Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-24 14:12:47

@Parvlon: Tja...som sagt så får alla tro vad de vill för mig. Men kristen kommer jag aldrig att bli, det kan jag svära på inför Elohim.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-24 15:41:04

Många av världens rika länder (t.ex. Australien , Danmark, Finland, Holland, Kanada, Norge Storbritannien, USA, Schweiz, Sverige, Tyskland, Österrike, osv. osv.) är sekulariserade.

Vad betyder då ”sekularisering”? Det betyder bland annat att kyrkan inte längre bestämmer över områden den tidigare hade makt över, som skolan, lagstiftningen eller andra samhällsinstitutioner. Den styr inte heller över vad medborgarna ska tro - religionsfrihet. Stat och religion har skilts åt.

Kanske är det sossarnas förtjänst att Sverige hör till världens mest sekulariserade länder i världen. Frankrike är ett annat intressant exempel. De har 70% romerska katoliker men är ett sekulariserat land där kyrkan är strängt separerad från staten. Religionsutövning är ungefär på samma nivå som i Sverige.

Jag är för religionsfrihet, och jag ser absolut fördelar med att man håller kyrkan från Staten. I länder där religionen är mycket stark verkar det inte gå så bra varken för ekonomin eller för demokratin. Jag tänker främst på en del muslimska länder. Det finns säkert exempel från den kristna världen och från andra religionen som fått för mycket makt.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-24 16:34:01

Tycker ni religiösa att alla ska få komma till himlen? Blir ni besvikna om ni möter Adolf Hitler där?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-24 16:47:05

nescio skrev:Tycker ni religiösa att alla ska få komma till himlen? Blir ni besvikna om ni möter Adolf Hitler där?

Sanningen kanske finns hos Jehovas Vittnen: "Nya testamentet riktar sig främst till de människor som kommer att återuppstå i himlen, de 144 000 utvalda" :-)051
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav elle » 2014-07-24 17:42:10

jojomamma skrev:Många av världens rika länder (t.ex. Australien , Danmark, Finland, Holland, Kanada, Norge Storbritannien, USA, Schweiz, Sverige, Tyskland, Österrike, osv. osv.) är sekulariserade.


Många är inte sekulära och t.ex. Irland, Luxemburg och San Marino är katolska . Quatar har islam .
Singapore har buddism och 14 % där är kristna . Likadant i Brunei och HongKong.

Världens rikaste länder : ( de 15 första )

1 Qatar

2 Luxemburg

3 Singapore

4 Norge

5 Brunei

— Hong Kong

6 USA

7 För. Arabemiraten

8 Schweiz

9 Kanada

10 Australien

11 Österrike

12 Holland

13 San Marino

14 Irland

15 Sverige


http://www.svd.se/naringsliv/topplista- ... 219854.svd
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-07-24 17:53:16

nescio skrev:Tycker ni religiösa att alla ska få komma till himlen? Blir ni besvikna om ni möter Adolf Hitler där?

Man vill att alla ska komma till himlen .
Alltså jag tycker det iaf .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-24 18:49:20

Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:Vad har ni för teorier om alla dessa människor som hävdar att dom blivit bortrövade av aliens?


Drömmar. Eller hallucinationer.


Eller inte.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-24 18:52:04

THE REAL FACE OF JESUS.

För er som inte kan engelska, så här såg Jesus ut enligt ett forskarteam: http://www.popularmechanics.com/cm/popu ... 12-mdn.jpg

http://www.popularmechanics.com/science ... cs/1282186
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-24 19:00:43

Kostymhippie skrev:@Parvlon: Tja...som sagt så får alla tro vad de vill för mig. Men kristen kommer jag aldrig att bli, det kan jag svära på inför Elohim.


Var inte så säker på det...

https://www.youtube.com/results?search_ ... ristianity
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-24 19:01:58

Det västerländska samhället är omoraliskt. T.o.m våra kyrkor är ett skämt. Svåra tider vi lever i.

Har funderingar till att flytta till Libanon, där 40 % är kristna (må HERREN välsigna dom). Dom verkar mer gudstrogna där.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-24 19:04:07

elle skrev:Hur många kristna finns det egentligen här ? Parvlon , kjwkjw, kapuni, MsTibbs, Koboshi, Wine (?) ..fler kommer jag inte på ...och de är protestanter gissar jag .


