Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-14 21:05:45

Doktor Jekyll och Mr Hyde läste jag under min halsfluss (aj) i våras. Den var mycket bra, men mer sorglig än otäck.
Bild
(Blir knappast rädd för den här tönten, han ser ju ut som en neanderthalare!)

Fantomen på Operan har jag förstås också läst, men den är bara sorglig, det förekommer egentligen inget övernaturligt i den, för Fantomen är inget spöke, "bara" vansinnigt ful.
Bild

Just nu läser jag Historikern av Elizabeth Kostova, en vampyrroman inspirerad av Dracula. Den är bra och intressant, men lite pratig.
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav River » 2014-08-14 21:32:44

Jeg tror at det kan være mer vanskelig å skremme gjennom bok enn gjennom film.

Jeg har lest berømte grøsserromaner som Frankenstein og Dracula, men har ikke gyst av dem.

En novelle som jeg synes er gysende er Det røde rom eller The Red Room av H. G. Wells.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav River » 2014-08-14 21:58:51

Jeg har også lest litt av H. P. Lovecraft som har gjort inntrykk på meg. Blandt annet Skyggen over Innsmouth eller The Shadow Over Innsmouth.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Moggy » 2014-08-14 22:07:55

Kahlokatt skrev:Vad bra, då kan du tala om för mig ifall det händer något hemskt med djuren som är med i boken. Om katten och hunden råkar illa ut kommer jag inte att klara av att läsa boken! :(
I övrigt har jag läst allt av Ajvide Lindqvist utom Pappersväggar, men jag tycker inte att någon av hans böcker efter Låt den rätte komma in har levt upp till förväntningarna, möjligen då Hanteringen av odöda. Han växlar mellan lysande och bara konstig.



Jag tycker Lilla Stjärna är hans bästa bok men jag gillar det mesta han skrivit. Ska nog ta och läsa om den. Många riktigt bra noveller med, som den om de två tanterna som snattar prylar, Gräns, fortsättningen på Lät den rätte komm in och givetvis metanovellen där han skriver om sig själv.

Det jag gillar är att han drar saker till sin spets i sån mån att det blir lite absurt. Och det hela händer i ett Sverige man känner igen sig i, med referenser till företeelser, artister, tv-program och filmer man känner igen. Som när han skrev om Ansiktsburk i en novell. I den välbekanta miljön så händer det vansinniga saker och JAL går längre i hur vansinnigt det blir än vad man kan förvänta sig och hur det brukar vara även i skräckböcker. JAL är där mer skruvad av Stephen King.

Har enorma förväntningar på nya boken.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav antonius » 2014-08-14 22:32:23

"Flykten från Läger 14", kanske inte en traditionell skräckbok, men nog är den förskräcklig, inte minst för att den är sann.

"Jag var barn i Gulag", också en hemsk historia, med en sann berättelse, skräcken överskuggar dikten, om den totala hopplösheten... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav ZeldAlice » 2014-08-14 22:47:21

KahloKatt skrev:Vad bra, då kan du tala om för mig ifall det händer något hemskt med djuren som är med i boken. Om katten och hunden råkar illa ut kommer jag inte att klara av att läsa boken! :(


Fick just se detta också, då kan jag nog inte rekommendera "Pet Cemetery" (tror den heter så) av Stephen King. Även om jag själv varken läst boken eller filmen så känner jag till dess handling. Sägs att när en katt dör i boken så kommer den tillbaka levande (tillsammans med de andra djuren som begravdes där) och hemsöker och dessutom försöker ta kål på huvudpersonerna i boken tror jag.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-15 13:22:02

ZeldAlice skrev:
KahloKatt skrev:Vad bra, då kan du tala om för mig ifall det händer något hemskt med djuren som är med i boken. Om katten och hunden råkar illa ut kommer jag inte att klara av att läsa boken! :(


Fick just se detta också, då kan jag nog inte rekommendera "Pet Cemetery" (tror den heter så) av Stephen King. Även om jag själv varken läst boken eller filmen så känner jag till dess handling. Sägs att när en katt dör i boken så kommer den tillbaka levande (tillsammans med de andra djuren som begravdes där) och hemsöker och dessutom försöker ta kål på huvudpersonerna i boken tror jag.


