Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav DIProgan » 2014-07-17 19:22:37

DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-17 19:37:13

DIProgan skrev:https://medium.com/@joshbocanegra/how-to-win-a-debate-against-an-atheist-for-the-existence-of-god-93efa31a0df4

:o :D
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav elle » 2014-07-17 19:59:29

Alien skrev:Och här finns/fanns en till, en motvilligt troende: vad-tycker-ni-om-kristendomen-finns-gud-omrostning-t3888.html

Jag misstänkte det sedan länge ...
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-07-17 23:18:53

Miche skrev:
Koboshi skrev:
elle skrev:Hur många kristna finns det egentligen här ? Parvlon , kjwkjw, kapuni, MsTibbs, Koboshi, Wine (?) ..fler kommer jag inte på ...och de är protestanter gissar jag .


Ja om du vill kallad det så. Är Lutheran.
Så du är inte kristen?


Ärligt gör du dig till eller är du verkligen så okunnig?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-18 20:22:04

kjwkjw skrev:Vad har ni för teorier om alla dessa människor som hävdar att dom blivit bortrövade av aliens?


Drömmar. Eller hallucinationer.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-18 20:24:53

elle skrev:
kjwkjw skrev:Vad har ni för teorier om alla dessa människor som hävdar att dom blivit bortrövade av aliens?

Vem är aliens ? Det kan inte komma från Gud . Det är något skumt med det . Raelism ? Är det New Age ?


Typ. Det är en destruktiv och livsfarlig "religion" som hävdar att rymdvarelser redan lever på jorden och att man har klonat människor och yadda yadda. Riktigt obehagliga typer.
Aliens = utomjordingar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav elle » 2014-07-20 22:30:20

Bild


Den här bilden såg jag för flera veckor sen . Kvinnan som målade den är kristen och försökte ta sitt liv innan hon blev räddad av Jesus och idag hjäper hon självmordsbenägna människor .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav slackern » 2014-07-20 22:31:19

elle skrev:Bild


Den här bilden såg jag för flera veckor sen . Kvinnan som målade den är kristen och försökte ta sitt liv innan hon blev räddad av Jesus och idag hjäper hon självmordsbenägna människor .


Han till vänster ser helt klart starkare ut. Så han kommer att gå segrande ur.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-21 21:34:11

Läskig bild. :shock: Satan ser ju ut att ha mycket mer muskler än Jesus.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Moggy » 2014-07-21 21:36:02

Kahlokatt skrev:Läskig bild. :shock: Satan ser ju ut att ha mycket mer muskler än Jesus.



Jesus har tekniken på sin sida.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-21 21:41:05

Knappast muskelstyrka som räknas om man är Gud. Förlitar man sig på köttet så gör man ett stort misstag, tror jag.

elle skrev:Den här bilden såg jag för flera veckor sen . Kvinnan som målade den är kristen och försökte ta sitt liv innan hon blev räddad av Jesus och idag hjäper hon självmordsbenägna människor .
Samma bild jag har på bloggen. Tack. Har du namn pǻ kvinnan?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-21 21:43:05

Moggy skrev:
Kahlokatt skrev:Läskig bild. :shock: Satan ser ju ut att ha mycket mer muskler än Jesus.



Jesus har tekniken på sin sida.


Jo, han ser ju mer bestämd ut iaf. Satan verkar alldeles för självsäker.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav elle » 2014-07-22 8:56:09

Parvlon skrev:Knappast muskelstyrka som räknas om man är Gud. Förlitar man sig på köttet så gör man ett stort misstag, tror jag.

elle skrev:Den här bilden såg jag för flera veckor sen . Kvinnan som målade den är kristen och försökte ta sitt liv innan hon blev räddad av Jesus och idag hjäper hon självmordsbenägna människor .
Samma bild jag har på bloggen. Tack. Har du namn pǻ kvinnan?

Nej, jag har hittat artikeln om kvinnan och läst igen men det stod ingenting om det och jag måste ha missuppfattat om det var hon som målat den. Synd.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-07-22 9:01:31

elle skrev:Bild


Den här bilden såg jag för flera veckor sen . Kvinnan som målade den är kristen och försökte ta sitt liv innan hon blev räddad av Jesus och idag hjäper hon självmordsbenägna människor .