Goda nyheter. Må den enda guden välsigna er. Hoppas vår Herre även hjälper våra ateister på detta forum att se ljuset.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-24 19:05:22

nescio skrev:Tycker ni religiösa att alla ska få komma till himlen? Blir ni besvikna om ni möter Adolf Hitler där?


Usch, endast tanken på att någon ska få komma till helvetet gör mig illemående och ledsen...

Jag hoppas alla blir förlåtna, och de ångrar sig innerligt.

Och sedan lever vi alla lyckligt i alla våra dar...inget våld, ingen smärta....bara godhet.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-24 19:28:30

spola fram till 08.15 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:



en arab tror det är en jude, och börjar slå han.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-24 19:52:16

nescio skrev:Tycker ni religiösa att alla ska få komma till himlen? Blir ni besvikna om ni möter Adolf Hitler där?
Det bestämmer Gud. Den enda allvetande och rättvisa domaren.

Men om du undrar vad jag tror så ser jag det som stor risk för att de falska profeterna kommer att brinna i helvetet i en evighet. De som blivit lurade av dem får nog sina chanser av Gud på annat sätt.

Adolf Hitler såg sig väl som en messiasfigur och jag misstänker att han räknas som en falsk profet.

Jag tror att bara vetskapen om vad man gjort för skit på jorden är ett slags helvete. Men Jesus - Herren o Gud, har lovat att torka tårarna på de som tror på honom.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-24 21:09:51

kjwkjw skrev:
Kostymhippie skrev:@Parvlon: Tja...som sagt så får alla tro vad de vill för mig. Men kristen kommer jag aldrig att bli, det kan jag svära på inför Elohim.


Var inte så säker på det...

https://www.youtube.com/results?search_ ... ristianity


Är det något jag är säker på så är det detta!
Som litet försvarlös kille blev jag hårt hållen av kristna lärare och assistenter som försökte kuva min aspiga personlighet och hindra mig från att upptäcka världen på egen hand p.g.a. min synnedsättning.
Har haft flera kristna tjejer (!) vilka alla har försökt hjärntvätta och förtrycka mig på div. olika sätt.
Två av dem var notoriskt otrogna, en av dessa plus en annan hotade hela tiden med att göra slut om inte jag gjorde som de ville.
En annan kristen brud försökte genom flirtande få mig att lämna min religion och min kvinna, den häxan lyckades nästan.... :-)Raging
Det händer ibland när jag är ute och går att helt okända individer kommer fram och helt random börjar snacka om att Jesus ska hela mig o.s.v. bara för att de ser min vita käpp, vilket jag betecknar som ofredande!
Inte en enda kristen jag mött, undantaget vissa ortodoxa och inom Svenska kyrkan, har accepterat när jag berättat att jag är ateist utan har försökt manipulera, förlöjliga, håna och i värsta fall hota mig till att anta deras religion.
Är det då så underligt att jag endast känner aversion och förakt inför denna religion?
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-24 21:13:18

Kristna är jävligt duktiga på att göra människor avogt inställda till kristenheten. Jag har inte varit lika illa ansatt som dig men nog har jag märkt av liknande dumheter vilket skapat min aversion gentemot kristna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav elle » 2014-07-24 21:28:17

Parvlon skrev:
Jag tror att bara vetskapen om vad man gjort för skit på jorden är ett slags helvete. Men Jesus - Herren o Gud, har lovat att torka tårarna på de som tror på honom.

:-)049
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-07-24 21:31:33

elle skrev:
jojomamma skrev:Många av världens rika länder (t.ex. Australien , Danmark, Finland, Holland, Kanada, Norge Storbritannien, USA, Schweiz, Sverige, Tyskland, Österrike, osv. osv.) är sekulariserade.


Många är inte sekulära och t.ex. Irland, Luxemburg och San Marino är katolska . Quatar har islam .
Singapore har buddism och 14 % där är kristna . Likadant i Brunei och HongKong.