Pet Sematary heter den, eller Jurtjyrkogården. Nej, den skulle jag ABSOLUT inte läsa!

http://doesthedogdie.com/#P
Önskar att det fanns en sådan här sajt för böcker också.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav brunneng » 2014-08-15 14:56:05

Stephen Kings "The Stand" sträckläste jag.
Tycker mycket om "kristen" skräck s a s. Inte minst som film. "Omen"-filmerna t ex.
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-15 21:18:32

Jag avskyr när det är djävlar och demoner inblandade, det är nog det otäckaste jag vet. :shock:
Läste en oerhört otäck bok om en tjej som blir besatt av en demon och aldrig blir "frisk" igen (Kom närmare av Sara Gran) och sedan var jag så fruktansvärt rädd att jag var tvungen att ringa min pappa mitt i natten, för jag vågade inte vara ensam!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Gafsan » 2014-08-15 22:21:26

"Samlade svenska kulter" samt "Jag såg henne igår i receptionen" av Anders Fager.

"Mannen som föll i glömska" av Mia Ajvide som Kahlokatt tipsar om vill jag också slå ett slag för. Den är bitvis rätt så amatörmässigt skriven men bitvis riktigt, riktigt, bra!
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav ZeldAlice » 2014-08-16 20:53:17

Kahlokatt skrev:
ZeldAlice skrev:
KahloKatt skrev:Vad bra, då kan du tala om för mig ifall det händer något hemskt med djuren som är med i boken. Om katten och hunden råkar illa ut kommer jag inte att klara av att läsa boken! :(


Fick just se detta också, då kan jag nog inte rekommendera "Pet Cemetery" (tror den heter så) av Stephen King. Även om jag själv varken läst boken eller filmen så känner jag till dess handling. Sägs att när en katt dör i boken så kommer den tillbaka levande (tillsammans med de andra djuren som begravdes där) och hemsöker och dessutom försöker ta kål på huvudpersonerna i boken tror jag.


Pet Sematary heter den, eller Jurtjyrkogården. Nej, den skulle jag ABSOLUT inte läsa!

http://doesthedogdie.com/#P
Önskar att det fanns en sådan här sajt för böcker också.


Hmmm, jag trodde Sematary stavades med C? Eller typ Cemetary? :? Aja, grammatik o stavning har aldrig varit min starka sida i alla fall. XD Men även om jag själv är nyfiken på att läsa en Stephen Kings (funderar på IT för jag blev så himla nyfiken eftersom folk säger att boken är så mycket värre än filmen), men den boken med djurkyrkogården är ingen bok för mig heller, jag älskar också djur. Plus, man både hör och vet redan om hur djur plågas, massakras och misshandlas så hänsynslöst i världen tillräckligt, inte för att jag blundar för problemet heller. Men ni fattar... ^^ Orkar inte se eller läsa om hur djur far illa, dör och massakras i fiction eftersom det händer redan mer än tillräckligt i världen, detta är enligt min personliga åsikt.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Gafsan » 2014-08-16 20:56:50

ZeldAlice skrev:Hmmm, jag trodde Sematary stavades med C?


Det stämmer. "Cemetery" stavas det. Titeln är avsiktligt felstavad (i den svenska översättningen heter boken "Jurtjyrkogården").
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Myrkr » 2014-08-16 20:58:29

Kan tillägga att det är en skylt till kyrkogården som skrivits av ett barn, därav felstavningen.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav ZeldAlice » 2014-08-16 21:13:27

Gafsan skrev:
ZeldAlice skrev:Hmmm, jag trodde Sematary stavades med C?


Det stämmer. "Cemetery" stavas det. Titeln är avsiktligt felstavad (i den svenska översättningen heter boken "Jurtjyrkogården").


Oj, hur kommer det sig? Gjorde Stephen King det med flit? Nu blev jag nyfiken på vad han ville få fram etc med det om han gjorde det? :o

Edit: Fick just se Myrkr's förklaring också.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Re: Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Pieohpah » 2014-08-17 0:14:18

Skräck och skräck... Inte direkt, men jag gillade den här: 14

http://www.goodreads.com/book/show/15062217-14
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav Flawed » 2014-08-17 0:27:39

Moggy skrev:
Kouzelny skrev:
Du gillar ju inte Koontz. Synd. För "Gömstället" är galet bra och skräckfylld...



Koontz är rätt spännande om man läser nån enstaka bok av honom. Men grejen är att alla hans böcker i princip innehåller samma story med samma karaktärer bara det att miljöerna och namnen byts ut.

http://sv.urbandictionary.com/define.ph ... n%20Koontz
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav antonius » 2014-08-17 0:31:24

Hans och Greta, tyckte den var jättehemsk... :(
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Sv: Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav slackern » 2014-08-17 0:33:08

antonius skrev:Hans och Greta, tyckte den var jättehemsk... :(

Äta barn mumsfillibabba.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill ha tips om bra skräcklitteratur!

Inläggav antonius » 2014-08-17 0:38:16

slackern skrev:
antonius skrev:Hans och Greta, tyckte den var jättehemsk... :(

Äta barn mumsfillibabba.


Hu, kunde inte sova själv på flera nätter :-)Crying
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in