Diagnos som vuxen (delad)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diagnos som vuxen (delad)

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-01 12:18:17

Trixy skrev:Det ända jag har frågat är min sons läkare på barnhabb som diagnosiserade honom hur man gör som vuxen i östersund. Hon sa att man inte gör någon utredning..
Men då man inte har husläkare utan får gå till den vanliga hälsovården..vad skall man ha för argument..menar att sägar man..jag vill ha utredning för asperger på mig..så får man nog nej... lär nog behöva lite mera specifikt


På hälsovården om du beställer tid så får du komma till en läkare, säg att du har en son med diagnos och att du själv vill ha en utredningoch se vad du får för svar, det kan ju vara värt ett försök för känner du att du vill så strid! Ge inte dig själv ett nej och det är inte du som ska specifisera utan gå på att du vill för att du har sett din son.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:52:42, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Diagnos som vuxen

Inläggav Trixy » 2008-08-01 12:21:02

Vet inte... men behöver man diagnos som vuxen? Varför? har en son med diagnosen AS..och tourette syndrom...Ser väldiga likheter i hans beteende och även andra gör det. jag känenr att man skulel vilja få en diagnos..men varför..vet jag inte..tvånget i tanken att vilja veta, samtidigt finns frågan... varför? är 39 år
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 14:52:42, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Inläggav Alien » 2008-08-01 12:40:52

Förutom att man helt naturligt vill veta kan det finnas mer handfasta orsaker också:

1) Man klarar inte (längre) att jobba och kan då få sjukersättning (förtidspension)

2) Man kan få LSS-åtgärder http://www.sposit.se/juridik/lss.html
Gäller inte detta dig, så kan det nog vara svårt att få en utredning (lång kö, begränsade resurser).

Men då får man i stället läsa på och fundera över om man har det. T ex läsa böcker och här på forumet. Och så kan man ta olika test, som kan ge en fingervisning, t ex http://www.rdos.net/Aspie-quiz/
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:52:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Alien du bara är SÅÅÅÅ BRAAA!

Inläggav tenderly » 2008-08-01 13:10:14

Alien skrev:Förutom att man helt naturligt vill veta kan det finnas mer handfasta orsaker också:

1) Man klarar inte (längre) att jobba och kan då få sjukersättning (förtidspension)

2) Man kan få LSS-åtgärder http://www.sposit.se/juridik/lss.html
Gäller inte detta dig, så kan det nog vara svårt att få en utredning (lång kö, begränsade resurser).

Men då får man i stället läsa på och fundera över om man har det. T ex läsa böcker och här på forumet. Och så kan man ta olika test, som kan ge en fingervisning, t ex http://www.rdos.net/Aspie-quiz/


Hej igen Alien --- förlåt om jag blir aningen överväldigad men jag har ett behov att upprepa detta igen "Alien du bara är SÅÅÅÅ BRAAA!"

Jag har stor glädje av dina föredömligt substansrika och koncisa sammanfattande faktavägledningar! Jag bara njuuuuuter att läsa dina inlägg med adekvata länk hänvisningar som kompletterar på ett bra sätt din information! Det känns så fint när jag ser denna fina omsorg om forummedlemmarna Alien!

Må riktigt riktigt bra Alien - du och hela din familj!

/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:52:45, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Inläggav Trixy » 2008-08-01 13:28:57

men om man känner att man inte behöver LSS och att man älskar sitt jobb...Jobbar som kock och underhållare
www.trixy.se

men i tanken ett tvång att få veta men ä'ndå inte för frågan om..varför...kvarstår..om man inte beöver LSS eller förtidspansion... varför skall en vuxen vilja veta...jag vill veta...
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 14:52:45, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Re: Alien du bara är SÅÅÅÅ BRAAA!

Inläggav Grimuald » 2008-08-01 15:23:59

tenderly skrev:
Alien skrev:Förutom att man helt naturligt vill veta kan det finnas mer handfasta orsaker också:

1) Man klarar inte (längre) att jobba och kan då få sjukersättning (förtidspension)

2) Man kan få LSS-åtgärder http://www.sposit.se/juridik/lss.html
Gäller inte detta dig, så kan det nog vara svårt att få en utredning (lång kö, begränsade resurser).

Men då får man i stället läsa på och fundera över om man har det. T ex läsa böcker och här på forumet. Och så kan man ta olika test, som kan ge en fingervisning, t ex http://www.rdos.net/Aspie-quiz/


Hej igen Alien --- förlåt om jag blir aningen överväldigad men jag har ett behov att upprepa detta igen "Alien du bara är SÅÅÅÅ BRAAA!"