Världens rikaste länder : ( de 15 första )

1 Qatar

2 Luxemburg

3 Singapore

4 Norge

5 Brunei

— Hong Kong

6 USA

7 För. Arabemiraten

8 Schweiz

9 Kanada

10 Australien

11 Österrike

12 Holland

13 San Marino

14 Irland

15 Sverige


http://www.svd.se/naringsliv/topplista- ... 219854.svd


Den där listan är extremt missvisande, om man skulle döma utifrån hur vanligt folk har det. Listan mäter ungefär hur de 25 %-en rikaste har det.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-24 21:52:02

ja, o samtidigt så har säkert många ateister också varit elaka mot er.

det är SD logik att döma en hel grupp.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-07-24 21:57:45

kjwkjw skrev:
elle skrev:Hur många kristna finns det egentligen här ? Parvlon , kjwkjw, kapuni, MsTibbs, Koboshi, Wine (?) ..fler kommer jag inte på ...och de är protestanter gissar jag .


Goda nyheter. Må den enda guden välsigna er. Hoppas vår Herre även hjälper våra ateister på detta forum att se ljuset.


Amen och Gud välsigne dig också.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-07-24 22:01:10

Kostymhippie skrev:
kjwkjw skrev:
Kostymhippie skrev:@Parvlon: Tja...som sagt så får alla tro vad de vill för mig. Men kristen kommer jag aldrig att bli, det kan jag svära på inför Elohim.


Var inte så säker på det...

https://www.youtube.com/results?search_ ... ristianity


Är det något jag är säker på så är det detta!
Som litet försvarlös kille blev jag hårt hållen av kristna lärare och assistenter som försökte kuva min aspiga personlighet och hindra mig från att upptäcka världen på egen hand p.g.a. min synnedsättning.
Har haft flera kristna tjejer (!) vilka alla har försökt hjärntvätta och förtrycka mig på div. olika sätt.
Två av dem var notoriskt otrogna, en av dessa plus en annan hotade hela tiden med att göra slut om inte jag gjorde som de ville.
En annan kristen brud försökte genom flirtande få mig att lämna min religion och min kvinna, den häxan lyckades nästan.... :-)Raging
Det händer ibland när jag är ute och går att helt okända individer kommer fram och helt random börjar snacka om att Jesus ska hela mig o.s.v. bara för att de ser min vita käpp, vilket jag betecknar som ofredande!
Inte en enda kristen jag mött, undantaget vissa ortodoxa och inom Svenska kyrkan, har accepterat när jag berättat att jag är ateist utan har försökt manipulera, förlöjliga, håna och i värsta fall hota mig till att anta deras religion.
Är det då så underligt att jag endast känner aversion och förakt inför denna religion?

Då är det bara att konstatera att du har mött fel personer och att bröder och systrar som gjort så mot dig inte har förstått alls. Jag får i deras ställe be ödmjukast om förlåtelse mot den bristande respekt som har visats dig.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-07-24 22:02:38

Miche skrev:Kristna är jävligt duktiga på att göra människor avogt inställda till kristenheten. Jag har inte varit lika illa ansatt som dig men nog har jag märkt av liknande dumheter vilket skapat min aversion gentemot kristna.


Då får väl jag ställa mig i deras ställe också och be om ursäkt. Om jag hade sett eller pratat med dem skulle jag sagt att de syndade med sitt betende.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-24 22:34:13

@Koboshi: för min del behöver du inte be om ursäkt i deras ställe, om det är några som ska göra det så är det de själva. Iaf är det min åsikt som individualist. Men tack ändå.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-25 6:15:25

Koboshi skrev:
kjwkjw skrev:
elle skrev:Hur många kristna finns det egentligen här ? Parvlon , kjwkjw, kapuni, MsTibbs, Koboshi, Wine (?) ..fler kommer jag inte på ...och de är protestanter gissar jag .


Goda nyheter. Må den enda guden välsigna er. Hoppas vår Herre även hjälper våra ateister på detta forum att se ljuset.


Amen och Gud välsigne dig också.
Suck...

Jag har det ljus i mitt liv som jag behöver, jag behöver inte en massa (vad jag anser) mumbojumbo och amen från kristna!

Jag förbjöd min bror att be förbön för mig, han snackade en massa dumheter förut med mig men han har insett att han är ute i ogjort väder och de borde ni inse med. En sökare kan man kanske omvända med ert vad jag kallar för dravel men tvättäkta ateister kan ni glömma. Varje sådant försök möter bara motstånd och uppgivna suckar.

Alien
Om man går in i en religionstråd får man finna sig i att läsa att folk önskar att icke-religiösa ska bli frälsta, det hör till yttrandefriheten.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in