Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav plåtmonster » 2014-09-07 2:51:54

Regeringen har gett skolverket i uppdrag att utarbeta ett särskilt stödmaterial om arbetet med särskilt begåvade elever, t.ex. om undervisningsmetoder utifrån aktuell forskning:
cornucopia: Regeringen satsar på särskilt begåvade elever

Finns en hel del intressanta kommentarer på bloggen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav notwoodstock » 2014-09-07 4:43:20

Intressant. Jag själv klarade mig från att bli utkonkurrerad innan jag blev inskriven på högskola. Sedan var det kul några år tills livet spårade ur.

Men jag undrar om inte skolsystemet förstör, om man får för hård konkurrens? Fungerar detta idag? Jag var nöjd med 4 (3) -årig Teknisk Linje på 1970-talet. Många gick vidare till Högskolan, faktiskt. Osäker på varför.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav plåtmonster » 2014-09-07 11:46:32

Tog du examen innnan det spårade ur?

Det som är aktuellt med skolverket är ju att skolan understimulerar intelligenta personer men tvingar de att vara kvar i skolan.. Får du sedan dåliga betyg så får du trava igenom skolsystemets labyrinter utan större mening.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav lucky » 2014-09-07 21:04:26

Ska de göra nåt åt det där att lärarna själva har så dåliga betyg?
lucky
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-05-03

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav plåtmonster » 2014-09-07 23:32:21

Det lär bara hända när lönerna höjs..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav Cerasifera » 2014-09-08 1:25:43

Jag tycker att det låter som en bra ide. Förr kunde du ju skippa en klass om du ansågs vara överbegåvad, men det gick inte heller så bra och jag kan förstå varför. Grunderna är fortfarande lika viktiga även om förståelserna skiljer sej från elev till elev.
När jag gick i lågstadiet samt mellanstadiet fick jag extrauppgifter att göra då jag låg före de andra. Läraren tyclte också att jag skulle gå runt att hjälpa mina klasskamrater med diverse saker, alltså att agera lärare, vilket gjorde mej ännu mera utstött.
Jag anser att skolorna istället skulle kunna fortsätta vidare på dessa grupper som har byggts upp, t.ex matte lätt, matte medel och matte svår-grupperna. Men då krävs det mer personal i skolorna och risken finns att den svåraste gruppen inte beviljas för att det bara är 1 stackare på skolan som är överbegåvad. Tuff fråga, men absolut värt att undersökas.
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav plåtmonster » 2014-09-08 2:00:16

Man får köra sitt eget race så att säga..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav Miche » 2014-09-08 5:06:44

plåtmonster skrev:Man får köra sitt eget race så att säga..
Vilket inte är så himla lätt för ett barn som är osäkert och därmed troligen mobbat.

Hade jag sluppit mobbingen i skolan (dvs gått i en skola där de faktiskt tar tag i problemen så som i mina barns grundskola) så hade jag säkert haft en gedigen utbildning, istället blev utbildningen ganska usel och jag har massor med misslyckanden i bagaget.

Utan ordentlig mobbninghantering så kommer skolan aldrig att bli bra, inte ens med ovan nämnda material.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav notwoodstock » 2014-09-08 5:22:49

plåtmonster skrev:Tog du examen innnan det spårade ur?

Det som är aktuellt med skolverket är ju att skolan understimulerar intelligenta personer men tvingar de att vara kvar i skolan.. Får du sedan dåliga betyg så får du trava igenom skolsystemets labyrinter utan större mening.


Ja, jag klarade examen rätt så ok, men var nog delvis sjuk sista sista året.

Jag fick nog en bra skolgång dom åren det gällde - visst skulle det ha suttit bra med mer överkurser, men jag var lite lat/trött student ändå. Jag är osäker på om AS kan göra en lite obenägen att ge sig på läxorna?

Jag hade rätt så mycket nytta däremot av tävlingsschack på lagom nivå - koncentrationsförmågan tror jag att jag helt klart hade nytta av.

Jag tycker synd om er som missgynnats - jag hade nog tur med klasskamrater, bortsett från att lite grann så är jag ledsen över att romantiken kom bort tidigt. Jag skulle ändå inte klarat familj. :( :shock:
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Skolverket skall ge ut särskilt stödmaterial för begåvade

Inläggav plåtmonster » 2014-09-08 11:15:39

Miche skrev:Hade jag sluppit mobbingen i skolan (dvs gått i en skola där de faktiskt tar tag i problemen så som i mina barns grundskola) så hade jag säkert haft en gedigen utbildning, istället blev utbildningen ganska usel och jag har massor med misslyckanden i bagaget.

Du har helt rätt. Tänkte mest på situationer där det är någorlunda drägligt läge.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in