Jag har stor glädje av dina föredömligt substansrika och koncisa sammanfattande faktavägledningar! Jag bara njuuuuuter att läsa dina inlägg med adekvata länk hänvisningar som kompletterar på ett bra sätt din information! Det känns så fint när jag ser denna fina omsorg om forummedlemmarna Alien!

Må riktigt riktigt bra Alien - du och hela din familj!

/T


Ska man tolka svaret som ironi ???
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 14:52:45, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Re: Alien du bara är SÅÅÅÅ BRAAA!

Inläggav tenderly » 2008-08-01 16:20:48

Grimuald skrev:
tenderly skrev:
Alien skrev:Förutom att man helt naturligt vill veta kan det finnas mer handfasta orsaker också:

1) Man klarar inte (längre) att jobba och kan då få sjukersättning (förtidspension)

2) Man kan få LSS-åtgärder http://www.sposit.se/juridik/lss.html
Gäller inte detta dig, så kan det nog vara svårt att få en utredning (lång kö, begränsade resurser).

Men då får man i stället läsa på och fundera över om man har det. T ex läsa böcker och här på forumet. Och så kan man ta olika test, som kan ge en fingervisning, t ex http://www.rdos.net/Aspie-quiz/


Hej igen Alien --- förlåt om jag blir aningen överväldigad men jag har ett behov att upprepa detta igen "Alien du bara är SÅÅÅÅ BRAAA!"

Jag har stor glädje av dina föredömligt substansrika och koncisa sammanfattande faktavägledningar! Jag bara njuuuuuter att läsa dina inlägg med adekvata länk hänvisningar som kompletterar på ett bra sätt din information! Det känns så fint när jag ser denna fina omsorg om forummedlemmarna Alien!

Må riktigt riktigt bra Alien - du och hela din familj!

/T


Ska man tolka svaret som ironi ???



Grimuald frågar mig "Ska man tolka svaret som ironi ???" Svar till dig - Grimuald är rätt och slätt ett enkelt NEJ! Jag skriver exakt det jag skriver! varken mer eller mindre! Varför skall det tolkas av dig som ironi??? Jag uppskattar uppriktigt det jag uppskattar, bl.a Aliens informativa texter och inlägg och mina uppskattande genmäle är en ärligt menad uppskattning som det finns liten anledning att misstänkliggöra - till att plötsligt bli en fråga om "ironi"!

Hoppas jag förhindrat onödigt missförstånd genom detta mitt klarläggande - och det är ingen ironi i det jag nu säger! :D

Jag citerar: "But let your communication be, Yea, yea; Nay, nay: for whatsoever is more than these cometh of evil."

Ha det fortsatt gott Grimuald!

/T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 14:52:45, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Inläggav Trixy » 2008-08-01 16:42:25

kan ni inte diskutera trådens innebörd så starta en egen tråd
Senast redigerad av Trixy 2011-05-04 14:52:46, redigerad totalt 1 gång.
Trixy
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2008-07-25
Ort: Nälden

Re: Diagnos som vuxen

Inläggav geocache » 2008-08-01 17:10:56

Hej Trixy!

Att behöva diagnos som vuxen är ju något väldigt personligt... men i alla fall jag fick väldigt stor användning av att få diagnosen (jag fick diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP, 1998, vid 38 års ålder). Av det fick jag äntligen "ett namn" på vad det är för något jag "vetat om" att jag har haft inuti huvudet sedan jag var åtminstone sedan jag var fem eller sex år; det var då jag började märka att jag var väldigt annorlunda människorna omkring mig. Det var som att jag betraktade de väldigt mycket "på avstånd". Inte förrän jag började i lumpen kunnde jag börja knyta an socialt till andra. Och då började jag leta runt på Internet, i böcker och tidningar, och hittade både massor av fakta och flera kontaktforum om autism i allmänhet och AS och DAMP i synnerhet.


Trixy skrev:Vet inte... men behöver man diagnos som vuxen? Varför? har en son med diagnosen AS..och tourette syndrom...Ser väldiga likheter i hans beteende och även andra gör det. jag känenr att man skulel vilja få en diagnos..men varför..vet jag inte..tvånget i tanken att vilja veta, samtidigt finns frågan... varför? är 39 år
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in