Hur reagerar ni på komplimanger?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-07-10 12:05:26

enkille skrev:Samma sak med skämt, om jag nån gång skulle dra ett skämt är det stor chans att misstolkas och det blir bara konstigt därför håller jag mig neutral/opersonlig




Jeg har helt sluttet å prøve å fortelle ett skämt. Det er merkelig, når andre folk forteller ett skämt så skal jeg le og det er morsomt. Men når jeg forteller ett skämt så er jeg rar og får beskjed om at jeg ikke burde gjøre det fordi jeg ikke er morsom. Så jeg kan ikke være meg selv, men de kan det. Helvetes møkkafolk.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav kiddie » 2014-07-12 1:22:35

Ensam här om att frossa i komplimanger alltså. Om de är om saker jag vill vara bra på, så suger jag åt mig. Jag säger till mig själv att de kan säga saker bara för att vara snäll... men jag kan inte övertyga mina känslor.

Däremot om det är om något jag inte bryr mig om så tycker jag det är obehagligt, jag blir arg för att de säger sådana saker, som om de ska veta vad jag tycker är viktigt...

Komplimanger vet jag inte men jag säger gärna till om det är ngt jag finner positivt hos ngn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Sjuckert » 2014-07-12 19:32:24

Jag blir jätteglad av komplimanger. Ibland generad, ibland förvånad, men alltid glad. Det där med att någon kanske säger något bara för att vara snäll faller mig aldrig in; jag utgår liksom från att folk menar det de säger. Förhoppningsvis mer aspigt än narcissistiskt...
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Patrix » 2014-07-12 20:09:07

Jag får aldrig komplimanger.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav DIProgan » 2014-07-13 16:29:32

Komplimanger kräver tillfälle och person. Många komplimanger är bara jidder för att föra en konversation vidare och då är det mest att säga tack eller le något innan man fortsätter som förut ^^
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Tigerklo » 2014-07-13 16:50:41

Jag har jag svårt att hantera komplimanger p.g.a pendlande självkänsla och för höga krav på mig själv. Är mycket lättare att ge andra komplimanger, vilket jag aldrig gör bara för sakens skull utan när jag verkligen menar det.
Tigerklo
Inaktiv
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2013-01-01
Ort: Södra Sverige, men vill tillbaka till Skåne

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav takeaselfie » 2014-07-14 9:17:11

Jag har svårt att ta emot komplimangen. Ibland förstår jag heller inte att personen i fråga ger mig en komplimang.

Själv är jag väldigt dålig på att ge komplimanger till andra människor. Om det skulle hända så säger jag isåfall "god mat". Men det händer sällan då jag nästan förutsätter att den andre personen vet att den lagat god mat.
takeaselfie
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2014-07-14

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav TPring » 2014-07-14 12:41:10

Ogillar starkt komplimanger rörande mitt utseende (ändock jag vet att jag ser bra ut och är helt tillfreds med de aspekterna), även rörande personlighetsdrag som om jag är snäll, listig, smart etc.

Jag kan endast acceptera viss panegyrik i fråga om faktiska bedrifter, konkreta handlingar och ibland (väldigt beroende på art och sammanhang) rent intellektuella åthävor.

Allt annat förtjänar inte belysning och uppmärksammande. Jag blir faktiskt ibland väldigt irriterad och känner mig kränkt som person när folk berömmer mig för mitt utseende eller något annat insignifikant.

Jag kan väl uppskatta att folk tycker jag ser bra ut, men jag kan vid vissa situationer känna mig förminskad som människa när det verkar som om just det är det enda som väljs att kommenteras.
TPring
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-02-26

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Aklaim » 2014-07-14 16:10:11

bruka bli o undra vad dom har för låga krav när jag fick beröm för svetsar o sånt kul under utbildningen hade ju fruktansvärda svetsdiken på iaf 0.05-0.1mm och 10-15mm långa helt och hållet oaceptabelt
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav 424stil » 2014-07-15 1:07:46

Jag bara lyssnar inte, det går in genom örat närmast personen som säger det och inne i hjärnan förvandlas det till att jag är bara skit ändå. Men man mår bra efteråt ibland om man försöker ta det till sig.

Däremot komplimanger om utseende är helt meningslöst.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Flatline » 2014-07-15 1:09:56

Jag blr misstänksam och undvikande.
Är det något jag vet med mig att jag gjort bra däremot kan jag såklart acceptera en komplimang men känner jag att jag inte gjort något utöver det vanliga blir jag paranoid.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Myrkr » 2014-07-15 1:57:02

TPring skrev:Ogillar starkt komplimanger rörande mitt utseende (ändock jag vet att jag ser bra ut och är helt tillfreds med de aspekterna), även rörande personlighetsdrag som om jag är snäll, listig, smart etc.

Jag kan endast acceptera viss panegyrik i fråga om faktiska bedrifter, konkreta handlingar och ibland (väldigt beroende på art och sammanhang) rent intellektuella åthävor.

Allt annat förtjänar inte belysning och uppmärksammande. Jag blir faktiskt ibland väldigt irriterad och känner mig kränkt som person när folk berömmer mig för mitt utseende eller något annat insignifikant.

