Martin Beck & Co.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Martin Beck & Co.

Inläggav Richard » 2014-07-27 12:48:36

Kostymhippie skrev:Har senaste tiden snöat in på rollfiguren Martin Beck, har läst alla Sjöwall/Wahlöös romaner och kollat alla svenska Beck-filmer.
Romanerna är riktigt bra, även om en del av de tidiga är väl enkla för min smak.

Men filmerna tycker jag är svårare att smälta...Mannen på taket är den bästa men Thomas Hellberg gör sej inte riktigt i rollen som Gunvald. Visst han har en kärv röst som lätt kan låta väldigt fientlig men hans kroppshydda är ju inte mkt att skryta med.
Sen har vi Beck-filmerna från tidigt 90-tal med Gösta Ekman.....seriöst snälla, hur trovärdig är en 1,65 lång valrossmuscheprydd Martin Beck??
Haber/Persbrandt då? Jovars, nu är ju dom filmerna inte byggda på orginalhistorierna och anpassade till det moderna Sverige med mer brutalitet och annan typ av kriminalitet. Men ett återkommande irriterande inslag är bristen på svar i vissa frågor. Ta bara den sista i raden, Levande begravd, ingenstans finns en koppling mellan den schizofrena snickaren som tillverkat lådorna och den riktige mördaren. Sen kan man ju inte låta bli att associera Peter Haber med Sunes stirrige pappa Rudolf, och mycket riktigt finns det ett neurotiskt drag över hans tolkning av Beck som inte alls förekommer i vare sej romanerna eller de tidigare filmproduktionerna.

Någon annan som gillar Martin Beck och hans polare?

Jodå, jag gillar Beck, har alla svenska filmer, gamla som de nya.

Men jodå, den riktige mördaren hyrde ju verkstan av den schizofrena. Däremot fattar jag inte vad han gjorde på minst två av de ställena där de hittade lådor. Det som de filmade.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Sv: Martin Beck & Co.

Inläggav slackern » 2014-07-27 13:47:53

Richard skrev:
Kostymhippie skrev:Har senaste tiden snöat in på rollfiguren Martin Beck, har läst alla Sjöwall/Wahlöös romaner och kollat alla svenska Beck-filmer.
Romanerna är riktigt bra, även om en del av de tidiga är väl enkla för min smak.

Men filmerna tycker jag är svårare att smälta...Mannen på taket är den bästa men Thomas Hellberg gör sej inte riktigt i rollen som Gunvald. Visst han har en kärv röst som lätt kan låta väldigt fientlig men hans kroppshydda är ju inte mkt att skryta med.
Sen har vi Beck-filmerna från tidigt 90-tal med Gösta Ekman.....seriöst snälla, hur trovärdig är en 1,65 lång valrossmuscheprydd Martin Beck??
Haber/Persbrandt då? Jovars, nu är ju dom filmerna inte byggda på orginalhistorierna och anpassade till det moderna Sverige med mer brutalitet och annan typ av kriminalitet. Men ett återkommande irriterande inslag är bristen på svar i vissa frågor. Ta bara den sista i raden, Levande begravd, ingenstans finns en koppling mellan den schizofrena snickaren som tillverkat lådorna och den riktige mördaren. Sen kan man ju inte låta bli att associera Peter Haber med Sunes stirrige pappa Rudolf, och mycket riktigt finns det ett neurotiskt drag över hans tolkning av Beck som inte alls förekommer i vare sej romanerna eller de tidigare filmproduktionerna.

Någon annan som gillar Martin Beck och hans polare?

Jodå, jag gillar Beck, har alla svenska filmer, gamla som de nya.

Men jodå, den riktige mördaren hyrde ju verkstan av den schizofrena. Däremot fattar jag inte vad han gjorde på minst två av de ställena där de hittade lådor. Det som de filmade.


Är inte dom senaste med Peter Haber tyska? Även dom med Gösta Ekman?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Martin Beck & Co.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-27 13:59:36

I de nya med Peter Haber & Persbrandt ser man ibland tyska skådespelare, en del är dubbade. Har för mig att det skjuts in en hel del tyska pengar i produktionen och att tyskarna är galna i Beck så då är det ju berättigat.
Men det är inte tyska filmer bara för det.
De flesta talar ju svenska och man spelar in i Sverige utifrån svenska manus.

Ser fram mot de åtta nya Beckfilmer som nu är i görande.

Beckfilmerna är inte så usla som en del vill göra gällande...dels skildrar man ett mörkt, rått samhällsklimat...dels det nordiska vemodet och produktionerna går ofta i nån grå-blå skala.

Haber-Persbrandt är två skickliga skådisar och gör bra ifrån sig i karaktärstolkningarna.
De kompletterar varandra: en lugn, trött, luttrad och en kolerisk, otålig.
Sen har vi den gnällige obducenten Oljelund och Becks granne Valdemar med stödkragen och den eviga repliken ska 'ru ha en stänkare som comic reliefs.

De må vara gjorda utifrån löpande bandet men vad gör det när ingredienserna funkar?
Tacka vet jag Beck framför Kommissarie Winter, Van Veeteren, Kurt Wallander mm...de har ju inte alls samma dynamiska persongalleri eller samma driv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Martin Beck & Co.

