett fotografi utav handen.


Lämnat fingeravtryck? Det är ju bara att kolla på fingrarna vad man har för fingeravtryck.

kiddie skrev:Vi får återkomma till fingeravtrycken eftersom jag inte vet vad alla heter på svenska resp engelska.

Har du en bra länk så kör vi på den när vi jämför.


Hittade en beskrivning med bilder här:

http://handlines.blogspot.se/2005/09/do ... rints.html

Hittade också detta, ska kolla igenom texten senare, kanske kan vara intressant:

ROLE OF DERMATOGLYPHICS IN MEDICAL DISORDERS

Har tidigare läst följande om whorls, att sex eller fler whorls verkar vara vanligare hos bröstcancerpatienter:

Qualitative and quantitative dermatoglyphic traits in patients with breast cancer: a prospective clinical study

Results

It was observed that six or more whorls in the finger print pattern were statistically significant among the cancer patients as compared to controls. It was also seen that whorls in the right ring finger and right little finger were found increased among the cases as compared to controls. The differences between mean pattern intensity index of cases and controls were found to be statistically significant.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav slackern » 2014-09-16 19:41:50

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Mina fingeravtryck är på ena handen tumme-arch, pekfinger-arch, långfinger-tented arch, ringfinger-ulnar loop och lillfinger-ulnar loop.

På andra handen har jag tumme-arch, pekfinger-radial loop, långfinger-ulnar loop, ringfinger-ulnar loop och lillfinger-ulnar loop.


Hmm intressant varför har du lämnat fingeravtryck? Hör väl inte till vanligheterna? Eller kanske har gjort det till dom nya passen? Men där scanar dom bara av det eller tar ett fotografi utav handen.


Lämnat fingeravtryck? Det är ju bara att kolla på fingrarna vad man har för fingeravtryck.

kiddie skrev:Vi får återkomma till fingeravtrycken eftersom jag inte vet vad alla heter på svenska resp engelska.

Har du en bra länk så kör vi på den när vi jämför.


Hittade en beskrivning med bilder här:

http://handlines.blogspot.se/2005/09/do ... rints.html

Hittade också detta, ska kolla igenom texten senare, kanske kan vara intressant:

ROLE OF DERMATOGLYPHICS IN MEDICAL DISORDERS

Har tidigare läst följande om whorls, att sex eller fler whorls verkar vara vanligare hos bröstcancerpatienter:

Qualitative and quantitative dermatoglyphic traits in patients with breast cancer: a prospective clinical study

Results

It was observed that six or more whorls in the finger print pattern were statistically significant among the cancer patients as compared to controls. It was also seen that whorls in the right ring finger and right little finger were found increased among the cases as compared to controls. The differences between mean pattern intensity index of cases and controls were found to be statistically significant.


Jag hade för mig att kriminalteknikerna satt och detaljgranskade dom rätt förstorade?
slackern
 
Inlägg: 43694
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2014-09-16 23:36:03

Att bara kolla vilken sorts mönster man har kan vem som helst göra. Teknikerna kollar mer små detaljer.

Verkar som jag hade fel om mina fingrar men kan inte se alla, snacka om skrynkliga fingertoppar.

VT Ulnar loop. HT Ulnar loop.
VP Radial loop. HP Tented arch.
VLå Ulnar loop. HLå. Tented arch.
VR ? HR Whorl.
VLi ? HLi ?

Ngn bra idé om hur man skrynklar ut fingrarna alternativt bra sätt att göra ett avtryck, testade med vanlig vattenfärg och det funkade inte så bra. :-)005
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Wine » 2014-09-17 11:00:31

Jag har använt ett förstoringsglas för att titta på mönster, fungerar bra, annars kan du testa och scanna in bilder av händerna och förstora upp bilderna i datorn.

Jag har i alla fall inte en enda whorl, bara arches, en tented arch, en radial loop och resten ulnar loops.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Typiskt asperger-ansikte?

