Modeord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Modeord

Inläggav Alien » 2014-07-23 13:01:05

Ibland kommer det nya ord för nya saker el nya företeelser. Men ofta kommer det nya ord för sådant som redan finns. Eller så utvidgar man betydelsen av ett redan existerande ord, från något konkret till ett mera abstrakt.

Ett sådant ord är triangulering.

"Ursprungligen är triangulering en beteckning på en metod som mäter avstånd i naturen medels vinkelmätning i en triangel. Politiskt lanserades det av Bill Clintons medierådgivare Dick Morris och då i bemärkelsen en stratagi (citat Åsard) 'där presidenten intog en ståndpunkt i viktiga frågor mellan och ovanför de två konkurrerande partierna, demokraterna och republikanerna'." (UNT 2014-07-22 "Inget triangeldrama")

Ja, nu har ju inte vi samma politiska system om i USA med två stora partier. Så då har ordet fått en annan betydelse här, som om det skulle betyda "kopiera" el "plagiera".

Skulle inte orden "en tredje ståndpunkt" el "en kompromiss" kunna ersätta det krångliga ordet triangulering? Och när det gäller svensk politik så borde det kunna bannlysas helt och hållet.

En debattartikel: http://www.svd.se/kultur/kulturdebatt/t ... 442378.svd

Det får vara slut på trianguleringen nu. Att partierna lägger sig förvirrade nära varandra av rädsla att förlora röster till varandra.
http://www.dagensarena.se/opinion/sluta-triangulera/

Här borde alltså något annat ord än "trianguleringen" stå. Kopieringen av andras åsikter, ängsligt dragande åt mitten, utslätningen, avideologiseringen, pragmatiseringen el kan någon komma på något bättre ord?

Jag tycker alltså att triangulerandet kan reserveras för när man pratar om mobiltelefoners position. Tyvärr tror jag den felaktiga användningen kommer att stanna kvar. Det tycks vara så roligt att svänga sig med nya ord. Och när tillräckligt många gör fel, blir det rätt.

Eller är det helt enkelt så att vi saknar ett bra ord för företeelsen att partierna trängs i mitten och därmed blir svårare att skilja på för väljarna?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Modeord

Inläggav kvicksilver » 2014-07-23 13:08:18

I Sverige är det ju nästan lika passande dock - vi har ju en blockpolitik som i mångt och mycket liknar ett tvåpartisystem.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Modeord

Inläggav Miche » 2014-07-23 18:09:22

Alien skrev:[...] när tillräckligt många gör fel, blir det rätt.
Tyvärr...

Det finns gott om exempel på det, ett ord som jag fortfarande stör mig gravt på är ultrarapid när de egentligen menar slow motion.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Modeord

Inläggav kiddie » 2014-07-26 2:03:54

Fast ultrarapid är inget modeord. Man sa det innan slowmotion, så det har nog snarare hängt kvar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Modeord

Inläggav Dagobert » 2016-06-28 2:14:02

Att säga att man brinner för något börjar bli vanligare.

Så snart betyder det väl att man är ganska intresserad.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Modeord

Inläggav Dagobert » 2021-11-26 6:35:09

Intellectus.
Lyssnade idag em på radions P1, programmet Nordegren & Epstein. Man talade om vad det innebär att vara intellektuell etc. Gästerna, särskilt Jonna Bornemark, slängde sig med ordet "intellectus" som jag aldrig hört förut och inte förstod.

Det finns inte med på https://svenska.se/ (saol, so, saob).

Sök själv på svenska wp. Googla. Jag får en röra av träffar som jag inte förstår. Mycket Jonna B.
Verkar vara från nån gammal filosof.

Engelska wiktionary ger lite kött på benen: https://en.wiktionary.org/wiki/intellectus
Ett substantiv som kan betyda
comprehension, understanding
meaning, sense
intellect
reason, discerning

Verkar iom detta ha fått ett genombrott i Sverige (nämndes nog 20 ggr) och har klar potential som modeord som få förstår utom de initierade.
Det är min uppfattning iaf.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Modeord

Inläggav slackern » 2021-11-26 13:21:59

Dagobert skrev:
Verkar iom detta ha fått ett genombrott i Sverige (nämndes nog 20 ggr) och har klar potential som modeord som få förstår utom de initierade.
Det är min uppfattning iaf.


Låter som ett internskämt för några som har gott humanistisklinje där någon snackar hemsnickrad latin.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Modeord

Inläggav Dagobert » 2021-11-27 15:28:03

slackern skrev:
Dagobert skrev:
[Ordet intellectus] verkar iom detta ha fått ett genombrott i Sverige (nämndes nog 20 ggr) och har klar potential som modeord som få förstår utom de initierade.
Det är min uppfattning iaf.


