Frågor om LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Frågor om LSS

Inläggav Sadistic » 2014-01-10 14:59:02

5 Avlösarservice i hemmet
- vad är det?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Frågor om LSS

Inläggav Schmetterling » 2014-01-10 15:19:30

Sadistic skrev:5 Avlösarservice i hemmet
- vad är det?

Det är för barn med funktionshinder, för att deras föräldrar ska kunna få en paus och eventuella syskon få en chans till tid på tu man hand med föräldrarna.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Frågor om LSS

Inläggav Sadistic » 2014-01-10 16:31:05

ok ^^ tackar
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Frågor om LSS

Inläggav notwoodstock » 2014-07-30 1:13:57

Är det så som jag hörde igår, att man inte kan få LSS-beslut från biståndshandläggarna förrän man bor på ett LSS-boende? Jag undrade länge, varför jag inte hört nå't. Det är på gång att bli LSS-boende här!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Frågor om LSS

Inläggav Alien » 2014-07-30 1:33:19

Man kan få daglig verksamhet, kontaktperson etc utan att bo på ett LSS-boende.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Frågor om LSS

Inläggav notwoodstock » 2014-07-30 1:44:18

Tack! Jag undrade mest över formalia. För jag undrade om kommunen har lagstadgad plikt att sköta min vårdsituation redan?! För jag har ju inte fått se beslutet än. :( :-)006
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Frågor om LSS

Inläggav xGOVINDAx » 2014-12-20 16:15:11

En fråga:

Både jag och min dotter har AS (och lite andra diagnoser). Jag fixar inte att åka buss. Då får jag panikångest. Min dotter vägrar att lära sig cykla. Detta medför stora problem när vi behöver förflytta oss. Just nu så håller jag, Psyk och Hab på att ansöka om rätt till färdtjänst, för tillfällen som t.ex. storhandling, åka och bada på sommaren m.m.

Nu är det så att jag har EUmoppekörkort. Finns det någon möjlighet för mig/oss att få låna/hyra en mopedbil (en sådan med triangel baktill)? Det borde ju vara smidigare för alla, än att jag ska behöva ringa färdtjänst när vi ska någonstans.

Har någon här fått hjälp med en sådan eller vet att den hjälpen går att få?
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Frågor om LSS

Inläggav Schmetterling » 2014-12-20 16:17:29

Jag tycker att du ska fråga hab! Jag håller tummarna för att du kan få igenom ditt önskemål. Smart idé! :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Frågor om LSS

Inläggav xGOVINDAx » 2014-12-20 16:18:50

Schmetterling skrev:Jag tycker att du ska fråga hab! Jag håller tummarna för att du kan få igenom ditt önskemål. Smart idé! :-)Happy


Då ska jag göra det :)
xGOVINDAx
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-01-18

Frågor om LSS

Inläggav Neutrino » 2018-02-06 13:35:53

Det här är en väldigt gammal tråd nu men jag har en fråga angående LSS och tänker att det kanske är bäst att inte starta en ny tråd. Hursomhelst, jag har precis blivit beviljad daglig verksamhet då jag inte kan jobba just nu (varit sjukskriven i 1,5 år) på grund av psykiska problem och utmattning till följd av problemen som uppkommer i och med min Asperger. Jag har förstått att biståndshandläggaren gör någon form av nivåbedömning och jag fick nyligen reda på att jag tydligen hamnade på nivå 2. Är det någon som skulle kunna förklara vad det innebär? Jag har förstått att man behöver mer hjälp ju högre nivån är, men vad för hjälp kommer jag få när jag är på nivå 2?

Tack för hjälpen!
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Frågor om LSS

Inläggav slackern » 2018-02-06 14:17:40

Neutrino skrev:Det här är en väldigt gammal tråd nu men jag har en fråga angående LSS och tänker att det kanske är bäst att inte starta en ny tråd. Hursomhelst, jag har precis blivit beviljad daglig verksamhet då jag inte kan jobba just nu (varit sjukskriven i 1,5 år) på grund av psykiska problem och utmattning till följd av problemen som uppkommer i och med min Asperger. Jag har förstått att biståndshandläggaren gör någon form av nivåbedömning och jag fick nyligen reda på att jag tydligen hamnade på nivå 2. Är det någon som skulle kunna förklara vad det innebär? Jag har förstått att man behöver mer hjälp ju högre nivån är, men vad för hjälp kommer jag få när jag är på nivå 2?