Inläggav kiddie » 2014-08-16 0:08:19

Läser om några böcker nu och det var längesedan. Måste säga att läsupplevelser ändrar sig med tiden. Kan finnas saker jag kommer omvärdera mot vad jag tyckt innan. Jag minns att jag tyckte sista boken i serien var helt utflippad, ska se om stora biblioteket i stan kan tänkas ha den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Martin Beck & Co.

Inläggav Karlstad » 2014-08-16 0:13:58

Tycker den första Beckfilmen är riktigt bra med Carl-Gustaf Lindstedt som Martin Beck. Den heter Mannen på taket Men i bokform så heter den Den vedervärdige mannen från Säffle men varför bytte dom namn på den är det nån som vet det då?
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Martin Beck & Co.

Inläggav mnordgren » 2014-08-16 0:15:26

Vet inte, men det kunde kanske ha att göra med att den ansågs mer kommersiellt gångbar. Jag tycker i alla fall "mannen på taket" låter mycket bättre.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Martin Beck & Co.

Inläggav kiddie » 2014-08-16 0:27:23

Det kanske kändes OK att kalla den det som ett lite klatchigare namn och helt utanför stilen ligger det ju inte eftersom en annan bok heter Mannen på balkongen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Martin Beck & Co.

Inläggav kjwkjw » 2014-08-16 1:47:06

jag ÄLSKAR filmerna.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Martin Beck & Co.

Inläggav Karlstad » 2014-08-16 22:39:07

kiddie skrev:Det kanske kändes OK att kalla den det som ett lite klatchigare namn och helt utanför stilen ligger det ju inte eftersom en annan bok heter Mannen på balkongen.




Finns en film i Martin Beck serien Med Gösta Ekman som heter så. Jag tror däremot att det kan vara ett bättre namn.
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Martin Beck & Co.

Inläggav Lillan1979 » 2014-08-17 11:07:17

Kostymhippie skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kostymhippie skrev:Jag är aspie och klädsnobb, men kanske är extremt ovanlig.

Fler borde vara klädsnobbar, många aspies ser ju ut som hej kom och hjälp mig...


DET kan jag definitivt hålla med om!


Jag är nog också en klädsnobb :-) tycker om att se bra ut.

Jag älskar för övrigt Beck filmerna och tycker de som Peter Haber och Mikael Persbrant är bäst.

"-Det finns två sätt att lösa detta; våld och mer våld!"

:-)
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Martin Beck & Co.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-17 11:33:13

Ja Gunvald är rena citatmaskinen...vill man ha oneliners ska man leta Gunvaldcitat!

-Det är inte pistolen du ser här, det är kuken.

”Det e ta mej fan för jävligt. Varenda gång man är 2 cm från den där jävla pilsnern så dyker det upp ett lik. Jag slår vad om att varenda mördare i det här landet har våra arbetsscheman”.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Martin Beck & Co.

Inläggav kiddie » 2014-08-18 19:55:47

Karlstad skrev:Finns en film i Martin Beck serien Med Gösta Ekman som heter så. Jag tror däremot att det kan vara ett bättre namn.


I det fallet heter boken och filmen samma.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Martin Beck & Co.

Inläggav Frimodig » 2014-08-18 20:03:14

Kostymhippie skrev:Har senaste tiden snöat in på rollfiguren Martin Beck, har läst alla Sjöwall/Wahlöös romaner och kollat alla svenska Beck-filmer.
Romanerna är riktigt bra, även om en del av de tidiga är väl enkla för min smak.

Men filmerna tycker jag är svårare att smälta...Mannen på taket är den bästa men Thomas Hellberg gör sej inte riktigt i rollen som Gunvald. Visst han har en kärv röst som lätt kan låta väldigt fientlig men hans kroppshydda är ju inte mkt att skryta med.
Sen har vi Beck-filmerna från tidigt 90-tal med Gösta Ekman.....seriöst snälla, hur trovärdig är en 1,65 lång valrossmuscheprydd Martin Beck??
Haber/Persbrandt då? Jovars, nu är ju dom filmerna inte byggda på orginalhistorierna och anpassade till det moderna Sverige med mer brutalitet och annan typ av kriminalitet. Men ett återkommande irriterande inslag är bristen på svar i vissa frågor. Ta bara den sista i raden, Levande begravd, ingenstans finns en koppling mellan den schizofrena snickaren som tillverkat lådorna och den riktige mördaren. Sen kan man ju inte låta bli att associera Peter Haber med Sunes stirrige pappa Rudolf, och mycket riktigt finns det ett neurotiskt drag över hans tolkning av Beck som inte alls förekommer i vare sej romanerna eller de tidigare filmproduktionerna.

Någon annan som gillar Martin Beck och hans polare?


Jag läste de 10 historierna innan jag fattat någonting.

Vad Sjöwall-Wahlöö beskriver är en sovjetrysk uppfattning om Sverige. Ett samhälle i totalt förfall.

Sjöwall-Wahlöö var ute efter att beskriva en mkt mörk bild av välfärdssverige.

De tänkte sig Sovjet som ett positivt alternativ. Massavrättningarna och Gulag och sånt. En positiv förebild.

Ok, lite förkortat.

Det är bra att förstå var Sjöwall-Wahlöö hör hemma.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in