Låter som ett internskämt för några som har gott humanistisklinje där någon snackar hemsnickrad latin.

Ja, att slänga sig med ovanliga ord som man just lärt sig är nåt för gymnasister.
Men den flitigaste intellectus-sägaren Jonna Bornemark är professor och de andra gästerna hade skrivit doktorsavhandlingar o.d.

Tror det är som att säga t.ex kontext istf sammanhang. Somliga tycker om det.


Tage Danielsson skrev så här i sin bok "Grallimatik, struntpratets fysiologi och teknik" (1966):
Tage D skrev:Sulakit antegin kas mallas en astorte. Undis ham kallanti gutti Albert Einstein pakum:
"Illistamentu kompre as edum as edumi; kompre semmam as durte as durtemen!"

Hydo compo? Grutt, gritto saburandat jio tammisuk labyk, ed astur sum kampremessa. Dyt krasti mallas antegu. Frusteri drampe ed klampe, skarull vastodiss sunni Aristoteles, kamperi drammo pliantkvas.

Draff: "Framentyn habser bryllim! Enamen kustin as edum!"

- - - -

Ovanstående resonemang som mynnar i den häpnadsväckande slutsatsen, innehåller i sammanträngd form kvintessensen av mina mångåriga forskningar rörande universums konstruktion och det mänskliga livets uppkomst. Med utgångspunkt från en av Einsteins centrala formler gör jag en gång för alla upp räkningen med den aristoteliska logiken och dess fördärvbringande inflytande på praktiskt taget alla våra tankemönster.

Jag ger i satsen 'framentyn habser bryllim' nya dimensioner åt den världsbild som Einstein skisserat, jag framhåller hur på detta sätt uppkomsten av mänskligt liv på jorden bara kan ha en förklaring, och jag skapar nya revolutionerande förutsättningar för all mänsklig samvaro. Min formel är ett fullständigt facit där man finner lösningen på alla de livsgåtor som hittills sysselsatt medicinsk, kemisk-fysikalisk, humanistisk och teologisk vetenskap.

En ny och självklar väg att gå står härmed öppen för mänskligheten, en väg där farsoter, naturkatastrofer, krig, nöd och elände sopas bort av min tankes kvast, en väg som ger varje enskild människa hittills oanade möjligheter till lycka och gemenskap, en väg där alla mörka frågor jagas bort av det klara ljuset från min genialiskt enkla men under många års kvantfilosofisk möda utkristalliserade formel.

Som ni märker har jag - i likhet med på sin tid Einstein - måst konstruera ett nytt språk för att överhuvud taget kunna uttrycka de ytterst komplicerade relationer och fysisk-matematiska resonemang som leder fram till den slutliga formeln. Detta språk befinner sig på en hittills okänd och utomordentligt hög abstraktionsnivå och kan bara förstås av den som grundligt satt sig in i alla de problem jag penetrerat, det vill säga jag.
Därför talar vi nu inte mer om detta, utan övergår till något annat. Hur mår du?
:-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Modeord

Inläggav Dagobert » 2021-11-27 19:16:30

Dagobert skrev:
slackern skrev:
Dagobert skrev:
[Ordet intellectus] verkar iom detta ha fått ett genombrott i Sverige (nämndes nog 20 ggr) och har klar potential som modeord som få förstår utom de initierade.
Det är min uppfattning iaf.


Låter som ett internskämt för några som har gott humanistisklinje där någon snackar hemsnickrad latin.

Ja, att slänga sig med ovanliga ord som man just lärt sig är nåt för gymnasister.
Men den flitigaste intellectus-sägaren Jonna Bornemark är professor och de andra gästerna hade skrivit doktorsavhandlingar o.d.

Tror det är som att säga t.ex kontext istf sammanhang. Somliga tycker om det.

Kanske lägger de in en specifik betydelse i det ovanliga ordet, som det ursprungligen inte har, men som de tycker motiverar användandet.
Så börjar fler använda ordet. Eftersom betydelsen är oklar och individuell får ordet allt fler betydelser tills det är oanvändbart. Jfr "incel" men börja inte diskutera det här!
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Modeord

Inläggav Freddy Dreadful » 2021-11-27 21:49:54

"Intersektionalitet" och "Tystnadskultur".
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Modeord

Inläggav Vildsvin » 2021-11-28 3:05:26

Dagobert skrev:
slackern skrev:
Dagobert skrev:
[Ordet intellectus] verkar iom detta ha fått ett genombrott i Sverige (nämndes nog 20 ggr) och har klar potential som modeord som få förstår utom de initierade.
Det är min uppfattning iaf.


Låter som ett internskämt för några som har gott humanistisklinje där någon snackar hemsnickrad latin.