Väldigt talande bild om hur det är i världen i dag.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav elle » 2014-07-22 9:09:07

Parvlon skrev:Förlitar man sig på köttet så gör man ett stort misstag, tror jag.

+1

Det kan jag tänka mig

18Håll er borta från otukten. All annan synd som en människa begår lämnar kroppen utanför, men den otuktige syndar mot sin egen kropp. 19Vet ni inte att er kropp är ett tempel för den heliga anden, som ni har inom er och som ni har fått från Gud? Ni tillhör inte er själva. 20Gud har köpt er och priset är betalt


1Kor 6,18-20

http://www.bibeln.se/las/2k/1_kor
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav River » 2014-07-22 18:20:57

Hva er Kristus (og hans gud) uten opposisjon eller motstand?

Ingenting.

Sterkere er ikke mennesket (og sterkere er ikke gudene.)
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-07-22 18:48:08

Har insett att jag gjorde mycket "i köttet" förut - för mitt belöningscentrum. :( :shock:

/bibelord:/
Spoiler: visa
Rom 8: 4* Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra icke efter köttet, utan efter Anden.
5* Ty de som äro köttsliga, de hava sitt sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt sinne vänt till vad Anden tillhör.
6* Och köttets sinne är död, medan Andens sinne är liv och frid.
7* Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud, eftersom det icke är Guds lag underdånigt, ej heller kan vara det.
8* Men de som äro i ett köttsligt väsende kunna icke behaga Gud.
9* I åter ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till.
10* ¶ Om nu Kristus är i eder, så är väl kroppen hemfallen åt döden, för syndens skull, men Anden är liv, för rättfärdighetens skull.
11* Och om dens Ande, som uppväckte Jesus från de döda, bor i eder, så skall han som uppväckte Kristus Jesus från de döda göra också edra dödliga kroppar levande, genom sin Ande, som bor i eder.
12* Alltså, mina bröder, hava vi icke någon förpliktelse mot köttet, så att vi skola leva efter köttet.
13* Ty om i leven efter köttet, så skolen I dö; men om I genom ande döden kroppens gärningar, så skolen I leva.
14* Ty alla de som drivas av Guds Ande, de äro Guds barn. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-07-22 19:09:40

Min kompanjon gjorde ett nytt påpekande idag.

Religioners oerhörda attraktivitet beror sannolikt huvudsakligen på 2 faktorer.

Dels det mkt starka behovet av gemenskap. Man vill tillhöra en grupp och känna sig hemma. Om inte andra ser en så finns man liksom inte till. (För mig personligen är det tvärtom, det är de som uppmärksammar som finns till, resten är nåt bakgrundsbrus.)

Dels behovet av ett högre syfte. Man vill vara en del av det goda, framtiden, en liten kugge i ett jättemaskineri.

Det här andra är också det som driver kommunister och politiska och religiösa terrorister. De vill vara en del av nåt högre. De har liksom fattat sanningen om framtiden. Vart vi måste gå. De går där vi måste gå.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav River » 2014-07-22 19:39:52

Hva med alle de mennesker som levde sitt liv før Kristus og bibelen? De kunne jo umulig vite noe om Kristus og denne guden? Er de da fortapte sjeler eller er de bare indisponerte liksom?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav River » 2014-07-22 20:00:22

Ja, og hva med de mennesker som ikke har tid nok på seg til å bli frelst. Det kan jo være at de omkommer i et usikret klatrestativ i barnehagen fks, før de forstår meningen med livet eller rekker å bli frelst.

Er dette da fortapte sjeler?

Eller det kan være voksne mennesker som omkommer av hjerneslag i en alder av 100 år fks. Men så har de ikke fått tid nok på seg til å bli frelst eller ikke-fortapt, for gud hadde ikke tålmodighet lenger liksom.