Jag kan väl uppskatta att folk tycker jag ser bra ut, men jag kan vid vissa situationer känna mig förminskad som människa när det verkar som om just det är det enda som väljs att kommenteras.


Bild
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav elle » 2014-07-15 7:31:59

Jag tycker om komplimanger om mitt utseende för det är trevligt . Jag brukar ibland ge komplimanger till kvinnor om jag tycker de är fint klädda .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav jojomamma » 2014-07-15 11:09:45

Jag tycker om komplimanger. Numera säger jag bara Tack oavsett vad det gäller. Förr skulle jag alltid berätta sanningen kring det som komplimangen handlade om. Ett svar som alltid visade på att komplimangen var överdriven:

”Vilken fin tröja du har!”
Mitt svar: ”Den köpte jag på loppis för femton kronor”.

”Du har gått ner i vikt!”
Mitt svar: ”Det har jag faktiskt inte gjort”

”Det var duktigt att cykla 2 mil!”
Mitt svar: Det var faktiskt bara 1,5 mil.

Som jag skrev: Numera säger jag bara Tack. Det fungerar bra!
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav TheWonderer92 » 2014-07-15 12:21:29

Svenskar är generellt väldigt sparsamma med komplimanger så när de väl ger en sådan, menar de verkligen det. Jag tar till mig varenda gång om det inte handlar om uppenbart smicker.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav kjwkjw » 2014-07-15 17:57:49

Har aldrig fått en komplimang.

Skulle jag fått så är jag övertygad om att personen som gav komplimangen bara skojar eller säger det för att vara snäll eller är svårt sinnesjuk.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Myrkr » 2014-07-15 18:02:06

kjwkjw skrev:Har aldrig fått en komplimang.

Skulle jag fått så är jag övertygad om att personen som gav komplimangen bara skojar eller säger det för att vara snäll eller är svårt sinnesjuk.

Fan vad hemskt, vilken kränkning, hur understår sig någon att vara snäll mot dig?!
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav TheWonderer92 » 2014-07-15 18:05:13

kjwkjw skrev:Har aldrig fått en komplimang.

Skulle jag fått så är jag övertygad om att personen som gav komplimangen bara skojar eller säger det för att vara snäll eller är svårt sinnesjuk.


Alla människor har något bra. Även du! Genom att förkasta en komplimang kritiserar ju du den personens omdöme och kanske t.o.m anklagar denna för att vara ironisk och falsk. Man mår nog bäst av att anta att personen är uppriktig!
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-15 18:07:14

Myrkr skrev:
kjwkjw skrev:Har aldrig fått en komplimang.

Skulle jag fått så är jag övertygad om att personen som gav komplimangen bara skojar eller säger det för att vara snäll eller är svårt sinnesjuk.

Fan vad hemskt, vilken kränkning, hur understår sig någon att vara snäll mot dig?!


Inte sjysst.

Jag har ingen aning om kjwkjws bakgrund, dock så kan jag relatera till misstänksamheten kring onödiga komplimanger. Aldrig förstått mig på sådant - det är inte kul att få överdrivna komplimanger när en gjort basala handlingar. Klapp på huvudet i verbal form.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav tahlia » 2014-07-15 18:08:18

Jo, jag fick lära mig den hårda vägen att människor som bryr sig om mig blir redigt förolämpade/upprörda om jag konsekvent avvisar deras komplimanger.
Föredrar likt förbaskat att inga få. De är satans obekväma.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Myrkr » 2014-07-15 18:24:04

Jag är inte heller särskilt förtjust i komplimanger men man kan ju knappast klandra folk för att de är snälla, finns värre egenskaper.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Re: Sv: Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav tahlia » 2014-07-15 18:55:17

Myrkr skrev:Jag är inte heller särskilt förtjust i komplimanger men man kan ju knappast klandra folk för att de är snälla, finns värre egenskaper.

Duhh :P
Men jo, jag förstår vad du menar.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav Charlie72 » 2014-07-15 18:59:16

Tycker inte om att få komplimanger, däremot så ger jag gärna, tror att vanliga människor behöver det :-)063
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur reagerar ni på komplimanger?

Inläggav blueplastic » 2014-07-16 8:24:50

Om jag får en komplimang av någon okänd så svarar jag glatt med ett enkelt "tack, roligt att du tycker så). Då slutar de tjata på mig och lämnar mig i fred. Oftast är deras komplimanger ett försök att få kontakt, inleda konversation och i slutändan bekräfta sig själva och sitt värde.

Om någon jag känner ger mig en komplimang så opponerar jag mig oftast. Komplimangen ingår alltför ofta i ett kommunikativt självmotsägande mönster och innehåller inget positivt värde eftersom den då blir en del av en lögn. ja jag vet att allt inte är svart eller vitt i NT-världen men om saker inte följer logik så blir det obegripligt.

Krasst är det inte ofta man fått en komplimang som tillför något värde. Den som komplimerar måste ju dessutom ha en insikt i sakfrågan - annars saknas det värde och substans... äsch då - morgonkaffe :)
blueplastic
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2014-05-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in