Ja, att slänga sig med ovanliga ord som man just lärt sig är nåt för gymnasister.
Men den flitigaste intellectus-sägaren Jonna Bornemark är professor och de andra gästerna hade skrivit doktorsavhandlingar o.d.

Hon är lärare på "Centrum för praktisk kunskap" men har aldrig haft ett praktiskt jobb eller utbildning? Låter som någon som är benägen att fortsätta sagda gymnasiebeteende långt upp i vuxen ålder. Antar att det är ett visst klientel som blir hennes elever, folk som inte kan acceptera att de inte orkar plugga något mer seriöst och som därför tilltalas av svåra ord.
Dagobert skrev:Sök själv på svenska wp. Googla. Jag får en röra av träffar som jag inte förstår. Mycket Jonna B.
Verkar vara från nån gammal filosof.

Engelska wiktionary ger lite kött på benen: https://en.wiktionary.org/wiki/intellectus
Ett substantiv som kan betyda
comprehension, understanding
meaning, sense
intellect
reason, discerning

Det verkar mest referera till företag där detta ingår i namnet, bland annat "Intellectus Partners, LLC" som sysslar med finansiell rådgivning i USA och "Intellectus Statistics" som tillverkar statistikprogram.

Att gamla filofer använde ordet beror på att de skrev på latin, ordet betyder det som står på Wiktionary och inte mer än så. Så Jonna B. försöker få det att låta djupare än vad det är.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Modeord

Inläggav Dagobert » 2021-11-28 9:37:07

Vildsvin skrev:Hon är lärare på "Centrum för praktisk kunskap" men har aldrig haft ett praktiskt jobb eller utbildning? Låter som någon som är benägen att fortsätta sagda gymnasiebeteende långt upp i vuxen ålder. Antar att det är ett visst klientel som blir hennes elever, folk som inte kan acceptera att de inte orkar plugga något mer seriöst och som därför tilltalas av svåra ord.

(...)
Att gamla filofer använde ordet [intellectus] beror på att de skrev på latin, ordet betyder det som står på Wiktionary och inte mer än så. Så Jonna B. försöker få det att låta djupare än vad det är.

Så är det nog.
Det aktuella avsnittet av Nordegren & Epstein kan höras här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1846910
Bygger på höstens intervjuserie "Därför är jag intellektuell", om hur det är att vara intellektuell i Sverige just nu och vilken roll de vill spela i samhällsdebatten.
Här med Roland Poirier Martinsson, Kim Salomon, Ebba Witt-Brattström och Jonna Bornemark.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Modeord

Inläggav LordNelson » 2021-11-28 9:50:10

Dagobert skrev:Att säga att man brinner för något börjar bli vanligare.

Så snart betyder det väl att man är ganska intresserad.

Ja,som när man har ett samtal med ”sin” banktjänsteman och han utbrister ”vi brinner för att berika oss på dina surt förvärvade besparingar”.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Modeord

Inläggav Vildsvin » 2021-11-29 0:57:06

Dagobert skrev:Det aktuella avsnittet av Nordegren & Epstein kan höras här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1846910
Bygger på höstens intervjuserie "Därför är jag intellektuell", om hur det är att vara intellektuell i Sverige just nu och vilken roll de vill spela i samhällsdebatten.
Här med Roland Poirier Martinsson, Kim Salomon, Ebba Witt-Brattström och Jonna Bornemark.

Det är personer som använder sina akademiska titlar i sin politiska aktivism. Roland Poirier Martinssons hyllningar till Reinfeldt-politiken och amerikanska neocons var gångbara 2010 men när högern tog avstånd från detta så var en fortsatt karriär som åsiktsmaskin hos Timbro omöjlig och han har fortsätter i USA.

Att historikern Kim Salomon under senaste USA-valet jämförde Trump med Hitler hade möjligen varit relevant innan första gången han blev vald, men i slutet på mandatperioden hade vi facit att Trump inte var i närheten av Hitler. Att en historiker föredrar beröm här och nu utan att tänka på huruvida hans beteende i efterhand kommer uppfattas som en billig politisk poäng gör att jag undrar hur objektiv han är i sitt arbete.

Sådana personer kommer inte att lansera nya modeord för de skriver för de redan frälsta. Ebba Witt-Brattström tillhör dock en äldre generation som var aktiv före Internet och på den tiden kunde akademiker via envägskommunikation till folket lansera nya begrepp (vad jag vet gjorde hon det inte). För att lansera nya politiska begrepp idag måste man direkt rikta sig till folket, antingen genom att vara en formell makthavare eller genom att rebellera mot dem på sociala medier.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Modeord

Inläggav Dagobert » 2021-11-29 10:47:45

Tack för det, Vildsvin.
Jag lyssnade igenom programmet igen. Det var bara Jonna Bornemark som använde ordet intellectus. Hon kom in 36:55. Jag förstod inte, men nåt om att vi lever inom okunskapens horisonter och att intellectus är att kunna stå här och förstå omvärlden ändå. Utifrån Nicolaus Cusanus på 1400-talet. Ta nu inte min uppfattning som sanning bara.