Tack för hjälpen!


Här har du vad habliteringen själva skriver eller det är enligt DSM-5.

Nivå 2 "Kräver omfattande stöd"
Omfattande färdighetsbrister beträffande såväl verbal som icke-verbal social kommunikationsförmåga; sociala funktionssvårigheter som är uppenbara även i närvaro av stödperson; begränsad förmåga att initiera sociala interaktioner och begränsat eller avvikande gensvar på sociala kontaktförsök från andra. T ex en person som talar i enkla meningar, vars interaktioner enbart handlar om snäva specialintressen och som uppvisar ett påtagligt udda kroppsspråk.


Nivå 2 "Kräver omfattande stöd"
Oflexibelt beteende, har svårt att hantera förändringar, eller så förekommer andra begränsade, repetitiva beteenden som stör funktionsförmågan i ett flertal olika sammanhang så ofta, att en tillfällig betraktare genast lägger märke till det. Plågad och/eller svårigheter vid förändring av fokus eller handlingsplaner.


Här har du länken till det hela.

http://habilitering.se/om-autismspektru ... ier-autism
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om LSS

Inläggav Neutrino » 2018-02-06 14:23:03

Tack, slackern. Tror dock inte att det där är det jag söker. Vet att autismen kan delas in i tre olika svårighetsgrader men det jag tänker på är just nivåbedömningen för daglig verksamhet. Man kan ha nivå 1-7 beroende på hur mycket och vad för typ av stöd man behöver. Jag hamnade i nivå 2 men jag vet inte vad det innebär så det är det jag undrar.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Frågor om LSS

Inläggav slackern » 2018-02-06 15:12:56

Aha då förstår jag. Vad jag själv skulle göra är att ta kontakt med biståndshandläggaren och be att få en skriftlig förklaring angående dom olika nivåerna, annars finns det socionomer här på forumet du skulle kunna fråga.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Frågor om LSS

Inläggav tahlia » 2018-02-06 18:58:42

Neutrino skrev:Tack, slackern. Tror dock inte att det där är det jag söker. Vet att autismen kan delas in i tre olika svårighetsgrader men det jag tänker på är just nivåbedömningen för daglig verksamhet. Man kan ha nivå 1-7 beroende på hur mycket och vad för typ av stöd man behöver. Jag hamnade i nivå 2 men jag vet inte vad det innebär så det är det jag undrar.
Från vad jag kan utröna handlar nivåerna om vilken ersättning som betalas ut till den som tar hand om/arrangerar verksamheten. Ju högre nivå desto högre ersättning. På nivå 2 står följande:

"Personen arbetar i ett arbetslag/-grupp med stöd av arbetshandledare inom daglig verksamhet. Personen är självständig i sitt arbete men behöver veta att arbetshandledaren finns tillhands vid behov, i regel en kortare kontakt per dag."
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Frågor om LSS

Inläggav Neutrino » 2018-02-06 20:50:32

tahlia skrev:Från vad jag kan utröna handlar nivåerna om vilken ersättning som betalas ut till den som tar hand om/arrangerar verksamheten. Ju högre nivå desto högre ersättning. På nivå 2 står följande:

"Personen arbetar i ett arbetslag/-grupp med stöd av arbetshandledare inom daglig verksamhet. Personen
är självständig i sitt arbete men behöver veta att arbetshandledaren finns tillhands vid behov, i regel en kortare kontakt per dag."


Tack så mycket! Låter ju som att jag kommer få lite stöd då i alla fall, vilket är bra. Behöver nog åtminstone det du citerade. Nu gäller det "bara" att hitta någon verksamhet också.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Frågor om LSS

Inläggav vofff » 2018-02-07 19:59:05

Du får lite mer förmåner än nivå 1.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in