Inläggav alpacka » 2017-04-20 16:41:50

Jag vågar påstå att det finns ett typiskt asperger-ansikte. Alla med diagnosen har inte dessa ansiktsdrag men väldigt många. Rätta mig om jag har fel men jag gissar att dom med detta utseende även har en grövre nedsättning? (även det helt utan bevis).

Här är exempel denna ansiktstyp jag talar om:

http://assets.goodhousekeeping.co.uk/ma ... teward.jpg

https://themighty.com/wp-content/upload ... 161717.jpg

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... c0rnuEymng

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... 90W5C1Oocw

Berätta gärna hur ni ser på saken, många har ganska långt mellan ögonen och ganska breda ansikten överlag. Det är inte meningen att uppröra någon med denna tråd utan bara en iakttagelse jag har gjort under mina år. Det finns kanske andra diagnoser bakom som jag har missat?

Moderator: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
alpacka
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2017-03-23

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2017-04-21 15:25:48

Kanske finns lite olika. För jag både känner igen det och inte.

Själv är jag definitivt av den typen. Sedan känns det spontant som det finns minst en till typ.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Huggorm » 2017-04-21 16:23:14

Jag är nog lite åt det hållet också, men om man kollar på bilder av gamla släktingar har jag ärvt utseende från min min farmors sida och det är inte där aspergern kommer ifrån. Men ser man i bildtråden här i forumet så är det många som har smala ansikten med "tunnare" drag.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Vildsvin » 2017-04-21 16:37:27

Man kan ju misstänka att avståndet mellan ögonen säger en del om avståndet mellan hjärnhalvorna.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2017-04-21 17:10:06

Tänkt lite och känner att det finns två grupper, troll och alver. Jag är helt klart ett troll. Ganska runt ansikte, nosliknande näsa och bred mun.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Toblerone » 2017-04-21 17:11:54

Långt ifrån alla. Jag har ganska ovalt ansikte, inte särskilt brett.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-04-21 17:12:34

Långt mellan ögonen associeras väl med höga prenatala testosteron nivåer.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav ankhh » 2017-04-21 17:23:35

kiddie skrev:Tänkt lite och känner att det finns två grupper, troll och alver. Jag är helt klart ett troll. Ganska runt ansikte, nosliknande näsa och bred mun.

Och alver skulle då vara de av oss som har mer ovalt ansikte, inte ovanligt brett mellan ögonen (och kanske inte under medellängd, heller)?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav Flinta » 2017-04-21 17:57:48

Jag tycker mig se att en hel del människor med NPF ofta ser yngre ut än NT. Ålderstecknen dyker upp senare. Vissa 30-åringar ser mer ut som 15, 50-åringar som 25 år, 60-åringar som 40 t ex. Även när det kommer till resten av familjen och släktingarna till den som har NPF kan jag ofta se detta hos dom.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav kiddie » 2017-04-21 18:00:30

ankhat skrev:Och alver skulle då vara de av oss som har mer ovalt ansikte, inte ovanligt brett mellan ögonen (och kanske inte under medellängd, heller)?


Ja. Och spetsiga öron. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav honeypie81 » 2017-05-10 12:54:49

Jag håller med om, att många med autism o AS ser yngre ut än vad dem är. :D eller :( "beroende på" (?)
Jag har ett 'rektangulärt' ansikte men jag har stort avstånd mellan ögonen vilket många påpekat :(
Mina ögon "hänger lite ner åt" det är ett drag :!: jag har sett hos många med AS och autism sammt att man ofta har större ögon än normalt.

jag känner varsig igen mig i troll eller alv skulle vara alv i så fall, spetsiga öron saknas dock :-)018
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Finns ett autistiskt utseende?

Inläggav honeypie81 » 2017-05-10 15:56:42

Med detta: Jag håller med om, att många med autism o AS ser yngre ut än vad dem är. :D eller :( "beroende på" (?)

menar jag vissa kanske vill se äldre ut och andra vill se yngre ut :-)063 :)
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in