Nån som testat ett babynest?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nån som testat ett babynest?

Inläggav rapchic » 2014-08-26 13:26:04

Min mamma har erbjudit sig att sy ett babynest åt oss så jag håller på att läsa på om det för att se om det är nått för oss.

Jag ser när jag läser på om det att det förutom att göra det säkrare om man samsover också gör det tryggare för bäbisen (lite som ett tyngdtäcke gör verkar det som) och då tänkte jag om det kanske då är nått extra bra för NPF barn och barn till NPF:are.

Finns det nån som har erfarenhet av ett babynest till sina barn och vet hur det funkade för dom.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Nån som testat ett baynest?

Inläggav Abbreviation » 2014-08-26 13:32:20

Inte själv använt men jag vet många som samsovit och gillat att ha babynest i början. Mycket för att det lugnar de vuxnas oroa att rulla på barnet (något som inte händer om de vuxna inte är berusade, allmänt utmatta eller på annat sätt olämpliga för samsovning). En annan fördel jag hört flera nämna är att bebis är lätt flyttbar om hen skulle somna på "fel" plats, och att babynest kan underlätta för amning, som en amningskudde modell mindre.

Vad roligt att ni ska få bebis! Massor av gratulationer till er!
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Nån som testat ett babynest?

Inläggav Travare » 2014-10-27 12:36:42

Babynest är jättesmidigt och praktiskt. Som Abbreviation nämner blir bebisen lätt att flytta om hen råkar somna på "fel" ställe.
Gällande samsovning är jag personligen helt för ett babynest i sängen, det ger bebis trygghet och stabilitet. Ofta är det ingen risk att man som vuxen faktiskt skulle rulla över på bebisen i sömnen, men det är en väldigt vanlig oro hos nyblivna föräldrar och babynest fungerar då enkelt att eliminera den oron.
Lite roligt att utmattning nämns som något som skulle diskvalificera dig från samsovning. Räkna med utmattning det första året som förälder! Men njut av de stunderna du kan. Och lycka till! :D
Travare
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-09-10

Nån som testat ett babynest?

Inläggav brunneng » 2014-10-28 13:15:22

Min äldsta dotter och hennes sambo använde babynest den första tiden innan Malte växte ur den. Det fungerade mycket bra. Är ju en liten säkerhet för att ha uppsikt över spädbarnet den kritiska tiden för SIDS. Min dotter förlorade en lillebror på det sättet så hon har varit extra uppmärksam vad gäller det.
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

Nån som testat ett babynest?

Inläggav Rander » 2015-11-27 8:19:31

Ett år sent men om fler skulle söka på babynest.
Det är jättebra särskilt de första månaderna.
Rander
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2015-11-26

Nån som testat ett babynest?

Inläggav rapchic » 2015-12-01 15:25:13

Det kan ju vara värt för mig att säga hur det blev. Vi tackae ja till ett babysnest, tur var väl det för det vara bara i famnen eller i babysnestet hon sov de första månaderna och vi ville kunna sova också.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Nån som testat ett babynest?

Inläggav ullstrumpan » 2015-12-02 22:53:19

Hur får man tag på ett nabynest? Låter som nåt värt att testa, Är de dyra?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Nån som testat ett babynest?

Inläggav rapchic » 2015-12-02 23:02:00

ullstrumpan skrev:Hur får man tag på ett nabynest? Låter som nåt värt att testa, Är de dyra?

De flesta syr egen (min mamma sydde den vi har tex) och det finns mängder av mönster på nätet men det går att köpa, då brukar de gå på mellan 500 och 1000:- vissa lite mer. Googla så hittar du något :-)Happy
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in