Er dette også fortapte sjeler?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-07-22 21:10:38

Frimodig skrev:Min kompanjon gjorde ett nytt påpekande idag.

Religioners oerhörda attraktivitet beror sannolikt huvudsakligen på 2 faktorer.

Dels det mkt starka behovet av gemenskap. Man vill tillhöra en grupp och känna sig hemma. Om inte andra ser en så finns man liksom inte till. (För mig personligen är det tvärtom, det är de som uppmärksammar som finns till, resten är nåt bakgrundsbrus.)

Dels behovet av ett högre syfte. Man vill vara en del av det goda, framtiden, en liten kugge i ett jättemaskineri.

Det här andra är också det som driver kommunister och politiska och religiösa terrorister. De vill vara en del av nåt högre. De har liksom fattat sanningen om framtiden. Vart vi måste gå. De går där vi måste gå.

Frimodig


Intressant. Fast du glömmer i stort sett det viktigaste - Gud! :-)154

Begreppet "uppbyggelse" (från grek.) t.ex som kristna talar om, är inte med syfte av personliga framsteg, utan för Kristi kropps kollektiva funktion.

Jag har glömt det mesta om Marx och dom, men det är intressant att teoribyggarna orsakar så mycket. Dom är ju kanske så mycket produkter av sitt ursprung, att det är svårt att förstå helheter.

Men jag vill gärna berätta att som kyrkligt aktiv förut, så trillade jag "mellan kyrkorna" och får vårda min sjukdom samt Asperger i stillhet. Kollektivet glömde mig, förutom att vården rullar på. :(

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Frimodig » 2014-07-22 21:17:03

notwoodstock skrev:
Frimodig skrev:Min kompanjon gjorde ett nytt påpekande idag.

Religioners oerhörda attraktivitet beror sannolikt huvudsakligen på 2 faktorer.

Dels det mkt starka behovet av gemenskap. Man vill tillhöra en grupp och känna sig hemma. Om inte andra ser en så finns man liksom inte till. (För mig personligen är det tvärtom, det är de som uppmärksammar som finns till, resten är nåt bakgrundsbrus.)

Dels behovet av ett högre syfte. Man vill vara en del av det goda, framtiden, en liten kugge i ett jättemaskineri.

Det här andra är också det som driver kommunister och politiska och religiösa terrorister. De vill vara en del av nåt högre. De har liksom fattat sanningen om framtiden. Vart vi måste gå. De går där vi måste gå.

Frimodig


Intressant. Fast du glömmer i stort sett det viktigaste - Gud! :-)154

Begreppet "uppbyggelse" (från grek.) t.ex som kristna talar om, är inte med syfte av personliga framsteg, utan för Kristi kropps kollektiva funktion.

Jag har glömt det mesta om Marx och dom, men det är intressant att teoribyggarna orsakar så mycket. Dom är ju kanske så mycket produkter av sitt ursprung, att det är svårt att förstå helheter.

Men jag vill gärna berätta att som kyrkligt aktiv förut, så trillade jag "mellan kyrkorna" och får vårda min sjukdom samt Asperger i stillhet. Kollektivet glömde mig, förutom att vården rullar på. :(

/notwoodstock


Njaa, Gud är nån sån där slutlig bedömare, som teorins Marx. Fattade ni rätt?

Gick ni rätt väg?

Men kanske du skulle kunna satsa på att göra goda gärningar inom nån kyrkas ram?

Hjälpa folk som har det värre? Det brukar vara rätt upplyftande.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Religion

Inläggav elle » 2014-07-22 21:41:41

Kahlokatt skrev:Läskig bild. :shock: Satan ser ju ut att ha mycket mer muskler än Jesus.

Dessutom finns det 2 sataner på bilden om man ttittar noga .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-07-22 21:54:47

Min egen reaktion, stark övertygelse:

/bibelord:/
Spoiler: visa
Fil. 4:8* För övrigt, mina bröder, vad sant är, vad värdigt, vad rätt, vad rent är, vad som är älskligt och värt att akta, ja, allt vad dygd heter, och allt som förtjänar att prisas--tänken på allt sådant.(1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in