Jag tyckte hennes del i programmet var lite svamlig - programledarna ville prata om att vara intellektuell idag och hon pushade sin tes, typ.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Modeord

Inläggav Dagobert » 2022-01-12 0:06:57

PostNord stoppade ett paket i min brevlåda och frågade mig via sms vad jag tyckte om min leveransupplevelse.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Modeord

Inläggav Marjatta » 2022-01-12 10:14:03

Dagobert skrev:Intellectus.
Lyssnade idag em på radions P1, programmet Nordegren & Epstein. Man talade om vad det innebär att vara intellektuell etc. Gästerna, särskilt Jonna Bornemark, slängde sig med ordet "intellectus" som jag aldrig hört förut och inte förstod.


I boken "Det omätbaras renässans - en uppgörelse med pedanternas herravälde" använder hon två termer ur gammal filosofi, dels intellectus och dels ratio, för att skilja mellan olika sätt att tänka. Vår tid premierar tänkande som funkar strikt logiskt, som en dator. Det är ratio. Den del av vårt tänkande som kan bolla med suddiga begrepp kallar hon, efter någon gammal filosof, för intellectus.

Hennes poäng är att vårt samhälle är besatt av att försöka mäta allting, även sånt som inte går att mäta. Det leder till "förpappring" (hennes eget ord) av arbetslivet, med allt mer dokumentation av det arbete man faktiskt är satt att göra.

Jag har inte läst boken, men däremot lyssnat på henne när hon pratat om den.

https://www.adlibris.com/se/bok/det-oma ... 9188659170
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Modeord

Inläggav Marjatta » 2022-01-12 10:18:22

Dagobert skrev:PostNord stoppade ett paket i min brevlåda och frågade mig via sms vad jag tyckte om min leveransupplevelse.


Det är ett exempel på vår tids ivriga mätande av allting. I Jonna Bornemarks termer beror detta på att vi enbart premierar ratio på bekostnad av intellectus. Men de orden behöver man eg. inte bry sig om såvida man inte vill tränga in i hur just hon tänker kring detta.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Modeord

Inläggav Marjatta » 2022-01-12 11:22:07

Den här genomgången av Bornemark verkar både ganska lättbegriplig och rimligt handfast. Hon trycker på vikten av det professionella omdömet - det är det som gör att vi behöver en läkare som gör bedömning, inte bara ett flödesschema med ja/nej-frågor.

https://www.youtube.com/watch?v=PEhKEBX6Vf8
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Modeord

Inläggav Teost » 2022-01-13 11:01:28

Läckert, ex om bostad, i annons
Om kök som ser förjävliga ut tex
Läckert kanske betyder smaklöst... men det är inte så ordet används
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Modeord

Inläggav Vildsvin » 2022-03-04 22:30:20

Marjatta skrev:
Dagobert skrev:PostNord stoppade ett paket i min brevlåda och frågade mig via sms vad jag tyckte om min leveransupplevelse.


Det är ett exempel på vår tids ivriga mätande av allting. I Jonna Bornemarks termer beror detta på att vi enbart premierar ratio på bekostnad av intellectus. Men de orden behöver man eg. inte bry sig om såvida man inte vill tränga in i hur just hon tänker kring detta.

Förr fanns det inget alternativ till Posten. De frågade inte efter "leveransupplevelse" för folk skulle vara nöjda med den service som fanns.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Modeord

Inläggav nallen » 2022-03-05 10:15:56

Vildsvin skrev:Förr fanns det inget alternativ till Posten. De frågade inte efter "leveransupplevelse" för folk skulle vara nöjda med den service som fanns.

Och nu finns det femtielva olika alternativ och alla, inklusive Postnord, är sämre än posten var då - på olika sätt. :-)004
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Modeord

Inläggav antonius » 2022-03-05 13:36:41

Celluppgradering - sarkastiskt slanguttryck för om chefen kommer och ger dig en ny häftapparat, kommer av då fångar får komma upp från isoleringen i källaren, till en cell med t.o.m. ett fönster.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Modeord

Inläggav Skogkatt » 2022-03-05 23:11:17

"Händelse" är ett allmänt använt modeord nu. Om någon blir skjuten, är det en "händelse". Om någon blir våldtagen, är det en "händelse". Vad som än händer, så är det bara en liten "händelse". I Norge kallar vi det "hendelse". Vi har aldrig använt det ordet förut, det var mord, mordförsök och våldtäkt. Nu är allt bara händelser. Det är ny-språk som får det att låta mindre allvarligt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Språket



Logga in